Overstap Rotterdam Centraal: IC's van/naar Utrecht en Sprinters naar/van Dordrecht

  • 19 december 2016
  • 17 reacties
  • 672 Bekeken

Op het traject (Den Haag -) Rotterdam - Dordrecht rijden doordeweeks 4 Sprinters per uur: serie 5000 en 5100. Deze vertrekken vanaf Rotterdam Centraal om :11, :26, :41 en :56.
's Avonds (na 20:00) en in het weekend rijdt serie 5000 niet en vertrekken de Sprinters alleen om :26 en :56.
(Liever zou ik zien dat er ook op zaterdag overdag 4 Sprinters per uur zouden rijden, aangezien ik denk dat daar genoeg vraag naar is, maar daar gaat deze vraag in eerste instantie niet over.)

Op het traject Utrecht - Rotterdam Centraal rijden doordeweeks 4 IC's per uur: serie 500/600 en serie 2800.
De aankomsttijden in Rotterdam zijn: :10, :25, :40 en :55.
's Avonds na 21:00 uur rijdt serie 2800 niet en zijn de aankomsttijden alleen om :25 en :55.

Zoals uit bovenstaande blijkt, is de overstap overdag tussen de IC's uit Utrecht en de Sprinters naar Dordrecht 1 minuut, wat natuurlijk onhaalbaar is en dus verlengd wordt tot 16 minuten. Erg irritant, maar nog niet eens het ergste.

Mijn grootste problem is dat na 21:00 uur, wanneer de 2800 en 5000 beide niet rijden, de overstap maar liefst 31 minuten is!

Met alleen het benoemen van het probleem, kun je mogelijk het antwoord krijgen "Daar kunnen we helaas niks aan veranderen", dus drag ik zelf al een mogelijke oplossing voor:
De 5100 's avonds ongeveer 3 minuten later vertrekken uit Rotterdam Centraal, zodat de overstap op de trein van een half uur eerder mogelijk is.
De enige relevante overstap die de 5100 in Dordrech biedt, is die op de Sprinter 6600 naar Breda en 's-Hertogenbosch. Die overstap is nu 8 minute en nog van hetzelfde perron ook. Met een drie minuten latere aankomst, is de overstap alsnog 5 minute.

In de andere richting spelt hetzelfde problem natuurlijk ook, maar voor mijn voorbeeld ging ik even uit van alleen de zuidelijke richting.

Om toch aan te egeven waarom mijn plan werkt, wil ik wel het volgende (bizarre) voorbeeld aanhalen:
De vertrektijden van de 5100 it Dordrecht zijn om :08 en :42. Eens per half uur vertrekt de 5100 dus maar liefst 4(!) minute eerder uit Dordrecht om daar een stop van 4 minuten te houden. Als die trein gelijk door zou rijden naar Rotterdam, zouden reizigers wel hun overstap op de IC richting Utrecht halen. Mocht het een half uur later niet lukken om eerder te vertrekken, dan is de overstap in elk geval eens per uur goed.

En waarom ik het in dit deelonderwerp zet? Omdat de overstap in Dienstregeling 2016 wel acceptabel was (5 min. overdag, 20 min. 's avonds laat).

Ik kijk uit naar de reacties.

17 reacties

Bedankt voor de meldingen over de Oude lijn. De keuzes die wij hebben gemaakt op de Oude lijn hebben te maken met een groot aantal factoren zoals de capaciteit van de Schiphol spoortunnel en gewenste aansluitingen in Zwolle, Leiden en Eindhoven. Veel reizigers hebben hierdoor een kortere reistijd of meer reismogelijkheden maar dit betekent inderdaad ook dat enkele overstappen naar Sprinters langer zijn geworden. Het zomaar opschuiven van de Sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam klinkt als een makkelijke oplossing voor de aansluitingen in het weekend maar NS heeft ook te maken met brugopeningen en met een groot aantal goederentreinen rond Dordrecht. Daarnaast hebben we inderdaad voor de huidige vertrektijden van de Intercity's in Dordrecht gekozen om een goede aansluiting te kunnen bieden op de MerwedeLingeLijn (treinen van/naar Gorinchem). De gevolgen voor de reistijd in het weekend richting Utrecht zijn inderdaad wel groot. Ik zal dit daarom doorgeven aan de ontwikkelaars van de dienstregeling.
Bedankt voor de reactie.
De gevolgen in het weekend zijn nog te overzien (tenzij je naar Zwolle of verder moet), maar het gaat meer om 's avonds na 21:00 uur wanneer er maar 2 IC's er uur rijden tussen Rotterdam en Utrecht en de overstap op Rotterdam Centraal maar liefst 31 minuten duurt.

