Skip to main content

Staatssecretaris Jansen maakt PHS in dienstregeling 2025 bekend: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/beleidsnotas/2024/10/01/bijlage-1-onderliggende-beslisnota-elfde-voortgangsrapportage-phs-2024-1

Waarmee er tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam/Dordrecht via Haarlem/Leiden - Den Haag - Rotterdam een hoge frequentie is. De infrastructuur is met 4 sporen bij Delft ook uitgebreid. 

Voeg daar de HSL toe. Al is dat door de snelheidsbeperking enigszins gebrekkig. Als de HSL Schiphol - Rotterdam geheel met 200 - 300 km p/u te berijden is zal de capaciteit op de HSL echt benut kunnen worden. Tegen die tijd zullen de meeste/alle ICNG in dienstregeling 2027 zijn ingestroomd. 

Vanaf de Randstad zie via PHS de volgende corridors: 

- (Nijmegen) Arnhem - Utrecht - Amsterdam Centraal (Den Helder)/Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam 

Noord Holland (Alkmaar/Schiphol/Enkhuizen - Utrecht - Limburg (Maastricht/Venlo/Heerlen)

HSL - Flevoland (Lelystad)/Amersfoort - Noord Nederland (2028?)/Oost Nederland. 

Al vele jaren werken overheid en NS aan het beter benutten van het spoor. De eerste voortekenen waren er al met BB 21 rapporten. Maar de uitvoering ervan is lastig. En heeft al een aantal voor - en nadelen. 

Hoge frequentie in onze kleine land is de beste middel om snel te reizen. Zelfs via de HSL is de tijdswinst ten opzichte van de auto niet indrukwekkend. Tussen Schiphol - Rotterdam verslaat de ICNG de auto qua reistijd. De ironie is dat de auto's bij de A 4 de hogesnelheidstreinen moeiteloos passeren op de lagesnelheidslijn. 

Stap voor stap krijgen sommige corridors een metro systeem. Goed voor de treinreizigers. Mits de aansluitingen ook goed zijn. De mobiliteitsketen is een aantal radertjes bij mekaar. 

Geen reactie

Reageer