beantwoord

Rare uitgevallen trein Geldermalsen - Culemborg - Houten Utrecht

• 3 maart 2019
  • 17 reacties
  • 1258 Bekeken

Reputatie 2
Sinds vorige week rijdt ‘mijn’ trein van 7.18 uur uit Culemborg niet meer naar Utrecht. Er rijden wel sprinters om 6.18 en om 8.18 uur, maar alleen die van 7.18 uur is verdwenen. Op een druk traject waar een sprinter eens per 10 minuten geen overbodige luxe zou zijn zit nu tussen 6.59 en 7.29 een gat van een half uur.
Dat was maandag jl. een nare verrassing, maar toen leek het voor 1 week te zijn, deze trein stond wel weer in de planner voor 4 maart. En nu, zondagavond 3 maart, is ‘ie voor morgen 4 maart verdwenen. Hij staat wel in de planner voor ma 11 maart. Is dit onderdeel van de “aangepaste dienstregeling” van 25 februari tot 29 maart? Maar waarom staat deze sprinter dan nu nog wel voor 11 maart aangekondigd? En, belangrijker: welke logica leidt tot het opheffen van deze rit?
icon

Beste antwoord door Rizana NS 4 maart 2019, 12:54

Bedankt voor het stellen van je vraag, Titus!

Ik heb contact gehad met de planning, en ze geven aan dat het inderdaad te maken heeft met de opstel capaciteit van het rangeerterrein in Utrecht.
Er is dus niet voldoende ruimte op het spoor. Dit is elke werkdag van 25 februari 2019 tot 29 maart 2019.

De volgende ritten vallen hierdoor uit:

• 6917 (Utrecht - Den Bosch)
  • 6918 (Den Bosch Utrecht)
  • 2812 (Utrecht - Rotterdam)
  • 2823 (Rotterdam - Utrecht)

Het spijt me dat jij hinder hebt van een van de uitgevallen ritten. Hopelijk helpt het dat je hier nu tot 29 maart rekening mee kan houden.
Dit wordt ook aangepast op onze website.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 2
Deze rit zal waarschijnlijk tot 29 maart niet rijden, ook al zegt de reisplanner van wel (Die ritten zijn er gewoon nog niet uitgegooid). De reden van dit uitval is niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken van "werkzaamheden", maar er vallen wel een paar erg specifieke treinritten uit om het op echte werkzaamheden te laten lijken. De trein die je altijd neemt begint 's ochtends vroeg in Utrecht en komt daar van een rangeerterrein af, maar sinds kort zijn de regels van de rangeerterreinen veranderd waardoor er veel treinen 's ochtends vertraging oplopen. De 'aangepaste dienstregeling' is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing om er voor te zorgen dat de treinen minder vertraging op lopen (omdat er dus minder treinen langs hoeven waardoor er meer speling is). Het nadeel hiervan is dat daardoor enkele ritten uitvallen vanaf Utrecht. In 's-Hertogenbosch is er vervolgens geen ander materieel aanwezig om de rit richting Utrecht te rijden, waardoor hij pas in Utrecht begint.
Reputatie 7
Badge +3
De reden schijnt een tekort aan rangeerders te zijn.
Badge
De reden schijnt een tekort aan rangeerders te zijn.
Dat is pertinent onjuist, het betreft nieuwe regels vanaf Prorail waardoor de veiligheid in het geding is gekomen. Hierdoor bedienen de machinisten nu weer zelf de wissels en dat kost meer tijd dan als het voor ze gedaan wordt en ze gewoon door kunnen rijden.

Of bovenstaand de reden is dat deze trein uitvalt durf ik niet te zeggen.
Bedankt voor het stellen van je vraag, Titus!

Ik heb contact gehad met de planning, en ze geven aan dat het inderdaad te maken heeft met de opstel capaciteit van het rangeerterrein in Utrecht.
Er is dus niet voldoende ruimte op het spoor. Dit is elke werkdag van 25 februari 2019 tot 29 maart 2019.

De volgende ritten vallen hierdoor uit:

• 6917 (Utrecht - Den Bosch)
  • 6918 (Den Bosch Utrecht)
  • 2812 (Utrecht - Rotterdam)
  • 2823 (Rotterdam - Utrecht)

Het spijt me dat jij hinder hebt van een van de uitgevallen ritten. Hopelijk helpt het dat je hier nu tot 29 maart rekening mee kan houden.
Dit wordt ook aangepast op onze website.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft vaag, ik heb op dit forum nu al 3 redenen genoemd zien worden:
- Nieuwe regels van ProRail voor rangeren
- Een tekort aan rangeerders
- Een tekort aan opstelruimte in Utrecht
Reputatie 2
Een tekort aan opstelruimte is het niet, want de 2 treinen die nu in de ochtend niet rijden staan daar gewoon geparkeerd alleen worden ze nu pas later in de spits van het rangeerterrein af gehaald, omdat er anders teveel treinen in een te korte tijd langs de wissels heen moeten.
Badge
Het blijft vaag, ik heb op dit forum nu al 3 redenen genoemd zien worden:
- Nieuwe regels van ProRail voor rangeren
- Een tekort aan rangeerders
- Een tekort aan opstelruimte in Utrecht

Nieuwe regels en opstelcapaciteit vallen onder hetzelfde, met de opstelcapaciteit wordt niet de ruimte bedoelt maar de capaciteit om treinen voor te brengen. Rangeerders zijn er genoeg aangezien elke machinist moet kunnen rangeren op de opstelterreinen van zijn/haar standplaats.

