beantwoord

overstaptijd in Roosendaal 3 min

• 29 januari 2017
  • 35 reacties
  • 1337 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
woensdag 25 jan reed ik 's avonds vanuit Utrecht ( vertrektijd 21.39u ) naar Bergen op Zoom ( aankomst 23.14u ). Tot mijn verbazing moest in nou over Den Bosch rijden. 2 x overstappen. In Roosendaal heb je 3 minuten om van spoor 1b naar 4a te rennen. Dit moet via een tunneltje onder de sporen.
Ik ben 64 jaar. Ik kwam ten val op de trap en viel 3 a 4 treden naar beneden. Ik ben nog naar de trein gestrompeld. ( die vertraging had; dit had ook wel even gemeld kunnen worden op de trein)
Eenmaal in Bergen op Zoom heeft een medereiziger mij naar huis gebracht. Ik bleek een beenwond die gehecht moest worden, een gekneusde hand , gekneusde knie en ernstige bloeduitstortingen te hebben.
Ook al was ik het zelf ook van plan, vroeg de arts die mij behandelde, om een klacht in te dienen bij de NS. Geen enkele senior of iemand met handbagage kan deze overstaptijd halen.
Ik overweeg om de NS aansprakelijk te stellen.
groet, Mia
icon

Beste antwoord door Chiel NS 29 januari 2017, 13:46

Goedemiddag famaey, en welkom op het forum.

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat je gevallen bent. Ik hoop dat je je op het moment wat beter voelt, en je blessures al een beetje geheeld zijn?

Over de overstap, ik snap dat een overstap van 3 minuten erg krap is als je met bagage reist of iets minder snel bent. Wij kijken bij een overstap altijd naar de afstand die je moet afleggen, en bepalen naar aanleiding daarvan de minimale overstaptijd. Als je een perron verder moet zijn, maar wel onder het spoor door moet is dat 3 minuten. Roosendaal is een station waar de overstaptijden krap zijn, het is een lastig punt in de dienstregeling. De overstap is vaak te halen, maar als je moeilijk loopt of veel bagage hebt zou je ervoor kunnen kiezen of een trein later te pakken.

Ik wil graag wel even kijken of ik iets voor je kan betekenen, ik vind het namelijk erg vervelend wat je is overkomen. Zou je mij misschien een privéberichtje kunnen sturen, door op mijn naam te klikken? Ik ontvang graag je NAW-gegevens en geboortedatum.
Bekijk origineel

35 reacties

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat je gevallen bent. Ik hoop dat je je op het moment wat beter voelt, en je blessures al een beetje geheeld zijn?

Over de overstap, ik snap dat een overstap van 3 minuten erg krap is als je met bagage reist of iets minder snel bent. Wij kijken bij een overstap altijd naar de afstand die je moet afleggen, en bepalen naar aanleiding daarvan de minimale overstaptijd. Als je een perron verder moet zijn, maar wel onder het spoor door moet is dat 3 minuten. Roosendaal is een station waar de overstaptijden krap zijn, het is een lastig punt in de dienstregeling. De overstap is vaak te halen, maar als je moeilijk loopt of veel bagage hebt zou je ervoor kunnen kiezen of een trein later te pakken.

Ik wil graag wel even kijken of ik iets voor je kan betekenen, ik vind het namelijk erg vervelend wat je is overkomen. Zou je mij misschien een privéberichtje kunnen sturen, door op mijn naam te klikken? Ik ontvang graag je NAW-gegevens en geboortedatum.
Reputatie 4
Sterkte Mia,
Wist u dat u in de reisplanner kunt aangeven dat u meer overstaptijd wil. Dan komt de route via Rotterdam weer naar voren richting Utrecht en hoeft u niet te haasten.
Reputatie 1
Het probleem is Roosendaal is niet zo zeer de overstaptijd. 3 minuten zou voldoende moeten zijn.
Het probleem is de cross-platform overstap. Normaal is dat bijvoorbeeld van perron 3A naar 4A, maar in Roosendaal is dat van 3A naar 4B.. Stel je zit achterin of voorin de trein (ligt aan de A of B kan), dan moet je extra ver lopen en dat is bijna niet te doen in 3 minuten. Hopelijk kunnen jullie dit spoedig aanpassen.

In het weekend kan het blijkbaar ineens wel.. Gisteren had ik een overstap van 3A naar 4A, nou dan is 1 min overstaptijd zelfs voldoende.
Reputatie 6
Badge
Heel sneu natuurlijk dit voorval. Je wil natuurlijk een overstap halen en niet een half uur wachten. Hopelijk gebeurt er iets aan deze onrealistische overstap. Beterschap!

