beantwoord

Overstap Sprinter Dordrecht en Intercity Lelystad

• 13 juli 2020
  • 8 reacties
  • 166 Bekeken

Goedenmorgen,

Op mijn traject, Zevenbergen - Leiden, heb ik een overstap op Dordrecht. De sprinter naar Dordrecht komt aan om :07 of :37 op spoor 3b, de Intercity naar Lelystad vertrekt om :08 of :39 op spoor 2b. Dit is dus een kwestie van een paar meter het perron oversteken. Toch heb ik bijna elke keer dat ik op dit traject reis dat de deuren voor mijn, en vele andere, hun neus dicht gaat en de trein weg rijdt. Soms terwijl de conducteur nog bij de deur staat en ziet dat wij nog mee willen. Het lijkt mij een haalbare overstap en een overstap die veel mensen willen nemen. Blijkbaar moet de trein stipt op tijd weg, waardoor al deze mensen nog minstens een kwartier mogen wachten op station Dordrecht. Ik begrijp niet wat er erg is een paar seconden extra wachten. Mijn vraag is of meer mensen hier last van hebben? En of jullie net als ik zouden willen dat de treinen gewoon even op elkaar wachten? Dat zou namelijk een hele hoop schelen. 

icon

Beste antwoord door Jeroen 13 juli 2020, 15:20

Het vertrekproces van een trein start zo'n 20 seconden voor het vertrek van de trein, met 1 minuut overstaptijd is er feitelijk dan nog maar 40 seconden over.  Als de trein dan iets te laat is is het geen haalbare overstap meer en daarom staat deze ook niet in de reisplanner.

Het is natuurlijk erg fijn als treinen naadloos op elkaar aansluiten maar dat gaat nu eenmaal niet in heel Nederland.

De treinserie 2400 (Dordrecht - Lelystad) heeft te maken met meerdere knelpunten op het spoor t.o.v. andere treinen. Het later laten rijden van de 2400 zorgt er dan voor dat er diverse andere treinen ook later moeten gaan rijden omdat de rijwegen op papier anders te dicht bij elkaar komen te liggen en niet meer voldoen aan de voorschriften van Prorail hiervoor.

Voor de 2400 serie geldt dan ook nog eens dat er belangrijke overstappen in de route zitten waar veel mensen gebruik van maken. Zo is recent al het een en ander opgerekt in het rijschema van de 2400 omdat er op Leiden Centraal te weinig halteertijd was om iedereen tijdig te laten uit- en instappen. Deze kleine wijziging van 30 seconden gaf al de nodige problemen om dat voor elkaar te krijgen.

Dan hebben we ook nog het knelpunt Schiphol en daarna een overstap op Amsterdam Zuid waar een overstap is die nu net aan kan.

Het missen van overstappen op andere delen van het traject resulteert voor die reizigers een vertraging van 30 minuten.

En helaas moeten er altijd keuzes gemaakt worden en kan niet iedereen blij gemaakt worden met de ultieme overstap tijd. De keuze valt dan op de grootste groep overstappers op een route van een trein.

Bekijk origineel

8 reacties

Dagelijks ruim 80 km heen en terug. Ik zou toch eens na gaan denken over verhuizen. Ik denk niet dat er al teveel mensen zijn derhalve die daar ook last van hebben.

Dagelijks ruim 80 km heen en terug. Ik zou toch eens na gaan denken over verhuizen. Ik denk niet dat er al teveel mensen zijn derhalve die daar ook last van hebben.

Beetje erg klantonvriendelijk antwoord @Pingpong  En waarom zouden er niet meer mensen er last van hebben ?

Anderzijds @Kholling je maakt een overstap welke niet in de reisplanner staat. Verder, bij een trein welke vertrekt begint de vertrekprocedure al eerder, de deuren moeten immers dicht,dus je overstap is zeker geen minuut (of twee).

Beetje erg klantonvriendelijk antwoord @Pingpong  En waarom zouden er niet meer mensen er last van hebben ?

Anderzijds @Kholling je maakt een overstap welke niet in de reisplanner staat. Verder, bij een trein welke vertrekt begint de vertrekprocedure al eerder, de deuren moeten immers dicht,dus je overstap is zeker geen minuut (of twee).

