Proef 10-minuten dienstregeling Dordrecht | NS Community

Proef 10-minuten dienstregeling Dordrecht

  • 20 October 2021
  • 28 reacties
  • 971 Bekeken

Hi! We zijn nu een aantal weken bezig met die proef voor een evt. nieuwe 10-minuten dienstregeling tussen Dordrecht en Lelystad.

Ik wilde het eerst afwachten, maar merk nu toch echt dat deze proef de aansluitingen moeilijker maakt om van het sprinterverkeer over te stappen op de IC's. Doordat het schema van de IC's is veranderd (vroeger vertrekken) mist men bij het minste of geringste oponthoud van de sprinter al de aansluiting. Zo reis ik zelf vanuit Breda-Prinsenbeek met de sprinter naar Dordrecht en merk ik dat iedereen uit die sprinter moet rennen om binnen 2 min. de overstap te halen.

Uiteindelijk vertrekt de trein dan een stuk leger, waarna de overblijvende mensenmassa zich allemaal in de sprinter richting Rotterdam moet wurmen omdat het te lang duurt voordat de volgende IC arriveert.

Dus hoop dat jullie dit meenemen in de overweging voor de proef, anders gaat dit mensen structureel enorm veel extra reistijd kosten. Iets wat volgens mij haaks staat op wat jullie hopen te bereiken met deze proef. 


28 reacties

Reputatie 4

De aansluiting tussen de sprinter uit Breda en IC naar Rotterdam is makkelijk te herstellen door de aankomstsporen van de sprinters uit Roosendaal en Breda om te wisselen. Als de IC dan op 2b stopt is een cross-platform overstap in beide richtingen.

Het lijkt wel of NS bewust niet voor een klantvriendelijke oplossing heeft gekozen puur om het aantal GTBV aanvragen te beperken.

Ik lees graag dat ik ongelijk heb.

Badge +3

Een deel van de treinen rijdt tijdelijk niet vanwege personeelstekort door coronamaatregelen. De sprinter Rotterdam Centraal-Dordrecht gaat begin april weer rijden.

Hallo, ik was benieuwd waarom de sprinter niet meer iedere 10 minuten rijdt? Ik kan hier niet zo snel iets over terug vinden. Nu zijn er 'gaten' van 20 minuten wachttijd in de dienstregeling. Vóór de 10 min-dienstregeling ging er tenminste een trein ieder kwartier. 

 

En vanaf vandaag is dit doorgedrukt voor alle dagen... Deze proef was natuurlijk meer voor de vorm, de nieuwe dienstregeling lag al maanden klaar en zou toch niet teruggedraaid worden.

Het doel van de proef was om testen of de geplande dienstregeling uitvoerbaar is en niet tot structurele vertragingen zou leiden, niet om een nieuwe discussie te starten over de vraag of een 10 minuten dienst wel/niet wenselijk is.

Dat de aansluitingen in Dordrecht niet ideaal zijn geworden klopt maar daar hoefde je geen proef voor te doen, dat kon je gewoon in de dienstregeling al zien. Dat er toch nog eens dringend gekeken moet worden naar de situatie rond Dordrecht klopt, overigens vooral ook bij Qbuzz.

De ervaring destijds in Den Bosch bij de invoering van de de 10 mindienst was overigens dat het twee jaar duurde voor dat de aansluitingen op orde waren. En in Geldermalsen is het nog steeds een puinhoop maar dat was bij de 15 min dienst ook al zo.

Correct, maar zijn het álle, of 1 specifieke rit, waar deze reiziger steeds tegenaan loopt? Wellicht dat er structureel vertraging ontstaat bij 1 specifieke rit.

Hi Laura, dank voor je reactie! Het betreft in mijn geval vaak de aansluiting waarbij ik ofwel:

  1. Om 07.13 de sprinter pak vanuit Breda-Prinsenbeek, welke om 07.32 aankomt in Dordt. Vervolgens vertrekt daar nu op woensdagochtend de IC naar Rotterdam Centraal om 07.34, wat dus nog maar 2 minuten overstaptijd biedt.
  2. Om 07.43 van Breda-Prinsenbeek naar Dordt om 08.02. IC naar Rotterdam Centraal vertrekt dan om 08.04, met hetzelfde resultaat als de aansluiting hierboven.

Zoals Momo al zei geldt dit feitelijk voor elke aansluiting tussen de sprinter uit Arnhem en de IC’s naar Rotterdam en verder.

Spijtig dat er weinig reactie is gekomen, maar ik neem dit absoluut voor je mee. Beloftes kan ik natuurlijk niet maken, ik bepaal dit immers niet.