Verder vertrekken op dit moment de Sprinters uit Dordrecht om :08 en :42. Eerstgenoemde trein staat vervolgens op Zwijndrecht te wachten. Als deze trein gewoon doorrijdt naar Rotterdam is de aansluiting richting Utrecht wel mogelijk.
Voor het andere halfuur lijkt me hetzelfde mogelijk.

Een andere oplossing zou zijn om 's avonds (en eventueel in het weekend overdag) juist serie 5100 op te heffen en serie 5000 wél te laten rijden. Dan is de overstap van / naar Utrecht namelijk slechts 16 i.p.v. 31 minuten.
(Daarnaast denk ik ook dat er op zaterdag overdag genoeg vraag is voor een kwartierdienst met Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht.)
De enige oplossing op dit moment is een aanpassing van de sprinter dienstregeling. En 4 minuten op Den Haag HS laten wachten in plaats van Zwijndrecht. Op lange termijn in 2023 een aanpassing van de IC Vlissingen - Amsterdam over de HSL en blijvend via Dordrecht. Zeker als de IC Brussel niet meer via Dordrecht rijdt is deze oplossing mogelijk. Dordrecht v 08 en 38 Rotterdam CS a 00 en 30. Richting Dordrecht Rotterdam v 00 en 30
Dordrecht a 23 en 53.
Reputatie 3
Bedankt voor de meldingen over de Oude lijn. De keuzes die wij hebben gemaakt op de Oude lijn hebben te maken met een groot aantal factoren zoals de capaciteit van de Schiphol spoortunnel en gewenste aansluitingen in Zwolle, Leiden en Eindhoven. Veel reizigers hebben hierdoor een kortere reistijd of meer reismogelijkheden maar dit betekent inderdaad ook dat enkele overstappen naar Sprinters langer zijn geworden. Het zomaar opschuiven van de Sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam klinkt als een makkelijke oplossing voor de aansluitingen in het weekend maar NS heeft ook te maken met brugopeningen en met een groot aantal goederentreinen rond Dordrecht. Daarnaast hebben we inderdaad voor de huidige vertrektijden van de Intercity's in Dordrecht gekozen om een goede aansluiting te kunnen bieden op de MerwedeLingeLijn (treinen van/naar Gorinchem). De gevolgen voor de reistijd in het weekend richting Utrecht zijn inderdaad wel groot. Ik zal dit daarom doorgeven aan de ontwikkelaars van de dienstregeling.
Ik heb dit topic nogmaals onder de aandacht gebracht. In verband met ziekte en drukte hebben onze specialisten nog niet gereageerd, excuses.
Reputatie 2
Wat denk je van Rotterdam naar Oudenbosch? Zojuist 33 minuten moeten wachten in Dordrecht. Zelfs niet eens meer elk half uur een sprinter richting Roosendaal! Voor het eerst in 30 jaar dat ik echt baal van een nieuwe dienstregeling. Werken in Utrecht is helemaal onmogelijk gemaaktqua reistijd.
Ik stel voor om ofwel de sprinter Den Bosch - Dordrecht door te trekken naar Rotterdam Centraal. Ofwel de sprinter Roosendaal door te trekken naar Rotterdam en van daar uit verder naar Gouda.
Waarbij natuurlijk de mogelijkheid wordt geboden om over te stappen op de intercity richting Utrecht.

Een ander alternatief is natuurlijk een cirkelverbinding.
Dordrecht - Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht - Geldermalsen - Den Bosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Breda als intercity in beide richtingen. Of als sprinter die ten minste 2 x per uur rijdt eveneens in beide richtingen. Is gelijk ook de lange wachttijd in Den Bosch opgelost van en naar Tilburg.

Of nog een mogelijk alternatief is natuurlijk de sprinter van Dordrecht naar Geldermalsen laten doorrijden
naar Utrecht Centraal.

Misschien kan dit in overweging genomen worden voor de dienstregeling van 2018.
Reputatie 7
De 2280 stopt idd overal.

