Rechtstreekse verbinding Breda-Utrecht

  • 18 October 2017
  • 28 reacties
  • 3323 Bekeken

Dagelijks reis ik (en vele anderen) met de trein van Breda naar Utrecht. Doordat er geen rechtstreekse intercity rijdt, is de reistijd (zonder vertraging) langer dan een uur, terwijl dit niet nodig is. In gevallen van vertraging ben ik als gevolg van gemiste aansluitingen vaak minimaal 2 uur later in Breda. Aangezien het zogenoemde traject een woon-werktraject betreft, is mijn verzoek om op dit traject intercity's in te zetten.
Ik ben ervan overtuigd dat dit traject net als het traject A'dam-Eindhoven tot een groot succes zal leiden.

Met vriendelijke groet,

Lourens

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Overal kriskras rechtstreekse verbindingen is vrees ik een idee uit de oude doos. Met hogere frequenties zal er steeds meer een lijnsgewijze exploitatie komen zoals bij metro en S-bahn om het zo eenvoudig en betrouwbaar mogelijk te houden.
Reputatie 2
Het mag architectonisch een hoogstandje zijn, voor de OV-reiziger is het logistieke nachtmerrie. Even een broodje eten of koffie drinken is er niet bij. Zeker door al dat gehannes met het in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Even naar de busstation gaan, was vroeger toch een stuk handiger. Voor de internationale OV-reiziger is station Breda zeker geen visitekaartje. Ze hadden gewoon moeten nadenken over een logische en makkelijke looproute voor de reizigers. Gewoon een gemiste kans. Ik hoop, dat ze bij de verbouwing van het station Nijmegen enkele wandeldeskundigen kritisch naar het ontwerp kijken van het nieuwe station.
Terugkomend op station Breda, dat ook wel het masoleum genoemd wordt, lijkt in de verste verte niet op station Pyongyang in Noord-Korea.Was die grootheidswaazin maar ten volle uitgevoerd, hadden we ten minste nog iets gehad, waar generaties trots op konden zijn. Maar helaas het is weer een halfbakken compromis geworden, omdat er eenvoudigweg niet meer geld voor was.
Reputatie 7

Een minpuntje lijkt me dan wel dat de verbinding Arnhem/Nijmegen - Tilburg/Breda verdwijnt. (Al krijg je die natuurlijk wel weer terug met de ellenlange sprinter naar Dordrecht :8 ) Maar volgens mij valt dat nadeel in het niet bij de voordelen van de nieuwe verbindingen, als ik met enige regelmaat zie hoezeer met name de 3600 leegstroomt en weer volstroomt in Den Bosch voor de overstap met de 800.


Nee... het nu juist zo'n lekkere directe verbinding Breda - Zwolle.....gebruik hem vaak naar Enschede en Zwolle. Als die relatie geknipt wordt of versprinterd, moet je voor het noorden en oosten van het land nog weer vaker overstappen en duurt de reis nog langer... :S Ik pleit juist voor directe verbinding Vlissingen - Zwolle en 1x per uur Maastricht - Amsterdam afgewisseld met 1x per uur Maastricht - Eindhoven - Tilburg - Dordrecht - Rotterdam/ Den Haag. Het andere half uur dan de IC Eindhoven - Den Haag over de HSL - is er zowel een snelle verbinding met Rotterdam als een iets tragere via Dordrecht (krijgt die stad ook nog wat terug van wat ze helaas allemaal al hebben moeten inleveren). Het lijkt me juist zo fijn als de belangrijkste (middel)grote steden in Nederland zoveel mogelijk directe verbindingen hebben. Ook al is het 1x per uur direct en 1x per uur met overstap, dan heb je toch meer directe relaties :D

Station Breda kan ik kort over zijn, een kale kille draak van een kantoor/woongebouw met een halfleeg en lek parkeerdak, met toevallig ook nog wat sporen, een busplatform en wat weggestopte stille winkeltjes. Grootheidswaan ten top en nogal pretentieus. Maar ja, het staat er en het is tenminste beter dan wat er eerst stond.
Badge
Die IC Utrecht- Den Bosch - Breda -Roosendaal klinkt nog best goed, al doorkruist dat wel het 10 minuten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven.
Klopt, maar je hebt alsnog 6 intercity's per uur, in tienminuteninterval, op elk deel van het PHS-traject: Amsterdam - Utrecht, Utrecht - Den Bosch, en Den Bosch - Eindhoven.
Daarnaast denk ik dat er meer behoefte is aan een rechtstreekse IC Amsterdam/Utrecht - Tilburg/Breda (plus een directe IC Arnhem/Nijmegen - Eindhoven/Maastricht), dan aan een extra IC op Amsterdam/Utrecht - Eindhoven, een traject dat toch al prima verzadigd is wat betreft directe treinen.

