beantwoord

Overstaptijd Meppel richting vergeten dorpen Friesland

Het is al een tijdje zo maar het blijft vreten. Dat er geen directe trein meer gaat naar Wolvega is tot daar aan toe maar dat je dan ook nog 17 min moet wachten op een trein die er wel heen gaat....?! Of je mag met een sneue belbus vanuit Steenwijk. Ontdek de vergeten dorpen van Friesland. 🙂
icon

Beste antwoord door DDietzen 9 april 2018, 22:30

Een IC-stop in Wolvega en een kwartiersdienst van Sprinters Leeuwarden - Heerenveen klinkt puik, maar ik zie nog wat Friese beren op de weg.

Ten eerste over de Sprinters: een kwartiersdienst tot Heerenveen kost evenveel composities als een halfuursdienst tot Meppel, daar spaar je dus vooropgesteld niets mee uit.
Daarnaast: ik hoop toch niet dat je buiten de spits een kwartiersdienst wilt gaan handhaven, want dat zal het luchtvervoer enkel verergeren. Als ik zo kijk naar de druktemelder zijn alleen een paar treinen in de spits aan de volle kant. Sterker nog: ik denk dat een halfuursdienst Leeuwarden - Heerenveen genoeg zal zijn, omdat reizigers tussen Leeuwarden en Wolvega switchen naar de (vaak rustiger) IC.

Dan de Intercity's. Als de IC's gaan stoppen in Wolvega, zijn ze 2 min langer onderweg. Dat betekent in Leeuwarden aankomst om .16/.46 en vertrek om .14/.44. Elk halfuur rangeren ('zagen') is niet praktisch en overkruisen in 2 min is uit den boze, dus dan moet je aan beide kanten een minuutje verruimen naar aankomst .17/.47 en vertrek .13/.43.
Probleem is nu dat de aansluiting tussen de stoptrein uit Groningen en de IC richting Zwolle erg krap wordt: 3 minuten inclusief omchecken en een flink stuk lopen. Theoretisch zou dat wellicht voldoende kunnen zijn, maar ik weet niet of het wenselijk is. Ook de overstap in de andere richting wordt krap (4 minuten inclusief omchecken en een stuk lopen), evenals die tussen de richtingen Harlingen Haven en Rotterdam C (3 minuten cross-platform inclusief omchecken).

TL;DR: IC-stop in Wolvega is prima, maar overstappen in Leeuwarden worden wellicht verbroken. Kwartiersdienst SP's Leeuwarden - Heerenveen is overkill.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er is bij de sprinters gekozen om zich te richten op de aansluitingen in Leeuwarden en op de aansluiting richting Groningen in Meppel. De reden is dat uit de cijfers blijkt dat de meeste reizigers vanaf de kleine stations scholieren/studenten zijn die richting Leeuwarden reizen en niet richting Zwolle. Verder worden de mogelijkheden voor de dienstregeling beperkt door de vereiste brugopeningen.

Voor klachten moet U vooral bij de Provincie Friesland zijn die dit plan heeft bedacht.
Oh wat erg dat de provincie dit zo regelt. Zal ze zeker vragen en klagen.
Reputatie 7
Badge
Voor klachten moet U vooral bij de Provincie Friesland zijn die dit plan heeft bedacht.
Zo simpel zit het niet in elkaar. NS wil niet bieden wat de provincie meent nodig te hebben, en dan krijg je handjeklap met niet altijd 100% oplossingen. Voordeel is nu wel dat er meer snelle verbindingen zijn tussen Leeuwarden en de west-, midden- en zuid-Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Per saldo kun je je afvragen of deze wijziging wel in het belang van de reizigers was. Niet alles draait om intercity reizigers al schreeuwen die het hardst. De realiteit is dat de groei al jaren bij de sprinters zit, niet bij de intercity's en dat terwijl NS het sprintervervoer verwaarloost.
Reputatie 7
Badge
Voor de provincie is deze sprinterdienst en de halfuurs IC dienst prima. Voor de enkeling die verder reist dan Meppel, minder gunstig. Er komt vanzelf een moment dat NS alleen maar IC's rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste zou iedereen buiten de Randstad toejuichen.
De gemeente Weststellingwerf en de provincie gaan over niet al te lange tijd in gesprek over een mogelijk herstel van de dienstregeling. Dus dat de intercity stopt op station Wolvega. Er reizen dagelijks heel wat mensen vanuit Wolvega naar Zwolle voor school en werk.In juni gaan ze hierover in gesprek, check https://bit.ly/2qj4eGk.

Voor Akkrum en Grou bestaat de kans dat dit niet gaat gebeuren, check https://bit.ly/2v2AbYW . Heeft er mee te maken met afsproken uit de toemalige gemeente Boarnsterhim.

