beantwoord

Rare aansluiting in Baarn

• 9 januari 2020
  • 23 reacties
  • 424 Bekeken

Als je van Hilversum met de trein naar Soestdijk wilt hoef je maar in totaal 10 minuten in de trein te zitten maar duurt de rit 41 minuten door 31 minuten wachttijd in Baarn. Is het echt niet mogelijk door wat versnellingen op het traject Baarn - Utrecht te zorgen dat je in Baarn over kunt stappen? Of is ns erop uit te zorgen dat steeds minder reizigers gebruik van die lijn maken zodat die kan worden opgeheven of een andere vervoerder in de maag wordt gesplitst?

icon

Beste antwoord door bahnrider 9 januari 2020, 14:08

Klopt en is al jaren zo. Slimme mensen nemen dus de BUS-heel vroeger de erg bekende rode van Tensen. KOmt door het inpassen aan alle andere kanten van die SPR-diensten dat het helaas zo uitkomt. Is al zo lang, dat Soestenaren er allang niet meer over protesteren. En komt ook dordat het een stukje enkelspoor is, dus met vaste passeerplekken nodig.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 5

Klopt en is al jaren zo. Slimme mensen nemen dus de BUS-heel vroeger de erg bekende rode van Tensen. KOmt door het inpassen aan alle andere kanten van die SPR-diensten dat het helaas zo uitkomt. Is al zo lang, dat Soestenaren er allang niet meer over protesteren. En komt ook dordat het een stukje enkelspoor is, dus met vaste passeerplekken nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn al meerdere topics over de zeer slechte aansluitingen in Baarn. Deze zijn ontstaan in december 2016 toen de dienstregeling ingrijpend gewijzigd is.
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/gewijzigde-aansluitingen-baarn-29513
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/verbinding-soest-amsterdam-35471

Die belachelijke situatie is er dus blijkbaar al jaren.

Vanaf Baarn tot Den Dolder is 17 minuten. Daar zit dan 3 minuten stop in Soest bij voor de trein uit de andere kant. Maak het spoor een kilometer of 5, evenueel meer, dubbelsporig en je hebt alweer een paar minuiten gewonnen. Die sprinters kunnen toch gemakkelijk ruim 130 per uur? Dus op het totale traject ook wat te winnen. Kost geld maar verwaarloosbaar ten opzichte van het (politiek) verspilde geld voor de koeientunnel onder het "groene Hart’ met vooral saai eenheidsgras en de hele HSL-Zuid.

Is meteen gemakkelijk als omleidingsroute tussen Hilversum en Utrecht als er weer de zoveelste sein- en wisselstoring is of er werkzaamheden zijn. Ik heb wel meegemaakt dat (directe) treinen zo reden. Is niet zo ver extra in tijd. Korter dan helmaal via Amersfoort.

Zouden ze toch die lijn de nek om willen draaien? Voor een buitenlander natuurlijk uitzonderlijk, een reisje van Amsterdam naar Amersfoort. Net na Amsterdam CS, die afslag gaat naar Utrecht, In Hikversum opnieuw, idem in Baarn en in Amersfoort weer.

Reputatie 7
Badge +3

Maak het spoor een kilometer of 5, evenueel meer, dubbelsporig en je hebt alweer een paar minuiten gewonnen.

Kees uit Eindhoven betaalt? 

Ja, natuurlijk betaal ik door de redelijk hoge tarieven voor steeds slechter vervoer.

Ik heb toch uiteindelijk mee moeten betalen aan die volledig overbodige koeientunnel. Zowel via de ns tarieven als de belastingen.

@Tamzin. Misschien proberen iets vriendelijker en minder hooghartig te zijn ten opzichte van medereizigers. Veelschrijvers hebben soms de neiging betweters te zijn maar hebben lang niet altijd gelijk.

Reputatie 7
Badge

Je lijkt een beetje over het feit heen te lopen dat die lijn zich absoluut niet leent voor sneller rijden, zonder heel Soest en Soestdijk overhoop te gooien. De bochten daar zijn met de snelheid die we nu rijden al niet heel comfortabel, wil je daar bochten voor 130 van maken (wat je never gaat halen vanwege de benodigde remweg), moet er heel wat wijken en dat is de investering écht niet waard.

OK. Dat een lijn niet goed is aangelegd komt helaas vaker voor. Zelfs bij de HSL-Zuid. Dus moet er gewoon worden gekeken of er ergens ruimte is te maken in de dienstregeling. Elk uur zit er ineens zowat een kwartier tussen de sneltreinen van Amersfoort naar Utrecht. Dus zou het goed mogelijk zijn de trein later uit Baarn te laten vertrekken. Omgekeerd misschien iets lastiger. Maar juiist Hilversum richting Soest is belangrijk. Waar een wil is, is ook een weg. Je moet natuurlijk wel willen.