Het probleem op in ieder geval 2 opstel locaties in Nederland is dat de nieuwe regels vanuit Prorail voor problemen zorgen omdat hierdoor minder treinen per uur van het opstelterrein af gereden kunnen worden. Dit wordt veroorzaakt doordat de werkomstandigheden van de wisselwachters onveilig zijn geworden en om deze reden moeten de machinisten zelf weer
de wissels omzetten. Hiervoor moet je als machinist je trein stil zetten, naar de wissel lopen om deze te bedienen en dan weer terug in de trein om verder te rijden. Aangezien je vaak meerdere wissels moet omleggen kost dit een hoop extra tijd.
Maar aangezien de veiligheid van deze wisselwachters zwaar in het geding was, is hier toe besloten met alle gevolgen van dien met betrekking tot het te laat voorbrengen van de sommige treinen.

Veel treinen staan nu eenmaal op hetzelfde opstelterrein en de andere opstelmogelijkheden bij Utrecht zijn ook maar beperkt en daar vandaan kun je niet bij alle sporen komen op Utrecht Centraal.

Er wordt hard gewerkt aan een oplossing maar helaas is dit niet zo makkelijk op te lossen.
Reputatie 4
Ideetje voor de 6917: 's avonds dusdanig rangeren dat er een 6+4+4 wordt voorgebracht voor de 6015 van 5:41 richting Tiel. Hiervan vertrek alleen het zesje, en kan de 4+4 om 5:53 richting Den Bosch vertrekken. Om 7:16, als er verder geen rangeerbewegingen meer zijn, kan een viertje worden voorgebracht om de 6018 te versterken tot de geplande lengte.
Reputatie 2
Even verder gekeken:
  • 6917 (Utrecht V 05.53 - Den Bosch A 06.33) (dat is de eerste sprinter (verbinding) naar Den Bosch)
  • 6918 (Den Bosch V 06.52 - Utrecht A 07.37)
  • 2812 (Utrecht V 06.03 - Rotterdam A 06.40) (dat is de eerste intercity naar Rotterdam)
  • 2823 (Rotterdam V 06.50 - Utrecht A 07.28)
De top van het rangeerspitsuur is kennelijk rond kwart voor zes, als de treinen die rond 6 uur moeten vertrekken er vandaan moeten komen.
Het lijkt erop dat deze 'werkzaamheden' vrolijk met een week verlengd zijn. Tot en met volgende week vrijdag staan deze treinen niet in de reisplanner, waar ze dat eerder deze week stonden. De week erop (vanaf 8 april) staan ze er wel weer in, maar hoeveel waarde we daar aan moeten hechten zal moeten blijken.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt erop dat deze 'werkzaamheden' vrolijk met een week verlengd zijn. Tot en met volgende week vrijdag staan deze treinen niet in de reisplanner, waar ze dat eerder deze week stonden. De week erop (vanaf 8 april) staan ze er wel weer in, maar hoeveel waarde we daar aan moeten hechten zal moeten blijken.
Dat is net als bij verstoringen: duurt tot 10.00 uur, duurt tot 12.30 uur, duurt tot 18.00 uur, duurt tot 21.00 uur en uiteindelijk duurt de rest van de dag. Planningen aanhouden is het niet het sterkste punt van NS en ProRail, men valt daarbij altijd terug op het standaard excuus dat veiligheid voorgaat (de reiziger kan dat toch niet controleren).
Nu in de app tot en met 12 april, voor een totaal van 7 weken...
Nou, even een tussen update. Ik heb nog niet alles op een rijtje, er wordt nog een en ander verder uitgezocht, dus ik zal later deze week nog meer informatie geven. Wat ik voor nu in ieder geval kan aangeven is dat deze treinen inderdaad geschrapt moesten worden door problemen bij het rangeren (over de precieze reden later meer). Het heeft even geduurd, maar er is een oplossing gevonden. Vanaf 6 mei zullen deze vier ritten weer rijden als normaal. Ze zullen er dus helaas nog een aantal weken uit liggen.

Ik zie dat de werkzaamhedenpagina op dit moment is geüpdatet met de melding dat deze verstoring nog zou duren t/m 26 april, dit wordt nog aangepast. Datzelfde geldt voor de reisplanner zelf, op dit moment geeft die aan dat de treinen vanaf komende week alweer normaal rijden, ook dat zal nog worden bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat jullie het graag eerder opgelost hadden willen zien (trust me, ik ook), maar helaas kan ik niets anders aangeven.
Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Het zal mij benieuwen of de treindienst zoals hierboven aangegeven op 6 mei weer normaal is. Zelf mis ik namelijk al vanaf begin februari de eerste (!) verbinding van Culemborg naar 's Hertogenbosch. Omdat ik naar Nijmegen Dukenburg moet, wat al een slechte (overstap)verbinding is, moet ik nu 12 minuten eerder van huis om via Utrecht en Arnhem naar mijn werk te gaan. Deze situatie maakt de trein als woon-werkverkeer een erg oninteressante optie, reistijd 1:55 van deur tot deur - met de auto ben ik in 45 minuten op m'n werk ... Daarom graag nog eens heel goed kijken naar de mogelijkheden om de treindienst versneld weer te normaliseren, ook voor reizigers tussen sprinter-stations.
Reputatie 2
Feest vandaag! De trein is niet alleen aangekondigd, hij rijdt echt! 👌🏽🙏🏻😅
Inderdaad feest. Ik had bijna slingers willen ophangen in de wagon, maar vond dat wat ver gaan.
Nu op naar betere sprinter op sprinter-verbindingen in station 's-Hertogenbosch.

Reageer