Een minpuntje lijkt me dan wel dat de verbinding Arnhem/Nijmegen - Tilburg/Breda verdwijnt. (Al krijg je die natuurlijk wel weer terug met de ellenlange sprinter naar Dordrecht :8 ) Maar volgens mij valt dat nadeel in het niet bij de voordelen van de nieuwe verbindingen, als ik met enige regelmaat zie hoezeer met name de 3600 leegstroomt en weer volstroomt in Den Bosch voor de overstap met de 800.
Ook zal Maastricht gaan klagen dat ze geen directe verbinding met Amsterdam meer hebben. Maar daar kan vast wel iets op gevonden worden.
Reputatie 2
Ter aanvulling: Spoorlijn Breda - Utrecht zit er niet in.
Zuid-Holland wil (hoogstwaarschijnlijk) kostbare natuur (nog steeds) niet opofferen.
https://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs09_149.pdf
Reputatie 7
Badge
Die IC Utrecht- Den Bosch - Breda -Roosendaal klinkt nog best goed, al doorkruist dat wel het 10 minuten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven.
Reputatie 2
Als we toch met omklappen en dergelijke bezig zijn, zou ik het volgende willen voorstellen:
Een sneltrein:
Vlissingen - Middelburg - Goes - Kruiningen-Yrseke - Roosendaal - Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Geldermalsen Amersfoort - Harderwijk - Zwolle.

En een intercity/sneltrein:
Maastricht - Sittard - Roermond - Weert - Tilburg - Tilburg Universiteit - Breda - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag HS - Den Centraal
Badge
Thalys met een stop in Breda? Alsjeblieft, straks wordt de Benelux nog eens concurrerend! Dan gaan de Belgen die zeker nóg meer vertragen. Wat zal het deze keer zijn, een omweg langs Lier en Leuven? Uiteraard mét extra kopmaken! ;)

Inderdaad, het station van Breda is behoorlijk te groot voor de stad Breda. Niet voor niets ken ik het beter als het 'Mausoleum'.
Wat betreft de verbinding met Utrecht: gezien het totale gebrek aan politieke wil voor een nieuwe spoorlijn lijkt het me zelfs nog haalbaarder dat de IC's in Den Bosch om worden geklapt, zodat je een IC Amsterdam - Den Bosch - Roosendaal en een IC Zwolle - Den Bosch - Maastricht krijgt. Het zou toch wat zijn 😛
Reputatie 6
Badge
Nog even en de Thalys gaat stoppen op Breda. Kom nou toch, station Breda is misschien de ICD waard, maar meer echt niet.
Reputatie 7
Badge +3
De politiek heeft pas geleden nog heel duidelijk gesteld dat er geen lijn Utrecht-Breda komt. De heer Kruyt staat helaas wel vaker wat buiten de realiteit.
Reputatie 7
Badge +3
Het pleidooi van wloutje voor een rechtstreekse verbinding tussen Utrecht en Breda krijgt ondersteuning van Arriën Kruyt, de voorzitter van Rover. Zijn blog is te vinden op: https://www.rover.nl/actueel/blog/1376-blog-breda-utrecht

Wanneer je naar de spoorkaart van Nederland kijkt en het vergelijkt met het Rijkswegennet dan is de spoorlijn Utrecht - Breda inderdaad een ontbrekende schakel. Niet voor niets is de A27 zo druk: er is geen spoorlijn in de buurt.
Reputatie 5
Valt toch wel mee allemaal? Het station is wel opgeblazen naar een heel winkelcentrum en alles, maar Breda heeft 6 sporen. Een station als Amersfoort met minder inwoners heeft er ook 6, dus dat is toch hetzelfde? Misschien is het gebouwd voor de toekomst, dat ze er veel van verwachten.

Zoals ik nu zie, 7 verbindingen per half uur.
Ter vergelijking:
Amersfoort heeft er 13
Hengelo heeft er 8 (6 als je de IC Berlijn/A'dam niet meerekent)
Zwolle heeft er 11 (als een groot knooppunt).

Dus het valt nog wel mee qua verbindingen, toch?
Ik weet niet waar de mensen in Breda werken en wat de modal split is, maar is het dus een zekerheid dat Breda nog veel aan kan.
Reputatie 6
Badge
Zoals ik al zei: ga eens kijken naar de verbindingen van de Brabantse stations met meer reizigers en zie hoe goed Breda wel niet bediend wordt. Het zou eerder een verbinding moeten verliezen dan er 1 bij krijgen als je het mij vraagt.
Badge
Breda en Utrecht hebben al een directe verbinding per sprinter. Bovendien heeft Breda een beetje genoeg verbindingen voor het reizigersaantal met zo'n gigantisch station.

Breda heeft het grootste station in heel Brabant.