En vanaf vandaag is dit doorgedrukt voor alle dagen... Deze proef was natuurlijk meer voor de vorm, de nieuwe dienstregeling lag al maanden klaar en zou toch niet teruggedraaid worden.

Had wel minstens iets meer respons vanuit NS verwacht, er is één keer gevraagd om welke rit het ging en vervolgens heb ik niks meer vernomen. Of op z'n minst een eerlijk antwoord: Je hebt voortaan gewoon pech.

Misschien ben ik nog op tijd voor de dienstregeling van 2023 om te vragen of er alsjeblieft een fatsoenlijke aansluiting mag komen vanuit Breda-Prinsenbeek naar de randstad. In beide richtingen (Breda of Dordrecht) is het nu vrijwel niet meer mogelijk de aansluiting met Intercity te halen 

Er is uit de richting Gorinchem wel nog steeds een aansluitende intercity richting Rotterdam alleen is dat soms met een langere overstap van ruim 10 minuten.

Erger is dat de aansluitingen in Geldermalsen richting Den Bosch erg slecht worden met in één richting 25 minuten overstaptijd. Daarnaast blijven de treinen richting Dordrecht in Gorinchem nu 10 minuten stilstaan. Het is Qbuzz dat er eigenlijk een puinhoop van maakt.

Hi Rean, als je uit Gorinchem komt kun nog een kwartier eerder over later vertrekken. Dan heb je wel een aansluiting op de IC te Dordrecht. Voor reizigers uit Arkel en verder is er helaas 10 minuten meer reistijd.

Helaas 15 min extra.. en wel vreemd dat ok straks vanuit mijn woonplaats een kwartier moet reizen naar een station terwijl er op vijf minuten.afstand een trein station is... Dus.moet iedereen maar vanuit Leerdam enzo naar Gorinchem gaan. Beetje raar he

Beste NS,

Ik heb de nieuwe dienst regeling bekeken voor aankomende week. Ik en vele studenten en forenzen vanuit gorinchem Geldermalsen vinden het heel vreemd dat de intercity van 7:09 nu naar 7:03 richting Rotterdam wordt vervroegd. Daardoor wordt de aansluiting met Rnet die stopt in Dordrecht onmogelijk en zien we een lege trein wegrijden.

Nu gaat Rnet zijn dienst regeling daardoor aanpassen en komt daardoor nog later aan in Dordrecht waardoor we genoodzaakt zijn om de intercity van 7:24 te nemen. Vele forenzen die vanuit Arkel, Leerdam Beesd en Geldermalsen reizen zijn dan langer onderweg door o.a de lange wachttijd en latere vertrektijd op Dordrecht cs. 

Ik snap de tien minuten trein  maar het enige wat veranderd is dat de intercity vertrektijd vervroegd word. Laat die gewoon op 7:09. Dat werkte prima op.de vroege ochtend. Nette overstap tijd en vroeger en op tijd op de plaats van bestemming. 

In mijn geval ben ik straks genoodzaakt om naar een andere station te reizen om op tijd op mijn werk te zijn in Rotterdam. Terwijl ik 5 minuten van een treinstation woont. 

 Ik hoop dat jullie daar nog wat aan kunnen doen.…

Vriendelijke groet.

Reputatie 1

Mee eens dat de 10 min intericity een puinhoop is voor reizigers die eerst met de sprinter vanaf breda naar Dordrecht gaan. Terecht is ergens ook vermeld dat het vaak vertraging is met die sprinter, maar dat is 5 min net haalbaar. Niet met de nieuwe regeling, en erger, die IC vertrekt niet regelmatig. Normaal is dat 4 IC per kwartier, hier is het eerst 10, 20, 10, 20 min!! Juist bij die 20 min is dat een puinhoop, wantr die mensen uit breda moeten daarop wachten.

 

M.a.w. een grote pruinhoop wordt het, en reistijd wordt stukken langer. Hopelijk gaaqt men dat reeds voor 12 dec aanpassen! 

Op het traject Lage Zwaluwe - Rotterdam onstaat hetzelfde probleem. Nu is dit mijn dagelijkse rit:

06:50 Lage-zwaluwe - Dordrecht en 07:09 Dordrecht - Rotterdam Centraal (IC)

16:37: Rotterdam Centraal - Dordrecht (IC) en 16:58 Dordrecht - Lage Zwaluwe.

 

Daar komt in de ochtend 10 minuten extra reistijd bij en in de middag zelfs een half uur. Op het station hoor ik van medereizigers dat dit niet acceptabel is en men voor alternatieve manieren gaan. Ik vermoed dat Lage Zwaluwe een station gaat worden dat voornamelijk word vermeden.