De intercity Den Haag kan trouwens best weer op .8 vertrekken. De brugopeningen zitten niet in de weg.
Reputatie 7
Badge +3
In dat geval kun je de sprinters beperken tot Heerenveen-Leeuwarden en op dat stuk een regelmatige kwartierdienst gaan rijden terwijl het ook nog een berg kosten bespaart. Daar wordt iedereen vrolijk van.
Inderdaad! Ik heb op verschillende momenten op verschillende dagen gereisd en de sprinters zijn niet echt super goed gevuld! Vooral in de avonduren en in het weekend, is het grotendeels luchtvervoer. Pure geldverkwisting van de provincie!
Reputatie 7
Badge +3
Vandaar mijn idee om die sprinters tevens te gebruiken om een kwartierdienst Heerenveen-Leeuwarden te realiseren. Het vervelende is dat NS geen tweewagenstellen heeft voor buiten de spits voor dit soort pendeltjes. SGM2 mag bijna niet los rijden en uitbesteden aan Arrivé willen ze niet.
Badge
Een IC-stop in Wolvega en een kwartiersdienst van Sprinters Leeuwarden - Heerenveen klinkt puik, maar ik zie nog wat Friese beren op de weg.

Ten eerste over de Sprinters: een kwartiersdienst tot Heerenveen kost evenveel composities als een halfuursdienst tot Meppel, daar spaar je dus vooropgesteld niets mee uit.
Daarnaast: ik hoop toch niet dat je buiten de spits een kwartiersdienst wilt gaan handhaven, want dat zal het luchtvervoer enkel verergeren. Als ik zo kijk naar de druktemelder zijn alleen een paar treinen in de spits aan de volle kant. Sterker nog: ik denk dat een halfuursdienst Leeuwarden - Heerenveen genoeg zal zijn, omdat reizigers tussen Leeuwarden en Wolvega switchen naar de (vaak rustiger) IC.

Dan de Intercity's. Als de IC's gaan stoppen in Wolvega, zijn ze 2 min langer onderweg. Dat betekent in Leeuwarden aankomst om .16/.46 en vertrek om .14/.44. Elk halfuur rangeren ('zagen') is niet praktisch en overkruisen in 2 min is uit den boze, dus dan moet je aan beide kanten een minuutje verruimen naar aankomst .17/.47 en vertrek .13/.43.
Probleem is nu dat de aansluiting tussen de stoptrein uit Groningen en de IC richting Zwolle erg krap wordt: 3 minuten inclusief omchecken en een flink stuk lopen. Theoretisch zou dat wellicht voldoende kunnen zijn, maar ik weet niet of het wenselijk is. Ook de overstap in de andere richting wordt krap (4 minuten inclusief omchecken en een stuk lopen), evenals die tussen de richtingen Harlingen Haven en Rotterdam C (3 minuten cross-platform inclusief omchecken).

TL;DR: IC-stop in Wolvega is prima, maar overstappen in Leeuwarden worden wellicht verbroken. Kwartiersdienst SP's Leeuwarden - Heerenveen is overkill.
Maar waarom zo’n ongelukkig lange overstap tijd....?
Reputatie 7
Badge +3
Ik bedoel een kwartierdienst in combinatie met de intercity, dus twee intercity's en twee sprinters maar dan wel samen om het kwartier. Nu rijden ze drie minuten na elkaar en dan weer een halfuur niks.
Reputatie 3
En zo wordt de IC tussen Zwolle en Leeuwarden een semi-stoptrein met dan naast een stop in Meppel ook een stop in Wolvega (met slechts 1645 in-en uitstappers)
Reputatie 7
Badge +4
Ik bedoel een kwartierdienst in combinatie met de intercity, dus twee intercity's en twee sprinters maar dan wel samen om het kwartier. Nu rijden ze drie minuten na elkaar en dan weer een halfuur niks.

Je vergeet dat er in Friesland bruggen zijn over het Margrietkanaal en bij Akkrum, en die moeten open kunnen voor de watersport en de beroepsvaart. Ze zijn van wezenlijk belang en een spooraquaduct is niet meegenomen, wel voor de autosnelweg er naast. Boven Zwolle is ook nog een capaciteitsprobleem, dus een regelmatige kwartierdienst is niet haalbaar. Ik zou ook niet iets beters kunnen verzinnen dan de dienstregeling nu. Twee keer een intercity is een zegen voor velen.

De dienstregelingsboys hebben het hier al eerder uitgebreid uitgelegd, dus ik herhaal het maar even.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Ik denk dat je de discussie niet helemaal gelezen hebt. Ik wil de sprinters alleen tussen Leeuwarden en Heerenveen laten rijden dus dat geeft geen probleem bij Zwolle. De bruggen kunnen wel van invloed zijn. Overigens is de huidige dienstregeling een kleine verbetering voor een aantal reizigers maar ook een enorme achteruitgang voor veel andere reizigers. Het is weer het oude verhaal dat bij NS altijd alles moet wijken voor de intercityreiziger.
Reputatie 3
@Tamzin
Lange afstand reizigers leveren het meest op voor NS. Niet reizigers die 5 of 10 kilometer reizen waarvoor net zo goed personeel en materieel voor nodig is. En 3300 reizigers die er "enorm" op achteruitgaan noem ik niet veel.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
De andere treinvervoerders rijden vrijwel uitsluitend stoptreinen en maken daarmee ook rendement dus kennelijk doet NS met zijn sprinters iets verkeerd.

Reageer