beantwoord

overstaptijd in Roosendaal 3 min

  • 29 januari 2017
  • 35 reacties
  • 1416 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
woensdag 25 jan reed ik 's avonds vanuit Utrecht ( vertrektijd 21.39u ) naar Bergen op Zoom ( aankomst 23.14u ). Tot mijn verbazing moest in nou over Den Bosch rijden. 2 x overstappen. In Roosendaal heb je 3 minuten om van spoor 1b naar 4a te rennen. Dit moet via een tunneltje onder de sporen.
Ik ben 64 jaar. Ik kwam ten val op de trap en viel 3 a 4 treden naar beneden. Ik ben nog naar de trein gestrompeld. ( die vertraging had; dit had ook wel even gemeld kunnen worden op de trein)
Eenmaal in Bergen op Zoom heeft een medereiziger mij naar huis gebracht. Ik bleek een beenwond die gehecht moest worden, een gekneusde hand , gekneusde knie en ernstige bloeduitstortingen te hebben.
Ook al was ik het zelf ook van plan, vroeg de arts die mij behandelde, om een klacht in te dienen bij de NS. Geen enkele senior of iemand met handbagage kan deze overstaptijd halen.
Ik overweeg om de NS aansprakelijk te stellen.
groet, Mia
icon

Beste antwoord door Chiel NS 29 januari 2017, 13:46

Goedemiddag famaey, en welkom op het forum.

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat je gevallen bent. Ik hoop dat je je op het moment wat beter voelt, en je blessures al een beetje geheeld zijn?

Over de overstap, ik snap dat een overstap van 3 minuten erg krap is als je met bagage reist of iets minder snel bent. Wij kijken bij een overstap altijd naar de afstand die je moet afleggen, en bepalen naar aanleiding daarvan de minimale overstaptijd. Als je een perron verder moet zijn, maar wel onder het spoor door moet is dat 3 minuten. Roosendaal is een station waar de overstaptijden krap zijn, het is een lastig punt in de dienstregeling. De overstap is vaak te halen, maar als je moeilijk loopt of veel bagage hebt zou je ervoor kunnen kiezen of een trein later te pakken.

Ik wil graag wel even kijken of ik iets voor je kan betekenen, ik vind het namelijk erg vervelend wat je is overkomen. Zou je mij misschien een privéberichtje kunnen sturen, door op mijn naam te klikken? Ik ontvang graag je NAW-gegevens en geboortedatum.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 2
Is de overstap Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda wel redelijk te doen? Ik heb die overstap al sinds de oude dienstregeling niet meer gehad, en ik wist nog wel dat hij toen prima was. Hoe vaak halen jullie hem gemiddeld?

Mijn partner reist dagelijks van Breda naar Bergen op Zoom v.v. In de oude dienstregeling geen probleem. Reistijd was standaard rond 45 minuten, met grote zekerheid. Nu zou de reistijd rond 30 minuten moeten zijn maar is gemiddeld per week 2 tot 4 keer het dubbele door de combinatie van enkele minuten vertraging en de overstap van 3a naar 4b of omgekeerd. Deze komt nog steeds in beide richtingen voor. Soms met een flinke ren partij weet hij de aansluiting te halen. Hij heeft ook al verschillende valpartijen gezien in de sprint van de ene trein naar de andere. De 3 minuten overstap is echt te krap op Roosendaal.
@ThomasBoz is het ook niet haalbaar als je strategisch uitstapt? Dat doen wel meer mensen, die vlug een aansluitende trein of bus moeten halen. Toen ik er achterkwam dat we op 1b zouden aankomen ipv het gebruikelijke spoor ben ik in de trein al naar voren gelopen.
Reputatie 2
@ThomasBoz is het ook niet haalbaar als je strategisch uitstapt? Dat doen wel meer mensen, die vlug een aansluitende trein of bus moeten halen.
Gisterenavond was het weer gekkenwerk: de IC vanuit Breda kwam om 23.03 aan op spoor 1b, en de deuren van de IC naar Vlissingen sloten net voor 23.06 op spoor 4a. In principe was het allebei netjes volgens de dienstregeling qua tijden, maar het is een afstand die eigenlijk niet te doen is in 2 minuten. Dat het informatiescherm in de IC vanuit Breda aangaf dat de eerste aansluiting naar Vlissingen zou zijn om 23.36 zegt misschien al genoeg...
Ik heb nog geen privébericht ontvangen van famaey, daar sta ik natuurlijk nog altijd voor open. Op dit moment heb ik helaas niet meer kunnen betekenen.

