beantwoord

Overstap Roosendaal

  • 4 december 2017
  • 51 reacties
  • 2461 Bekeken

In de komende dienstregeling blijft de overstap te Roosendaal gelijk. Reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom naar Etten-Leur/Breda hebben te Roosendaal 3 minuten de tijd van spoor 4B naar 3A, dat is een schuine oversteek die krapjes aan in 3 minuten lukt. Omgekeerd is dit ook 3 minuten, maar dan van spoor 3A naar 4A, dat is dus prima! Waarom kan dit niet vanuit de andere richting? In een jaar tijd moet daar toch een oplossing voor gevonden zijn dacht ik zo?

Nu blijkt dat het materieel van de 3600 (Roosendaal-Zwolle) met ICM gaat rijden, ook wel koplopers genoemd. Dit zijn kleine, maar comfortabele treintjes. Reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom zullen vrijwel allemaal aan de voorzijde van de trein naar Zwolle stappen. Er is namelijk niet voldoende tijd in Roosendaal om naar het andere treinstel te stappen. In Etten-Leur komen daar nog eens een hoop mensen bij waardoor de trein propvol zal raken of al is vanaf het startpunt Roosendaal.. Hoe gaan jullie dit probleem oplossen?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 4 december 2017, 16:52

A: De overstap in Roosendaal van de Intercity Amsterdam-Vlissingen op de Intercity Roosendaal-Zwolle is altijd op hetzelfde perron. De overstap vanuit Vlissingen richting Zwolle is meestal van 4B op 3A. De overstap vanuit Zwolle naar Vlissingen is meestal van 3A op 4A. Omdat de treinen van/naar Vlissingen tegelijkertijd op station Roosendaal zijn is het niet mogelijk beide treinen op spoor 4A te laten halteren. In één richting moeten reizigers het perron daarom schuin oversteken. Op sommige momenten van de dag vertrekken de treinen naar Vlissingen op 4B en van Vlissingen op 4A. Dit heeft te maken met de lengte van de treinen. Het kan altijd incidenteel voorkomen dat er afgeweken moet worden.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinter naar Dordrecht te laten vertrekken van spoor 1 zodat de Intercity van/naar Zwolle centraal op spoor 3 kan stoppen of kan aankomen op spoor 3A en vertrekken van spoor 3B. Dit blijkt echter niet mogelijk omdat spoor 1 niet alleen wordt gebruikt door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen maar ook wordt gebruikt door (lange) goederentreinen.
Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Omdat dan gesplitst of gecombineerd wordt (10 bakken past niet op A) of omdat de internationale op 4a staat 🙂
Reputatie 4
Excuses, dit is een andere suggestie. Het gaat hierbij om gelijk vertrek uit Vlissingen, maar een kortere stop in Roosendaal.
Ik kan me vergissen maar in de laatste aanpassing van de dienstregeling vervalt de aansluiting vanuit Bergen op Zoom richting Breda en vv meestal in Roosendaal. De voorheen aansluitende trein vertrekt nu een minuut voor aankomst van de trein. Dat kan toch niet het antwoord zijn van NS op vele vragen over deze aansluiting?!
Reputatie 7
Er is in beide richtingen nog steeds 3 minuten overstaptijd. Alleen bij de spits-intercity is er geen aansluiting. Dan klopt het inderdaad dat de trein net weg is als de ander binnenkomt. Maar dit is ook altijd zo gecommuniceerd, dat dit geen aansluiting zou worden.

