Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch? | NS Community

Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4857 Bekeken

Reputatie 1

Beste allen,

 

Nog steeds reis ik in de daluren van Eindhoven naar Nijmegen/Arnhem. Zie eerdere topics over de “aansluiting” in Den Bosch:

 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-na-18-00-42898

 

Nu is het zo dat de 2900 om .52 en .22 aankomt op 4b in Den Bosch en dan aan de overzijde kan worden overgestapt op de 3600 die om .54 en .24 vertrekt van 3b. Los van het feit dat deze overstap vaak mis gaat, blijkt deze volgende week helemaal te zijn verdwenen uit de reisplanner…

Op wo 02-09 van Eindhoven naar Nijmegen om 18:34 duurt 0:48 (aankomst 19:22). Op wo 09-09 is dit ineens 1:09 (vertrek 18:34, aankomst 19:43). Reden: de overstap in Den Bosch is verdwenen ?!

Wat blijkt, de 2900 komt vanaf 07-09 op spoor 4a aan in Den Bosch, en de 3600 vertrekt van spoor 3. Geen cross-platform overstap volgens de reisplanner dus, in de praktijk rennen. Wat is hier de logica van? Waarom kan de 3600 bijvoorbeeld niet vanaf 3a vertrekken zodat de overstap weer verschijnt in de reisplanner? Of is de intentie om deze overstap te schrappen?


82 reacties

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Reputatie 4

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.

Reputatie 1

Duidelijk! Maar hiermee is dit dus geen officiële overstap meer volgens de reisplanner dus ook geen GTBV of 1/2 minuten wachten waar vroeger sprake van was.

En de 2900 op 4b en 3600 op 3b (zoals nu ook het geval is)?

 

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 

Nog even gezocht maar wat ik tegen kom zouden er borden staan met maar 1 getal in de richting van Utrecht en geen treinlengteborden met 2 cijfers.  Anders is die info dus achterhaald.

Gezien hoe de wissel is gesitueerd lijkt het me dat hier ook alleen blauwe treinlengteborden staan.

@Loes   jij komt hier vaker dan dat ik er kom, zou jij eens willen kijken hoe dat op perron 3 zit met de treinlengteborden in de richting van Utrecht.

@Jeroen ik zal er de komende dagen ff opletten. Ik durf het nu niet uit mijn hoofd te zeggen.

Reputatie 4

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Dat is ook heel onlogisch omdat spoor 4b ook gewoon vrij is. 

Reputatie 1

 

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Inmiddels is deze wijziging ingegaan, het blijkt inderdaad zo te zijn dat er nog een cross-platform overstap is omdat de 2900 op 4a binnen komt en de 3600 op 3 staat. Echter is dit niet ideaal, de overstap staat namelijk niet in de reisplanner en in de praktijk is het vaak rennen omdat ze niet letterlijk tegenover elkaar staan en er maar 2 minuten tussen zit. De overstap wordt trouwens wel door conducteurs omgeroepen en staat ook op de schermen in de trein, dus hoe dat dan in elkaar zit?

Kortom mijn vraag staat nog steeds open.

Hoi Rubennn,

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben de afgelopen weken zelf afwezig geweest en ben vergeten even een collega hier voor aan te stellen om het in de gaten te houden. Ik ga ook deze informatie voor je doorzetten, maar ik vermoed nog steeds dat het te maken heeft omdat het maar een overstap is van 2 minuten. Vaak wordt hij dan niet vermeld omdat in de praktijk 2 minuten vaak niet haalbaar is. Maar ik ga verder met het uitzoeken voor je! 

Reputatie 1

Hoi Sanne,

 

Bedankt voor de moeite want ik begrijp de logica niet.

Als ik op dinsdag de reis plan van Eindhoven naar Nijmegen is dit het advies:

 

Maar op woensdag staat er dit:

 

Op dinsdag komt de intercity uit Eindhoven aan op spoor 4a (waardoor er volgens de reisplanner geen overstap is, die er in de praktijk wel is), en op woensdag op spoor 4.

Om het nog verwarrender te maken; op donderdag is er weer geen overstap en op vrijdag wel...

Waarom dit verschil?