Sinds wanneer hebben ze een directe verbinding per sprinter? Die is vorig jaar opgeheven en komt ook in 2018 niet terug.

En het is niet voor niets dat Station Breda ook wel 'het Mausoleum' genoemd wordt... :8
Reputatie 6
Badge
Breda en Utrecht hebben al een directe verbinding per sprinter. Bovendien heeft Breda een beetje genoeg verbindingen voor het reizigersaantal met zo'n gigantisch station.

Breda heeft het grootste station in heel Brabant.
Reputatie 5
Doe het ene kwartier dan Utrecht-Breda ipv Utrecht-Eindhoven. Heb je geen 10 minutendienst tussen Eindhoven en Utrecht, maar wel tussen Den Bosch en Utrecht.

Dikke boeie dat het dan een 10/20 verbinding wordt, maar dan heb je in ieder geval wel de verbinding.
Badge
Arriva wil in de toekomst misschien met zeer frequente electrische intercitybussen gaan rijden tussen Breda en Utrecht. De rechtstreekse spoorlijn is verder weg dan ooit. Ik zou zeggen, zorg op één of andere manier dat er een normale rechtstreekse intercity gaat rijden tussen Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht (-Hilversum - Almere)
https://www.bndestem.nl/breda/reizen-we-straks-in-vijf-minuten-van-breda-naar-utrecht~a8c9e624/


Met zo'n intercity moet PHS er wel vanaf (want 8 IC's per uur op Ut-Ht is niet levensvatbaar met het huidige dubbelspoor) en dan gaat politiek Den Haag steigeren. En volgens mij zit verdubbeling van Htnc-Ht voorlopig niet in de pijplijn.
Reputatie 7
Arriva wil in de toekomst misschien met zeer frequente electrische intercitybussen gaan rijden tussen Breda en Utrecht. De rechtstreekse spoorlijn is verder weg dan ooit. Ik zou zeggen, zorg op één of andere manier dat er een normale rechtstreekse intercity gaat rijden tussen Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht (-Hilversum - Almere)


https://www.bndestem.nl/breda/reizen-we-straks-in-vijf-minuten-van-breda-naar-utrecht~a8c9e624/
Badge
In een langer verleden hebben er in de spits wat treinen gereden waarbij een deel vanuit Den Bosch naar Breda werd gestuurd en een ander deel naar Eindhoven. Waarom dat is gestopt weet ik niet.

Laatste keer was in 2005, toen splitste de IC 3500 in Den Bosch met een deel richting Eindhoven en een deel richting Roosendaal. Dit was echter alleen in de doordeweekse spits, dus bepaald geen solide verbinding. (Bron: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Breda/Bediening)
Lijkt me logisch dat dit is opgeheven vanwege het immer vertragingsgevoelige splitsen/combineren van materieel. Die praktijken werden rond die tijd ook afgeschaft in oa Utrecht C en Sittard.
Tot vorig jaar was er wel nog een doorgekoppelde Sprinter van Breda tot Utrecht C, maar dat telt volgens mij niet bepaald als 'snelle verbinding'.
Reputatie 7
Badge +3
Voor zover ik kan nagaan is het nogal stil rond de aanleg van de lijn. Het enige nieuws is van eerder dit jaar toen de ChristenUnie in de Tweede Kamer heeft voorgesteld om de bruggen bij de wegverbreding van de A27 dusdanig te verbreden dat er later relatief eenvoudig een spoorlijn kan worden aangelegd. Geschatte kosten: tussen 3,5 en 4 miljard euro. Dat gaat er voorlopig niet van komen.
Hallo wloutje en welkom op het NS Forum!

Heb je iets aan het antwoord van Slidestops? Mocht je nog vragen hebben dan lezen we dat allemaal graag 🙂.

@Rene74, hier is nog geen publieke informatie over bekend. Ik heb daar dus ook niet meer informatie over die ik kan delen momenteel.
Reputatie 7
Er is jaren gesproken over een nieuw aan te leggen spoorlijn Breda - Oosterhout - Utrecht. Hoor er niks meer over. Is dat definitief afgeketst?
Reputatie 4
In een langer verleden hebben er in de spits wat treinen gereden waarbij een deel vanuit Den Bosch naar Breda werd gestuurd en een ander deel naar Eindhoven. Waarom dat is gestopt weet ik niet.
Via Rotterdam is in theorie trager, in de praktijk vrijwel even snel. Officieel is de overstap namelijk niet te halen in Rotterdam, maar in de praktijk meestal wel. Maar sneller is het zeker niet.
Reputatie 6
Badge
Heb net even gekeken, overstap blijkt oke, excuses. Maar dan nog is de route via Rotterdam Centraal op dit moment sneller. Wat dat betreft heeft Slidestops de vraag dus correct beantwoord.

Reageer