Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch? | NS Community

Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4857 Bekeken

Reputatie 1

Beste allen,

 

Nog steeds reis ik in de daluren van Eindhoven naar Nijmegen/Arnhem. Zie eerdere topics over de “aansluiting” in Den Bosch:

 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-na-18-00-42898

 

Nu is het zo dat de 2900 om .52 en .22 aankomt op 4b in Den Bosch en dan aan de overzijde kan worden overgestapt op de 3600 die om .54 en .24 vertrekt van 3b. Los van het feit dat deze overstap vaak mis gaat, blijkt deze volgende week helemaal te zijn verdwenen uit de reisplanner…

Op wo 02-09 van Eindhoven naar Nijmegen om 18:34 duurt 0:48 (aankomst 19:22). Op wo 09-09 is dit ineens 1:09 (vertrek 18:34, aankomst 19:43). Reden: de overstap in Den Bosch is verdwenen ?!

Wat blijkt, de 2900 komt vanaf 07-09 op spoor 4a aan in Den Bosch, en de 3600 vertrekt van spoor 3. Geen cross-platform overstap volgens de reisplanner dus, in de praktijk rennen. Wat is hier de logica van? Waarom kan de 3600 bijvoorbeeld niet vanaf 3a vertrekken zodat de overstap weer verschijnt in de reisplanner? Of is de intentie om deze overstap te schrappen?


82 reacties

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 

Badge +3

Het maakt in praktijk niet zoveel uit waar een trein stopt (als het past), maar wat er in de planner staat (de theorie) wél natuurlijk.

Als het daar ‘verkeerd staat’, zoals een overstap van 4a naar 3, dan is die in feite ongeldig (de planner zal het advies dan ook niet tonen) ook al zet die ervaren machinist zijn trein keurig op 4 tegenover de IC Nijmegen/Zwolle op spoor 3, foei!).

Dit resulteert er in dat bij een kleine vertraging van de 2900 (aankomst spoor 4/4a) je geen aanspraak op GTbV kunt maken als je de overstap (geen getoonde aansluiting) mist.

Op zich maakt dit ook niet zoveel uit want je kunt dan met de sprinter naar Nijmegen en komt daar dan ‘slechts’ 21 minuten later aan (onvoldoende voor GTbV), dus dan is het inderdaad prettig/voldoende als de treinen tegenover elkaar stoppen, voor reizigers die deze overstap gewend zijn te maken ongeacht of hij in de planner staat (liefst wel natuurlijk!).

Reputatie 3

Hoi Sanne,

 

Bedankt voor de moeite want ik begrijp de logica niet.

Als ik op dinsdag de reis plan van Eindhoven naar Nijmegen is dit het advies:

 

Maar op woensdag staat er dit:

 

Op dinsdag komt de intercity uit Eindhoven aan op spoor 4a (waardoor er volgens de reisplanner geen overstap is, die er in de praktijk wel is), en op woensdag op spoor 4.

Om het nog verwarrender te maken; op donderdag is er weer geen overstap en op vrijdag wel...

Waarom dit verschil?


is er iets in de reisplanner veranderd?

Gisteren reisde ik met de 2980 ( Eindhoven 22:04 ‘s Hertogenbosch 22:22 {spoor 4 }) en de 2680 (‘s Hertogenbosch  {spoor 3 } 22:24 Nijmegen 22:52 ). De reisplanner gaf deze overstap niet aan. Als ik deze reis nu voor vandaag (30-5-2021) plan wordt deze overstap ook niet aangegeven (ook spoor 4 → 3). 7 maanden geleden was 2 minuten overstap van spoor 4 naar 3 volgens de reisplanner wel te doen ( zie boven). Waarom nu niet meer?

.

(ps. in praktijk zat ik al ruim 2 minuten in de 2680 voordat deze vertrok) 

 

Badge +3

Voor vandaag (30 mei) zie ik de 2980 helemaal niet als ik plan van Eindhoven naar Nijmegen, maar als ik plan naar Den Bosch staat hij er wel (aankomst 22:24 spoor 4).