Betreft de andere reacties: We waarderen jullie terugkoppeling over andere trajecten, maar misschien is het verstandig om dat even in een ander topic te doen om te voorkomen dat de vraag van de topic starter ondergesneeuwd raakt.
Sprinter naar Dordrecht en stoptrein richting Antwerpen op spoor 1. De IC naar Zwolle het ene halfuur op spoor 3a en het andere halfuur op 3B. Dan kan je te gelijk aankomen en vertrekken en dan kan de IC Zwolle 3 minuten eerder aankomen en 3 minuten later vertrekken. Dit wordt bereikt door een kortere stop te Breda. Spoor 4 is dan voor de trein richting Vlissingen en IC naar Amsterdam en de IC Brussel.
Reputatie 6
Badge
Blijf vooral verbindingen voorstellen. Maar realiseer je wel dat NS er niks mee zal doen. Tenzij je een winstgevend idee hebt en het kan uitleggen.
Reputatie 2
Moeten we nog serieus ingaan op alle mogelijke verbindingen die je steeds aandraag?
Als u wilt, mag u van mij. Maar voelt u nergens verplicht toe. En mijn reactie was een verduidelijking en enkele alternatieve routes toegevoegd. Dat hiermee uw eventuele ergernissen bij de NS niet zijn opgelost, kan ik ook niet veel aandoen. Dat is toch iets, waar u zelf mee zult moet leren omgaan. Dat moet ik ook in situaties, die ik als lastig ervaar...
Reputatie 4
Moeten we nog serieus ingaan op alle mogelijke verbindingen die je steeds aandraag?
Reputatie 2
@Nstrein het beste zou natuurlijk zijn geweest, als de trein van Vlissingen zou doorrijden tot Breda.
En de Intercity Zwolle - Roosendaal zou ingekort worden tot Breda.
En de stoptrein (Puurs - )Antwerpen - Essen - Roosendaal verder naar Etten-Leur - Breda.
2x per uur een intercity naar Breda en 2 keer per uur een intercity naar Randstad vanaf Vlissingen.
2 extra mogelijkheden per uur met overstap in Roosendaal voor zowel Breda als de Randstad


Je wilt Etten-Leur afschepen met die met graffiti ondergespoten Vlaamse museumboemel? 😉 , ook wel bekend als de stoptrein Puurs - Antwerpen - Essen - Roosendaal?
Vlissingen - Breda rechtstreeks is een prima idee, maar dan wel doorgetrokken tot Zwolle en met halte in Etten-Leur, Dieren en Olst/Wijhe. Een mooie lange doorgaande lijn. Als Alkmaar - Maastricht kan, moet dit ook kunnen.


In mijn voorstel behoudt Etten-Leur haar/zijn intercityverbinding van en naar Breda. Alleen is Roosendaal niet meer het begin of eind-station, maar Vlissingen.
Er komt een extra stoptrein-verbinding Breda - Etten-Leur - Essen - Antwerpen - Puurs, waarbij gestopt wordt op alle tussenliggende stations. Deze verbinding kan eventueel doorgetrokken worden naar Tilburg (Universiteit)
Helaas klopt het wat Tamzin zegt, als ze wachten heeft gevolgen op de trein uit Breda en dan gaat de aansluiting naar Vlissingen weer verloren..

