beantwoord

Overstap station Eindhoven naar Weert op sprinter of IC

• 6 juli 2020
  • 40 reacties
  • 747 Bekeken

Reputatie 1

Op 18 juli neem ik de eerste trein van Vught naar Weert.

Deze heeft het volgende reisschema:

Sprinter: Vertrek 7.02 Vught spoor 2, aankomst Eindhoven 7.25 spoor 2, overstappen, 7.46 vertrek Eindhoven spoor 3 op de sprinter naar Weert aankomst 8.09 op spoor 3a.

Als ik daarnaast invoer Eindhoven-Weert vertrekt deze als IC ook van spoor 2 om 7.27 en arriveert om 7.45 op station Weert op spoor 3b.

Als ik het goed vergeleken heb zou ik op station Eindhoven, op hetzelfde perron in theorie ook de IC zien staan om zo wat vroeger in Weert te arriveren mits ik die haal.

Maar deze wordt zo niet in de reisplanner aangegeven.

Iemand een idee hoe dit kan en zou ik redelijkerwijs de IC naar Weert kunnen halen?

Toen ik de reisplanner eerder invulde gaf deze wel een IC naar Weert aan. 

In Weert wordt ik opgehaald voor het vervolg van mijn reis per auto.

Dan kan ik aangeven hoe laat ik vermoedelijk arriveer voor de persoon die mij op haalt.

icon

Beste antwoord door Momo 6 juli 2020, 23:14

Er zijn dat weekend ook werkzaamheden waardoor er aanpassingen zijn. De trein die om 7:27 vertrekt is treinnummer 819 en die rijdt normaal niet en rijdt die zaterdag ook alleen van Eindhoven naar Roermond. Normaal rijdt om 7:30 trein 2919, die vertrekt dan van spoor 1 en wordt wel als overstap aangegeven.

Ik zou inderdaad later deze week of anders volgende week nog eens het reisadvies checken want het is wel vreemd dat 2 treinen zo kort na elkaar op het zelfde spoor gepland staan. Dan zou je de ene op het a gedeelte verwachten de ander op b. Tenzij het allebei korte treinen zijn en spoor 2 er lang genoeg voor is. De sprinter uit Vught eindigt op Eindhoven en die IC 819 begint daar die dag, dus zijn allebei geen doorgaande treinen. Een half later bv rijdt de sprinter verder tot Deurne en vertrekt IC 819 van 1.

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de planner nog bijgewerkt moet worden. In Eindhoven staan er nooit twee treinen op hetzelfde spoor. Mocht het een zgn. cross-platform-overstap worden (1 naar 2 of v.v.), dan zou je de overstap wel moeten kunnen halen, mits de trein uit Vught op tijd is.
Normaal gesproken is de planner tot 10 dagen in de toekomst betrouwbaar, dus ik zou overmorgen nog eens kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn dat weekend ook werkzaamheden waardoor er aanpassingen zijn. De trein die om 7:27 vertrekt is treinnummer 819 en die rijdt normaal niet en rijdt die zaterdag ook alleen van Eindhoven naar Roermond. Normaal rijdt om 7:30 trein 2919, die vertrekt dan van spoor 1 en wordt wel als overstap aangegeven.

Ik zou inderdaad later deze week of anders volgende week nog eens het reisadvies checken want het is wel vreemd dat 2 treinen zo kort na elkaar op het zelfde spoor gepland staan. Dan zou je de ene op het a gedeelte verwachten de ander op b. Tenzij het allebei korte treinen zijn en spoor 2 er lang genoeg voor is. De sprinter uit Vught eindigt op Eindhoven en die IC 819 begint daar die dag, dus zijn allebei geen doorgaande treinen. Een half later bv rijdt de sprinter verder tot Deurne en vertrekt IC 819 van 1.

Reputatie 7
Badge +3

De sprinter uit Vught eindigt in Eindhoven (gaat niet door naar Deurne) en de intercity naar Weert begint in Eindhoven. Hoogstwaarschijnlijk rijdt de sprinter daarom vanaf Eindhoven door als intercity naar Weert en kunt waarschijnlijk gewoon blijven zitten. Omdat het treinnummer in Eindhoven wel verandert ziet de reisplanner het als twee verschillende treinen en geeft daarom de doorgaande verbinding Vught-Weert niet aan. 

Badge +3

Als je om 7:25 aankomt in Eindhoven op spoor 2 en een IC van 7:27 op spoor 3 wilt halen dan kan dat prima, als je goed ter been bent. De reisplanner denkt daar alleen anders over, en geeft de overstap niet weer.

Dat je aankomt op spoor 2 vanuit Vught en daar direct erna een IC verwacht naar Weert op zelfde perron klopt natuurlijk niet.