Die komt dus 2 minuten later aan dan normaal, met spoor 4 in het rood dus gewijzigd. Omdat de 3680 dan al vertrekt is het een ‘0 minuten overstap’ geworden en die is natuurlijk niet geldig (voor zover de planner rekening houdt met vertraging, die zou ‘overstap niet mogelijk’ moeten tonen in dat geval).

Maar een half uur later komt de 2982 wel om 22:52 aan, dus dan heb je een overstap! Dat die niet getoond wordt zal wel door de spoorwijziging komen (spoor 4), omdat die normaal op 4a zou aankomen?

Denk dat het in de praktijk wel zal lukken, ook om 22:24.

Reputatie 3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien? De overstap werd 7 maanden geleden nog wel door de reisplanner aangegeven. ( zie hieronder {kopie van reactie Rubennn van 7 maanden geleden )

 

Badge +3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien?

Ik denk dat het dus komt omdat het geplande spoor 4a was (dus geen haalbare overstap terwijl je hem bijna altijd wel haalt). De reisplanner is dus ‘dom’, maar kan er me wel iets bij voorstellen.

Want niet iedereen is even goed ter been, en een minuutje (of twee) wachten op overstappers wordt vaak afgedaan als ‘sneeuwbaleffect’ verderop (dat kan de brug bij Ravenstein zijn of zo).

Interessant is dat @Sanne NS vertelde dat ‘ervaren machinisten’ blijkbaar hun trein keurig tegenover de aansluitende trein zetten.

Op zich stop je dan fout, want misschien komt er (vanuit Utrecht) wel een trein aan die op 4b moet halteren? Maar ja, die zijn er normaal gesproken dus niet (en anders wacht die maar even, want uitzondering).

Neem aan dat zoiets ook wel met de HC gecommuniceerd wordt, of een HC zelf beslist om de vertrekprocedure even uit te stellen als er overstappers vanaf de ‘overkant’ zijn?

Het zal echt niet zo zijn dat er (zoals bij een verkeerslicht dat op groen springt) mensen achter je staan te toeteren als je 2 seconden te laat reageert...:rolling_eyes:

Reputatie 6

Interessante vraag. Mijn ervaring door klagen over gemiste aansluitingen bij conducteurs is dat het antwoord is dat er beleidsmatig nooit meer gewacht mag worden op aansluitingen. Klopt het dat NS officieelgeen rekening meer houdt met aansluitingen als het gaat om het moment van het fluitsignaal geven? 

De regel is dat we op aangegeven tijdstip moeten zijn vertrokken. Er wordt wel eens een uitzondering gemaakt als de mogelijkheid daar bestaat, maar dat gebeurd niet heel erg vaak.

Reputatie 6

Dat bevestigt wel de praktische ervaring. Op drukke trajecten zoals grofweg in de "brede randstad" kan ik dat wel begrijpen. Het miskent wat mij betreft wel de situatie daarbuiten, die compleet anders is: niet zo druk en veel grotere impact door gemiste aansluitingen. Maargoed, het is al jaren een trend dat het spoor er is voor de drukke gebieden, en dat overige plekken blij mogen zijn met überhaupt een spoorlijn. 

Badge +3

Als er geen officiële overstap is hoeft er natuurlijk niet gewacht te worden, maar als ‘ervaren machinisten’ hun trein bewust recht tegenover die op spoor 3 zetten dan heeft dat natuurlijk een reden…

Namelijk om die overstap mogelijk/haalbaar te maken. Lullig als je dan niet een minuutje wacht, met name later op de avond.

Ik heb nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik weet dat mijn collega's ermee bezig zijn! Hopelijk spoedig meer :)

Reputatie 3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien?

Ik denk dat het dus komt omdat het geplande spoor 4a was (dus geen haalbare overstap terwijl je hem bijna altijd wel haalt). De reisplanner is dus ‘dom’, maar kan er me wel iets bij voorstellen.

 

Robert, wat bedoel je met geplande spoor ?

optie A: Geplande spoor volgens jaarplan?

optie B: Geplande spoor volgens dagplan?

optie C: Geplande spoor volgens ns app?

A+B weet ik niet. C was gepland op spoor 4.


