beantwoord

Overstap Roosendaal

  • 4 december 2017
  • 49 reacties
  • 2173 Bekeken

In de komende dienstregeling blijft de overstap te Roosendaal gelijk. Reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom naar Etten-Leur/Breda hebben te Roosendaal 3 minuten de tijd van spoor 4B naar 3A, dat is een schuine oversteek die krapjes aan in 3 minuten lukt. Omgekeerd is dit ook 3 minuten, maar dan van spoor 3A naar 4A, dat is dus prima! Waarom kan dit niet vanuit de andere richting? In een jaar tijd moet daar toch een oplossing voor gevonden zijn dacht ik zo?

Nu blijkt dat het materieel van de 3600 (Roosendaal-Zwolle) met ICM gaat rijden, ook wel koplopers genoemd. Dit zijn kleine, maar comfortabele treintjes. Reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom zullen vrijwel allemaal aan de voorzijde van de trein naar Zwolle stappen. Er is namelijk niet voldoende tijd in Roosendaal om naar het andere treinstel te stappen. In Etten-Leur komen daar nog eens een hoop mensen bij waardoor de trein propvol zal raken of al is vanaf het startpunt Roosendaal.. Hoe gaan jullie dit probleem oplossen?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 4 december 2017, 16:52

A: De overstap in Roosendaal van de Intercity Amsterdam-Vlissingen op de Intercity Roosendaal-Zwolle is altijd op hetzelfde perron. De overstap vanuit Vlissingen richting Zwolle is meestal van 4B op 3A. De overstap vanuit Zwolle naar Vlissingen is meestal van 3A op 4A. Omdat de treinen van/naar Vlissingen tegelijkertijd op station Roosendaal zijn is het niet mogelijk beide treinen op spoor 4A te laten halteren. In één richting moeten reizigers het perron daarom schuin oversteken. Op sommige momenten van de dag vertrekken de treinen naar Vlissingen op 4B en van Vlissingen op 4A. Dit heeft te maken met de lengte van de treinen. Het kan altijd incidenteel voorkomen dat er afgeweken moet worden.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinter naar Dordrecht te laten vertrekken van spoor 1 zodat de Intercity van/naar Zwolle centraal op spoor 3 kan stoppen of kan aankomen op spoor 3A en vertrekken van spoor 3B. Dit blijkt echter niet mogelijk omdat spoor 1 niet alleen wordt gebruikt door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen maar ook wordt gebruikt door (lange) goederentreinen.
Bekijk origineel

49 reacties

Ik zie dat de overstap heel incidenteel ook vanaf 4A naar 3A is, jordy94. Waarom de overstap niet altijd van 4a naar 3a is probeer ik je te achterhalen. Volgens onze verwachting klopt jouw verhaal niet met betrekking tot de drukte of bedoel je dat de drukte alleen speelt in het voorste gedeelte van deze trein?
Het zal fijn zijn als de overstap altijd van spoor 4A naar 3A is en omgekeerd. Dat zou een hoop stress schelen en vermoedelijk ook het onderstaande probleem oplossen :)

