Record aantal treinen op tijd? Dat is boerenbedrog!

  • 28 december 2017
  • 15 reacties
  • 884 Bekeken

Reputatie 1
Voilgens Prorail reed in 1997 meer dan 90 procent van de treinen op tijd. Een record, jubelt Prorail. Maar het is boerenbedrog. Want treinen die helemaal niet rijden worden hier niet in meegerekend.
Op 10 december viel in een groot deel van het land sneeuw. De NS reed daarom met een winterdienstregeling. Op zich nog te begrijpen. Minder te begrijpen is het als er dan helemaal geen treinen meer rijden. En treinen die helemaal niet rijden tellen niet mee in de statistiek. Om goede cijfers te scoren kan Prorail/NS dus beter een trein uit de dienst halen dan deze met vertraging te laten rijden. Tussen Woerden (Gouda?) en Amsterdam CS hebben meer dan vijf uur lang helemaal geen sprinters gereden. Reizigers kwamen voor niets naar de stations, misten afspraken, stonden voor niets te kleumen op bushaltes waar de bussen ook niet kwamen. Het is begrijpelijk dat het bij winterweer niet volgens het boekje gaat, maar ik heb liever dat een trein vertraging heeft dan dat deze helemaal niet gaat. Dan maar minder mooie cijfers.
Het probleem tussen Gouda en Woerden onstond door een wisselstoring bij Woerden, of zoiets. Het was voor de reizigers op te lossen geweest door de sprinters van Rhenen naar Breukelen door te laten rijden maar Amsterdam CS of Uitgeest. Dat zal organisatorisch toch niet zo moeilijk zijn.
Ondertussen reden er wel gewoon treinen tussen Amsterdam en Utrecht; de intercitys denderden 6 keer per uur langs. Daar had ook wel eens een van kunnen stoppen. Die krijgt dan vertraging, maar dan komen de passagiers op de kleine stations tenminste ook weg.

Op 12 december weer een slechte beurt voor Prorail/lNS. Mijn vrouw moest van Abcoude naar Rotterdam, voor aansluiting op de trein naar Brussel. De route kan met de stoptrein naar Rotterdam, of via Schiphol. De trein naar Rotterdam stond niet aangekondigd, maar de man achter de informatiezuil verzekerde ons dat deze wel zou rijden. De stoptrein richting Amsterdam lieten we daarom voorbij gaan. Maar de trein naar Rotterdam verscheen niet. Dat moet allang bekend zijn geweest. Een volgende verbinding via Amsterdam zou nog net kunnen, maar helaas: er verscheen een hele korte sprinter zodat de helft van de passagiers op het perron achter bleef. Reis naar Rotterdam mislukt, aansluiting naar Brussel mislukt, vlucht naar Barcelona mislukt.

15 reacties

Hoi BartAbc,

Ik neem aan dat je 2017 bedoelt. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent. We laten het liefst geen treinen uitvallen. Dit doen we alleen als het echt niet mogelijk is om ze te laten rijden. Wat ontzettend balen dat je vrouw op 12 december haar vlucht gemist heeft. In sommige gevallen is er soms nog iets te regelen al je het tijdig bij de conducteur laat weten, maar dat is voor een volgende keer. Helaas kunnen de kosten voor de vlucht niet vergoed worden, maar ze kan wel in aanmerking komen voor Geld Terug Bij Vertraging.
Reputatie 2
Hallo,

Bij bepaalde storingen zal het voor de NS niet mogelijk zijn om te rijden zoals bij een wisselstoring. Toevallig waren de wisselstoringen vooral de problemen tijdens het winterweer en dan is er geen of minder treinverkeer mogelijk ivm de veiligheid. Ik denk zeker dat er moeite wordt gedaan om de treinen te laten rijden, want in de kou staan of de aansluiting missen kost de NS geld, dus ze zullen hier wel over nadenken

Ook is volgens Prorail een trein 'op tijd' als deze arriveert binnen 5 minuten van de geplande vertrektijd.
Reputatie 5

Ook is volgens Prorail een trein 'op tijd' als deze arriveert binnen 5 minuten van de geplande vertrektijd.


Beetje tegenstrijdig als NS zeer krappe overstaptijden hanteert en je bij +2 al een overstap mist eigenlijk. Dus wel pronken dat je lekker op tijd rijdt, maar nergens iets vermelden dat er ieder jaar weer meer reizigers de dupe worden van gemiste overstappen.

