Ik merk vaak dat de overstappen van NS naar Arriva (en ook zeker andersom) niet goed op elkaar aansluiten. Op de heenweg ga ik vaak van Eindhoven naar Heerlen of Landgraaf. In de avonduren geeft de reisplanner dan vaak als advies om de IC naar Maastricht te pakken en dan over te stappen in Sittard op de Arriva stoptrein naar Heerlen (of soms een NS trein die dan op spoor 20 staat te wachten). Als de NS trein al een paar minuten vertraging oploopt (wat snel gebeurd is op dit traject) dan betekend dit dat je die Arriva trein wel weg kan zwaaien op Sittard.
Soms zou je het wel net kunnen halen als je hard rent, maar dan kom je in de knel door die paaltjes of omdat dat boemeltje best ver weg staat in vergelijking met waar jij uit de NS intercity stapt. Waarom staan er ook eigenlijk zo weinig paaltjes op het eilandperron in Sittard, dit lijkt me toch wel iets wat over het hoofd is gezien, gezien dit een van de plekken is waar het vaakst wordt overgestapt.. Dan is het (vooral in de avonduren) erg vervelend en moet je meestal een half uur wachten op de volgende trein. Dit is nog te doen, maar ik vind het eigenlijk echt niet kunnen wanneer het de laatste trein is. Dan maar de OV fiets pakken om naar Heerlen te fietsen, maar echt fijn en veilig is het niet.
Ik heb een paar keer geluk gehad, dat de Arriva stoptrein in Sittard nog een paar minuten op ons wachten, en een andere keer dat reizigers express tussen de deur gingen staan om er voor te zorgen dat alle medereizigers (die nog bezig waren met de paaltjes, ) op tijd naar binnen konden. Dat vond ik erg solidair. Maar vaker dan dat ben je toch gewoon weer de sjaak als dit gebeurd.
Ik ga meestal niet richting Maastricht, dus heb daar maar weinig ervaringen mee. Op de terugweg pak ik soms de stoptrein vanuit Landgraaf (als ik de bus gemist heb kan ik vaak door snel te lopen naar dit station toch dezelfde trein pakken naar Eindhoven als die ik zou nemen als ik de bus wel had gehaald). Alleen merk ik vaak dat de trein (meestal RS18 vanuit Kerkrade, maar ook RE18 vanuit Aachen) vaak al 3+ minuten laat is. Als dat het geval is kun je eigenlijk de connectie in Heerlen al vergeten.
Het is mij ook een keer gebeurd dat ik kon kiezen tussen een NS trein naar Sittard of een Arriva trein naar Sittard. Het was de laatste NS trein en ik zou moeten rennen om die te halen, dus ik dacht dat het wel zou halen, maar nee, er was weer eens vertraging, en die laatste NS trein moest natuurlijk weer verder, dus toen moest ik maar weer terug en de volgende dag vroeg vertrekken om op tijd te zijn.
Ik ben ook van veel mensen gehoord dat de overstap op station Roermond van de IC van Maastricht op de Arriva richting Nijmegen ook een ramp is, met de 1 minuut overstaptijd. Dat is gewoon gemeen gezien dat de drukste eensporige lijn is in ons land zover ik weet, en het is al zo’n lange reis, ook als je de connectie wel haalt. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om tussen de twee vervoersbedrijven beter te comuniceren en de overstaptijden haalbaarder te maken.