beantwoord

Overstap Roosendaal

  • 4 december 2017
  • 49 reacties
  • 2189 Bekeken


Toon eerste bericht

49 reacties

Het blijft natuurlijk van de zotte dat als men de NS planner gebruikt bij het plannen van een treinreis vanuit Breda richting de Zeeuwse lijn er vaak maar een reismogelijkheid per uur wordt gegeven terwijl dit er wel degelijk twee zijn. Minder ervaren reizigers op dit traject kunnen hier de dupe van zijn. Kan hier niets aan gedaan worden of blijft dit weer zo'n gevalletje "het is lastig om de 4 minuten overstaptijd die nu ineens vereist is bij schuine cross over"? En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?
Dat laatste is waarschijnlijk waarom ze deze wijziging hebben doorgevoerd.. Had ik nog niet eens aan gedacht..
Helemaal eens met Paul BSA. Mijn reistijd Kruiningen-Breda is volgens de reisplanner ineens vrolijk een half uur langer geworden. Terwijl in werkelijkheid de aansluiting (nu nog in de rustige periode) wel gehaald kan worden. Maar nu vanmorgen dus niet, omdat er een boom op het spoor lag. Ik ben dus effectief een half uur later op mijn werk, maar kan dat niet claimen voor het hele traject, omdat de reisplanner al rekening houdt met een half uur langere reistijd. En waarom moet die trein uit Vlissingen helemaal tot aan het einde van perron 4B doorrijden? Die voettocht is voor reizigers die minder goed ter been zijn een fikse opgave.
Reputatie 4
En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?

Daar is dus een work-around voor. Vergelijk de onderstaande reisadviezen.





Het eerste betreft van station naar station, het 2e van adres naar station. Aangezien het reisadvies van de NS reisplanner altijd leidend is, zal GTBV bij een gemiste overstap dus wel moeten werken als je het 2e reisadvies aankaart. Het is onder andere besproken in het volgende topic.

https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380/index4.html#post290115
Ja, er is een workaround. Maar je claim gaat hier waarschijnlijk wel automagisch afgewezen worden, dus dat wordt naderhand discussiëren met GTBV-afhandeling.
Reputatie 4
Precies, dat wordt in discussie gaan, en hopelijk gebeurt dat massaal zodat deze fout snel wordt teruggedraaid.
Ook apart dat het NS personeel nog niets in dit topic heeft laat weten over deze vreemde situatie.
Dat laatste is waarschijnlijk waarom ze deze wijziging hebben doorgevoerd.. Had ik nog niet eens aan gedacht..
Ik vermoed dat die standaardtijd van 3 minuten gewoon echt een fout was hoor, dan zou een 3 minuten overstap van 3b naar 1b namelijk in de planner verschijnen en dat zal niet volgens de norm zijn. Hoewel er maar weinig treinen van 1b vertrekken, zit er toch minstens eens per week een 3b -> 1b overstap van 3 minuten in die in dat geval ten onrechte in de reisplanner zou verschijnen. Dus naar mijn idee terecht gewijzigd, maar per abuis de wel volgens de norm zijnde overstappen niet ingevoerd.
Badge
Volgens dienstregelingspecialist Frank Visser zal dit euvel in de reisplanner per morgenochtend (vrijdag 5 januari) verholpen zijn. De overstap wordt dan gewoon weer als 3 minuten weergegeven.

Bron: https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-zeeland-41136/index6.html#post290556
Ik zie de herstellevering met plezier tegemoet..... 😃
Op een of andere manier is het a.s. zaterdagochtend niet mogelijk om elk halfuur de trein te nemen van Vlissingen naar Breda en veder..

Ik neem aan dat dit een foutje is? Als ik de planner op Vlissingen - Roosendaal zet, is er wel elk halfuur een reismogelijkheid.
Reputatie 6
Badge +2
Een overstaptijd die een minuut minder is kan tot gevolg hebben dat die verbinding niet wordt getoond. bijdragevandennis

Mag ik dit topic weer nieuw leven in blazen? De trein heeft tegenwoordig weer heel vaak een kleine vertraging vanuit breda of vanuit bergen op zoom. Hierdoor mis je de overstap in roosendaal.

 

Mijn vraag:

Is het geen optie om elk kwartier vanuit zeeland te laten rijden, en dan 2x p/u naar r’dam en 2x p/u richting nijmegen? Dit zou voor iedereen een uitkomst zijn en zal de files in de regio ook verminderen. De trein is nu namelijk alles behalve betrouwbaar. En van de studenten hoor je hier niks over want die betalen toch niet zelf.

Reputatie 7

In de herfst is het kwa punctualiteit altijd slechter. Zo ook op deze aansluiting, die al erg krap is. Zeeland is berucht om zijn gladde sporen. Iedere ochtend zie ik Sandite treinen vertrekken naar Zeeland toe om de gladheid te beperken. Maar dat neemt niet weg dat je makkelijk een kleine vertraging oploopt.