Maar dit was in de oude dienstregeling ook, de serie was toen normaal gezien de 2600, maar die laatste was dan ipv de 2680, de 12680 (kwam vanuit het hoge noorden) en stopte ook overal.
Reputatie 6
Badge
1 Ding is mij wel opgevallen: de IC Roosendaal van 00:24 vanuit Rotterdam CS stopt tussen Dordrecht en Roosendaal op alle stations. Sinds wanneer is dat zo?
Reputatie 6
Badge
Rotterdam Noord - Dordrecht Zuid is in de late avonduren 62 minuten reistijd. 38 Minuten daarvan is overstappen en wachten. Erger krijg je het niet vanuit Rotterdam.
Ik zal het even voorleggen bij onze specialisten, zijn zullen je zo spoedig mogelijk adviseren.
Wat denk je van Rotterdam naar Oudenbosch? Zojuist 33 minuten moeten wachten in Dordrecht. Zelfs niet eens meer elk half uur een sprinter richting Roosendaal! Voor het eerst in 30 jaar dat ik echt baal van een nieuwe dienstregeling. Werken in Utrecht is helemaal onmogelijk gemaaktqua reistijd.
Beste NS-medewerkers, zouden jullie nog eens naar dit topic willen kijken en reageren op mijn voorstel?
Alvast bedankt.
De reis van Dordrecht naar Utrecht is een ramp geworden op de uren wanneer er geen kwartierdienst wordt geboden. Dan heb je met de reis van Dordrecht Zuid naar Utrecht bijna evenveel overstaptijd als reistijd.
Het is dus dringend gewenst om de sprinter dienstregeling tussen Dordrecht en Rotterdam aan te passen zodat er aansluiting is op de IC naar Utrecht. Dit ook om een lange wachttijd in Zwijndrecht te voorkomen.
De reis van Dordrecht naar Utrecht is een ramp geworden op de uren wanneer er geen kwartierdienst wordt geboden. Dan heb je met de reis van Dordrecht Zuid naar Utrecht bijna evenveel overstaptijd als reistijd.
Het is dus dringend gewenst om de sprinter dienstregeling tussen Dordrecht en Rotterdam aan te passen zodat er aansluiting is op de IC naar Utrecht. Dit ook om een lange wachttijd in Zwijndrecht te voorkomen.
Gisteravond merkte ik pas bewust dat ook op Den Haag Centraal de overstap tussen de IC's uit Utrecht op de Sprinters richting Den Haag HS en Delft van 5 naar 15 minuten is gegaan.
Nog beter zou dus zijn om op de gehele Oude Lijn de dienstregeling weer gelijk te maken aan die van Dienstregeling 2016.
@Meltrain
De sprinters richting Gorinchem en Roosendaal zijn toch wel relevante aansluitingen in Dordrecht.

Je hebt gelijk, maar met "relevante" bedoelde ik in dit geval meer "potentieel krappe". De aansluitingen op de Sprinter naar Roosendaal, de stoptrein naar Geldermalsen en de IC naar Vlissingen zijn immers meer dan een kwartier.

Ook deze aansluitingen zijn slecht in de avonduren. Een oplossing is wellicht de sprinter in Rotterdam niet om op 26/.56 maar om op .11/.41 te laten vertrekken.

Dat zou ook mijn eerste voorstel geweest zijn, ware het niet dat dan de overstap op de Sprinter naar Breda weer erg lang werd. Daarom heb ik gekozen voor het verlaten (en vervroegen in de andere richting) van de vertrektijden, uitsluitend 's avonds laat.
Reputatie 3
@Meltrain
De sprinters richting Gorinchem en Roosendaal zijn toch wel relevante aansluitingen in Dordrecht.
Ook deze aansluitingen zijn slecht in de avonduren. Een oplossing is wellicht de sprinter in Rotterdam niet om op 26/.56 maar om op .11/.41 te laten vertrekken.
Reputatie 6
Badge
Ik herken het probleem. Nu geven de intercity's een ruime overstap (10 minuten) op Rotterdam CS richting Utrecht waar dit voorheen de sprinters waren. De sprinters waren (in mijn geval) nogal eens vertraagd op de heenweg, waardoor de overstap evengoed op een minuut gemist werd.

Het blijft lastig: Waar ik eerst de sprinter te onbetrouwbaar vond voor de -op papier- ideale overstap, vind ik nu de overstap te ruim, waardoor ik elke dag 10 minuten standaard langer onderweg ben.

Reageer