 

Volgens mij zou het zou het logisch zijn dat elke trein die op spoor 4 aankomt een overstap moeten hebben op elke trein op de spoor 3 (behalve als de overstap tijd minder dan 2 minuten is). Waarbij de het niet uit zou moeten maken of deze treinen al een jaar van te voren zou gepland zijn, of dit komt omdat de planning 10 minuten geleden is aangepast. Maar misschien is dat wat jij bedoeld met de “de reisplanner is dom”. (want overstappen van 2 minuten moet je handmatig toevoegen). Blijft de vraag : Waarom programmeer je de reisplanner “dom” ?


 

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 


Dit is wel een hele rare verklaring, wij mogen als machinist nml. helemaal niet afgaan op de perron aanduiding van de TimTim, wij rijden of naar een sein toe of naar het juiste treinlengtebord. De perron vermelding helpt ons voornamelijk inschatten door welke wissels we gaan voor het perron om zo eventueel wat snelheid extra terug te nemen omdat we door meer wissels gaan of wissels die niet erg soepel te nemen zijn waardoor de trein erg heen en weer schudt. En als er een dubbele vermelding van de treinlengte op zo’n treinlengtebord staat is het punt waar we stoppen afhankelijk of we door een wissel geleidt worden of dat we langs het perron binnenkomen.  Puur regelgeving welke hier opgevolgd wordt.

De perron aanduiding in de TimTim heeft verder geen enkele waarde voor de machinist.

 

En wat betreft het wachten, officieel is het de treindienstleider die bepaalt of we wachten op een vertraagde trein met overstap of niet, dat is niet aan de machinist en ook niet aan de Hc. Al gebeurt het wel eens dat er overleg is tussen Hc en Mcn zodra de trein het station binnen rijdt om dan even te wachten, al is dit niet conform de regels zoals die er nu voor ons zijn.

De reden dat er gestuurd wordt op OP TIJD rijden komt vooral voort uit het feit dat ons spoornetwerk gewoon overvol is op veel plekken en niet alleen in de Randstad.  Door ‘op tijd’ te rijden passen er gewoon meer treinen op een traject waardoor er weer meer mogelijkheden ontstaan voor het laten rijden van meer treinen.

De bedoeling is dat er op steeds meer trajecten gewerkt gaat worden met elke 10 minuten een trein, maar daar moet dus wel de ruimte voor gevonden worden in de dienstregeling en de ruimte op het spoor.

Badge +3

Robert, wat bedoel je met geplande spoor ?

optie A: Geplande spoor volgens jaarplan?

optie B: Geplande spoor volgens dagplan?

optie C: Geplande spoor volgens ns app?

A+B weet ik niet. C was gepland op spoor 4.


 

Volgens mij zou het zou het logisch zijn dat elke trein die op spoor 4 aankomt een overstap moeten hebben op elke trein op de spoor 3 (behalve als de overstap tijd minder dan 2 minuten is). Waarbij de het niet uit zou moeten maken of deze treinen al een jaar van te voren zou gepland zijn, of dit komt omdat de planning 10 minuten geleden is aangepast. Maar misschien is dat wat jij bedoeld met de “de reisplanner is dom”. (want overstappen van 2 minuten moet je handmatig toevoegen). Blijft de vraag : Waarom programmeer je de reisplanner “dom” ?

Als antwoord op die eerste vraag, met name optie C.

De reisplanner/app geeft geen overstap als het van 4a naar 3 is, alleen als het 4 en 3 is. De reisplanner is dus ‘dom’, maar veel machinisten zijn dus ‘slim’ en zetten bij gepland op 4a hun trein ‘gewoon’ op 4 neer als ze zeker weten dat 4b vrij is, en dat is (vrijwel) altijd zo omdat ze daar ook over komen binnenrijden.

In de praktijk is de overstap dus best ‘haalbaar’ zolang je niet helemaal van de a naar b zijde hoeft te lopen. Op Den Bosch is dat een flink eind, Roosendaal wat minder.

Een vaste overstap 4a naar 3a lost het probleem op Den Bosch in zijn geheel op (de IC Zwolle een stukje naar voren zetten dus).

Reputatie 3
 

 

De reisplanner/app geeft geen overstap als het van 4a naar 3 is, alleen als het 4 en 3 is.

 

Nee, de app geen ook geen overstap van 4 naar 3 zien, dat was wat ik vorige week probeerde te vertellen.