Die komt pas na 6 minuten (vandaar die 3 minuten)



Van een HC heb ik zelfs begrepen dat ze dit vroeger ook al eens hadden geprobeerd en toen was het ook geen succes.


Ik klaag niet te hard, straks veranderen ze het weer terug.:8 Ik wacht liever 1 op de 4 keer (1op2 keer naar Breda, terug gaat altijd goed) een half uur in een warme trein dan elke dag 2x 15 minuten op een koud perron.
Reputatie 1
Je zou inderdaad denken dat de trein wel 3 minuten kan wachten.. Roosendaal - Breda is ten eerste niet zo'n druk bezet spoor en ten tweede staat de trein 5 minuten stil in Breda (soms zelfs nog langer want de rijtijd tussen Etten-Leur en Breda is vrij ruim).
Helaas klopt het wat Tamzin zegt, als ze wachten heeft gevolgen op de trein uit Breda en dan gaat de aansluiting naar Vlissingen weer verloren..

Kort samengevat: Iemand heeft zijn werk niet goed gedaan en daar zijn duizenden mensen de dupe van.

Van een HC heb ik zelfs begrepen dat ze dit vroeger ook al eens hadden geprobeerd en toen was het ook geen succes. Ik weet niet precies op welke periode ze doelt.
Reputatie 7
Bij 3 minuten hinder je de trein al, 2 gaat krap aan, als de andere niet vroeg is (dan moet ie remmen en terug optrekken, kost ook tijd).

Het is heel krapjes gepland..

De nieuwe dienstregeling heeft positieve en negatieve kanten, van stiptheidsacties is mij niets bekend
Reputatie 7
Badge +3
Er is volgens mij geen sprake van maximaal 3 minuten mogen wachten want dat heeft consequenties voor de trein uit Breda.

Roosendaal is inderdaad geen fijn station om ruim 30 minuten te moeten wachten. Gelukkig hoef je niet 30 minuten in de kou te wachten, want de volgende IC naar Zwolle komt ongeveer 6 minuten nadat de andere IC is vertrokken..

Klopt inderdaad en is een groot voordeel, je bent wel een half uur langer onderweg, maar in een warme trein kan ik gewoon werken. (en krijg de helft van het geld terug :D)


Ik vind juist erg dat de je de trein vaak op 2 minuten mist.. Was dat nou 10 minuten dan was het een ander verhaal, maar het gaat vrijwel altijd om een zeer lichte vertraging..
Als ik de overstap niet haal, zie ik altijd net mijn trein vertrekken. Zo lullig is dat.

Recent liepen we zelfs al op het perron toen de trein pas begon te rijden. Ik heb begrepen dat ze maximaal 3 minuten mogen wachten? Maar dat blijkbaar machinisten / conducteurs niet blij zijn met de huidige dienstregeling en dus aan stiptheidacties doen...
Reputatie 1
Wat is daar het nut van? Het is juist de bedoeling om Zeeland beter met West-Brabant te verbinden, maar dat moet niet ten koste van de verbinding naar Rotterdam gaan.
Reputatie 6
Badge
Dan kun je net zo goed de lijn Groningen - Rotterdam Centraal verlengen tot Vlissingen.
Reputatie 1
Ja en dan in Breda een prima overstap realiseren op de IC direct, heeft men ook nog eens een snelle reistijd naar de randstad. Ik ben voor het plan, maar gaat niet gebeuren.
Reputatie 7
@Nstrein het beste zou natuurlijk zijn geweest, als de trein van Vlissingen zou doorrijden tot Breda.
En de Intercity Zwolle - Roosendaal zou ingekort worden tot Breda.
En de stoptrein (Puurs - )Antwerpen - Essen - Roosendaal verder naar Etten-Leur - Breda.
2x per uur een intercity naar Breda en 2 keer per uur een intercity naar Randstad vanaf Vlissingen.
2 extra mogelijkheden per uur met overstap in Roosendaal voor zowel Breda als de Randstad


