overstappen en wachten | NS Community

overstappen en wachten

  • 19 October 2021
  • 12 reacties
  • 1037 Bekeken

Hallo, samen met ongeveer 50 mensen vonden we het behoorlijk teleurstellend dat de trein waarop we moesten overstappen niet nog even een halve minuut kon wachten. Precies toen onze trein twee minuten te laat aankwam op Amsterdam Zuid om 10.35u zagen we allemaal onze overstap aan de andere kant van het perron vertrekken. Niet erg sociaal... wat vinden jullie? 


12 reacties

Hi Sander1988. Welkom bij de Community!

Vervelend dat je je aansluiting hebt gemist vanmorgen. Helaas is het niet altijd mogelijk om een aansluiting te laten wachten op een vertraagde trein. Hier kan je daar meer over lezen. Mocht je uiteindelijk 30 minuten (of meer) vertraging hebben opgelopen, kan je hier een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Overstap stond in de reisplanner aangegeven? Dan kun je als je hierdoor minstens een half uur vertraging hebt, beroep doen op Geld-terug-bij-vertragingregeling.

Je mag het niet sociaal vinden, maar als elke trein op een vertraagde trein moet wachten, dan zullen er nog velen malen meer mensen te maken krijgen met vertraging. Het spoorwegnet is gewoon te vol.

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is altijd sociaal voor wie. Ik kan me wel voorstellen dat u het naar vindt, maar er zitten ook mensen IN de trein die hun aansluiting willen halen. Dat zijn er doorgaans ook een flink aantal. Bedenk dat de dienstregeling als een uurwerk in elkaar draait en vertragingen geven ellende.

 

Het is echt niet a-sociaal als er rekening wordt gehouden met de mensen die in de trein zitten, dat zijn er vaak honderden. Voor hen is het juist heel sociaal dat de trein op tijd rijdt, en ze ook hun aansluitingen kunnen halen.

 

Veel mensen zien dit over het hoofd. En dan zijn het meestal geen groepen, maar gaat het om een individu die we dat duidelijk moeten maken.

 

 

Reputatie 7

Soms kan de trein best heel even wachten en vervolgens de lichte vertraging inhalen. Of heel iets later aankomen op het volgende station zonder problemen. Gebeurt regelmatig op bepaalde trajecten. De al in de trein zittende passagiers hebben dan nergens hinder van. In jouw geval kon dit blijkbaar niet. Wel vervelend als het een trein betreft die slechts 1x per halfuur gaat en je dus bijna 30 minuten moet wachten.

Soms kan de trein best heel even wachten en vervolgens de lichte vertraging inhalen. Of heel iets later aankomen op het volgende station zonder problemen. Gebeurt regelmatig op bepaalde trajecten. De al in de trein zittende passagiers hebben dan nergens hinder van. In jouw geval kon dit blijkbaar niet. Wel vervelend als het een trein betreft die slechts 1x per halfuur gaat en je dus bijna 30 minuten moet wachten.

Nope, een trein met als volgende stop Schiphol veroorzaakt al snel problemen als deze niet op tijd rijdt, de opvolgtijden op Schiphol zijn al lager dan elders vanwege het capaciteits gebrek op Schiphol.

Reputatie 7

Soms kan de trein best heel even wachten en vervolgens de lichte vertraging inhalen. Of heel iets later aankomen op het volgende station zonder problemen. Gebeurt regelmatig op bepaalde trajecten. De al in de trein zittende passagiers hebben dan nergens hinder van. In jouw geval kon dit blijkbaar niet. Wel vervelend als het een trein betreft die slechts 1x per halfuur gaat en je dus bijna 30 minuten moet wachten.

Nope, een trein met als volgende stop Schiphol veroorzaakt al snel problemen als deze niet op tijd rijdt, de opvolgtijden op Schiphol zijn al lager dan elders vanwege het capaciteits gebrek op Schiphol.

Ik had het niet over Schiphol.

Kort geleden daar trouwens wel ruim 5 min vertraging opgelopen. IC-Direct reed heel langzaam vanaf Hoofddorp en stond soms even stil. Op Schiphol moest ik overstappen maar die trein kwam in de tunnel al langszij gereden (die was wel op tijd) en ja hoor, hij was al vertrokken van Schiphol toen ik overstapte. Gevolg: 15 minuten wachten, niet zo erg…. ware het niet dat ik later in de reis een busoverstap moest hebben op een bus die maar 1x per uur rijdt in het weekend….. die was dus allang weg. Uiteindelijk met 1 uur vertraging aangekomen op mijn uiteindelijke bestemming. Tja dan denk je vlot te zijn met IC-Direct in je reis ;-)

Reputatie 7
Badge

Ik had het niet over Schiphol.