Een val kan op ieder moment, door iedereen en op elke plek gebeuren, maar deze wordt (indirect) wel in de hand gewerkt.
De overstap in Roosendaal is heel realistisch het is echter totaal bizar dat de trein uit Breda ongeveer random op 1a/b, 3a of 3b (b)lijkt te komen.
Zoveel treinen komen er in Roosendaal niet en zet de treinen met wel veel overstaptijd (boemel Antwerpen en de sprinter randstad) gewoon op 1. Dan is het hele probleem opgelost.
Reputatie 1
Het ergste is inderdaad dat de NS (of gaat ProRail daarover?) regelmatig de IC naar Zwolle vanaf spoor 1 laat vertrekken. Dan kun je het zeker vergeten want dat is niet haalbaar in 3 minuten.
Reputatie 6
Badge +1

Hoi Chiel, de normtijd voor een next-platform overstap is 4 minuten. Het probleem is zoals anderen aangeven dat in de uitvoering het geplande spoorgebruik in Roosendaal niet altijd wordt gevolgd.
Reputatie 7
Sporengebruik wordt meestal gewisseld door de late Brusselaar, of combineren splitsen wat altijd op 4b gebeurt.
Reputatie 6
Badge
Is de overstap Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda wel redelijk te doen? Ik heb die overstap al sinds de oude dienstregeling niet meer gehad, en ik wist nog wel dat hij toen prima was. Hoe vaak halen jullie hem gemiddeld?
Reputatie 1
Dat is lastig te zeggen.. De ene keer wachten ze wel op elkaar en de andere keer weer niet.

Als we de reisplanner moeten geloven gaat de overstap op een dag gemiddeld 5 keer verloren vanuit Zeeland/Bergen op Zoom naar Etten-Leur/Breda. De andere kant op gaat het prima, al komt dat mede ook doordat de overstap van 3A naar 4A is.

Het had veel beter geweest als de overstap vanuit Zeeland/Bergen op Zoom van 4A naar 3A was..

Het ergste wat ik heb meegemaakt is dat ze de trein naar Zwolle regelmatig op spoor 1B neerzetten, dan ben je dus geheid een halfuur later.. De gene die dat verzint zou een pak op zijn/haar sodemieter moeten krijgen.
Reputatie 6
Badge
Het ergste vind ik nog wel dat als je die overstap mist, je een half uur op zo'n koud station staat waar niks te doen is behalve je af te laten zetten door de kleine vreetschuurtjes daar.
Reputatie 1
Roosendaal is inderdaad geen fijn station om ruim 30 minuten te moeten wachten. Gelukkig hoef je niet 30 minuten in de kou te wachten, want de volgende IC naar Zwolle komt ongeveer 6 minuten nadat de andere IC is vertrokken.. Al blijft natuurlijk stom en onnodig en ook ik ga het nog vaak meemaken helaas.

Ik vind juist erg dat de je de trein vaak op 2 minuten mist.. Was dat nou 10 minuten dan was het een ander verhaal, maar het gaat vrijwel altijd om een zeer lichte vertraging..
Als ik de overstap niet haal, zie ik altijd net mijn trein vertrekken. Zo lullig is dat.

Met 5 minuten overstaptijd of gewoon een goede crossplatform overstap verliep het allemaal veel beter en hoorde je (bijna) niemand klagen.
Reputatie 2
@Nstrein het beste zou natuurlijk zijn geweest, als de trein van Vlissingen zou doorrijden tot Breda.
En de Intercity Zwolle - Roosendaal zou ingekort worden tot Breda.
En de stoptrein (Puurs - )Antwerpen - Essen - Roosendaal verder naar Etten-Leur - Breda.
2x per uur een intercity naar Breda en 2 keer per uur een intercity naar Randstad vanaf Vlissingen.
2 extra mogelijkheden per uur met overstap in Roosendaal voor zowel Breda als de Randstad
Reputatie 1
Voor mij zou dat een mooie oplossing zijn, maar ik weet dat er alsnog meer reizigers naar de randstad gaan en die zullen niet blij zijn met een overstap.

We kunnen beter eerst dit probleem oplossen. Ik zie het wel voor me dat de NS er tot de nieuwe dienstregeling niks aan gaat doen. We zitten dus altijd met een spanningsgevoel of we de overstap wel of niet gaan halen.. Als ze nou op tijd reden was er niets aan de hand, maar helaas is de NS daar niet de beste in en zeker niet op een traject met zoveel stops.

Het meest betrouwbaar is de overstap als je personeel uit Vlissingen hebt, zij weten van de korte overstap af en gaan dus niet treuzelen bij (lichte) vertraging. Ik begrijp ook nooit goed waarom de ene trein wel +3 eruit kan rijden vanuit Bergen op Zoom en de ander niet..
Reputatie 6
Badge
Jij wilt 4 verbindingen per uur voor Zeeland? Ben je soms van de brug in de zee gevallen?
Reputatie 1
Nou, ik vraag me soms wel eens af hoe het zou zijn als reizigers uit de randstad sneller in Vlissingen konden zijn. Ik ken genoeg mensen die graag eens een dagje naar Vlissingen of Middelburg zouden willen, maar de reistijd is de boosdoener. Datzelfde heb je natuurlijk ook met Maastricht.