Het probleem lijkt vooral de keuze welke vier van de zes intercity's doorrijden tot Dordrecht en welke twee niet. Uitgerekend de intercity die in Dordrecht zou moeten aansluiten op andere stoptreinen rijdt niet.

Hi Rean, als je uit Gorinchem komt kun nog een kwartier eerder over later vertrekken. Dan heb je wel een aansluiting op de IC te Dordrecht. Voor reizigers uit Arkel en verder is er helaas 10 minuten meer reistijd.

Dat snap ik.. maar ik en vele anderen wonen net iets verder dan Gorinchem. En zijn ook meerdere reizigers die vanuit Leerdam en Geldermalsen komen. Dus dan is het niet zo fijn dat je de intercity voor je neus weg ziet rijden.

Reputatie 3

Hi Rean, als je uit Gorinchem komt kun nog een kwartier eerder over later vertrekken. Dan heb je wel een aansluiting op de IC te Dordrecht. Voor reizigers uit Arkel en verder is er helaas 10 minuten meer reistijd.

Hi! We zijn nu een aantal weken bezig met die proef voor een evt. nieuwe 10-minuten dienstregeling tussen Dordrecht en Lelystad.

Ik wilde het eerst afwachten, maar merk nu toch echt dat deze proef de aansluitingen moeilijker maakt om van het sprinterverkeer over te stappen op de IC's. Doordat het schema van de IC's is veranderd (vroeger vertrekken) mist men bij het minste of geringste oponthoud van de sprinter al de aansluiting. Zo reis ik zelf vanuit Breda-Prinsenbeek met de sprinter naar Dordrecht en merk ik dat iedereen uit die sprinter moet rennen om binnen 2 min. de overstap te halen.

Uiteindelijk vertrekt de trein dan een stuk leger, waarna de overblijvende mensenmassa zich allemaal in de sprinter richting Rotterdam moet wurmen omdat het te lang duurt voordat de volgende IC arriveert.

Dus hoop dat jullie dit meenemen in de overweging voor de proef, anders gaat dit mensen structureel enorm veel extra reistijd kosten. Iets wat volgens mij haaks staat op wat jullie hopen te bereiken met deze proef. 

Ik, nou wij, Forenzen en studenten uit Geldermalsen Gorinchem (Rnet) naar Dordrecht missen ook de aansluiting met de IC.(7:09) die tijdens de proef op woensdag vertrekt om 7'03. Vele waaronder ik, hebben door deze proef een slechte aansluiting, en een langer reistijd.

Sinds de proef gestart is blijkt dat er vele forenzen en studenten vanuit gorinchem Geldermalsen hun aansluiting missen met de ic's in Dordrecht. Een voorbeeld is Rnet aankomst 7:03 in Dordrecht vanuit Geldermalsen. De  IC  vanuit Dordrecht naar Blaak , Rotterdam CS en verder die normaal 7:09 is is nu 7:03 geworden.De reistijd is voor deze groep langer geworden. En het grootste deel van deze groep heeft als bestemming Blaak en Rotterdam CS. Want ik ben er een van die al jarenlang met deze lijn rijdt.

En afgelopen jaren is mijn reistijd alsmaar langer geworden door. treinen die niet meer stoppen op Dordrecht, of gewoon uit de dienstregeling zijn gehaald.

 Ik snap de tien minuten proef. Maar niet iedereen wil alle stations langs richting Rotterdam CS. Plus extra reistijd. 

@kevin93w

Kan zijn dat er naar aanleiding van de proef links en rechts nog wat geschoven wordt, dat is na de proef op Utrecht-Eindhoven destijds ook gebeurd. Het doel van de proef is ook juist om eventuele kleine knelpunten boven water te krijgen.

Dankjewel voor je reactie! Dat is ook exact waarom ik wilde melden, omdat ik merk dat veel reizigers nu vastlopen en daardoor ook de drukte op de sprinter toeneemt (wat zonde is van de capaciteit van de IC’s die daardoor onbenut wordt).

 

Denk zelf ook dat het teveel van het goede zou zijn als de sprinter uit Arnhem doorrijdt, zeker omdat er al een sprinter rijdt vanaf Dordt (en die aansluiting nog wel haalbaar is, want die is niet gewijzigd). Het gaat vooral om de doorstroming naar de grote steden waar nu veel mensen vastlopen (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam...).

Hopelijk is er, ondanks de complicaties die dan verderop mogelijk weer optreden, een mogelijkheid om de rit een paar minuten op te schuiven.