Ik verwacht inderdaad dat het voorste treinstel heel druk gaat zijn omdat de meeste reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom in Roosendaal altijd in het voorste treinstel zullen stappen, die zit namelijk het dichtst aan de kant van spoor 4B waar de trein vanuit Vlissingen aankomt.
Ik zal het doorgeven. Misschien kunnen we nog iets aan de verspreiding doen. Ik heb de vraag uitstaan waarom de trein vaak op 4b stopt.
Reputatie 7
Omdat dan gesplitst of gecombineerd wordt (10 bakken past niet op A) of omdat de internationale op 4a staat 🙂
Kan de internationale trein niet naar spoor 1? Het koppelen komt zo vaak niet meer voor in Roosendaal, dit doen ze steeds vaker in Rotterdam geloof ik.
Reputatie 7
Weet niet of de internationale standaard naar 1 kan. Dat zou dan 1b zijn want 1a is bezet voor de stopper. Van het rechterspoor oversteken naar spoor 1 helemaal zijn er best Veel, ik weet niet of dit past met de capaciteit in Roosendaal.
Reputatie 3
A: De overstap in Roosendaal van de Intercity Amsterdam-Vlissingen op de Intercity Roosendaal-Zwolle is altijd op hetzelfde perron. De overstap vanuit Vlissingen richting Zwolle is meestal van 4B op 3A. De overstap vanuit Zwolle naar Vlissingen is meestal van 3A op 4A. Omdat de treinen van/naar Vlissingen tegelijkertijd op station Roosendaal zijn is het niet mogelijk beide treinen op spoor 4A te laten halteren. In één richting moeten reizigers het perron daarom schuin oversteken. Op sommige momenten van de dag vertrekken de treinen naar Vlissingen op 4B en van Vlissingen op 4A. Dit heeft te maken met de lengte van de treinen. Het kan altijd incidenteel voorkomen dat er afgeweken moet worden.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinter naar Dordrecht te laten vertrekken van spoor 1 zodat de Intercity van/naar Zwolle centraal op spoor 3 kan stoppen of kan aankomen op spoor 3A en vertrekken van spoor 3B. Dit blijkt echter niet mogelijk omdat spoor 1 niet alleen wordt gebruikt door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen maar ook wordt gebruikt door (lange) goederentreinen.
Dus de trein naar Zwolle zou maximaal 2 minuten moeten wachten mocht de overstap gaan mislukken. Gelukkig doen jullie dit ook regelmatig, maar waarom niet altijd? Het blijkt gewoon te kunnen en 2 minuten later in Breda is ook geen ramp, daar staat de trein 5 minuten stil. Richting Vlissingen kan er ook makkelijk 2 minuten gewacht worden, mocht dit nodig zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Dat komt dan mogelijk weer omdat er niet altijd wordt uitgevoerd wat is afgesproken: wachten op de overstap
Badge
Heel vaak wordt in discussies over de overstap in Roosendaal het feit aangehaald dat de IC naar/van Zwolle altijd 5 minuten wacht in Breda, dus "daar kan toch wel wat vanaf?".
Nou... nee. In ieder geval niet structureel. Als de wachttijden worden verkort naar bv. 2 minuten, komt de trein in Roosendaal aan om .01 en vertrekt deze om .59. Aangezien beide treinen langs één en dezelfde perronfase moeten staan, wordt dat echt te krap.
In Zutphen is een vergelijkbare situatie langs perron 3, toevallig met dezelfde trein: IC naar Roosendaal vertrekt om .58, IC naar Zwolle komt om .02 aan. Dat is dus een gat van vier minuten, en zelfs dat blijkt regelmatig te krap te zijn.

Volgens mij mocht het wel weer eens gezegd worden. 🙂
Reputatie 6
Kan de trein uit Vlissingen niet 2 minuten eerder vertrekken? Dan is de aansluiting in Rdaal ook 5 minuten en is er geen probleem. Enig nadeel is dan de halteertijd in Rdaal van de IC naar Amsterdam, van 7 naar 9 minuten. Is dat onoverkomelijk?
De overstap náár Zeeland is vrijwel altijd recht tegenover elkaar, dus daar kan die 3 minuten wel blijven. Of is eerder vertrek uit Vlissingen weer onmogelijk?
Reputatie 2
Eerder vertrekken is mogelijk. Wat ook een mooie oplossing is om 1 minuut korter te stoppen op Goes en Bergen Op Zoom.

Minder lang wachten dan nodig is levert ook tijdwinst op.
Reputatie 2
Op deze lijn hebben de treinen vrij vaak al een vertraging van 2-5 minuten, vooral in het najaar en de winter I.v.m. gladde sporen. Die extra minuten in Goes en Bergen op Zoom zijn dan weer een uitkomst om wat tijd in te halen door er maar kort te stoppen. Enige ruimte in de dienstregeling is dus handig om vertraging op te vangen, vooral als een overstap maar 3 minuten mag duren. Wat betreft de overstap in Roosendaal van 4b naar 3a: die is echt krap. Als onervaren reizigers in Bergen op Zoom vooraan instappen (wat logisch is aangezien de trein tegenwoordig onder de overkapping stopt en dat is al snel 30-40 meter vanaf de overweg vanuit de stationshal) dan moeten ze in Roosendaal eerst de volledige (6 bakken VIRM) trein langslopen en vervolgens nog een schuine oversteek maken naar 3a. Dan zit je al snel op een 200 meter. Wellicht is er iets mogelijk zodra de IC Brussel niet meer over Roosendaal gaat?
Reputatie 7
Het heeft geen zin vanuit Vlissingen eerder te vertrekken. De stop op Bergen op Zoom is zelfs bewust langer gemaakt. Doordat de internationale trein om .48 uit het station moet, en moet kruisen van 4a helemaal naar de andere kant van de sporen (richting de 1), om in België links te gaan rijden. Als de IC uit Vlissingen te vroeg is komt ie voor een rood sein en mag hij toch niet binnen, voor de Brusselaar er uit is.

Deze situatie geld overigens maar 1x per uur, het andere halfuur zou misschien mogelijk zijn, maar dan krijg je een schuine ligging van de tijden.
Ondanks dat sta je vaak nog wachten op de vertraagde internationale trein, ook één van de oorzaken dat de overstap dreigt te mislukken..

