beantwoord

Overvolle treinen door nieuwe dienstregeling

• 20 december 2018
  • 9 reacties
  • 387 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling van deze maand zijn mijn dagelijkse treinreizen opeens een stuk onprettiger geworden. Ik nam zoals velen altijd de IC van ofwel 43 of 48 vanuit Utrecht naar Gouda om daar over te stappen op de sprinter naar Den Haag. Echter is de vertrektijd van deze sprinter nu aangepast waardoor je deze trein alleen met de IC naar Den Haag nog marginaal kan redden. Deze trein was altijd al het drukste van de 2 ICs richting Gouda, maar is nu natuurlijk nog veel drukker geworden omdat iedereen die in Gouda overstapt deze moet nemen. Op de terugweg heb ik hetzelfde probleem en is het niet meer mogelijk om de trein richting Leeuwarden te halen, maar moet je ook weer in de overvolle IC uit Den Haag. Ik snap dat de sprinter nu eerder vertrekt vanwege een nieuwe stop bij Zoetermeer ( waar ik tot nu toe gemiddeld 1 persoon zie in en uitstappen) , maar had dit niet net iets anders gekund? Ik neem aan dat de NS juist wil voorkomen om drukke spitstreinen nog drukker te maken ipv andersom.
icon

Beste antwoord door Sycorax 20 december 2018, 14:05

@mhofstra: dat gaat ook niet, omdat de volgende IC uit Utrecht hier alweer vlak achter zit. Die IC is nu al 1 minuut 'uitgebogen' om netjes achter de sprinter te blijven. Als de sprinter later uit Gouda vertrekt, dan moet die IC nog langzamer rijden.
Wat meer achtergrond: in de vorige dienstregeling deed de IC over het stuk Gouda - Den Haag 18 minuten, de sprinter 25. Hierdoor konden beide treinen van hetzelfde perron in Gouda vertrekken, en bood de IC naar Rotterdam ook nog een aansluiting op de sprinter. Met de huidige dienstregeling doet de sprinter er 28 minuten over, door de extra stop. Om deze tussen 2 IC's in te passen, moeten de IC's 1 minuut langzamer rijden en in Gouda van een ander perron vertrekken. Er gelden namelijk normen voor opvolgtijden (minimaal 3 minuten) en perronopvolgingen (minimaal 4 minuten). Hierdoor komt de IC naar Rotterdam 4 minuten na vertrek van de IC naar Den Haag binnen, en dan is de sprinter naar Den Haag net weg. Het past in de huidige opzet dus precies, en er kan niet worden geschoven met tijden: 3 minuten vertrek na de 1e IC + 28 minuten reistijd sprinter naar Den Haag + 3 minuten voor de 2e IC arriveren = 15 minuten vertrek na de 1e IC + 19 minuten reistijd 2e IC naar Den Haag.
Bekijk origineel

9 reacties

Hallo mhofstra en welkom bij de NS Community.

Helaas is jouw traject me niet helemaal duidelijk. Wanneer je naar Den Haag Centraal reist hoef je namelijk niet over te stappen. Wat is je eindbestemming?
Ik stap uit in Den Haag Ypenburg, vandaar de overstap naar de Sprinter. Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor iedereen die richting Zoetermeer of omstreken moet vanuit regio Utrecht.
Ah, dan snap ik dat, mhofstra. De verandering in de vertrektijden op het tweede deel van je traject komt vooral doordat er een extra stations tussen is gekomen. Hier moet gestopt worden en weer vertrokken waardoor er meer tijd nodig is om het gehele traject af te leggen. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de aansluitende routes en de overstap die jij wilt maken. Ik begrijp dat dit nu minder soepel verloopt maar kan hier helaas nu niet veel aan doen. Ik ga desondanks wel melding maken van je ervaring.
Dank voor de reactie. Maar is er ook gekeken naar de mogelijkheid om de sprinter later te laten aankomen in Den Haag ipv eerder te vertrekken?
Waarom de keuze op deze manier is gemaakt kan ik helaas niet achterhalen, mhofstra. Ik kan alleen melding maken van je ervaring. We doen er natuurlijk alles aan om de overstap zo mooi mogelijk te maken maar alles mooi laten aansluiten is niet mogelijk.
Reputatie 4
@mhofstra: dat gaat ook niet, omdat de volgende IC uit Utrecht hier alweer vlak achter zit. Die IC is nu al 1 minuut 'uitgebogen' om netjes achter de sprinter te blijven. Als de sprinter later uit Gouda vertrekt, dan moet die IC nog langzamer rijden.
Wat meer achtergrond: in de vorige dienstregeling deed de IC over het stuk Gouda - Den Haag 18 minuten, de sprinter 25. Hierdoor konden beide treinen van hetzelfde perron in Gouda vertrekken, en bood de IC naar Rotterdam ook nog een aansluiting op de sprinter. Met de huidige dienstregeling doet de sprinter er 28 minuten over, door de extra stop. Om deze tussen 2 IC's in te passen, moeten de IC's 1 minuut langzamer rijden en in Gouda van een ander perron vertrekken. Er gelden namelijk normen voor opvolgtijden (minimaal 3 minuten) en perronopvolgingen (minimaal 4 minuten). Hierdoor komt de IC naar Rotterdam 4 minuten na vertrek van de IC naar Den Haag binnen, en dan is de sprinter naar Den Haag net weg. Het past in de huidige opzet dus precies, en er kan niet worden geschoven met tijden: 3 minuten vertrek na de 1e IC + 28 minuten reistijd sprinter naar Den Haag + 3 minuten voor de 2e IC arriveren = 15 minuten vertrek na de 1e IC + 19 minuten reistijd 2e IC naar Den Haag.
Dank voor het uitgebreide antwoord @Sycorax ! Dat maakt het een stuk duidelijker. Betekent dus wel dat het netwerk tussen Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam nu nog gevoeliger is geworden voor problemen, dan dat het al was. Ik hoop dat dit dus niet naar regelmatige vertragingen en niet rijdende treinen gaat leiden, alleen vanwege een extra stop.
Reputatie 4
Met het gereedkomen van de vier sporen over het Amsterdam Rijnkanaal zou het precies moeten passen.
Reputatie 4
Het stukje viersporigheid over het Amsterdam Rijnkanaal wordt nog weinig gebruik van gemaakt, de huidige dienstregeling zou nog steeds over 2 sporen kunnen zonder vertrektijden te veranderen. Verder heeft het weinig invloed op vertragingen die tussen Gouda en Rotterdam / Den Haag ontstaan. Wel zorgt het ervoor dat vertragingen van sprinters minder invloed hebben op de IC's en andersom.

Reageer