Skip to main content

overstap Roosendaal 16 mei 19:27

• May 17, 2025
  • 12 reacties
  • 243 Bekeken

Meestal ben ik zeer positief over het NS-personeel, maar gistermiddag absoluut niet.

De trein vanuit Vlissingen kwam 1 minuut te laat aan in BoZ, dus 17:15. Normaal geen enkel probleem om de overstap in Roosendaal naar Breda te halen.

Maar de trein bleef ruim een minuut in BoZ staan, reed vervolgens traag weg en rolde tergend traag R’daal binnen. Daar moest deze aan een ander treinstel gekoppeld worden. Dat gaat normaal in een keer goed, maar nu bleef de trein net voor de koppeling stilstaan, vervolgens reed ie een klein stukje door, stond weer stil, nog een keer doorrijden en toen was er pas een koppeling.

Toen alle reizigers die richting Breda wilden eindelijk op het perron stonden en richting 3a sprintten, reed de trein naar Zwolle weg. De machinist zwaaide nog naar ons.

Het leek wel of het personeel er alles aan deed om ons die overstap niet te laten halen, waarom?

Zo, dat moest ik even kwijt, intussen ben ik weer rustig 😇

edit: het ging om de overstap van 17:27, maar ik mag de titel helaas niet aanpassen...

12 reacties

• Reisleider**
  • May 17, 2025

Zoiets is altijd vervelend. Regelmatig wacht de trein richting Zwolle wel even. Dan 'nemen ze de aansluiting over'. Dit keer blijkbaar niet. Misschien was dat even te lang en kwam de tegentrein er al aan. 

Geld terug bij vertraging aanvragen? 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 17, 2025

Een verklaring moet ik je helaas schuldig blijven. Wel zal ik je signaal doorzetten dat dit anders kan en misschien wel moet. Bedankt voor het doorgeven van dit waardevolle signaal.

• Auteur
  • Intercity
  • May 17, 2025

@Reis met OV ik neem de machinist van de trein naar Breda niet zoveel kwalijk, die vertrok gewoon op tijd. Maar wel de trein uit Vlissingen die er alles aan leek te doen om zo laat mogelijk in Roosendaal aan te komen...

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 17, 2025

Dat snap ik en had ik ook al zo doorgezet. Wellicht is er een logische verklaring, maar dat kan ik helaas niet zo snel achterhalen.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • May 17, 2025

Het binnenrijden van Roosendaal gebeurt op een andere manier dan wanneer er níet gekoppeld wordt. Het seinbeeld is anders (voor liefhebbers: Geel-Geel knipper). Dat betekent dat de trein ver voor Roosendaal al moet gaan afremmen naar maximaal 40 km/u.

De procedure voor het direct koppelen van treinstellen is dat de trein een meter vóór het gereedstaande stel wordt gestopt, daarna gaat er pas gekoppeld worden.

Als er een leerling machinist aan het rijden was (en daar hebben we er tegenwoordig heel wat van), dan kan ik best geloven dat dit niet in 1x goed gaat omdat afstand inschatten niet makkelijk is. Je wilt ook niet met te hoge snelheid tegen het andere treinstel aan rijden.

Vwb het vertrek uit Bergen op Zoom, dat kan meerdere redenen hebben. Als er een instructie was afgegeven om voorzichtig te rijden bv, er kan kortstondig een slip opgetreden zijn (dit kan ook met droog weer gebeuren), of de machinist heeft zelf iets opgemerkt langs het spoor waardoor hij/zij wat voorzichtiger vertrok.

De insinuatie dat treinpersoneel er alles aan doet om te laat op een station aan te komen reageer ik maar even niet op, maar ik kan u verzekeren dat dat nooit het geval is.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 17, 2025

De manier van koppelen is volgensmij een redelijk normale gang van zaken, en zie ik vaker zo gebeuren. Soms lukt het koppelen niet meteen, en moet het nog een keer gebeuren.

Mogelijk dat één van de machinisten hier op het forum daar wat meer over kan uitleggen, over hoe dat koppelen werkt.

Edit: Edwin was al bezig met een uitleg. Zie zijn bericht hierboven 🙂.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • May 17, 2025

Geniepig zwaaien is dan wel erg flauw. Ik ken zo ook een onbeleefd handgebaar, waarmee de machinist terug begroet kan worden.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • May 17, 2025

Heb wel eens in Eindhoven meegemaakt dat de conducteur vanachter een sluitende deur reizigers uitlachtte terwijl de trein weg reed.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 17, 2025

Zou ik ook doen, doe ik ook wanneer er mensen voor gesloten deuren staan bij de winkel waar ik werk 😛.

Ik lach zelfs mensen uit die rennen voor de trein en net te laat zijn…

Ik ben wel van de leedvermaak 🤣.

• Auteur
  • Intercity
  • May 17, 2025

@Edwin Dank voor de heldere uitleg over het binnenrijden in R’daal, de machinist in opleiding bij het koppelen en het wachten en traag wegrijden in BoZ!

Die insinuatie was pure frustratie over de gemiste overstap. Sorry! die mag je inderdaad negeren 😊

• May 18, 2025

Heb wel eens in Eindhoven meegemaakt dat de conducteur vanachter een sluitende deur reizigers uitlachtte terwijl de trein weg reed.

Klanten uitlachen is kinderachtig en niet bepaald professioneel. 

Anticiperen op de situatie om je heen, meedenken en af en toe iets buiten de lijntjes kleuren wordt gewaardeerd en levert goodwill op. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 18, 2025

Klanten uitlachen is kinderachtig en niet bepaald professioneel. 

Anticiperen op de situatie om je heen, meedenken en af en toe iets buiten de lijntjes kleuren wordt gewaardeerd en levert goodwill op. 

Als je bewust te laat komt vind ik dit onnodig. Jij komt te laat en niet de trein.

En als de trein wel te laat was geweest dan zat je wel in de trein 😛.