Reputatie 1

Beste Sanne NS, of iemand anders van NS,

 

Ben best een geduldig persoon maar zo moeilijk kan dit toch niet zijn dat het nu alweer 2 weken stil is en nota bene een maand na de opening van het topic? Komt nog eens bij dat de aansluiting de afgelopen week weer waardeloos was… 

 

Sanne doet haar best om dit zo snel mogelijk uit te zoeken. Door haar afwezigheid duurt dit helaas iets langer. Ze zal je een update in dit topic geven. 

Hoi Rubennn,

Ik ben terug en met een antwoord! Het heeft inderdaad te maken met je overstap. In de avond zul je als het goed is deze trein inmiddels wel weer zien staan, want dan vertrekken ze vanaf hetzelfde spoor voor zover ik begrepen heb. Overdag worden deze twee minuten inderdaad als te krap gezien en laten we deze pas zien vanaf een overstap die vier minuten duurt. Dit is dus met deze trein niet haalbaar. De optie is er dus wel degelijk, echter is deze dus niet zichtbaar door de te “korte” overstap. Kun jij hiermee verder? 

Helaas ook ‘s avonds vertrekken ze NIET tegenover elkaar. In het beste geval staat de een op 4 en de ander op 3b, met pech staat ie op 4a en wordt het echt rennen. Daar staan in Den Bosch een berg trappen en hokjes in de weg. Zomaar oversteken is lastig. Het is mij ook nog steeds een raadsel waarom die trein dan niet 100m eerder stilgezet kan worden. Hij komt nota bene over 3b aangereden!

Verder is het me ook een raadsel waarom de verbinding Nijmegen-Eindhoven zo stiefmoederlijk bedeeld wordt. Er is al geen directe lijn itt tot 100 jaar geleden, maar een fatsoenlijke aansluiting is kennelijk ook te veel werk.

Hi Hens42 en welkom bij de Community. Jammer dat ze 's avonds ook niet tegenover elkaar vertrekken.

Sanne komt er maandag op terug, oké? Aangezien zij bekend is met deze case, laat ik het aan haar over.

Reputatie 3

Uit ervaring kan ik spreken dat van tegen over elkaar staan in de avond geen enkele sprake is in de avond. En ook in de reisplanner wordt deze reis nog steeds niet getoond. Waardoor je naar GTBV kunt fluiten. 

Reputatie 1

Hoi Rubennn,

Ik ben terug en met een antwoord! Het heeft inderdaad te maken met je overstap. In de avond zul je als het goed is deze trein inmiddels wel weer zien staan, want dan vertrekken ze vanaf hetzelfde spoor voor zover ik begrepen heb. Overdag worden deze twee minuten inderdaad als te krap gezien en laten we deze pas zien vanaf een overstap die vier minuten duurt. Dit is dus met deze trein niet haalbaar. De optie is er dus wel degelijk, echter is deze dus niet zichtbaar door de te “korte” overstap. Kun jij hiermee verder? 

 

Dank voor je inzet!

Maar zoals de leden hierboven aangeven staat deze aansluiting niet in de reisplanner en de overstap wordt ook niet door NS als geldige overstap gezien. Dit blijkt ook uit het feit dat mijn geld terug bij vertraging wordt afgewezen door de NS. Op 19-10-2020 had de 2966 namelijk 10 minuten vertraging waardoor de sprinter ook niet gehaald kon worden en het dus de volgende Intercity naar Nijmegen werd met totaal 30 minuten vertraging. Maar dit wordt doodleuk door de NS afgewezen omdat er niet genoeg vertraging geconstateerd wordt. Dit dan weer omdat de overstap volgens NS niet bestaat dus.

Ook de logica ontgaat mij van het op verschillende dagen op verschillende sporen aankomen, hier heb ik nog geen goede reden voor gehoord?

Hoi rubennn,

Je hebt geluk, want toevallig ben ik vanavond aanwezig! Wat jij in je eerste zin zegt, is ook datgene wat is geconstateerd door onze medewerkers op de reisplanning. Zij gaven aan dat dit overdag niet wordt gezien als een overstap, alleen in de avond, wanneer het volgens hen op hetzelfde perron zou zijn. Nu heb ik echter begrepen dat dit niet klopt uit jouw verhaal. Kan je mij dit bevestigen? Dan over je vraag over verschillende sporen, dit ben ik ook niet eerder in je verhaal tegengekomen. Alleen dat de overstap op verschillende sporen is. Maar de trein komt dus ook elke keer op een ander spoor aan? Want dan ga ik proberen wat meer voor je uit te zoeken! Laat het mij alsjeblieft weten! :)

Badge +3

@Sanne NS Het gaat niet zozeer om sporen (3/4) maar om de perronfases.