Sinds kort is de overstaptijd in de reisplanner, voor niet cross-platform overstappen in Roosendaal 4 minuten geworden. Daardoor is een aansluiting soms niet zichtbaar, maar heel vaak wel gewoon haalbaar.
Hoe bedoel je dat precies met de reisplanner? De vertrektijden zijn hetzelfde gebleven, maar de reisplanner geeft wel 33 min overstap aan.
Beste slidestops, bedankt voor je antwoord, maar dat geeft toch alleen maar meer aan dat NS deze aansluiting formeel niet belangrijk vindt. Dat blijft erg jammer als antwoord op de verzoeken en voorstellen.
Het zuidwesten is wel belangrijk voor de NS, maar ze hebben zichzelf in de problemen gebracht door al de treinen op hetzelfde punt te laten vertrekken te Roosendaal. Dit kunnen ze alleen verbeteren door de vertrektijden op verschillende trajecten te veranderen.. Dus daar gaan weer jaren overheen en we zullen het er toch echt mee moeten doen ben ik bang.
De standaard overstaptijd in Roosendaal is inderdaad 4 minuten geworden sinds vorige week. Dat zou echter niets uit moeten maken, cross-platformoverstappen worden normaal gesproken gebaseerd op een andere lijst. In deze lijst lijkt men echter alleen de overstappen tussen 3a en 4a ingevoerd te hebben, en niet de 3a naar 4b overstappen. Dit terwijl het wel volgens de norm is (cross-platform 2 minuten, lengte-platform 3 minuten, next-platform 4 minuten en rest 5 minuten). Dus kan best zijn dat dit een foutje is en men het nog correct moet invoeren, de lijst met uitzonderingen op de standaard overstaptijd gaat wel vaker mis.
Reputatie 2
Het blijft natuurlijk van de zotte dat als men de NS planner gebruikt bij het plannen van een treinreis vanuit Breda richting de Zeeuwse lijn er vaak maar een reismogelijkheid per uur wordt gegeven terwijl dit er wel degelijk twee zijn. Minder ervaren reizigers op dit traject kunnen hier de dupe van zijn. Kan hier niets aan gedaan worden of blijft dit weer zo'n gevalletje "het is lastig om de 4 minuten overstaptijd die nu ineens vereist is bij schuine cross over"? En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?
Het blijft natuurlijk van de zotte dat als men de NS planner gebruikt bij het plannen van een treinreis vanuit Breda richting de Zeeuwse lijn er vaak maar een reismogelijkheid per uur wordt gegeven terwijl dit er wel degelijk twee zijn. Minder ervaren reizigers op dit traject kunnen hier de dupe van zijn. Kan hier niets aan gedaan worden of blijft dit weer zo'n gevalletje "het is lastig om de 4 minuten overstaptijd die nu ineens vereist is bij schuine cross over"? En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?
Dat laatste is waarschijnlijk waarom ze deze wijziging hebben doorgevoerd.. Had ik nog niet eens aan gedacht..
Helemaal eens met Paul BSA. Mijn reistijd Kruiningen-Breda is volgens de reisplanner ineens vrolijk een half uur langer geworden. Terwijl in werkelijkheid de aansluiting (nu nog in de rustige periode) wel gehaald kan worden. Maar nu vanmorgen dus niet, omdat er een boom op het spoor lag. Ik ben dus effectief een half uur later op mijn werk, maar kan dat niet claimen voor het hele traject, omdat de reisplanner al rekening houdt met een half uur langere reistijd. En waarom moet die trein uit Vlissingen helemaal tot aan het einde van perron 4B doorrijden? Die voettocht is voor reizigers die minder goed ter been zijn een fikse opgave.
Reputatie 4
En wat gebeurt er als men de overstap in Roosendaal mist tijdens de niet in de planner gegeven rit? De planner geeft deze namelijk niet aan als reismogelijkheid. Geldt dan niet de geld terug bij vertraging?

Daar is dus een work-around voor. Vergelijk de onderstaande reisadviezen.





Het eerste betreft van station naar station, het 2e van adres naar station. Aangezien het reisadvies van de NS reisplanner altijd leidend is, zal GTBV bij een gemiste overstap dus wel moeten werken als je het 2e reisadvies aankaart. Het is onder andere besproken in het volgende topic.