Het is inderdaad geen optie om ieder kwartier te rijden. Enerzijds omdat het in de dienstregeling totaal niet uitkomt (IC Zwolle is een overstap op de IC Vlissingen, die zouden dus 3 minuten achter elkaar Zeeland in rijden). Anderzijds is er veel te weinig animo om de kosten voor extra treinen te verantwoorden. 

De beste oplossing is in mijn ogen de lijn opknippen naar Vlissingen ↔️ Roosendaal. Dit met sprinter-materiaal rijden. Deze tijden 5 á 10 minuten vervroegen zodat er een goede aansluiting is op een IC in Roosendaal richting de randstad en Zwolle. Dit betekent echter verlies van de directe aansluiting met de randstad en dat willen de Zeeuwen niet.

Reputatie 7
Badge

@guido22 Met het aantal reizigers is het commercieel niet interessant om op de Zeeuwse lijn elk kwartier een trein te laten rijden. Dus dat dit gaat gebeuren de komende jaren verwacht ik niet.

Dat studenten niet betalen voor hun SRP van Duo zie je helaas verkeerd, vele hebben na hun studietijd een flinke reis-schuld. Zou me er maar eens in verdiepen.

Reputatie 7
Badge +3

Is het geen optie om elk kwartier vanuit zeeland te laten rijden, en dan 2x p/u naar r’dam en 2x p/u richting nijmegen?

Dat zou een optie zijn als er in Zeeland veel meer reizigers zouden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad 

Studenten betalen niet niets maar bijna niets. NS krijgt €75 per maand per student, want betekent dat het studentenvervoer per saldo zwaar gesubsidieerd wordt door de overige treinreizigers. 

Reputatie 6

Een mooie oplossing zou zijn 1x per uur Vlissingen - Zwolle en 1x per uur Vlissingen - Amsterdam. Dus wisselend met en zonder overstap naar de Randstad én Brabant, Gelderland, Overijssel. Waarom niet??

Reputatie 7
Badge +3

Een mooie oplossing zou zijn 1x per uur Vlissingen - Zwolle en 1x per uur Vlissingen - Amsterdam. Dus wisselend met en zonder overstap naar de Randstad én Brabant, Gelderland, Overijssel. Waarom niet??

Omdat reizigers in beide richtingen weinig aan een uurdienst hebben. Daarnaast maakt het de materieelomloop onnodig ingewikkeld.

Bij vertraging moet de aansluitende trein gewoon standaard 2 minuten wachten, dit past makkelijk in de dienstregeling en heeft bij max 2 min geen effect op de tegentrein (tenzij die veel te vroeg is), bij een min langer wachten heeft het wel een nadeliger effect.

 

Juist die 2 min extra zijn vaak nodig voor de overstap, want zo groot zijn de vertragingen ook weer niet..

Reputatie 7
Badge

Echter twee minuten wachten gaat echt niet gebeuren @jordy94 , dat is tegen alle landelijk geldende regels in. Voor Roosendaal wordt geen uitzondering gemaakt.

Reputatie 6

Een mooie oplossing zou zijn 1x per uur Vlissingen - Zwolle en 1x per uur Vlissingen - Amsterdam. Dus wisselend met en zonder overstap naar de Randstad én Brabant, Gelderland, Overijssel. Waarom niet??

Omdat reizigers in beide richtingen weinig aan een uurdienst hebben. Daarnaast maakt het de materieelomloop onnodig ingewikkeld.

Ieder halfuur heb je dan vanzelfsprekend in Roosendaal een overstap in de andere richting, dus nog steeds 2x per uur verbinding in beide richtingen. Nog beter natuurlijk gewoon Vlissingen - Zwolle 2x per uur direct. De meeste Bergenaren en Zeeuwen gaan toch richting Brabant.

Reputatie 3

@Rene74

Toch niet, van de treinreizigers die vanuit Zeeland en Bergen op Zoom doorreizen, reist 60% richting de Randstad en 40% richting Breda.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden rondom Dordrecht en dan rijdt de trein uit Vlissingen wel door naar Zwolle.

 

Reputatie 6

@Rene74

Toch niet, van de treinreizigers die vanuit Zeeland en Bergen op Zoom doorreizen, reist 60% richting de Randstad en 40% richting Breda.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden rondom Dordrecht en dan rijdt de trein uit Vlissingen wel door naar Zwolle.

 

Dat laatste is erg prettig. Maar kloppen die percentages wel? Mijn indruk is dat het bij veel treinen juist andersom is. Maar feitelijke cijfers heb ik natuurlijk niet.

Ja, Rene74.. Zeker doordeweeks is mijn ervaring dat de trein in Roosendaal zo goed als leegloopt.. In het weekend daarentegen is het wel weer drukker richting de randstad.

Reageer