Het is gewoon een puinhoop in Roosendaal, alles moet tegelijkertijd aankomen en vertrekken..
Reputatie 6
Het heeft geen zin vanuit Vlissingen eerder te vertrekken. De stop op Bergen op Zoom is zelfs bewust langer gemaakt. Doordat de internationale trein om .48 uit het station moet, en moet kruisen van 4a helemaal naar de andere kant van de sporen (richting de 1), om in België links te gaan rijden. Als de IC uit Vlissingen te vroeg is komt ie voor een rood sein en mag hij toch niet binnen, voor de Brusselaar er uit is.


Dan zou het dus wel moeten kunnen zodra de Beneluxtrein via Breda gaat rijden.
Reputatie 4
Kan de trein uit Vlissingen niet 2 minuten eerder vertrekken? Dan is de aansluiting in Rdaal ook 5 minuten en is er geen probleem. Enig nadeel is dan de halteertijd in Rdaal van de IC naar Amsterdam, van 7 naar 9 minuten. Is dat onoverkomelijk?

Dit kan wel onderzocht worden. De IC naar Amsterdam vertrekt 3 minuten eerder, dus om .58. De stop is daamee 3 minuten korter, en die in Dordrecht 3 minuten langer. De IC naar Vlissingen komt binnen om .02. Beide treinen kunnen nu, net als de IC naar Zwolle op dezelfde perronfase afgehandeld worden. IC van/naar Vlissingen op 4a, IC van/naar Zwolle op 3a. Overstap aan overzijde van het perron. Sprinter naar Dordrecht op 3b. Bij vertraging uit Vlissingen, vertrekt de IC naar Vlissingen ook later, maar dit garandeert de aansluiting uit Zwolle alleen maar meer.
Reputatie 4
Excuses, dit is een andere suggestie. Het gaat hierbij om gelijk vertrek uit Vlissingen, maar een kortere stop in Roosendaal.
Ik kan me vergissen maar in de laatste aanpassing van de dienstregeling vervalt de aansluiting vanuit Bergen op Zoom richting Breda en vv meestal in Roosendaal. De voorheen aansluitende trein vertrekt nu een minuut voor aankomst van de trein. Dat kan toch niet het antwoord zijn van NS op vele vragen over deze aansluiting?!
Reputatie 7
Er is in beide richtingen nog steeds 3 minuten overstaptijd. Alleen bij de spits-intercity is er geen aansluiting. Dan klopt het inderdaad dat de trein net weg is als de ander binnenkomt. Maar dit is ook altijd zo gecommuniceerd, dat dit geen aansluiting zou worden.

Sinds kort is de overstaptijd in de reisplanner, voor niet cross-platform overstappen in Roosendaal 4 minuten geworden. Daardoor is een aansluiting soms niet zichtbaar, maar heel vaak wel gewoon haalbaar.
Hoe bedoel je dat precies met de reisplanner? De vertrektijden zijn hetzelfde gebleven, maar de reisplanner geeft wel 33 min overstap aan.
Beste slidestops, bedankt voor je antwoord, maar dat geeft toch alleen maar meer aan dat NS deze aansluiting formeel niet belangrijk vindt. Dat blijft erg jammer als antwoord op de verzoeken en voorstellen.
Het zuidwesten is wel belangrijk voor de NS, maar ze hebben zichzelf in de problemen gebracht door al de treinen op hetzelfde punt te laten vertrekken te Roosendaal. Dit kunnen ze alleen verbeteren door de vertrektijden op verschillende trajecten te veranderen.. Dus daar gaan weer jaren overheen en we zullen het er toch echt mee moeten doen ben ik bang.
De standaard overstaptijd in Roosendaal is inderdaad 4 minuten geworden sinds vorige week. Dat zou echter niets uit moeten maken, cross-platformoverstappen worden normaal gesproken gebaseerd op een andere lijst. In deze lijst lijkt men echter alleen de overstappen tussen 3a en 4a ingevoerd te hebben, en niet de 3a naar 4b overstappen. Dit terwijl het wel volgens de norm is (cross-platform 2 minuten, lengte-platform 3 minuten, next-platform 4 minuten en rest 5 minuten). Dus kan best zijn dat dit een foutje is en men het nog correct moet invoeren, de lijst met uitzonderingen op de standaard overstaptijd gaat wel vaker mis.
Reputatie 2
Het blijft natuurlijk van de zotte dat als men de NS planner gebruikt bij het plannen van een treinreis vanuit Breda richting de Zeeuwse lijn er vaak maar een reismogelijkheid per uur wordt gegeven terwijl dit er wel degelijk twee zijn. Minder ervaren reizigers op dit traject kunnen hier de dupe van zijn. Kan hier niets aan gedaan worden of blijft dit weer zo'n gevalletje "het is lastig om de 4 minuten overstaptijd die nu ineens vereist is bij schuine cross over"? En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?

Reageer