beantwoord

overstap Zwolle

• 19 december 2016
  • 22 reacties
  • 638 Bekeken

Reputatie 2
Ik reis regelmatig van Amsteraam Zuid naar Assen en moet dan soms in Zwille overstappen. Een belangrijke overstap voor reizigers naar het noorden (Leeuwarden of Groningen ).

Waarom is deze overstap krap bemeten? Afgelopen keren (5 uit 5) de overstap gemist.
De reizigers die vanuit Groningen of Leeuwarden een aansluitende arrivé trein nemen zijn in de minderheid.
Is het tijdig vertrekken van treinen belangrijker dan het tijdig aankomen van reizigers?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 19 december 2016, 17:37

De genoemde aansluiting op Zwolle is in de afgelopen week inderdaad vaak niet gehaald. Gelukkig gaat het de laatste dagen in algemene zin beter. Hopelijk blijven de aansluitingen gehaald worden, zoals we altijd gewend waren. Iedereen moet een beetje wennen aan de nieuwe diensteregeling.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge +1
De genoemde aansluiting op Zwolle is in de afgelopen week inderdaad vaak niet gehaald. Gelukkig gaat het de laatste dagen in algemene zin beter. Hopelijk blijven de aansluitingen gehaald worden, zoals we altijd gewend waren. Iedereen moet een beetje wennen aan de nieuwe diensteregeling.
Reputatie 2
Van de machinist begreep ik dat het de beslissing van de conducteur is. Nu was de trein naar Groningen (meer) vertraagd. De trein naar Leeuwarden bleef wachten. Wennen aan de nieuwe dienstregeling is niet van toepassing volgens mij.
Reputatie 7
Badge +4
Als alles volgens de dienstregeling gaat, zou het prima moeten werken met kortere wachttijden in Zwolle. De wachttijd naar Leeuwarden en Groningen in Zwolle zijn teruggebracht van acht minuten naar Leeuwarden en twee naar Groningen. De elf minuten voorheen was wel erg lang.
Hopelijk gaat het verder goed.
Reputatie 2
Hoop ik ook. Mijn vraag is echter als een van beide treinen een paar minuten vertraging heeft, waarom ze niet ( altijd) op elkaar wachten.
Reputatie 5
Badge
Ik meen me te herinneren dat dit 4 jaar geleden ook regelmatig misging toen de Hanzelijn net open was. NS is er toen beter op gaan letten, onder andere door duidelijke instructie aan het treinpersoneel en de zogenaamde procesleider perron. Het ging daarna aanmerkelijk beter. Over het algemeen ging het goed. Misschien moet het nu ook allemaal weer even inslingeren. Hetzelfde was het geval bij Almere. In de eerste paar dagen van de Hanzelijn stortte alles daar als een kaartenhuis in elkaar als er een kleine vertraging was. Later werd iedereen er handiger in, zowel treinpersoneel als treindienstleiders bij ProRail.
Wat balen dat je al zo vaak de aansluting gemist hebt, kapebo. Wanneer er wat speling is kan er worden gewacht door een trein, maar we streven er natuurlijk naar om de treinen op tijd te laten vertrekken. Wat is je vertrektijd geweest tijdens de reizen waarbij de overstap niet gehaald is?
Reputatie 2
16:42 afgelopen drie maandagen.
Reputatie 2
16:42 vanuit Amsterdam Zuid, 17:42 in Zwolle overstappen.
Reputatie 2
Kapebo, het tijdig vertrekken van de Arrivatrein naar Emmen is inderdaad belangrijk. Deze trein rijdt immers op enkelspoor, waardoor een te laat vertrek ook ervoor kan zorgen dat de tegentrein (die uit Emmen) niet op tijd in Zwolle aan kan komen.
Reputatie 2
Nick8, hoe hangt die trein vanuit Emmen samen met de treinen vanuit Den Haag/Rotterdam naar Leeuwarden /Groningen?

Alleen de reizigers die in Leeuwarden of Groningen verder gaan met de Arriva trein kunnen last hebben dat genoemde treinen bij een paar minuten vertraging op elkaar wachten? Of zie ik dat verkeerd?

Reizigers die vanuit Zwolle naar Emmen willen hebben geen last en andersom (komt dat wel voor?) kunnen ruimer overstappen.
Reputatie 5
Dat Leeuwarden/Groningen niet wacht heeft ook te maken dat ook andere treinen op tijd moeten vertrekken.
De trein naar Enschede moet op tijd vertrekken, tegelijkertijd met die van Leeuwarden. Zo niet, heeft de trein naar Roosendaal vertraging.