Correct, maar zijn het álle, of 1 specifieke rit, waar deze reiziger steeds tegenaan loopt? Wellicht dat er structureel vertraging ontstaat bij 1 specifieke rit.

Hi Laura, dank voor je reactie! Het betreft in mijn geval vaak de aansluiting waarbij ik ofwel:

  1. Om 07.13 de sprinter pak vanuit Breda-Prinsenbeek, welke om 07.32 aankomt in Dordt. Vervolgens vertrekt daar nu op woensdagochtend de IC naar Rotterdam Centraal om 07.34, wat dus nog maar 2 minuten overstaptijd biedt.
  2. Om 07.43 van Breda-Prinsenbeek naar Dordt om 08.02. IC naar Rotterdam Centraal vertrekt dan om 08.04, met hetzelfde resultaat als de aansluiting hierboven.

Zoals Momo al zei geldt dit feitelijk voor elke aansluiting tussen de sprinter uit Arnhem en de IC’s naar Rotterdam en verder.

Reputatie 7

Waarom rijdt de Sprinter uit Breda na Dordrecht niet gewoon door naar Rotterdam? Hij komt uit Arnhem, toch al een lange rit, kan deze niet dat stukje naar Rotterdam verder? Of ipv Arnhem, structureel in Nijmegen starten en eindigen? De directe relatie met kleinere stations in de regio Rotterdam lijkt me voor Brabant belangrijker.

Omdat dat erg vertragingsgevoelig wordt en omdat de benodigde materieelinzet niet gelijk is. Treinen inkorten tot Nijmegen is doordeweeks overdag ongewenst omdat er dan veel doorgaande reizigers naar Arnhem zijn voor school/werk.

Jammer. Een aantal jaren geleden was er de Sprinter Breda - Den Haag CS. Opeens werd dat Arnhem - Dordrecht, een bijzonder lang sprintertraject. Ook reed de Sprinter uit Roosendaal vanaf toen maar tot Dordrecht, wat voor veel kleinere stations in Brabant opeens een overstap betekende naar Rotterdam en verder. Veel forensen hier in West-Brabant zijn toen afgehaakt kan ik me herinneren en gingen weer met de auto.

Zijn er zoveel Brabanders die voor school/werk met de sprinter naar Arnhem moeten?

Waarom rijdt de Sprinter uit Breda na Dordrecht niet gewoon door naar Rotterdam? Hij komt uit Arnhem, toch al een lange rit, kan deze niet dat stukje naar Rotterdam verder? Of ipv Arnhem, structureel in Nijmegen starten en eindigen? De directe relatie met kleinere stations in de regio Rotterdam lijkt me voor Brabant belangrijker.

Omdat dat erg vertragingsgevoelig wordt en omdat de benodigde materieelinzet niet gelijk is. Treinen inkorten tot Nijmegen is doordeweeks overdag ongewenst omdat er dan veel doorgaande reizigers naar Arnhem zijn voor school/werk.

Er rijden al 7 treinen per uur vanuit Dordrecht naar Rotterdam. Om daar nog 6 aan toe te voegen lijkt mij een beetje overdreven.

Reputatie 7

Waarom rijdt de Sprinter uit Breda na Dordrecht niet gewoon door naar Rotterdam? Hij komt uit Arnhem, toch al een lange rit, kan deze niet dat stukje naar Rotterdam verder? Of ipv Arnhem, structureel in Nijmegen starten en eindigen? De directe relatie met kleinere stations in de regio Rotterdam lijkt me voor Brabant belangrijker.

@kevin93w 

Kan zijn dat er naar aanleiding van de proef links en rechts nog wat geschoven wordt, dat is na de proef op Utrecht-Eindhoven destijds ook gebeurd. Het doel van de proef is ook juist om eventuele kleine knelpunten boven water te krijgen.

Badge +3

Er rijdt niet zes keer per uur een intercity Schiphol-Nijmegen, dat moet Arnhem zijn.

En twee van die zes intercity’s zijn met een overstap in Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon heel simpel, met de nieuwe tienminuten treinen is er in Dordrecht geen overstap meer van de sprinter uit Breda-Prinsenbeek op de IC naar Lelystad. Deze wordt niet getoond in de reisplanner. 

De sprinter komt zo te zien om .02 en .32 aan in Dordrecht en de IC vertrekt om .03 en .34 en het is geen cross-platform overstap. Conclusie, de overstap is vakkundig om zeep geholpen.

 

En dan kreeg ik vandaag net weer een nieuwsbrief van NS in de mail, waar o.a. iets in staat over deze nieuwe teinminuten treinen: “Handig, want u hoeft minder lang te wachten!”  Eh….

 

Reageer