Reputatie 7
Badge

OK. Dat een lijn niet goed is aangelegd komt helaas vaker voor. Zelfs bij de HSL-Zuid. Dus moet er gewoon worden gekeken of er ergens ruimte is te maken in de dienstregeling. Elk uur zit er ineens zowat een kwartier tussen de sneltreinen van Amersfoort naar Utrecht. Dus zou het goed mogelijk zijn de trein later uit Baarn te laten vertrekken. Omgekeerd misschien iets lastiger. Maar juiist Hilversum richting Soest is belangrijk. Waar een wil is, is ook een weg. Je moet natuurlijk wel willen.

Later vertrek uit Baarn resulteert ook in een langere wachttijd in Soest vanuit Den Dolder. Enkelspoorse narigheden. Later vertrek uit Baarn betekent dan ook dat je bij Den Dolder later intakt en laat het nu juist dáár enorm druk zijn, waar zelfs 1 minuut later al teveel is.

Natuurlijk geloof ik meteen dat het om minuten gaat. Maar volgens de reisplanner zit er steeds elk uur ergens een aardig gat tussen de treinen van Amersfoort naar Utrecht. Misschien zijn  er ook nog goederentreinen of spooktreinen die niet in de dienstregeling staan. Dat het traject gevoelig is voor storingen geloof ik ook direct. Vanavond bijna alle treinen te laat vertrekken uit Amersfoort. Misschien komt het wel door de regen. Natte rails en zo.

Die natte rails is geen grapje. Jaren geleden ging ik met een stoomtreintje van Aberyswyth in Midden-Wales vanaf de kust naar de Devil's Bridge. Toen het begon te regenen sloegen de wielen steeds door. Met zand op de rails spuiten kwam het oudje weer op gang. 

Ik denk alleen dat er in Nederland niet zoveel steile hellngen zijn en we zwaardere, krachtigere locomotieven hebben.

Misschien proberen iets vriendelijker en minder hooghartig te zijn ten opzichte van medereizigers. Veelschrijvers hebben soms de neiging betweters te zijn maar hebben lang niet altijd gelijk.

Zegt iemand die in zijn vraag de suggestie wekt dat de NS dit opzettelijk doet zodat men de lijn kan opheffen. Iets met kaatsen en de bal verwachten :wink:

Is er op deze lijn sprake van een duidelijke spitsrichting? Als in 's ochtends vooral reizigers de ene kant op en 's middags vooral de andere kant op? Dan zou je misschien nog wat kunnen spelen door de overstap 's ochtends in de ene richting aan te bieden en 's middags in de andere richting. In beide richtingen tegelijk de overstap bieden gaat niet vanwege het enkelspoor, en het verdubbelen van spoor is iets waar rustig 10 jaar overheen gaat en vele miljoenen euro's kost.

Badge +3

Boem!

Dat, plus ‘even dubbelsporig maken en de bochten er uit’ gaat het ook niet worden. Eerst de brug bij Ravenstein maar (en Herfte), dat is veel belangrijker dan een stukje omreizen toch, ook al gaat het over het meest ongunstige (korte) traject door die overstap in Baarn.

Utrecht Overvecht heeft ook jaren geduurd voordat alles daar weer kon stoppen, na de ombouw rond Naarden-Bussum. Soestdijk is wat dat betreft totaal ondergeschikt natuurlijk.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat ballen hiermee hebben te maken. Populair zou ik zeggen: ik snap er de ballen van. Waarom mag ik ns nergens van verdenken? Hoe zat dat met die concessie in Limburg? Of heb ik dat ook weer verkeerd begrepen? Excuses dan.

Natuurlijk weet ik niet zeker of het ns was of de voorgangers maar het lijntje naar België vanuit Tilburg, dat vanuit Eindhoven naar België en de IJzeren Rijn, notabene gedekt door een internationaal verdrag, zijn toch ook de nek omgedraaid? Ik zou nog wel wat meer voorbeelden kunnen noemen. Denk aan de Noord-Brabant Duitse Spoorweg. Via Boxtel was er een rechtstreekse verbinding Sint Petrusburg naar Vlissingen en aan de overkant naar Londen. Er zullen best 'goede’ redenen zijn  geweest om al die (soms concurerende) lijnen te stoppen. Te weinig vervoer is altijd een mooie smoes gesweest. Dat gold toch ook voor veel van die lijnen in het oosten die nu door andere vervoerders worden gereden? Of heb ik de geschiedenis weer verkeerd beoordeeld?

@Robert B. Over Naarden-Bussum heb ik al wat gezegd. Zie https://community.ns.nl/op-het-station-17/lift-in-naarden-60419

Overvecht is weer zo'n raar staion waar spoor 1 het verste verwijderd is van het, overigens vanaf het perron nauwelijks zichtbare, stationsgebouw. Natuurlijk was het een soort knipperlicht met wel of niet in de ene of andere richting stoppen van treinen.

Maar er was blijkbaar wel geld om een tunnel in Best te maken omdat een paar mensen last zouden hebben van het treinlawaai of de overweg te lang dicht zou zijn. Bij Naarden-Bussum zijn  de overwegen ook allemaal gehandhaafd in plaats van een tunneltje. Alleen is de van op afstand handbediende overweg nu ‘automatisch'.

Badge +3

Van de ombouw van Best het nodige gemerkt toentertijd, maar dat moest wel omdat Eindhoven - Boxtel viersporig werd en er dus geen overgangen meer mochten zijn.

