Rechtstreekse verbinding Breda-Utrecht

• 18 October 2017
  • 28 reacties
  • 3326 Bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7

Een minpuntje lijkt me dan wel dat de verbinding Arnhem/Nijmegen - Tilburg/Breda verdwijnt. (Al krijg je die natuurlijk wel weer terug met de ellenlange sprinter naar Dordrecht :8 ) Maar volgens mij valt dat nadeel in het niet bij de voordelen van de nieuwe verbindingen, als ik met enige regelmaat zie hoezeer met name de 3600 leegstroomt en weer volstroomt in Den Bosch voor de overstap met de 800.

Nee... het nu juist zo'n lekkere directe verbinding Breda - Zwolle.....gebruik hem vaak naar Enschede en Zwolle. Als die relatie geknipt wordt of versprinterd, moet je voor het noorden en oosten van het land nog weer vaker overstappen en duurt de reis nog langer... :S Ik pleit juist voor directe verbinding Vlissingen - Zwolle en 1x per uur Maastricht - Amsterdam afgewisseld met 1x per uur Maastricht - Eindhoven - Tilburg - Dordrecht - Rotterdam/ Den Haag. Het andere half uur dan de IC Eindhoven - Den Haag over de HSL - is er zowel een snelle verbinding met Rotterdam als een iets tragere via Dordrecht (krijgt die stad ook nog wat terug van wat ze helaas allemaal al hebben moeten inleveren). Het lijkt me juist zo fijn als de belangrijkste (middel)grote steden in Nederland zoveel mogelijk directe verbindingen hebben. Ook al is het 1x per uur direct en 1x per uur met overstap, dan heb je toch meer directe relaties :D

Station Breda kan ik kort over zijn, een kale kille draak van een kantoor/woongebouw met een halfleeg en lek parkeerdak, met toevallig ook nog wat sporen, een busplatform en wat weggestopte stille winkeltjes. Grootheidswaan ten top en nogal pretentieus. Maar ja, het staat er en het is tenminste beter dan wat er eerst stond.
Reputatie 2
Het mag architectonisch een hoogstandje zijn, voor de OV-reiziger is het logistieke nachtmerrie. Even een broodje eten of koffie drinken is er niet bij. Zeker door al dat gehannes met het in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Even naar de busstation gaan, was vroeger toch een stuk handiger. Voor de internationale OV-reiziger is station Breda zeker geen visitekaartje. Ze hadden gewoon moeten nadenken over een logische en makkelijke looproute voor de reizigers. Gewoon een gemiste kans. Ik hoop, dat ze bij de verbouwing van het station Nijmegen enkele wandeldeskundigen kritisch naar het ontwerp kijken van het nieuwe station.
Terugkomend op station Breda, dat ook wel het masoleum genoemd wordt, lijkt in de verste verte niet op station Pyongyang in Noord-Korea.Was die grootheidswaazin maar ten volle uitgevoerd, hadden we ten minste nog iets gehad, waar generaties trots op konden zijn. Maar helaas het is weer een halfbakken compromis geworden, omdat er eenvoudigweg niet meer geld voor was.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Overal kriskras rechtstreekse verbindingen is vrees ik een idee uit de oude doos. Met hogere frequenties zal er steeds meer een lijnsgewijze exploitatie komen zoals bij metro en S-bahn om het zo eenvoudig en betrouwbaar mogelijk te houden.

Reageer