Mijn vragen zijn/waren.
A     Waarom laat de app een overstap van 4 naar 3 in de app NIET als overstap zien.
B     Waarom liet de app een overstap van 4 naar 3 in de app WEL 7 maanden geleden als overstap zien. ( zie bericht Rubennn met printscreen )
 
ter info. Ook als ik vanavond een overstap van 4 naar 3 wil doen. b.v. 22:52/22:54 weigert de app deze te laten zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badge +3

Zie de aankomst om 22:53 op spoor 4, die staat in het rood dus er is een spoorwijziging. Waarom dat geen overstap oplevert naar spoor 3, geen idee.

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 


Dit is wel een hele rare verklaring, wij mogen als machinist nml. helemaal niet afgaan op de perron aanduiding van de TimTim, wij rijden of naar een sein toe of naar het juiste treinlengtebord. De perron vermelding helpt ons voornamelijk inschatten door welke wissels we gaan voor het perron om zo eventueel wat snelheid extra terug te nemen omdat we door meer wissels gaan of wissels die niet erg soepel te nemen zijn waardoor de trein erg heen en weer schudt. En als er een dubbele vermelding van de treinlengte op zo’n treinlengtebord staat is het punt waar we stoppen afhankelijk of we door een wissel geleidt worden of dat we langs het perron binnenkomen.  Puur regelgeving welke hier opgevolgd wordt.

De perron aanduiding in de TimTim heeft verder geen enkele waarde voor de machinist.

 

En wat betreft het wachten, officieel is het de treindienstleider die bepaalt of we wachten op een vertraagde trein met overstap of niet, dat is niet aan de machinist en ook niet aan de Hc. Al gebeurt het wel eens dat er overleg is tussen Hc en Mcn zodra de trein het station binnen rijdt om dan even te wachten, al is dit niet conform de regels zoals die er nu voor ons zijn.

De reden dat er gestuurd wordt op OP TIJD rijden komt vooral voort uit het feit dat ons spoornetwerk gewoon overvol is op veel plekken en niet alleen in de Randstad.  Door ‘op tijd’ te rijden passen er gewoon meer treinen op een traject waardoor er weer meer mogelijkheden ontstaan voor het laten rijden van meer treinen.

De bedoeling is dat er op steeds meer trajecten gewerkt gaat worden met elke 10 minuten een trein, maar daar moet dus wel de ruimte voor gevonden worden in de dienstregeling en de ruimte op het spoor.

Hoi Jeroen,

 

Ik heb je terugkoppeling eerder niet gezien, maar nu wel. Ik ga dit even meenemen naar de afdeling waarmee ik hierover in conclaaf ben. Wellicht dat zij nog een en ander op kunnen helderen! 

Nog geen nieuwe update, maar hopelijk snel meer!

Reputatie 1

Bedankt! Hier ook een update, mijn abonnement bij NS opgezegd en ga inmiddels weer met de auto. Hoop dat er ooit nog een oplossing komt voor de reizigers, wel bedankt voor je inzet. 

Reputatie 3

Voor mij geld het zelfde ik ga per 1 juli gebruik maken van de auto.

Hopelijk komt er ooit nog eens een oplossing voor de Reizigers tussen Eidhoven en Nijmegen die al jaren in de kou staan. 

Helaas heb ik nog geen nieuwe update binnen dit topic mogen ontvangen. Hopelijk weet ik snel weer iets nieuws voor je! Wel weet ik dat mijn collega's hier nog steeds mee bezig zijn!

Nog geen nieuwe update helaas, maar heb net nogmaals een herinnering gestuurd!

Helaas! Nog geen nieuw nieuws! Hopelijk kan ik je snel het definitieve antwoord geven :)

De medewerker waarmee ik dit aan het uitzoeken ben, is aan het genieten van een vakantie. Hij zal eind volgende week weer aanwezig zijn en dan hoop ik jullie weer van een update te voorzien! 

Badge +3

Inmiddels een soortgelijk topic maar dat komt door werkzaamheden. In dit geval wordt een 2-minuten overstap in Roermond van 3a naar 2 juist wél weergegeven.

Met in dat topic ook nog een link naar deze.

Reageer