Punctualiteit

• 17 mei 2018
  • 9 reacties
  • 348 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Valt hier wellicht iets van te leren?

https://nos.nl/l/2232222

9 reacties

Nederland behoort samen met Japan en Zwitserland tot de top 3 meest punctuele landen ter wereld. Alleen de vraag is in hoeverre de vergelijking met Japan een eerlijke vergelijking is. De vergelijking is namelijk met het beroemde Shinkansen netwerk, dat volledig los staat van het overige spoornetwerk en daardoor een purpose-built spoor is zonder ander treinverkeer. Op de andere sporen is de punctualiteit een stuk lager, zeker op de beruchte voorstadsroutes rondom de grote steden.
Hier in Nederland hebben we een gemixt netwerk, waarbij goederentreinen, stoptreinen en intercitytreinen grotendeels hetzelfde netwerk moeten delen, waardoor er veel meer verschillende treintypes rijden met allemaal verschillende rijeigenschappen. Daarnaast is er ook nog een cultuurverschil, althans bij het Shinkansennetwerk. Daar wachten de mensen keurig in de rij tot iedereen is uitgestapt en stappen daarna één voor één in. Overigens is diezelfde netheid dan weer zo goed als afwezig bij de andere treinen. Daar is het tijdens de spitsdrukte ieder voor zich en zijn zelfs de Nederlanders nog netter.
Overigens is ook het Shinkansennetwerk in Japan niet altijd op tijd. Ik ben toevallig vorig jaar in Japan geweest en daar hadden meerdere Shinkansentreinen waar ik mee reed vertraging en denk maar niet dat er ook maar één excuus vanaf kon.
Kortom: het gras is niet altijd groener. We doen het in Nederland gewoon goed, hoewel dat uiteraard niet betekent dat er hier geen ruimte is voor verbetering. Dat is er natuurlijk altijd.
Reputatie 7
Leuke website: https://vertraagd.com

Zo slecht doen we het hier in Nederland echt niet 😉
Reputatie 7
Badge +3
Hoe zit het eigenlijk in Japan (en andere landen) met tijdstip van sluitende deuren vs. tijdstip van rijdende trein? Is het daar ook een wilde gok tot wanneer je kunt instappen?
Reputatie 5
Badge
Nederland behoort samen met Japan en Zwitserland tot de top 3 meest punctuele landen ter wereld. Alleen de vraag is in hoeverre de vergelijking met Japan een eerlijke vergelijking is. De vergelijking is namelijk met het beroemde Shinkansen netwerk, dat volledig los staat van het overige spoornetwerk en daardoor een purpose-built spoor is zonder ander treinverkeer. Op de andere sporen is de punctualiteit een stuk lager, zeker op de beruchte voorstadsroutes rondom de grote steden.
Hier in Nederland hebben we een gemixt netwerk, waarbij goederentreinen, stoptreinen en intercitytreinen grotendeels hetzelfde netwerk moeten delen, waardoor er veel meer verschillende treintypes rijden met allemaal verschillende rijeigenschappen. Daarnaast is er ook nog een cultuurverschil, althans bij het Shinkansennetwerk. Daar wachten de mensen keurig in de rij tot iedereen is uitgestapt en stappen daarna één voor één in. Overigens is diezelfde netheid dan weer zo goed als afwezig bij de andere treinen. Daar is het tijdens de spitsdrukte ieder voor zich en zijn zelfs de Nederlanders nog netter.
Overigens is ook het Shinkansennetwerk in Japan niet altijd op tijd. Ik ben toevallig vorig jaar in Japan geweest en daar hadden meerdere Shinkansentreinen waar ik mee reed vertraging en denk maar niet dat er ook maar één excuus vanaf kon.
Kortom: het gras is niet altijd groener. We doen het in Nederland gewoon goed, hoewel dat uiteraard niet betekent dat er hier geen ruimte is voor verbetering. Dat is er natuurlijk altijd.

Ik heb zelf in Tokyo juist het omgekeerde meegemaakt, zowel in de spits als in de daluren staat iedereen in de rij, waarbij een enkele keer zelfs het perron werd tijdelijk afgesloten voor nieuwe reizigers zodat de huidige wachtenden eerst konden worden afgevoerd. Ik heb daar wel met regelmaat een paar seconden vertraging gehad (ja er stonden seconden aangegeven op het bord ipv minuten)

Het gaat hier overigens over een lokale trein, geen Shinkansen.
Hoe zit het eigenlijk in Japan (en andere landen) met tijdstip van sluitende deuren vs. tijdstip van rijdende trein? Is het daar ook een wilde gok tot wanneer je kunt instappen?
Je wordt geacht minimaal een aantal minuten van te voren aanwezig te zijn, in de rij voor jouw rijtuig te wachten en (voor zover mogelijk natuurlijk) een minuut voor de vertrektijd ingestapt te zijn. Zo kan de vertrekprocedure op tijd beginnen om op de vertrektijd te kunnen vertrekken.
Dat is overigens alleen bij de Shinkansen (althans, voor zover ik zelf heb meegemaakt).
Bij de voorstadtreinen/regiotreinen is het nattevingerwerk. Zeker in de spits rijdt er zeer veel zodanig vertraagd rond dat ze niet eens meer de officiële vertrektijden publiceren met de vertraging, maar à la de metro een prognose geven 'volgende trein over 2 minuten'.
Uiteraard betekent dat niet dat het elke dag zo gaat. Net als in Nederland gaat het de ene dag goed en de andere dag verkeerd. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt zo vertraging te pakken, al helemaal vanwege de vele enkelsporige baanvakken. De treinen hebben vaak echter zeer veel wachttijd op de stations waar de tegenligger gepasseerd moet worden. Zo kunnen kleine vertragingen eenvoudig er uit gereden worden.
Reputatie 2
@Slidestops: leuke link inderdaad. En meteen mijn stations opgezocht en mijn vermoeden bevestigd gekregen. Breda: 90% en plek 380 van 398, Bergen op Zoom: 89,8 en plek 383 van 398. Voorbeelden te over. Gistermiddag 16 mei: vader strandt op weg van Venlo naar Bergen op Zoom in Tilburg wegens een seinstoring. Gelukkig slechts een half uur vertraging. In de avond rond 21:00 uur heeft de trein vanuit Bergen op Zoom richting Roosendaal 5 minuten vertraging. Gelukkig wacht de aansluitende trein naar Breda en hebben we de overstap. Vanochtend 17 mei: op de trein van 8:15 na hebben bijna alle treinen vanuit Breda richting Roosendaal in de ochtend vertraging. Ik neem die van 9:15 en om 9:11 verschijnt pas op de NS reisplanner app +5 minuten. Dit worden er +10 en uiteindelijk +15. Wederom een half uur extra. Wekelijkse kost dus die hoge punctualiteit wordt zeker niet op het traject Breda-Zeeland gehaald.
Badge +3
GTBV per X minuten als alles reed via de reisplanner? En dan accumulatief per week of zo (alweer niet gehaald, maar stond in de planner)

Och ja, blijven lachen want soms de meest belachelijke (om)reisadviezen. Zoiets dus?

Reputatie 7
Badge +4
Edit: Het verhaal was al geplaatst in een iets andere vorm, dus ik heb het weggehaald omdat het niets toevoegde.
Reputatie 7
Badge +3
Zo hoeft het van mij ook weer niet, hoezo cultuurverschillen, maar wel curieus:

Dat verhaal was ook de hele insteek van de discussie 😉

Reageer