Check inderdaad kort van tevoren de planners, en dan met name van welk spoor je trein vertrekt.

Wat @Tamzin zegt kan natuurlijk ook, zelfde trein nieuw ritnummer en i.p.v. naar Deurne ‘gewoon’ door naar Weert (dan wel als sprinter, geen IC anders is het wel heel bijzonder)

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Het klopt vermoedelijk wel, de sprinter rijdt waarschijnlijk na Eindhoven door als intercity. Dit gebeurt aan het begin en eind van diensten wel vaker, zeker bij werkzaamheden. De trein rijdt dan vanaf Den Bosch met VIRM.

Badge +3

We gaan het zien.. maar wat dan voor wie op tussengelegen stations moet zijn?

Oh wacht, dat is die 7:46 dus. Bijzonder als ze het zo doen, maar zo kom je dus nog eens ergens binnen no time :joy:

Reputatie 7
Badge +3

We gaan het zien.. maar wat dan voor wie op tussengelegen stations moet zijn?

Die moet om 7.46 met de normale sprinter Tilburg-Weert.

Reputatie 7
Badge +3

Wel beetje jammer dan dat de reisplanner als reisadvies overstap op de sprinter van 7:46 aangeeft.

Badge +3

Jullie hebben gelijk, ik zat met een sprinter Deurne - Tilburg (Universiteit) in mijn hoofd maar die bestaat natuurlijk niet.

Op 18 juli de planner maar checken dan, voor sprinter Vught - Ehv en door als IC naar Weert!

Normaal kom je dan echt (vanuit Den Bosch of Oss, of zelfs Nijmegen) in Deurne uit, toch?

Reputatie 4

Van perron 2 naar 3 in 2 min heel knap want dan moet naar beneden en dan naar boven.

Reputatie 1

@Tamzin: Dat zou fijn zijn. Wil dit zeggen dat de sprinter vanuit Vught gereden wordt door een IC trein/voertuig?  Dan herken ik dat bij het instappen.

Ben ook benieuwd of deze als IC van Eindhoven naar Weert gaat of als sprinter. Ik trek de kennis van @Tamzin niet in twijfel, maar wil vooral de reis goed plannen vanwege het ophalen in Weert.

En ben ik dan om 8.09 of 07.45 in Weert?

Ik wordt daar opgehaald door een kennis omdat hij dichter bij onze eindbestemming van die dag woont (Zoo Antwerpen); dan hoeft hij niet om te rijden om mij eerst op te halen.

Ben dan benieuwd als dat zo is of in Eindhoven door de conducteur omgeroepen wordt dat deze trein al dan niet na een korte stop als IC door rijdt naar Roermond.

Omdat het treinnummer veranderd is het even afwachten wanneer de infoschermen in de coupé de nieuwe bestemming aangeven. Die op het perron hangen zie je niet altijd even goed vanuit de trein.

@Karel offeringa: De overstap die wordt aangegeven bij de eerder geraadpleegde dienstregeling is 21 minuten dus wel tijd genoeg, bij een overstap van 2 minuten is dat idd vrij krap ongeacht of je nog wel of niet goed ter been bent, ook afhankelijk van hoe ver de sprinter op het perron door rijdt en hoe dicht deze bij de trappen of roltrap uit komt.

@Robert B Klopt volgens mij; deze sprinter start soms in de door je genoemde plaatsen mogelijk ook Arnhem, maar dat weet ik niet zeker :)

Ik ga morgen en over een paar dagen kijken of de reisplanner is bijgewerkt en ben benieuwd of het reisadvies dan is aangepast. Voor mij in dit geval gunstig als ik kan blijven zitten ☺️☺️

Reputatie 7
Badge +3

Behalve de NS reisplanner zou je ook de ritten op treinposities.nl kunnen checken. Daar kun je zo'n 3 a 4 dagen van tevoren zien welk materieel er gepland is. Bv of er een Flirt (sprinter) gepland is of een VIRM (dubbeldekker IC) en hoe lang die trein gepland is. Op de dag zelf zie je dan ook het treinstelnummer. Als er voor beide ritten hetzelfde materieel met dezelfde lengte gepland is dan is het zeer waarschijnlijk dat de sprinter door rijdt als IC. En als voor beide ritten hetzelfde treinstelnummer gepland is weet je het wel zeker.

Check daarvoor ritnummer 4419 en 819

Badge +3

Eindhoven (binnen de ‘randweg/ring’) is erg rustig qua verkeer de laatste maanden (en vanaf volgende week vakantieperiode ook nog).

