Personeelstekort verkeersleiding Prorail

  • 5 November 2021
  • 32 reacties
  • 1112 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Badge +3

Iemand wilde vanuit Maarn naar Amsterdam Zuid, dus ik dacht gebruik gewoon 9292, plan tot Utrecht en zet de optie ‘trein’ uit.

Resultaat: Niet mogelijk (nou ja, Helaas is er geen reisadvies mogelijk met de ingevoerde gegevens. Probeer het nogmaals met een andere datum, vervoermiddel of locatie.) :sweat:

Er wordt schijnbaar wel gekeken of er bussen ingezet kunnen worden maar stel je voor dat dit op een werkdag gebeurt, dan is het einde zoek en moet er weer een #sneeuwpoolen initiatief komen (digitaal een carpool date regelen i.p.v. liften met je duim omhoog).

De boel stort aardig in elkaar, zie ook de problemen wegens werkzaamheden Amsterdam en de toestroom voor de klimaatmars. Veel van die mensen zullen ook wel weer naar ergens tussen Utrecht en Arnhem/Rhenen willen… 

Oh, en er zouden GVB poortjes open staan op o.a. Bijlmer? Niet dus… maar daar hebben ze per direct iemand naar toe gestuurd, zegt Webcare :sweat_smile:  

Reputatie 7
Badge

Waar zouden we zijn zonder auto? 

In de file op de snelweg.

 

[edit]Oh nee, daar zou je juist zijn mét de auto

Waar zouden we zijn zonder auto? 

Reputatie 7
Badge

Blijkbaar moet ik geen in de kop als minder lezen. Vraag mij af of er iemand binnen NS wel eens naar dit soort berichten kijkt alvorens ze op de website geplaatst worden. Ik zie nu wel dat constant de reizigers rondom Utrecht het haasje zijn. Weet niet of er mogelijkheden zijn om personeel van andere standplaatsen in te schakelen.

Het probleem is dat er wél treindienstleiders zijn, maar er is geen treindienstleider die het baanvak Utrecht-Arnhem/Rhenen kan bedienen.

Treindienstleiders worden eerst algemeen opgeleid en daarna specifiek voor een werkgebied. Een treindienstleider uit Zwolle of Amsterdam ‘lenen’ is daarmee niet mogelijk, omdat die niet beschikt over de specifieke kennis die nodig is om het gebied te bedienen.

 

Het is een klein beetje te vergelijken met machinisten: een machinist wordt opgeleid om de regels van het spoornetwerk te kennen en zijn/haar werk uit te voeren, maar daarnaast ook voor het materieel waarmee gereden gaat worden én de baanvakken die bereden gaan worden.

Niet alle machinisten mogen overal rijden met alle materieel.

 

Zo is dat ook met treindienstleiders het geval.

Reputatie 7

En dus de volgende

 

 

Blijkbaar moet ik geen in de kop als minder lezen. Vraag mij af of er iemand binnen NS wel eens naar dit soort berichten kijkt alvorens ze op de website geplaatst worden. Ik zie nu wel dat constant de reizigers rondom Utrecht het haasje zijn. Weet niet of er mogelijkheden zijn om personeel van andere standplaatsen in te schakelen.

Reputatie 6

Pech voor diegene voor wie de trein een vrijwillige of onvrijwillige keuze is. "gelukkig" is de grote meerderheid van het land autoverslaafd en heeft hier geen last van. Dat deze situatie geen grotere ophef veroorzaakt geeft maar weer eens blijk van het feit dat de OV sector er helemaal niet toe doet. Dat men niet in staat is geweest om deze situatie te voorkomen geeft daarnaast blijk van het feit dat de OV sector zichzelf ook helemaal niet relevant vindt. 

Reputatie 7
Badge +3

Zal mogelijk de komende tijd inderdaad nog wel vaker gebeuren. Er worden wel nieuwe mensen opgeleid maar ProRail zegt daarover “De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. We hopen medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.”

https://www.prorail.nl/nieuws/extra-maatregelen-personeelstekort-verkeersleiding

Reageer