beantwoord

Overstap roosendaal

Reputatie 4
Is de overstap op Roosendaal van de IC vlissingen naar de trein richting Breda nu wel altijd tegenover of nog af en toe schuin?

Nu de beneluxtrein niet meer via Roosendaal rijdt zou het vaker moeten kunnen.
icon

Beste antwoord door Slidestops 15 april 2018, 08:45

Die internationale trein heeft vrij weinig te maken met het perrongebruik van de IC Vlissingen Amsterdam (2200).

Het probleem is en blijft dat beide treinen (van en naar Vlissingen) tegelijkertijd op Roosendaal staan. Dit betekent dat als de trein van Roosendaal naar Zwolle (3600) binnenkomt in Roosendaal, deze dus een cross-platform aansluiting kan bieden naar Vlissingen (3a -> 4a). Dit betekent automatisch dat de trein naar Amsterdam dus niet op 4a kan komen (daar staat immers de trein naar Vlissingen) en dus naar 4b moet. Kom je dan uit Vlissingen, zul je altijd van 4b naar 3a moeten.
Bekijk origineel

19 reacties

Ik zie dat dit een overstap is op hetzelfde perron van 4b naar 3a. Weet je zo voldoende Melvinhage?
Reputatie 4
Oke dan weet ik genoeg.
Reputatie 4
Ik zie dat het soms wel 4a naar 3a is. Waar ligt dat aan?
Dat is afhankelijk van het andere treinverkeer op dat moment. Over het algemeen is de overstap op perron 4b, op enkele tijdstippen wijkt dit af naar perron 4a.
Reputatie 2
Het probleem is juist die overstap van 4b naar 3a (en omgekeerd). De IC Brussel-Amsterdam maakte gebruik van 4a waardoor er op dat moment geen cross platform overstap mogelijk was. Nu deze echter over Breda rijdt zou je verwachten dat bij een lengte tot 6 bakken de IC Vlissingen-Amsterdam (en omgekeerd) vaker op 4a zou kunnen halteren. Welke andere trein zou dit nu verhinderen? Zeeuwse gemeentes als Middelburg en Tholen beginnen zich hier trouwens nu ook mee te bemoeien, die willen ook vaker de cross platform overstap zodat de renpartijen vaker achterwege kunnen blijven.
Reputatie 7
Badge +3
Zeeuwse gemeenten bemoeien zich voortdurend met het treinverkeer terwijl xij daar niet over gaan en er ook geen cent aan meebetalen.
Reputatie 4
Gemeenten mogen opkomen voor de reizigers uit hun gemeente.
Reputatie 4
Gemeentes die gaan inderdaad niet over het openbaar vervoer, echter worden signalen wel degelijk opgevangen door een hoger bestuursniveau.
Reputatie 7
Die internationale trein heeft vrij weinig te maken met het perrongebruik van de IC Vlissingen Amsterdam (2200).

Het probleem is en blijft dat beide treinen (van en naar Vlissingen) tegelijkertijd op Roosendaal staan. Dit betekent dat als de trein van Roosendaal naar Zwolle (3600) binnenkomt in Roosendaal, deze dus een cross-platform aansluiting kan bieden naar Vlissingen (3a -> 4a). Dit betekent automatisch dat de trein naar Amsterdam dus niet op 4a kan komen (daar staat immers de trein naar Vlissingen) en dus naar 4b moet. Kom je dan uit Vlissingen, zul je altijd van 4b naar 3a moeten.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo8700
Ook hogere bestuursniveaus gaan niet over de bedrijfsvoering bij NS.
Reputatie 3
Het probleem is dat de intercity's van en naar Vlissingen tegelijk stilstaan op station Roosendaal. Je moet dus altijd wel een keer schuin oversteken. Mijn ervaring is dat de trein van Vlissingen naar Amsterdam Centraal meestal aankomt op spoor 4B en je dus moet overstappen naar spoor 3A. Dan kun je naar Roosendaal beter achterin zitten.
Reputatie 4
@volvo8700
Ook hogere bestuursniveaus gaan niet over de bedrijfsvoering bij NS.

