Rechtstreekse Sprinter Leiden - 's-Hertogenbosch verdwenen? | NS Community
beantwoord

Rechtstreekse Sprinter Leiden - 's-Hertogenbosch verdwenen?

  • 17 January 2022
  • 11 reacties
  • 626 Bekeken

Met ingang van de nieuwe dienstregeling (12 dec 2021) is er (eventjes) een rechtstreekse Sprinter gaan rijden tussen Leiden en 's-Hertogenbosch. Deze kan ik niet meer terugvinden in de NS Planner. Is deze verbinding tijdelijk geannuleerd vanwege de versoberde coronadienstregeling of is deze verbinding al vrij snel definitief geschrapt? Wie weet meer? 

icon

Beste antwoord door Julian 18 January 2022, 15:48

Bekijk origineel

11 reacties

Nu dit draadje toch omhoog geschopt is, vanaf 10 december zal de rechtstreekse sprinter tussen Leiden en 's-Hertogenbosch alleen nog maar van maandag t/m donderdag rijden, op vrijdag t/m zondag wordt het een rechtstreekse sprinter tussen Leiden en Tiel. De dienstregeling tussen Leiden en Utrecht Centraal zal alle dagen gelijk zijn, maar ten zuiden van Utrecht krijg je dus twee verschillende dienstregelingen, eentje voor maandag t/m donderdag en eentje voor vrijdag t/m zondag.

Reputatie 7
Badge

Goedemorgen en gefeliciteerd! Hoe beviel dat?

Goedemorgen ik heb gisteren 30 nov 2023 met deze trein leiden Hertogenbosch gereisd  .

Reputatie 6
Badge +2

Het reisinformatiesysteem bleek niet goed om te kunnen gaan met de doorkoppeling en de wijziging van Intercity naar Sprinter en v.v. op Utrecht Centraal, wat verwarring bleek op te leveren bij de reizigers, dus is er besloten om deze koppeling voorlopig eruit te halen. Daarom wordt de rechtstreekse trein niet meer als zodanig weergegeven, ondanks dat de trein nog steeds doorrijdt.

Dit is heel onhandig voor de reiziger.. Hoezo was het toen er wel “0 x overstappen” stond nog erger?

Het reisinformatiesysteem bleek niet goed om te kunnen gaan met de doorkoppeling en de wijziging van Intercity naar Sprinter en v.v. op Utrecht Centraal, wat verwarring bleek op te leveren bij de reizigers, dus is er besloten om deze koppeling voorlopig eruit te halen. Daarom wordt de rechtstreekse trein niet meer als zodanig weergegeven, ondanks dat de trein nog steeds doorrijdt.

Kwestie van logisch nadenken met ietsepietsie computerkennis: het zijn voor  NS andere treinnrs, dus geen doorgaande dienst en zo komt het dan in al die elektronisch reis-info terecht.

Ofwel wil NS dit niet als doorgaande verbinding laten zien.

Dat zal het geval zijn omdat de trein halverwege ook van sprinter in intercity verandert. 

In feite zijn het ook gewoon twee treinen die niets met elkaar te maken hebben en alleen vanwege perronruimte en materieelomloop doorgekoppeld zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Kwestie van logisch nadenken met ietsepietsie computerkennis: het zijn voor  NS andere treinnrs, dus geen doorgaande dienst en zo komt het dan in al die elektronisch reis-info terecht.

De systemen kunnen ook treinnummerwijzigingen onderweg aan maar dat moet dan natuurlijk wel goed worden ingevoerd. Ofwel wil NS dit niet als doorgaande verbinding laten zien.

Reputatie 7
Badge +1

Kwestie van logisch nadenken met ietsepietsie computerkennis: het zijn voor  NS andere treinnrs, dus geen doorgaande dienst en zo komt het dan in al die elektronisch reis-info terecht. Komt overigens geregeld voor ook bij andere aanelkaar geknoopte treinseries (bekend bvb de SPR Zwolle-AMS-CS die doorloopt op SPR naar den Haag CS/Leiden via Schiphol, maar dus een omweg is tussen Weesp en Airport S´hol.

Herinnert U zich nog die allereerste les van computers omgaan: er komt enkel uit wat iemand er ooit in heeft gestopt?

@Robert B Dank! Ik zie ‘m nu inderdaad in de Reisplanner staan met een ‘overstap’ op Utrecht Centraal van spoor 21 naar spoor 21 van 5 minuten.

Ik meen me te herinneren dat toen de nieuwe dienstregeling ‘21 net live was er 0 x overstappen in de app stond voor Leiden - Den Bosch. Ook zag ik op station Utrecht Vaartsche Rijn ‘Leiden Centraal’ op de koersdisplay van de SLT en de vertrekdisplays staan, maar daar is nu (al) geen sprake meer van.

 

Badge +3

De reisplanner geeft die niet omdat er snellere opties zijn naar Den Bosch, maar als je Leiden - Zaltbommel plant krijg je ze wel te zien. Let wel dat je in het goede (voorste) treinstel gaat zitten want in Utrecht wordt regelmatig gesplitst.

Verder rijdt ‘s avonds en in het weekend de intercity Dordrect - Venlo (via Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Bijlmer ArenA - Utrecht), vertrek vanuit Leiden 91:31 en dan elk half uur tot 22:31, reistijd 1:20 en dat is een kwartier sneller dan de sprinter naar Den Bosch.

Reputatie 3

Deze gaat nog steeds! Vanuit Leiden aangekomen in Utrecht om 15:35 wat 15:40 werd; de Sprinter rijdt als Intercity Leiden-Utrecht ging door als Sprinter naar Hertogenbosch!……..Groet!

Reageer