beantwoord

Prijsverlichting trajecten oud materieel

  • 24 september 2019
  • 16 reacties
  • 604 Bekeken

Reputatie 3
Hi,

Zoals de meesten al weten reis ik elke dag Apdo Rsn
Nou rijdt hier oud materieel, dus vind ik dat er minder betaald hoeft te worden.
Nou rijdt er in NH DDM, DDM en DDAR zijn redelijk hetzelfde, en SGMM trajecten kunnen ook wel minder duur. Kunnen deze trajecten worden aangepast qua prijs?
Want we mogen best een stukje comfort verwachten voor deze prijs.
icon

Beste antwoord door Slidestops 24 september 2019, 17:54

Het antwoord kun je zelf ook al bedenken. Nee.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Het antwoord kun je zelf ook al bedenken. Nee.
Badge
Het antwoord kun je zelf ook al bedenken. Nee.
Tja anders moet er op trajecten met nieuw materieel een toeslag gaan komen natuurlijk 😉🤣
Reputatie 2
Met dezelfde logica zouden we ook buiten de spits reizen duurder kunnen maken dan in de spits reizen; Buiten de spits is het rustiger, en is er dus meer kans op een zitplaats, met als gevolg meer comfort.
In de spits is er minder comfort (want meer kans dat je moet staan door de drukte), maar dan spreid je de kosten van het rijden van die specifieke rit wel over meer passagiers, waardoor de kosten per passagier-kilometer lager uitvallen dan buiten de spits.

Maar ja; dan wordt het uiteindelijk in de spits nóg drukker, iets wat we nu net níet willen....😂

Wat materieel betreft... Het wordt ook ondoenlijk als je door inzet van een ander treintype in het dagplan op een bepaalde rit ineens wel of geen korting moet gaan geven.
Reputatie 7
Badge +3
Deze discussie is niet nieuw. Enkele jaren geleden toen NS nog alle oude materieel in Brabant en Limburg dumpte is die diezelfde vraag gekomen.

Uiteraard zal hier niets van komen maar het is wel zo dat de extreem hoge tarieven die NS hanteert niet gerechtvaardigd zijn voor volkomen verouderd materieel als DD-AR.

Het echte probleem is dat Rijksoverheid in de NS-concessie geen enkele eis stelt aan leeftijd en kwaliteit van het materieel. Voor particuliere vervoerders zijn die eisen er wel waardoor die nieuwer en beter materieel hebben.
Reputatie 4
Deze discussie is niet nieuw. Enkele jaren geleden toen NS nog alle oude materieel in Brabant en Limburg dumpte is die diezelfde vraag gekomen.

Uiteraard zal hier niets van komen maar het is wel zo dat de extreem hoge tarieven die NS hanteert niet gerechtvaardigd zijn voor volkomen verouderd materieel als DD-AR.

Het echte probleem is dat Rijksoverheid in de NS-concessie geen enkele eis stelt aan leeftijd en kwaliteit van het materieel. Voor particuliere vervoerders zijn die eisen er wel waardoor die nieuwer en beter materieel hebben.

Dus de staat "discrimineerd" private vervoeders.
Reputatie 5
Badge
Die private vervoerders krijgen bakken met subsidie, onder andere om telkens met mooie nieuwe treintjes te komen. NS krijgt geen subsidie, maar moet zelfs betalen aan de overheid om überhaupt een trein te mogen rijden. Het zou financieel niet haalbaar zijn om het oude materieel te snel af te schrijven.
Reputatie 7
Badge +3
Dan de buffeltreinen maar weer inzetten. En Roemeense prijzen vragen als prijsverlichting 🙂
Badge +3
Ja maar... Als er dan tussendoor iets fatsoenlijks voor komt rijden terwijl je ingecheckt was voor die oude...

Wat moet je dan betalen @ReizigerRijssen ? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Die private vervoerders krijgen bakken met subsidie, onder andere om telkens met mooie nieuwe treintjes te komen. NS krijgt geen subsidie, maar moet zelfs betalen aan de overheid om überhaupt een trein te mogen rijden. Het zou financieel niet haalbaar zijn om het oude materieel te snel af te schrijven.
Er is nog wel een verschil tussen "telkens met nieuw materieel komen" of 45 jaar doorrijden met oud spul zoals NS eerst met Plan V deed en nu met SGM weer doet.

Overigens is die subsidie voor regionale lijnen helemaal niet zo groot. Daarnaast mogen private vervoerders alleen op de minst rendabele lijnen rijden, lijnen waar NS zijn neus voor optrekt.
Reputatie 7
Badge
Wat is er mis met de 45 jaar oude Sgm ?
Iets meer rondkijken in het buitenland geeft vaak een heel andere kijk op de zaak.
Reputatie 4
Maar die Roemeense prijzen zullen in verhouding tot het inkomen van de lokale bevolking wel vergelijkbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is er mis met de 45 jaar oude Sgm ?
Iets meer rondkijken in het buitenland geeft vaak een heel andere kijk op de zaak.

Geen airco, dat is echt niet meer van deze tijd. Verder versleten interieur, waar al sinds de grote renovatie niets meer aan gedaan is.

In Japan rijden ook regionale treinen van 40-50 jaar oud, maar daar is tussentijds wel allemaal airco ingebouwd. Verder wordt in Japan iedere 8 jaar interieur en stoffering vernieuwd en worden de treinen ook iedere 8 jaar geschilderd. Dan kan zo'n trein wel heel lang mee.
Reputatie 7
Badge
Ik voorspel, de komende 8 maanden heb je geen Airco nodig 😀
Zelfs in de vernieuwde SLT zitten vele met de voeten op de banken, veel reizigers verdienen geen mooi interieur en daar zorgen ze zelf voor !
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs in de vernieuwde SLT zitten vele met de voeten op de banken, veel reizigers verdienen geen mooi interieur en daar zorgen ze zelf voor !
Daarom heb je in Japan ook langsbanken in de treinen.😊
Reputatie 6
Ja maar... Als er dan tussendoor iets fatsoenlijks voor komt rijden terwijl je ingecheckt was voor die oude...

Wat moet je dan betalen @ReizigerRijssen ? 🤔


Alles is te regelen. Nieuwer en sneller materieel mag slechts worden gebruikt indien de toeslag is betaald. Een beetje zoals de Intercity Direct.

Ik herken het gevoel. Als ik al eens een keer een eersteklasse-kaartje koop, dan juist komt de SNCB met zijn oudste casserole aanzetten. Nu ja... die hebben dan wel rood pluche. Dat dan weer wel.
Reputatie 3
Deze discussie is niet nieuw. Enkele jaren geleden toen NS nog alle oude materieel in Brabant en Limburg dumpte is die diezelfde vraag gekomen.

Uiteraard zal hier niets van komen maar het is wel zo dat de extreem hoge tarieven die NS hanteert niet gerechtvaardigd zijn voor volkomen verouderd materieel als DD-AR.

Het echte probleem is dat Rijksoverheid in de NS-concessie geen enkele eis stelt aan leeftijd en kwaliteit van het materieel. Voor particuliere vervoerders zijn die eisen er wel waardoor die nieuwer en beter materieel hebben.

Toen dumpten ze ook dat oude materieel in twente😡

Reageer