Heel ander verhaal, en Vught gaat ook verbouwen (ondergronds) natuurlijk want daar zijn sinds de 10-minuten IC’s plus sprinters (plus goederen?) de spoorbomen soms vaker dicht dan open.

Staat nog een leuk filmpje over op YouTube dat tijdens een interview van ca. 5 minuten (hoe toevallig?) een overgang ongeveer drie keer sloot.

Driebergen-Zeist overgang ook niet veel anders. Ook de nodige filmpjes van (en die voetgangers spoorboom naar spoor 1/2 vroeger).

Dat was ook zo in Naarden-Bussum bij de Zwarte Weg waar zelfs vijf sporen waren, Daarom ook toen  op afstand handbediend en meer dicht dan open. Als voetganger moest je het treffen met de dienstdoende medewerker die soms de overweg tussen twee treinen voor het gemak maar langdurig dicht hield of iemand die je de kans gaf rustig over te steken. Natuurlijk was daar ook een gevaarlijk punt, een tussen de sporen gelegen officiële met een overwegboom  af te sluiten toegang tot het perron met spoor 2 en het nu verdwenen spoor 3 waar vooral jongelui nog wel (illegaal) gebruik van wilden maken om een trein te halen terwijl de bomen omlaag gingen of soms al dicht waren. Vermaningen via een luidspreker hielpen niet altijd.

Overigens, de overweg aan de andeere kant van het station had als ik me goed herinner ook vijf sporen maar wel automatisch bediend. Volgens de nog steeds niet aangepaste plattegrond waren er bij de Zwarte Weg zelfs 6 sporen door een wisselovergang. Maar vier sporen schijnt dus mogelijk te zijn bij automatische bediening. In één richting rijden daar al 6 sprinters per uur en daarnaast nog diverse sneltreinen, een enkele internationale trein en meerdere goederentreinen waardoor het wachten daar ook routine is. Zeker als deze route als omleiding wordt gebruikt bij verstoring UItrecht - Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

@Kees uit Eindhoven 

Die internationale treinen maken helemaal niets uit. Die rijden in de paden van binnenlandse IC’s die niet rijden wanneer de internationale treinen rijden. 

Badge +3

Alles wat ik vandaag zei was om de (terechte) reactie van @Bemined een beetje te sussen.

En zie, dat is gelukt! Want Kees geeft ook in plaats van boze dingen allerlei leuke extra info.

De soep en hoe die gegeten wordt en zo… :sleeping:

Overigens, die opmerking van @Bemined naar de drukke spilts te kijken in de morgen of avond lijkt niet zo gek maar als intussen het grootste deel van de reizigers op dat traject dan de bus, fiets of auto neemt, wat dan? Zie de andere topics over Baarn. Alleen wie alle tijd van de wereld heeft wacht gerust bijna een half uur in de tocht te Baarn. Ik dacht tenminste niet dat er bij spoor 4 een afgesloten wachtruimte is. Misschien wel helemaal niets? Zo vaak kom ik daar tegenwoordig niet meer.

Reputatie 6

Al met al, de verbouwing/herinrichting van het station in Baarn is dus vrij zinloos geweest...

Excuses. Ik blijk de naam in een aantal berichten terug fout te hebben geschreven. Het is in Midden-Wales Aberystwyth voor het treintje naar de Devil's Bridge en die lijn heet de Vale of Rheidol Railway.

Noordelijker heb je de lijn van Porthmadog naar Blaenau Ffestiniog onder de naam Ffestiniog Railway.

Er zijn daar meer lijnen maar deze twee heb ik zelf meegemaakt. Zo is er ook vanuit Porthmadog de Welsh Highland railway. Op de Ffestiniog lijn hadden/hebben ze ook fairley stoomlocomotieven, dus met twee ketels en het machinistenhuis middenin waardoor ze altijd 'vooruit’ rijden. Er wordt wel een beetje gesjoemeld want de ketels werken blijkbaar op diesel in plaats van kolen. Mogelijk brandgevaar en milieugedachten schijnen hier achter te zitten.

Soms zijn er treinen die over de twee aansluitende lijnen het gehele traject berijden.

@iMark Weer wat geleerd. Zelfs nu ontdekt dat je die internationale treinen meestal in het binnenland zonder toeslag kunt gebruiken. Heb wel eens in Amersfoort een trein naar het oosten laten gaan omdat het zo'n (oude) internationale trein was.

Overigens, de modernere ICE's zijn ook niet alles. Het kan natuurlijk aan de reizigers liggen en (veel) te weing controle onderweg. Zie foto. Van Keulen naar Utrecht in 2014. Ben een paar keer gaan kijken en het werd steeds erger. Dichtduwen ging niet.

In de ICE van (voor) Keulen naar Utrecht (en verder) augustus 2014

De trein van Brussel naar Roosendaal was ook typisch het ‘moderne’ materieel. Tegen die weerplekken helpt poetsen misschien niet meer?

Brussel - Roosendaal (verder naar Den Haag) oktober 2014

Reageer