Dus auto vanuit Weert via Eindhoven en dan via de A67 de grens over naar Antwerpen gaat op zich prima. Ik denk met iemand ophalen op Eindhoven C erbij 1½ uur in totaal, maak er 2 uur van dat lukt met gemak!

Dat scheelt jou Eindhoven - Weert en met de auto kom je toch via de A2 en Leenderheide.

Win-win situatie. Vanaf Leenderheide even heen en weer naar station (tip: Noordzijde Eindhoven dus de buskant Neckerspoel/Kennedyplein) is ideaal en kost 2×12 minuten met de auto extra t.o.v. rechtstreeks met de auto Weert - Antwerpen Zoo.

Reputatie 1

Goede tip @Momo !

Reputatie 1

@Robert B Een geruststelling.:grinning:  We komen binnen op een gereserveerd tijdsblok in de Zoo moet goedkomen

Reputatie 3

@Robert B

Het klopt vermoedelijk wel, de sprinter rijdt waarschijnlijk na Eindhoven door als intercity. Dit gebeurt aan het begin en eind van diensten wel vaker, zeker bij werkzaamheden. De trein rijdt dan vanaf Den Bosch met VIRM.

Die series zijn volledig gescheiden qua materieel, het komt vrijwel nooit voor dat de sprinter uit Den Bosch in Eindhoven als IC verder rijdt (of andersom).

Hoe het op dit moment in de planning zit: om 07:25 kom je aan in Eindhoven op spoor 2, tegelijk met de IC naar Roermond die om 07:27 van spoor 1 vertrekt. Dat zou een prima te halen overstap moeten zijn, en ben je dus om 07:45 in Weert.

Reputatie 1

Dank voor de reactie Paul!

@Tamzin: Tot nu toe staat de dienstregeling nog op arriveren om 8.09 in Weert en dan van Eindhoven aar weert met een sprinter.

De door Paul omschreven overstap staat er nu nog niet bij. Als je vandaag zou reizen geeft deze inderdaad deze overstap; de 18e niet.

Als deze klopt en je steekt alleen het perron over moet je normaalgesproken de overstap kunnen halen.

Ik wacht af of er nog een aanpassing komt, die er no nog niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reactie Paul!

@Tamzin: Tot nu toe staat de dienstregeling nog op arriveren om 8.09 in Weert en dan van Eindhoven aar weert met een sprinter.

De door Paul omschreven overstap staat er nu nog niet bij. Als je vandaag zou reizen geeft deze inderdaad deze overstap; de 18e niet.

Als deze klopt en je steekt alleen het perron over moet je normaalgesproken de overstap kunnen halen.

Ik wacht af of er nog een aanpassing komt, die er no nog niet.

De intercity naar Weert vertrekt de 18e drie minuten eerder dan normaal (.27 versus .30), wellicht vanwege werkzaamheden. De planner is dus juist voor de 18e al aangepast.

Reputatie 1

Bij mijn planner zie ik alleen 2 x sprinter, de ic wordt niet als reisadvies gegeven @Tamzin .

Misschien zie ik iets nog niet..:grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde blijft dat de sprinter uit Vught om 7.25 uur op spoor 2 aankomt, en de IC naar Roermond om 7.27 uur van spoor 2 vertrekt. Het zou me niks verbazen als de eerste ‘gok’ van Tamzin juist was, en dat het gewoon dezelfde trein blijkt te zijn.

Reputatie 3

Sprinters en ICs worden nooit uitgewisseld. Neem nou maar gewoon van mij aan dat de IC naar Roermond zaterdag 18 juli om 07:27 te Eindhoven van spoor 1 vertrekt.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou het handig zijn als de planner dit ook aangeeft. Het is inmiddels minder dan 10 dagen in de toekomst, dus de planner zou moeten kloppen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn planner zie ik alleen 2 x sprinter, de ic wordt niet als reisadvies gegeven @Tamzin .

Misschien zie ik iets nog niet..:grinning:

Klopt, dat is omdat de intercity 3 minuten eerder vertrekt dan normaal waardoor de reisplanner de aansluiting niet aangeeft.

Reputatie 1

@Tamzin, ik zag nu wel de IC die iets later vertrekt en aankomt in Weert., maar nog geen die om 7.45 in Weert arriveert, wel na 08.00 uur; is er dan een trein te nemen die wel om. 745 ariveert?

Badge +3

Sprinters en ICs worden nooit uitgewisseld. Neem nou maar gewoon van mij aan dat de IC naar Roermond zaterdag 18 juli om 07:27 te Eindhoven van spoor 1 vertrekt.

Ik vind de eerdere reactie van @Tamzin toch wel plausibel, áls het blijkbaar vaker gebeurt én er een VIRM ingezet wordt. :thinking:

Reageer