In Den Bosch is er de keuze voor spoor 3 en 4 met drie keuzes per spoor, dus spoor 3, 3a, 3b en 4, 4a en 4b.

De reisplanner geeft een overstap alleen als de treinen recht tegenover elkaar staan. Zie dit reisadvies voor Eindhoven - Nijmegen:

Maar er gaat ook een IC (naar Zwolle), aankomst 21:52 in Nijmegen, dus 21 minuten tijdwinst, ongeveer aan de overkant.

Dat is dus een overstap van 2 minuten en die haal je in principe gewoon (je hoeft dus helemaal niet van de a naar b zijde want dat is inderdaad een flinke wandeling!).

Dat de planner vindt dat 4a en 3 geen ‘cross platform’ is (en dus de overstap niet toont) betekent dus dat je naar GTbV kunt fluiten bij vertraging, komende vanuit Eindhoven in dit voorbeeld.

In dit geval valt het mee, want je komt slechts 21 minuten later aan in Nijmegen met de sprinter. Moet je naar Zwolle, dan heb je 30 minuten aan je broek inderdaad, of reis maar via Utrecht.

Voor een geldige overstap zou de 2900 dus op spoor 4 moeten stoppen (wat waarschijnlijk niet mogelijk is omdat er een trein op 4b staat of moet komen?), óf de 3600 iets verder naar voren klaar moeten staan op spoor 3a, dat vrij is want anders is spoor 3 (in het midden) sowieso niet beschikbaar.

Reputatie 1

Beste Sanne,

 

Dit gaat inderdaad over de daluren (zie ook mijn eerste post), overdag is er sowieso een andere overstap van 8 minuten. 

Als je in de reisplanner kijkt zie je dat de 3666 altijd vanaf spoor 3 vertrekt in Den Bosch om 18.54.

Maar de 2966 vertrekt op ma, di, wo en do vanaf spoor 4a. Dit is dus niet tegenover elkaar, en wordt in de reisplanner dus ook niet als overstap weergegeven. In de praktijk moet je gewoon hard rennen terwijl de 2966 over spoor 4b naar 4a rijdt, dus ik snap hier de logica niet van? Wat ik dan ook niet snap is dat op vrijdag de 2966 vanaf spoor 4 (dus niet 4a) vertrekt waardoor er wél een overstap is volgens de reisplanner en zo ook tegenover elkaar staan. Waarom kan de 2966 niet altijd vanaf spoor 4 vertrekken? Hopelijk is het zo duidelijk.

Beste Sanne,

 

Dit gaat inderdaad over de daluren (zie ook mijn eerste post), overdag is er sowieso een andere overstap van 8 minuten. 

Als je in de reisplanner kijkt zie je dat de 3666 altijd vanaf spoor 3 vertrekt in Den Bosch om 18.54.

Maar de 2966 vertrekt op ma, di, wo en do vanaf spoor 4a. Dit is dus niet tegenover elkaar, en wordt in de reisplanner dus ook niet als overstap weergegeven. In de praktijk moet je gewoon hard rennen terwijl de 2966 over spoor 4b naar 4a rijdt, dus ik snap hier de logica niet van? Wat ik dan ook niet snap is dat op vrijdag de 2966 vanaf spoor 4 (dus niet 4a) vertrekt waardoor er wél een overstap is volgens de reisplanner en zo ook tegenover elkaar staan. Waarom kan de 2966 niet altijd vanaf spoor 4 vertrekken? Hopelijk is het zo duidelijk.

Zo is het heel erg duidelijk voor mij en ook de uitleg van @Robert B helpt mij verder! Ik ga weer even aan het speuren met onze reisplanning, kom bij je terug! 

Badge +3

Heb mijn vorige reactie nog iets aangevuld. IC Zwolle van 3a laten vertrekken lost het probleem dus op.

Dat de 2900 over spoor 4b helemaal naar 4a rijdt is ook vreemd, want dan kan die toch ook op 4 (tegenover de 3600) stoppen?

Badge +3

Deze ook nog hier (plus wat vooraf ging en volgde).

Reageer