Overstaptijden buiten proportie

  • 18 december 2016
  • 15 reacties
  • 360 Bekeken

Reputatie 7
In mijn meestgereisde traject (14 km) zit nu een overstap van 24 minuten, dit waren er op de heenreis 4 en op de terugreis 11. Nu dus 48 min. wachttijd per retourrit. Absurd. Dit is zelfs mij als fervent OV-gebruiker en jarenlange vaste NS-klant te gortig. Deze extreem lange, maar ook ultra-(te)korte overstaptijden sinds 11 dec. jl waren er volgens mij niet of nauwelijks in vorige jaren. Wat maakt nu dat dit nu wel zo is? Heb nu al 3x meegemaakt dat de vervolgtrein 10 min vertraging had, waardoor de overstaptijd dus alweer oploopt naar 34 minuten.... Dat een grote groep reizigers straks iets sneller in Randstad is (uitgezonderd de Zeeuwen natuurlijk, Zeeland heeft altijd weer pech: steeds trager naar de Randstad, een uiterst krappe overstap naar Brabant en straks in een lelijke jaren 70 graffitiboemel naar Antwerpen....), rechtvaardigt dit m.i niet. Was het niet beter om de oude dienstregeling wat bij te schaven i.pv. drastisch om te gooien? Zodat het reistijdverschil tussen de groep die erop vooruit en de groep die erop achteruit gaat, veel minder groot is?

15 reacties

Reputatie 7
De vorige dienstregeling was niet slecht. Maar de ontwikkeling op het spoor, laat zien dat we meer en meer reizigers vervoeren. Om ervoor te zorgen dat we die stroom aan blijven kunnen, en de doelstellingen kunnen halen van deze concessie, moest die dienstregeling verandert worden. Zo maken we straks meer gebruik van de HSL en gaan treinen op sommige plaatsen nog frequenter rijden. Ook door het materieeltekort is kritisch gekeken hoe je alle treinen die je wel hebt zo efficiënt mogelijk in kan zetten. Er gaat nooit een perfecte dienstregeling ontstaan, het spoor is namelijk erg veranderlijk 😉
Reputatie 6
Badge +1
Waar reist u? Met een sprinter tussen Dronten en Zwolle misschien?
Reputatie 3
Er zijn idd trajecten met overstap (wachttijden) van 28 minuten, en dan moet er geen vertraging ontstaan anders sta je nog langer te wachten.
Dit is inderdaad absurd en buitengewoon klant-onvriendelijk.
Het wordt zo steeds aantrekkelijker om de auto te kiezen boven de trein en dat kan anno 2016/17 toch echt niet de bedoeling zijn.
Reputatie 7
De vorige dienstregeling was niet slecht. Maar de ontwikkeling op het spoor, laat zien dat we meer en meer reizigers vervoeren. Om ervoor te zorgen dat we die stroom aan blijven kunnen, en de doelstellingen kunnen halen van deze concessie, moest die dienstregeling verandert worden. Zo maken we straks meer gebruik van de HSL en gaan treinen op sommige plaatsen nog frequenter rijden. Ook door het materieeltekort is kritisch gekeken hoe je alle treinen die je wel hebt zo efficiënt mogelijk in kan zetten. Er gaat nooit een perfecte dienstregeling ontstaan, het spoor is namelijk erg veranderlijk ;)

Natuurlijk snapt iedereen dat er nooit een voor iedereen perfecte dienstregeling ontstaat. Maar overstaptijden zouden maximaal 15 minuten mogen zijn. Dat moet mogelijk zijn. Het is zinloos tijdverlies en slecht voor het imago van treinvervoer als je structureel volgens dienstregeling je volgende trein net weg ziet rijden voor je neus en je 25-30 minuten mag wachten. Dat gaat (vaste) klanten kosten. Niemand gaat zo lang op een overstap staan wachten op een koud station, tenzij je echt helemaal geen andere vervoersmogelijkheid hebt. Ik heb het gevoel dat het spoornetwerk in Nederland veel te vol en te complex aan het worden is. Liever minder treinen die dan wél betrouwbaar zijn en aansluiten, dan méér treinen die steeds vertraagd zijn, uitvallen en geen aansluiting geven. Het rijden met een IC over de HSL moet ik nog zien, die verbinding is vooralsnog veel te onbetrouwbaar (defecte treinen, te harde wind op de brug etc). Met een IC Eindhoven - Den Haag via Dordrecht was en is echter niets mis en die was ook altijd snel genoeg.
Reputatie 7
Waar reist u? Met een sprinter tussen Dronten en Zwolle misschien?

Nee, van Etten-Leur naar Breda-Prinsenbeek en retour.
Reputatie 2
Waar reist u? Met een sprinter tussen Dronten en Zwolle misschien?

Nee, van Etten-Leur naar Breda-Prinsenbeek en retour.

Is het misschien een idee om de buurtbus te nemen van 8.02 bij halte Ettenleur station en om 8.28 aan te komen bij halte Breda, Velshoek. Dat is zo'n 3 minuten lopen van station Breda-Prinsenbeek.
Buurtbus 216 Ettenleur - Prinsenbeek (van Ettenleur Centrum naar Prinsenbeek Velsgoed)
http://9292.nl/reisadvies/station-etten-leur/station-breda-prinsenbeek/aankomst/2016-12-19T0828?metro=off#content
totale reistijd 26 minuten. Een halfuurtje zeg maar. Geen wachttijd onderweg.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Je kunt natuurlijk ook alle spoorwegen vervangen door bussen.
Reputatie 6
Badge +1
In sommige opzichten zou dat voordelen kunnen hebben. Treinen kunnen echter meer mensen vervoeren.
Reputatie 2
@lijnennetkaart
Je kunt natuurlijk ook alle spoorwegen vervangen door bussen.