Zelf heb ik er minder problemen mee omdat ik toch wel moet wil ik wat van Nederland zien. Mensen uit Bergen op Zoom vinden Vlissingen al ver 😃
Reputatie 6
@Nstrein het beste zou natuurlijk zijn geweest, als de trein van Vlissingen zou doorrijden tot Breda.
En de Intercity Zwolle - Roosendaal zou ingekort worden tot Breda.
En de stoptrein (Puurs - )Antwerpen - Essen - Roosendaal verder naar Etten-Leur - Breda.
2x per uur een intercity naar Breda en 2 keer per uur een intercity naar Randstad vanaf Vlissingen.
2 extra mogelijkheden per uur met overstap in Roosendaal voor zowel Breda als de Randstad

Je wilt Etten-Leur afschepen met die met graffiti ondergespoten Vlaamse museumboemel? 😉 , ook wel bekend als de stoptrein Puurs - Antwerpen - Essen - Roosendaal?
Vlissingen - Breda rechtstreeks is een prima idee, maar dan wel doorgetrokken tot Zwolle en met halte in Etten-Leur, Dieren en Olst/Wijhe. Een mooie lange doorgaande lijn. Als Alkmaar - Maastricht kan, moet dit ook kunnen.
Reputatie 1
Ja en dan in Breda een prima overstap realiseren op de IC direct, heeft men ook nog eens een snelle reistijd naar de randstad. Ik ben voor het plan, maar gaat niet gebeuren.
Reputatie 6
Badge
Dan kun je net zo goed de lijn Groningen - Rotterdam Centraal verlengen tot Vlissingen.
Reputatie 1
Wat is daar het nut van? Het is juist de bedoeling om Zeeland beter met West-Brabant te verbinden, maar dat moet niet ten koste van de verbinding naar Rotterdam gaan.

Roosendaal is inderdaad geen fijn station om ruim 30 minuten te moeten wachten. Gelukkig hoef je niet 30 minuten in de kou te wachten, want de volgende IC naar Zwolle komt ongeveer 6 minuten nadat de andere IC is vertrokken..

Klopt inderdaad en is een groot voordeel, je bent wel een half uur langer onderweg, maar in een warme trein kan ik gewoon werken. (en krijg de helft van het geld terug :D)

Ik vind juist erg dat de je de trein vaak op 2 minuten mist.. Was dat nou 10 minuten dan was het een ander verhaal, maar het gaat vrijwel altijd om een zeer lichte vertraging..
Als ik de overstap niet haal, zie ik altijd net mijn trein vertrekken. Zo lullig is dat.

Recent liepen we zelfs al op het perron toen de trein pas begon te rijden. Ik heb begrepen dat ze maximaal 3 minuten mogen wachten? Maar dat blijkbaar machinisten / conducteurs niet blij zijn met de huidige dienstregeling en dus aan stiptheidacties doen...
Reputatie 7
Badge +3
Er is volgens mij geen sprake van maximaal 3 minuten mogen wachten want dat heeft consequenties voor de trein uit Breda.
Reputatie 7
Bij 3 minuten hinder je de trein al, 2 gaat krap aan, als de andere niet vroeg is (dan moet ie remmen en terug optrekken, kost ook tijd).

Het is heel krapjes gepland..

De nieuwe dienstregeling heeft positieve en negatieve kanten, van stiptheidsacties is mij niets bekend
Reputatie 1
Je zou inderdaad denken dat de trein wel 3 minuten kan wachten.. Roosendaal - Breda is ten eerste niet zo'n druk bezet spoor en ten tweede staat de trein 5 minuten stil in Breda (soms zelfs nog langer want de rijtijd tussen Etten-Leur en Breda is vrij ruim).
Helaas klopt het wat Tamzin zegt, als ze wachten heeft gevolgen op de trein uit Breda en dan gaat de aansluiting naar Vlissingen weer verloren..

Kort samengevat: Iemand heeft zijn werk niet goed gedaan en daar zijn duizenden mensen de dupe van.

Van een HC heb ik zelfs begrepen dat ze dit vroeger ook al eens hadden geprobeerd en toen was het ook geen succes. Ik weet niet precies op welke periode ze doelt.
Helaas klopt het wat Tamzin zegt, als ze wachten heeft gevolgen op de trein uit Breda en dan gaat de aansluiting naar Vlissingen weer verloren..

Die komt pas na 6 minuten (vandaar die 3 minuten)

Van een HC heb ik zelfs begrepen dat ze dit vroeger ook al eens hadden geprobeerd en toen was het ook geen succes.

Ik klaag niet te hard, straks veranderen ze het weer terug.:8 Ik wacht liever 1 op de 4 keer (1op2 keer naar Breda, terug gaat altijd goed) een half uur in een warme trein dan elke dag 2x 15 minuten op een koud perron.

Reageer