https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380/index4.html#post290115
Ja, er is een workaround. Maar je claim gaat hier waarschijnlijk wel automagisch afgewezen worden, dus dat wordt naderhand discussiëren met GTBV-afhandeling.
Reputatie 4
Precies, dat wordt in discussie gaan, en hopelijk gebeurt dat massaal zodat deze fout snel wordt teruggedraaid.
Ook apart dat het NS personeel nog niets in dit topic heeft laat weten over deze vreemde situatie.
Dat laatste is waarschijnlijk waarom ze deze wijziging hebben doorgevoerd.. Had ik nog niet eens aan gedacht..
Ik vermoed dat die standaardtijd van 3 minuten gewoon echt een fout was hoor, dan zou een 3 minuten overstap van 3b naar 1b namelijk in de planner verschijnen en dat zal niet volgens de norm zijn. Hoewel er maar weinig treinen van 1b vertrekken, zit er toch minstens eens per week een 3b -> 1b overstap van 3 minuten in die in dat geval ten onrechte in de reisplanner zou verschijnen. Dus naar mijn idee terecht gewijzigd, maar per abuis de wel volgens de norm zijnde overstappen niet ingevoerd.
Badge
Volgens dienstregelingspecialist Frank Visser zal dit euvel in de reisplanner per morgenochtend (vrijdag 5 januari) verholpen zijn. De overstap wordt dan gewoon weer als 3 minuten weergegeven.

Bron: https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-zeeland-41136/index6.html#post290556
Ik zie de herstellevering met plezier tegemoet..... 😃
Op een of andere manier is het a.s. zaterdagochtend niet mogelijk om elk halfuur de trein te nemen van Vlissingen naar Breda en veder..

Ik neem aan dat dit een foutje is? Als ik de planner op Vlissingen - Roosendaal zet, is er wel elk halfuur een reismogelijkheid.
Reputatie 6
Badge +2
Een overstaptijd die een minuut minder is kan tot gevolg hebben dat die verbinding niet wordt getoond. bijdragevandennis
Reputatie 3

@Rene74

Toch niet, van de treinreizigers die vanuit Zeeland en Bergen op Zoom doorreizen, reist 60% richting de Randstad en 40% richting Breda.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden rondom Dordrecht en dan rijdt de trein uit Vlissingen wel door naar Zwolle.

 

Reputatie 6

@Rene74

Toch niet, van de treinreizigers die vanuit Zeeland en Bergen op Zoom doorreizen, reist 60% richting de Randstad en 40% richting Breda.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden rondom Dordrecht en dan rijdt de trein uit Vlissingen wel door naar Zwolle.

 

Dat laatste is erg prettig. Maar kloppen die percentages wel? Mijn indruk is dat het bij veel treinen juist andersom is. Maar feitelijke cijfers heb ik natuurlijk niet.

Ja, Rene74.. Zeker doordeweeks is mijn ervaring dat de trein in Roosendaal zo goed als leegloopt.. In het weekend daarentegen is het wel weer drukker richting de randstad.

Mag ik dit topic weer nieuw leven in blazen? De trein heeft tegenwoordig weer heel vaak een kleine vertraging vanuit breda of vanuit bergen op zoom. Hierdoor mis je de overstap in roosendaal.

 

Mijn vraag:

Is het geen optie om elk kwartier vanuit zeeland te laten rijden, en dan 2x p/u naar r’dam en 2x p/u richting nijmegen? Dit zou voor iedereen een uitkomst zijn en zal de files in de regio ook verminderen. De trein is nu namelijk alles behalve betrouwbaar. En van de studenten hoor je hier niks over want die betalen toch niet zelf.

Reputatie 7

In de herfst is het kwa punctualiteit altijd slechter. Zo ook op deze aansluiting, die al erg krap is. Zeeland is berucht om zijn gladde sporen. Iedere ochtend zie ik Sandite treinen vertrekken naar Zeeland toe om de gladheid te beperken. Maar dat neemt niet weg dat je makkelijk een kleine vertraging oploopt.

Het is inderdaad geen optie om ieder kwartier te rijden. Enerzijds omdat het in de dienstregeling totaal niet uitkomt (IC Zwolle is een overstap op de IC Vlissingen, die zouden dus 3 minuten achter elkaar Zeeland in rijden). Anderzijds is er veel te weinig animo om de kosten voor extra treinen te verantwoorden. 

De beste oplossing is in mijn ogen de lijn opknippen naar Vlissingen ↔️ Roosendaal. Dit met sprinter-materiaal rijden. Deze tijden 5 á 10 minuten vervroegen zodat er een goede aansluiting is op een IC in Roosendaal richting de randstad en Zwolle. Dit betekent echter verlies van de directe aansluiting met de randstad en dat willen de Zeeuwen niet.

Reageer