Poll: Reistijden. 1 van 2 effecten nieuwe dienstregeling

• 6 december 2016
  • 13 reacties
  • 424 Bekeken

Reputatie 4
Als machinist zie ik ook het nieuws en de negatieve reacties die voortkomen uit de nieuwe dienstregeling. Natuurlijk komen er naast nieuwe verbindingen, ook andere materieelsoorten en treinlengtes te rijden. Deze kunnen we natuurlijk pas vanaf de nieuwe dienstregeling bekijken, als deze in zijn volledigheid rijdt na o.a. de werkzaamheden in Rotterdam. Ook de invoer van de volledige HSL verbindingen Den Haag-Eindhoven en de tijdelijke neveneffecten (minder treinen Schiedam en Delft Zuid) zullen nog even duren.

Mijn mening tot nu toe is dat de A4 corridor erop vooruit gaat, maar de Randstad en Brabant verslechterd.
Voorbeelden zijn geen IC Dordrecht-Brabant en Zuid-Holland-Venlo. Zeeland heeft een langere reistijd en geen directe verbinding met Schiphol. Sprinters Den Haag-Utrecht gaan naast 9 min. in Goverwelle ook 8 min. in woerden staan. En de sprinter Den Haag-Schiphol-Zwolle staat o.a. 12 min stil in Leiden. En zo zullen er meer voorbeelden zijn, maar ook waarschijnlijk positieve reacties.

Nu zou ik het volgende willen peilen via 2 poll's: Reistijden en Overstappen.
Dit omdat minder reistijd positief is, maar als dit meer overstappen betekent, hangt dit samen met een mogelijk vertraging.
Daarnaast is een langere reistijd minder, maar minder overstappen kan beteken minder kans op vertraging.
En meer Overstappen betekent vaak ook een langere reistijd.

Welk effect heeft de nieuwe dienstregeling t.o.v. de huidige voor U?:

13 reacties

ik mis de optie 'Reistijd blijft gelijk' 🙂
Reputatie 6
Badge
Ik heb uiteraard voor de tweede optie gekozen. Denk dat de meeste mensen dat ook hebben.
Reputatie 7
Denk dat je ook een slechte peiling en krom beeld krijgt op het forum. Mensen komen hier niet om complimenten uit te delen (zelden) maar meestal om te klagen of gehoord te worden..
Reputatie 7
Badge +3
Ik mis de optie 'Ik kom niet meer thuis en moet voortaan fietsen'.
Reputatie 6
Badge +1
Ook ik mis de optie reistijd blijft gelijk!
Reputatie 7
Mijn reistijd wordt een paar minuten langer. Okay, tsja, er zijn ergere dingen in de wereld.
Maar aan de andere kant zijn vanaf 11 december twee van de vier verbindingen dan weer met een overstap op hetzelfde perron en zelfs wel eens op hetzelfde spoor. Als reiziger met een handicap vind ik dat dan weer wel een vooruitgang! 🙂
Reputatie 3
Badge
Heb nu eigenlijk spijt dat ik "langer, minder dan 5 minuten" heb gekozen.

Volgens dienstregeling gaat mijn reistijd van 33 naar 35 minuten door een langere stop in Leiden. In de praktijk valt het misschien mee, omdat mijn trein nu bijna dagelijks achter een vertraagde sprinter aan hobbelt.
Liever een reistijd van 35 minuten die ook gerealiseerd wordt dan 33 minuten waar je standaard een minuut of vijf bij moet optellen....
Reputatie 4
Je vergeet in je opsomming gemakshalve de janboel met de aansluitingen in Den Bosch die voor heel veel reizigers langere reistijden gaat betekenen.
Reputatie 6
Badge
@Slidestops, waar wil jij zo'n peiling dan houden? Op de Diergaarde Blijdorp? De Efteling?
Really thankful to NS for bringing in these changes. I am really looking forward to enjoy my commute between Rotterdam and Amsterdam Zuid.
Bij ieder vertrek uit Dordrecht als men moet overstappen een langere reistijd. Behalve wanneer men op de oude lijn blijft.
Reputatie 1
Ik mis de optie:
Reistijd wordt LANGER (meer dan 50 min) -- let op de extra 0

En bedankt.
Punt is de (te) korte overstaptijd. Haal je die dan is misschien de reistijd korter, maar mis je die...
Het is dus ook belangrijk of de dienstregeling wel of niet werkt in de praktijk.

Ik moet regelmatig van Hoofddorp naar Uitgeest. In de oude dienstregeling had ik 2 minuten overstaptijd in Zaandam, maar omdat de trein bijna altijd een vertraging opliep op Schiphol haalde ik die aansluiting regelmatig niet.
Met de nieuwe dienstregeling is de overstaptijd 7 minuten op Sloterdijk die je dan vaker haalt.
Dat is dus in theorie een verslechtering, in de praktijk een verbetering...

Reageer