Ik had het niet specifiek over de bedrijfsvoering van NS, maar over openbaar vervoer in het algemeen.
Reputatie 4
Je zou ook de overstap langer kunnen maken door de trein vanaf Vlissingen eerder te laten vertrekken of de trein naar Breda later hij staat toch 5 minuten stil in Breda.
Reputatie 3
De IC van Vlissingen naar Amsterdam Centraal staat al 7 minuten stil op station Roosendaal. Een nog langere haltering zou onacceptabel worden. De trein kan ook niet eerder dan .01 en .31 vertrekken vanaf station Roosendaal vanwege de ligging van een goederenpad tussen Breda en Dordrecht. De trein richting Breda later laten vertrekken is ook geen optie omdat de tegentrein dan voor Roosendaal voor een rood sein staat te wachten en de aansluiting richting Vlissingen om zeep wordt geholpen.
Heb ruim een jaar op het traject Bergen op Zoom - Vlissingen gereisd. Heb de overstap bijna altijd, en op een week van 5 dagen 2x per dag een reisteidverkorting van 15 minuten zorgt voor mij dat ik 2.5 uur per week minder spendeerde op het station in Roosendaal. Als ik dan in die week 4x de overstap mis dan heb ik in totaal alsnog 30 minuten minder reistijd. In dat hele jaar is het me nooit gelukt om meer dan 3x per week de overstap te missen en dan ben ik een persoon die weigert te rennen om mijn overstap alsnog te halen. Dus per saldo ben ik er zeer goed op vooruit gegaan qua reistijd.

Toen de overstap nog 18 minuten was liep iedereen te klagen, en nu loopt men ook alleen maar te klagen. Men moet eens leren om blij te zijn dat het zo is zoals het is, heb lange tijd iedere dag een kwartier langer kunnen slapen door die dienstregeling.
Reputatie 4
Gelukkig stap ik altijd " achter in" de trein maakt kop dus als na de eerste deur loop zit ik op de weg naar Roosendaal eigenlijk achter in.

Als ik de overstap door vertraging niet haal kan ik dan geld terug krijgen?
Door de te korte overstaptijd in Roosendaal van de intercity Vlissingen naar de richting Breda blijven mensen veelvuldig op het perron staan en kunnen dan 28 minuten wachten op de volgende trein.

Ik hoop dat de NS, dit probleem, en haar reizigers uit Zeeland en West-Brabant serieus genoeg neemt om met ingang van de dienstregeling voor 2019 met een goed oplossing te komen.

Ik heb hier al menige reactie gelezen over wat het probleem is en wie zich er allemaal mee zou bemoeien.
Volgens mij is er maar één ding relevant: NS los het probleem op wat je hebt veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,
Jos
Reputatie 3
Deze week ook meegemaakt dat de trein uit Vlissingen vlak voor station Roosendaal voor een rood sein staat te wachten, vervolgens met +3 minuten het station binnenkomt en dat op hetzelfde moment de trein richting Breda vertrekt.
Heb ruim een jaar op het traject Bergen op Zoom - Vlissingen gereisd. Heb de overstap bijna altijd, en op een week van 5 dagen 2x per dag een reisteidverkorting van 15 minuten zorgt voor mij dat ik 2.5 uur per week minder spendeerde op het station in Roosendaal. Als ik dan in die week 4x de overstap mis dan heb ik in totaal alsnog 30 minuten minder reistijd. In dat hele jaar is het me nooit gelukt om meer dan 3x per week de overstap te missen en dan ben ik een persoon die weigert te rennen om mijn overstap alsnog te halen. Dus per saldo ben ik er zeer goed op vooruit gegaan qua reistijd.

Toen de overstap nog 18 minuten was liep iedereen te klagen, en nu loopt men ook alleen maar te klagen. Men moet eens leren om blij te zijn dat het zo is zoals het is, heb lange tijd iedere dag een kwartier langer kunnen slapen door die dienstregeling.

Geacht Braboz,

U kunt waarschijnlijk rennen van perron A naar B
Ik kan u zeggen, met krukken hinkelend of met de rollator is het toch echt 'n ander verhaal om snel op die andere trein te springen hé.

Reageer