Kort geleden daar trouwens wel ruim 5 min vertraging opgelopen. IC-Direct reed heel langzaam vanaf Hoofddorp en stond soms even stil. Op Schiphol moest ik overstappen maar die trein kwam in de tunnel al langszij gereden (die was wel op tijd) en ja hoor, hij was al vertrokken van Schiphol toen ik overstapte. Gevolg: 15 minuten wachten, niet zo erg…. ware het niet dat ik later in de reis een busoverstap moest hebben op een bus die maar 1x per uur rijdt in het weekend….. die was dus allang weg. Uiteindelijk met 1 uur vertraging aangekomen op mijn uiteindelijke bestemming. Tja dan denk je vlot te zijn met IC-Direct in je reis ;-)

Tja, we zijn met die IC-Direct wel afhankelijk van wat er voor ons rijdt en als er op Hoofddorp een sprinter te laat vertrekt, gaat de IC daarachter te laat voor ons langs, waardoor we inderdaad vanaf daar niet echt door kunnen rijden. We krijgen nu eenmaal géén speciale voorrang buiten de afhandelingsregels om.

Reputatie 7

Het is allemaal heel logisch en begrijpelijk, maar als je veel te laat aankomt op je uiteindelijke bestemming heb je daar niet zoveel aan. Want jij hebt dat uur vertraging en daardoor zelf soms weer andere problemen op te lossen. Da's ook gelijk een van de redenen dat men weer massaal in de auto aan het stappen is.... en dan tot de slotsom komende dat de files ook weer terug zijn. De infrastructuur knelt en kraakt, zowel op de weg als het spoor en het wordt in de toekomst alleen maar drukker met al die nieuwe woningen die gebouwd moeten gaan worden. We zullen zien.

Vandaag heb ik hetzelfde mee gemaakt op station Holland Spoor. Mijn trein arriveerde en de conducteur van de aansluitende trein aan de andere zijde van het perron deed de deuren van zijn trein dicht toen hij zag dat mijn trein arriveerde. Let wel, er was geen sprake van vertraging. Vervolgens konden alleen de passagiers instappen bij de deur waar de conducteur toevallig stond. Dit kost ook tijd. NS, wanneer houden jullie hier eens mee op. Het betrof de intercity van 17:29 van Holland Spoor naar Vlissingen.

Badge +3

Het betrof de intercity van 17:29 van Holland Spoor naar Vlissingen.

Dan kwam je denk ik aan met de sprinter uit Den Haag Centraal? Dat is een 0-minuten overstap en geen geldig reisadvies. ‘s Avonds wel, dan is het 2 minuten.

In de spits is dan het advies om vanuit Den Haag Centraal de IC naar Eindhoven van 17.18 te nemen en in Delft over te stappen. Rotterdam kan ook natuurlijk.

Vandaag heb ik hetzelfde mee gemaakt op station Holland Spoor. Mijn trein arriveerde en de conducteur van de aansluitende trein aan de andere zijde van het perron deed de deuren van zijn trein dicht toen hij zag dat mijn trein arriveerde. Let wel, er was geen sprake van vertraging. Vervolgens konden alleen de passagiers instappen bij de deur waar de conducteur toevallig stond. Dit kost ook tijd. NS, wanneer houden jullie hier eens mee op. Het betrof de intercity van 17:29 van Holland Spoor naar Vlissingen.

Dan had je heel veel mazzel dat de Hc de deur nog open heeft gehouden, normaal gesproken mag er na het sluiten van de andere deuren niet meer ingestapt worden.

Daarbij hoeft een trein niet overal en op elke andere trein te wachten omdat het dan mogelijk andere aansluitingen mist verder op het traject.  Het is dus voor elke trein zaak om op tijd te rijden en daarmee ook te vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad veel mazzel, want het is geen overstap. Niet meer. In de 2021 dienstregeling kwam de sprinter op HS aan om 17:27 en vertrok om 17:29. Net als de IC, zodat er naar allebei de treinen een 2-minuten crossplatform overstap was. In de huidige dienstregeling is de aankomsttijd van de sprinter 17:29 en is er dus geen overstap, die wordt dan ook niet aangegeven in de reisplanner. 

Reageer