Dat is natuurlijk onzin. Treinen zijn vaak sneller op de wat langere trajecten. Het probleem vormen de sprintertrajecten. En de trajecten op relatief korte afstanden. Vaak is de bus een goed alternatief. De lastige puzzel van de dienstregeling van de NS, zou al lang opgelost zijn als er sommige trajecten een snelle bus zou rijden als aanvulling op het treinvervoer. Dat betekent per definitie een betere verbinding voor de OV-reiziger. Een goed voorbeeld is de verbinding Nijmegen station - Nijmegen Heyendaal. Daar rijdt op aanvulling op de trein ook om de 4 minuten een bus van Nijmegen station naar Nijmegen Heyendaal.
De zogenaamde Heyendaal Shuttle lijn 10.
Andere oplossing zou kunnen zijn.
overstappen op een sprinter:
Den Bosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Dordrecht.
Reputatie 7
Waar reist u? Met een sprinter tussen Dronten en Zwolle misschien?

Nee, van Etten-Leur naar Breda-Prinsenbeek en retour.

Is het misschien een idee om de buurtbus te nemen van 8.02 bij halte Ettenleur station en om 8.28 aan te komen bij halte Breda, Velshoek. Dat is zo'n 3 minuten lopen van station Breda-Prinsenbeek.
Buurtbus 216 Ettenleur - Prinsenbeek (van Ettenleur Centrum naar Prinsenbeek Velsgoed)
http://9292.nl/reisadvies/station-etten-leur/station-breda-prinsenbeek/aankomst/2016-12-19T0828?metro=off#content
totale reistijd 26 minuten. Een halfuurtje zeg maar. Geen wachttijd onderweg.


Nee, dat is geen optie. Ik werk onregelmatig, voornamelijk 's avonds en in het weekend. Dan rijdt er geen buurtbus....
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Van Nijmegen naar Heijendaal is een stadsritje van 2-3 km en dus helemaal niet representatief voor sprintervervoer.

Op de meeste sprintertrajecten doet een bus er 2 tot 3x zo lang over en dat is dus geen alternatief. Nog los van het feit dat een bus behalve studenten nauwelijks reizigers trekt.
Reputatie 7
Badge +3

Op de meeste sprintertrajecten doet een bus er 2 tot 3x zo lang over en dat is dus geen alternatief. Nog los van het feit dat een bus behalve studenten nauwelijks reizigers trekt.

Een bus kan best reizigers trekken, mits het aanbod goed is en niet parallel loopt aan de trein. Het R-Net in Noord-Holland/Flevoland is daar een goed voorbeeld van. Bus 300 van Haarlem via Hoofddorp naar Schiphol, Amstelveen en Amsterdam Bijlmer ArenA is een doorslaand succes, juist doordat die bussen rijden op eigen infrastructuur en niet parallel aan het spoor. Andere lijnen van het R-Net doen het ook prima.
Ben het er mee eens dat een wachttijd van 28 minuten onacceptabel is. Het schijnt onmogelijk de trein even een paar minuten te laten wachten om reizigers te kunnen laten overstappen. Wat overigens wel kan, zo heb ik vandaag mogen ervaren, is de intercity naar Maastricht in Utrecht 10 minuten te laten wachten op wel één conducteur.
Dan is er opeens wel flexibiliteit
Reputatie 3
Badge
Ben het er mee eens dat een wachttijd van 28 minuten onacceptabel is. Het schijnt onmogelijk de trein even een paar minuten te laten wachten om reizigers te kunnen laten overstappen. Wat overigens wel kan, zo heb ik vandaag mogen ervaren, is de intercity naar Maastricht in Utrecht 10 minuten te laten wachten op wel één conducteur.
Dan is er opeens wel flexibiliteit


Ik zat vanmorgen in een IC die vijf minuten wachtte op aansluitende reizigers. Heel netjes. Vertrok met +5 en uiteindelijk op schematijd aan. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Gewoon de reistijd volgens dienstregeling verlengen. Verreweg de meeste reizigers doen er dan langer over dan nodig is, maar als er dan een keer vertraging is, kun je die ten minste inlopen.
Wat ik hiermee wil zeggen: het Nederlandse spoornet is zo ongeveer het drukst bereden van de hele wereld. Marges zijn krap. En iedereen wil vaker en sneller vervoerd worden. Het is een stuk gemakkelijker om een dienstregeling te maken waarop alle trajecten uitsluitend bediend worden met één sprinter per uur die overal stopt volgens een vast patroon. Een soort supermetro systeem. Maar dan wordt Den Helder-Nijmegen wel een erg langdurige bezigheid....

Ik moet zeggen dat ik vanochtend dacht: als je nu consequent bent, wacht je gewoon NOOIT meer op aansluitende reizigers; zeker niet op trajecten waar ieder kwartier of nog vaker een trein komt. Als de trein op schematijd klaar is voor vertrek: wegrijden. En garanderen dat er binnen een kwartier een volgende trein komt.
Reputatie 7
Badge +3
@Iskov
Het Japanse spoorwegnet wordt heel wat intensiever bereden. Twintig treinen per uur in allebei de richtingen is daar niks bijzonders. Treinen kunnen 1 tot 2 minuten na elkaar vertrekken.

Verder rijden de sprinters in het grootste deel van Nederland halfuurdiensten, om van de uurdiensten in de avond en op zondag nog maar te zwijgen. Niet zo handig als je dan geen rekening houdt met overstappen.

Reageer