Doet me een beetje denken aan het "slager die zijn eigen vlees keurt"-scenario, of het "wij van wc-eend"-riedeltje.
Reputatie 1
Dank voor de reacties! Helaas zijn de antwoorden wel onbevredigend. Mijn bericht waren eigenlijk een paar onderwerpen ineen. Hier puntsgewijs:
1. Wisselstoringen. Het is duidelijk dat er geen treinen kunnen rijden bij een wisselstoring. In dit geval kwam het door sneeuw, en die was verwacht. Het heeft kennelijk 5 uur geduurd voordat de wisselstoring verholpen was. Het lijkt met dat dat sneller kan als er op korte afstand van belangrijke wissels iemand aanwezig is die dart kan verhelpen. Op een dag met sneeuw zou die de hele (halve) dag paraat moeten zijn. Dan moet het toch lukken om het spoor begaanbaar te houden.
2. In het geval van de stoptreinen tussen Breukelen en Amsterdam CS kan er gewoon een noodscenario klaarliggen. Door de week komen de treinen uit Woerden (Rotterdam) en Utrecht (Rhenen). Als de route uit Woerden gestremd is kunnen de treinen uit Rhenen doorrijden. Dat lijkt niet zo moeilijk te organiseren. Machinisten klagen wel dat ze een rondje om de kerk moeten rijden. Ze zullen blij zijn als er wat meer geïmproviseerd mag worden. Misschien gaat een deel van de treinen dan niet op tijd. Maar liever vertraagde treinen dan helemaal geen treinen.
3. In de winterdienstregeling wordt bij voorbaat een aantal treinen geschrapt. Maar dat betekent dat er ook minder alternatieven over zijn als er treinen uitvallen.
4. De berichtgeving van Prorail over de punctualiteit deugt niet. Uitgevallen treinen moeten hier ook in meetellen. Beter zou zijn om de gemiddelde vertraging te berekenen. Bij uitgevallen treinen geldt de wachttijd tot de volgende trein.
5. Het probleem op 12 november kwam vooral door foute informatie van de informatiezuil. Het moet bekend zijn geweest dat de stoptrein richting Rotterdam CS niet uit Amsterdam vertrokken was. Waarom wordt ons dat dan wel verteld? Wij zeiden er al bij dat het afweek van de informatie op het perron. De reisplanner was op dat moment weer helemaal uitgevallen.
6. De indruk bestaat dat de NS op momenten dat het wat moeilijker wordt de passagiers op kleine stations zoals Abcoude gewoon laat barsten.
Nog even reageren dan maar

1. Voor mij lastig over te oordelen. Dit ligt volledig bij ProRail en niet bij de vervoerders. Ik weet dat het op de sneeuwdagen ontzettend druk is geweest en er een aantal wissels veel last van de sneeuw hebben gehad. Ook na het verwijderen van ijs deden ze het niet en moesten er onderdelen vervangen worden.

2. Zo simpel ligt het helaas niet. Naast materieelroosters zijn er ook rijbaanroosters. Naast NS vindt er ook veel goederenvervoer plaats en zij hebben ook recht op ruimte op het spoor. Zij worden nogal eens vergeten. Belangrijkste hierbij zijn de personeelsroosters. Ze hebben recht op pauzes (bij voorkeur op een standplaats waar ze ook even een kop koffie kunnen halen) en reizen ook vaak van trein naar trein. Even een noodscenario uit de kast trekken betekent een volledige ontregeling van het personeelsrooster. Met alle gevolgen van dien.

3. Niet helemaal waar. Doordat lange trajecten in twee delen geknipt worden blijven er juist meer treinen over omdat materieel en personeel ter plekke is. Bijvoorbeeld, als de IC Groningen-Rotterdam 'geknipt' wordt in Utrecht en de IC valt uit in Amersfoort, dan hebben reizigers tussen Utrecht en Rotterdam daar geen last van. Zonder deze actie was deze trein uitgevallen.

4. Trein die uitvallen tellen mee in de cijfers

5. Een slechte beurt van onze kant. Een medewerker zal het ook moeten doen met de informatie die hij/zij op dat moment heeft en zal niet moedwillig liegen. De trein zal op het laatste moment uitgevallen zijn met alle gevolgen van dien. Zeer spijtig.