De reactie is ingegeven doordat in het verleden wel eens meer dit soort vragen op dit forum kwamen van mensen die meer dan 100 km van hun werk woonden en dan verontwaardigd waren dat ze geen goede overstap hadden. Het is m.i. niet gezond en op de lange duur ook niet vol te houden om zo'n eind van je werk te wonen. NS kan met dit soort uitzonderlijke reizen m.i. volledig terecht geen rekening houden.

Ook voor kortere reizen waar deze overstap te Dordrecht in zit @Pingpong geldt natuurlijk hetzelfde. Deze overstap staat niet in de reisplanner, is dus geen overstap. Verder gaan "wij" er natuurlijk niet over hoe lang of ver een reiziger (dagelijks) wil reizen.

Ik zie inderdaad het advies niet terugkomen in de Reisplanner. Dat wil zeggen dat er dus al verwacht wordt dat deze overstap niet mogelijk is en wordt hij niet als overstap gezien. Wel geef ik jouw specifieke situatie hier door, zodat ze dit mee kunnen nemen naar een evt volgende planning. Ik kan helaas geen beloftes maken.

Dit is inderdaad ook voor mij en velen met mij een heel herkenbaar probleem. Op het moment dat de trein uit Zevenbergen maar een halve minuut later is dan gebruikelijk zie je de deur voor je neus dicht gaan van de intercity naar Lelystad Centrum. Hier komt voor de mensen naar Rotterdam bij dat de sprinter naar den haag centraal die van spoor 3a vertrekt op dit moment vaak ook niet haalbaar is doordat ook deze helaas vaak te vroeg zijn deuren sluit. Ik zou het dan ook waarderen en ik vermoed ook de vele anderen die 's morgens deze trein missen dat de treinen even op elkaar wachten.

zie je de deur voor je neus dicht gaan van de intercity naar Lelystad Centrum. Ik zou het dan ook waarderen en ik vermoed ook de vele anderen die 's morgens deze trein missen dat de treinen even op elkaar wachten.

De deuren sluiten inderdaad eerder @Frans123dan de vertrektijd, anders kan er niet op tijd vertrokken worden. Een overstap welke niet in de reisplanner staat bestaat niet, dus wordt er niet "even gewacht". Overigens, bij een overstap in de reisplanner vermeld en vertraging, wordt er ook niet gewacht. Het is immers geen aansluiting.

Badge

Het vertrekproces van een trein start zo'n 20 seconden voor het vertrek van de trein, met 1 minuut overstaptijd is er feitelijk dan nog maar 40 seconden over.  Als de trein dan iets te laat is is het geen haalbare overstap meer en daarom staat deze ook niet in de reisplanner.

Het is natuurlijk erg fijn als treinen naadloos op elkaar aansluiten maar dat gaat nu eenmaal niet in heel Nederland.

De treinserie 2400 (Dordrecht - Lelystad) heeft te maken met meerdere knelpunten op het spoor t.o.v. andere treinen. Het later laten rijden van de 2400 zorgt er dan voor dat er diverse andere treinen ook later moeten gaan rijden omdat de rijwegen op papier anders te dicht bij elkaar komen te liggen en niet meer voldoen aan de voorschriften van Prorail hiervoor.

Voor de 2400 serie geldt dan ook nog eens dat er belangrijke overstappen in de route zitten waar veel mensen gebruik van maken. Zo is recent al het een en ander opgerekt in het rijschema van de 2400 omdat er op Leiden Centraal te weinig halteertijd was om iedereen tijdig te laten uit- en instappen. Deze kleine wijziging van 30 seconden gaf al de nodige problemen om dat voor elkaar te krijgen.

Dan hebben we ook nog het knelpunt Schiphol en daarna een overstap op Amsterdam Zuid waar een overstap is die nu net aan kan.

Het missen van overstappen op andere delen van het traject resulteert voor die reizigers een vertraging van 30 minuten.

En helaas moeten er altijd keuzes gemaakt worden en kan niet iedereen blij gemaakt worden met de ultieme overstap tijd. De keuze valt dan op de grootste groep overstappers op een route van een trein.

Reageer