Als de trein naar Leeuwarden vertraging heeft, heeft de trein naar Groningen en Emmen ook vertraging. Het is allemaal heel kort. Binnen 5 minuten moeten in alle richtingen zo'n 8 treinen vertrekken
Reputatie 6
Badge
De overstap vanuit Emmen richting Rotterdam is prima te halen. 7, 8 Of 10 minuten overstap.
Reputatie 5
Ik doelde op de vertrektijd van de trein naar Emmen i.c.m. de vertrektijd van de trein ri Groningen. Dat volgt zich allemaal met 3 minuten op.
Reputatie 6
Badge +1
Dat Leeuwarden/Groningen niet wacht heeft ook te maken dat ook andere treinen op tijd moeten vertrekken.
De trein naar Enschede moet op tijd vertrekken, tegelijkertijd met die van Leeuwarden. Zo niet, heeft de trein naar Roosendaal vertraging.

Als de trein naar Leeuwarden vertraging heeft, heeft de trein naar Groningen en Emmen ook vertraging. Het is allemaal heel kort. Binnen 5 minuten moeten in alle richtingen zo'n 8 treinen vertrekken

De trein naar Enschede hoeft niet per se te wachten tot de Leeuwarder vertrokken is als deze nog niet eens is aangekomen. Maar vertragingen van 1 of 2 minuutjes werken idd snel door op Zwolle, waar 5 treinen telkens 2 of 3 minuten na elkaar vertrekken, met parallel nog de 7900 naar Enschede
Reputatie 2
Dat heeft met de bezetting van het spoor te maken? Qua dienstregeling treffen de genoemde treinen elkaar volgens mij niet?

Blijft de opmerking van de machinist dat het de beslissing van de conducteur is.

Volgens mij is er voor de NS ook een financiele prikkel om treinen op tijd te laten vertrekken. Ik heb liever dat meer reizigers op tijd aankomen dan dat er treinen op tijd vertrekken.
Reputatie 2
Het vervelende voor mij is dat de trein naar Leeuwarden op tijd vertrekt vanuit Amsterdam Zuid en na een voorspoedige reis naar Zwolle door passages bij Duivendrecht en de stop in Almere twee minuten vertraging oploopt. Niet schokkend, maar doordat Groningen veelal vlot vertrekt, misschien vanwege bovengenoemde redenen, is de overstap regelmatig - in de spits? -niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb liever dat meer reizigers op tijd aankomen dan dat er treinen op tijd vertrekken.
U heeft er anders geen enkel probleem mee om Arriva-reizigers zowel in Zwolle als in Groningen hun aansluiting te laten missen om zelf uw aansluiting te kunnen halen.

Desondanks heeft U wel een algemeen punt. NS is onrealistisch bezig door op veel knooppuntstations aansluitingen van 2 minuten te plannen die om de haverklap niet gehaald worden.
Reputatie 5
Ben ik met je eens, zelfde heb je ook in Amersfoort. Maar waar leg je de grens dan? Bij maximaal 3 minuten vertraging? 4 of 5 zelfs misschien? De trein kan namelijk niet oneindig lang wachten op jouw trein.

En Tamzin: Het is prima mogelijk om een vertraging van 3 minuten in te halen tot Groningen.
Reputatie 2
Tamzin, met zoveel mogelijk reizigers op tijd laten aankomen, zitten ook de reizigers met Arriva. Ik stelde niet dat ik op tijd wil aankomen.

Als de prikkel is treinen op tijd te laten vertrekken, weliswaar met het oog reizigers op tijd aan te laten komen, dan is mijn inziens beter om te kijken naar zoveel mogelijk reizigers op tijd aan te laten komen.

Het is uiteraard makkelijker vast te stellen of treinen op tijd vertrekken, maar de data van de reizigers is ook beschikbaar.
Reputatie 2
MarkM93, er ligt ergens een grens. In de gevallen waar ik het over heb gaat het om twee minuten. Ik kan nog naar de vertrekkende trein naar Groningen zwaaien.

Die twee minuten heb je vanwege de passage bij Duivendrecht en de stop in Almere al snel te pakken.
Reputatie 2
Vogen mij zijn de reizigers die nadeel kunnen hebben van een wachtende trein in Zwolle de reizigers die vanuit Groningen verder willen naar Delfzijl (5 minuten overstaptijd in Groningen), Roodeschool (9 min) en Zuidhorn (7 min).

Dat betreft dan de Arriva reizigers die al in die trein zitten, de Arriva reizigers vanuit de andere hebben dan wel belang bij een wachtende trein naar Groningen.

En let wel, een half uur later zijn de rollen precies omgekeerd.

Wellicht is het een idee om vanwege transparantie de beslissing waarom er niet gewacht wordt kenbaar te maken.

Eeroer werd mij dus verteld dat de NS gekort wordt als teveel treinen niet op tijd vertrekken. Dat is nogmaals volgens mi de verkeerde prikkel.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
Vroeger hanteerde NS op de grote stations een minimale overtijdstaptijd van zo'n 4 minuten, uitzonderingen daargelaten. De details kon je toen per station in het spoorboekje vinden.

Reageer