Je wilt Etten-Leur afschepen met die met graffiti ondergespoten Vlaamse museumboemel? 😉 , ook wel bekend als de stoptrein Puurs - Antwerpen - Essen - Roosendaal?
Vlissingen - Breda rechtstreeks is een prima idee, maar dan wel doorgetrokken tot Zwolle en met halte in Etten-Leur, Dieren en Olst/Wijhe. Een mooie lange doorgaande lijn. Als Alkmaar - Maastricht kan, moet dit ook kunnen.
Reputatie 1
Nou, ik vraag me soms wel eens af hoe het zou zijn als reizigers uit de randstad sneller in Vlissingen konden zijn. Ik ken genoeg mensen die graag eens een dagje naar Vlissingen of Middelburg zouden willen, maar de reistijd is de boosdoener. Datzelfde heb je natuurlijk ook met Maastricht.

Zelf heb ik er minder problemen mee omdat ik toch wel moet wil ik wat van Nederland zien. Mensen uit Bergen op Zoom vinden Vlissingen al ver 😃
Reputatie 6
Badge
Jij wilt 4 verbindingen per uur voor Zeeland? Ben je soms van de brug in de zee gevallen?
Reputatie 1
Voor mij zou dat een mooie oplossing zijn, maar ik weet dat er alsnog meer reizigers naar de randstad gaan en die zullen niet blij zijn met een overstap.

We kunnen beter eerst dit probleem oplossen. Ik zie het wel voor me dat de NS er tot de nieuwe dienstregeling niks aan gaat doen. We zitten dus altijd met een spanningsgevoel of we de overstap wel of niet gaan halen.. Als ze nou op tijd reden was er niets aan de hand, maar helaas is de NS daar niet de beste in en zeker niet op een traject met zoveel stops.

Het meest betrouwbaar is de overstap als je personeel uit Vlissingen hebt, zij weten van de korte overstap af en gaan dus niet treuzelen bij (lichte) vertraging. Ik begrijp ook nooit goed waarom de ene trein wel +3 eruit kan rijden vanuit Bergen op Zoom en de ander niet..
Reputatie 2
@Nstrein het beste zou natuurlijk zijn geweest, als de trein van Vlissingen zou doorrijden tot Breda.
En de Intercity Zwolle - Roosendaal zou ingekort worden tot Breda.
En de stoptrein (Puurs - )Antwerpen - Essen - Roosendaal verder naar Etten-Leur - Breda.
2x per uur een intercity naar Breda en 2 keer per uur een intercity naar Randstad vanaf Vlissingen.
2 extra mogelijkheden per uur met overstap in Roosendaal voor zowel Breda als de Randstad
Reputatie 1
Roosendaal is inderdaad geen fijn station om ruim 30 minuten te moeten wachten. Gelukkig hoef je niet 30 minuten in de kou te wachten, want de volgende IC naar Zwolle komt ongeveer 6 minuten nadat de andere IC is vertrokken.. Al blijft natuurlijk stom en onnodig en ook ik ga het nog vaak meemaken helaas.

Ik vind juist erg dat de je de trein vaak op 2 minuten mist.. Was dat nou 10 minuten dan was het een ander verhaal, maar het gaat vrijwel altijd om een zeer lichte vertraging..
Als ik de overstap niet haal, zie ik altijd net mijn trein vertrekken. Zo lullig is dat.

Met 5 minuten overstaptijd of gewoon een goede crossplatform overstap verliep het allemaal veel beter en hoorde je (bijna) niemand klagen.
Reputatie 6
Badge
Het ergste vind ik nog wel dat als je die overstap mist, je een half uur op zo'n koud station staat waar niks te doen is behalve je af te laten zetten door de kleine vreetschuurtjes daar.

Reageer