Overstaptijden

• 28 februari 2014
  • 5 reacties
  • 619 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Regelmatig zie ik discussies op dit forum waarbij vaak overstaptijden ter sprake komen en of een overstap nou wel of niet haalbaar is.
In het verleden nam NS in de spoorboekjes altijd een overzicht van stations op met de overstaptijden waarmee men op die stations rekening moest houden.
Helaas, de spoorboekjes zijn ter ziele en daarmee ook die handige overzichtjes.

Gelukkig vond ik in een verloren hoekje nog enkele spoorboekjes (2008, 2009 en 2010).
Van de gegevens van de overstaptijden in die boekjes heb ik een overzichtje gemaakt.
Omdat ik de PDF bestandjes moest converteren naar een grafisch bestand zijn er uiteindelijk 2 bestanden uit komen rollen.

Het spreekt vanzelf dat ik deze beide bestanden - voor de geïnteresseerden - als bijlage met dit berichtje meestuur.

Omdat de gegevens uit 2010 dateren, dient u er wel rekening mee te houden dat door wijzigingen in de dienstregeling, maar ook door spoorwijzigingen vooral de in de "opmerkingen" genoemde afwijkende overstaptijden zouden kunnen afwijken.

Desondanks hoop ik dat menigeen iets aan de informatie in dit overzicht heeft.

Ik heb de gegevens in ieder geval met plezier op een rijtje gezet.

Vriendelijke groet,
Hans

5 reacties

Overstaptijden, aansluitingen ... Ik vind het erg subjectieve termen, want waar de één een overstap van twee minuten ideaal vindt, vindt de ander dat krap. Bijvoorbeeld als men slecht ter been is of als er geregeld kans is op vertraging, waardoor de overstap niet gehaald wordt. En aansluitingen, bestaan die nog? Dus dat treinen écht op elkaar wachten als de een vertraagd is?

Persoonlijk, als ik een rit moet maken met bijvoorbeeld drie overstappen, gaat mijn voorkeur uit naar 10 minuten overstaptijd op elk station. Dan is de kans groot dat ik op het geplande tijdstip op de plaats van bestemming ben.
Overstaptijden, aansluitingen ... Ik vind het erg subjectieve termen, want waar de één een overstap van twee minuten ideaal vindt, vindt de ander dat krap. Bijvoorbeeld als men slecht ter been is of als er geregeld kans is op vertraging, waardoor de overstap niet gehaald wordt. En aansluitingen, bestaan die nog? Dus dat treinen écht op elkaar wachten als de een vertraagd is?

Persoonlijk, als ik een rit moet maken met bijvoorbeeld drie overstappen, gaat mijn voorkeur uit naar 10 minuten overstaptijd op elk station. Dan is de kans groot dat ik op het geplande tijdstip op de plaats van bestemming ben.

Qua terminologie heb ik me gebaseerd op hetgeen NS indertijd gebruikte.
Natuurlijk heeft de ene atleet aan 2 minuten genoeg om van spoor 1 naar spoor 16 te komen, terwijl een ander de afstand van spoor 1 naar spoor 3 nog niet redt in 5 minuten.

Insteek van mijn overzichtje was om weer eens op een rijtje te krijgen welke tijden NS aangeeft voor een normale overstap in een normale situatie. Ook i.v.m. claims in het kader van geld terug bij vertraging wegens het niet halen van een overstap.

Ik diverse malen ervaren dat aansluitingen zeker nog wel bestaan. En dan heb ik het over het feit dat men de laatste trein naar mijn woonplaats 10 minuten liet wachten, zodat ik nog mee kon.
Nee, dan heb ik het over tussenliggende stations waar men nog even wachtte op een ietwat vertraagde trein die op een naastgelegen spoor moest binnenkomen en waarbij HC of MCN dat ook netjes omriepen.
Ik kan me echter ook voorstellen dat er niet altijd een mogelijkheid is om aansluiting te geven op een vertraagde trein i.v.m. de kans op een sneeuwbaleffect.

Met reizen over grotere afstanden heb ik zo ongeveer dezelfde insteek als jij. Op stations waar ik moet overstappen laat ik vaak der eerstvolgende trein gewoon lekker voorbij gaan; maak ik er welbewuste koffie- of lunchpauze van en neem dan gewoon de daaropvolgende trein. Lekker relaxed toch?
En met deze benadering ben ik altijd nog op de gewenste tijd op mijn bestemming gearriveerd.
Hallo Hans,

Ik heb je topic even verplaatst naar 'op het station'. Leuk dat je deze informatie met ons deelt, waardevol voor de andere forum bezoekers!

Met vriendelijke groet,

Brian
http://pastebin.com/raw.php?i=YYaUTzkS

Dit zijn de overstaptijden die nu in de NS reisplanner staan, daarnaast zijn er tig uitzonderingen tussen ritten die een crossplatform overstap hebben.
Reputatie 1
http://pastebin.com/raw.php?i=YYaUTzkS

Dit zijn de overstaptijden die nu in de NS reisplanner staan, daarnaast zijn er tig uitzonderingen tussen ritten die een crossplatform overstap hebben.
waarvan ook nog een behoorlijk aantal stations waarbij het enige 2 perrons op hetzelfde stuk beton liggen(Dieren, Utrecht Zuilen, etc), EN waarvan het station maar 1 perron heeft waarbij de trein altijd ongeacht de richting op hetzelfde punt stopt (Leiden Lammerschans, enz)

Zowieso moeten mensen in Nederland naar mijn mening beter doorhebben dat er een verschil is tussen een soms haalbare overstap of een daardwerkelijke overstap.
Ik heb een paar jaar in Engeland op en rondom het spoor gewerkt. Daar werden op veel trajecten toch echt de deuren voor vertrektijd dicht gegooit en werd je vaak geacht tenminste 30 secondes voor vertrektijd aanwezig te zijn. Vertrektijd is vertrektijd, niet het moment dat je er nog even snel kan inglippen en tussen de deuren te komen.
Daarom heb ik er ook geen probleem mee als de conducteur op een gegeven moment na vertrektijd gewoon de deuren dichtgooid. "The train must go on". Wel als er een overstap is: dan erger ik me soms. dood aan conducteurs die de deuren dichtgooien terwijl de aansluitende trein tegenover hun binnenkomt. Maar van die types die gaan zeuren omdat ze de 'overstap' van minder dan 2 minuten van perron 18 naar 4 op Utrecht niet halen, kijk toch eerst naar jezelf. Ik ren best hard en kan zo'n overstap soms wel halen, soms niet. Maar wees blij als je geluk hebt, en niet boos als het bijna onmogelijke niet lukt.

Reageer