6. Dat is zeker niet de intentie. Op een groter station met veel verbindingen zal het domweg makkelijker zijn een trein te vinden richting jouw bestemming, hetzij met een omreis. Het lijkt dus zo dat op een 'sprinterstation' we de reiziger minder goed helpen, maar dat is uiteraard niet de intentie. Je mogelijkheden zijn gewoonweg minder. Wij een verstoring werken we achter de schermen aan scenario's voor reizigers op ieder station. Maar het klopt dat het kan voorkomen dat op een kleiner station de wachttijd verder oploopt dan wanneer je op een 'knooppunt' strandt.
Reputatie 7
Badge +3
Als treinen die 3 minuten te laat zijn als "op tijd" tellen zou NS bij 3 minuten vertraging ook de aansluitingen moeten overnemen om een zuiver beeld te krijgen.
4. Trein die uitvallen tellen mee in de cijfers
Volgens de meetmethoden van ProRail tellen uitgevallen treinen NIET mee in de punctualiteit, treinuitval wordt apart gemeten. De treinpunctualiteit wordt bepaald door te meten hoeveel procent van de treinen er binnen 3 minuten van de geplande aankomsttijd arriveert op de 55 meetpunten in het land. Een vertraging van 4 minuten op een station wat geen meetpunt is wordt dus ook niet meegenomen in de cijfers indien die trein een minuut vertraging weet in te lopen voor deze op het meetpunt arriveert.

Naast treinpunctualiteit is er ook nog reizigerspunctualiteit, dat is gemeten tussen in- en uitcheck, dus de gehele reis inclusief overstappen. In dat geval telt een gemiste overstap dus ook mee in de punctualiteit. De norm voor reizigerspunctualiteit is minder dan 5 minuten vertraging, een gemiste overstap die volgens de reisplanner wel haalbaar is zal in de meeste gevallen voor 15 minuten vertraging zorgen bij deze meetmethode.

De normen die afgesproken zijn komen neer op dat iemand die dagelijks met de trein reist eens per week tussen de 5 en 15 minuten vertraging oploopt, waarbij dit eens per maand boven de 15 minuten uit mag komen. Blijft het binnen die marge dan hebben de spoorwegen goed werk geleverd volgens de afspraken met de overheid.
Reputatie 6
Badge +1
Er wordt hier een hoop geroepen over punctualiteit en gemiste aansluitingen. Gelukkig wordt NS door het ministerie tegenwoordig vooral afgerekend op reizigerspunctualiteit (dus of de hele reis gemaakt kon worden zoals beloofd) en de kans op een zitplaats. Zie ook https://www.ns.nl/over-ns/corporate-governance/transparant-over-prestaties.html. Laat ik het heel plat zeggen: de sneeuwdagen van halverwege deze maand waren behoorlijk van invloed op de scores; alle niet-gereden treinen tellen dus wel degelijk mee!
Reputatie 1
Nogmaals: uitgevallen treinen tellen NIET mee voor het bepalen van de punctualiteit. Ze worden wel apart bijgehouden, maar in een aparte statistiek, gebaseerd op een beperkt aantal stations. Abcoude is daar niet bij, de andere kleine stations tussen Amsterdam en Utrecht ook niet.

http://kpi.prorail.nl/website/uitval/nl/

Er wordt wel getrufd dat de sprinters niet aankomen in Amsterdam/ Utrecht etc. Maar omdat de intercity's dan wel blijven rijden is dat procentueel een beperkt deel. In Abcoude is 5,5 uur lang geen enkele trein vertrokken of aangekomen. Dat was zeer teleurstellend en m.i. niet nodig.
Reputatie 2
Punctualiteit is leuk voor de statistieken / NS / kranten. Maar de reiziger heeft er echt helemaal niets aan.

Met de huidige treinen die door de nieuwe dienstregelingen steeds meer overstappen vergen. Is inderdaad een overstap halen veel belangrijker, daar heeft een reiziger echt iets aan. Niet hoeveel procent van de treinen op tijd rijd.
Als een trein 4 minuten te laat is, is deze volgens de NS niet vertraagd. Maar als de overstap voor de reiziger 2 minuten is dan duurt de rit gewoon minimaal 10 minuten langer en soms zelfs 30 minuten. Zolang dit soort cijfers niet mee genomen worden kunnen we dit gewoon negeren. Niet iets om "trots" op te zijn, maar bedrijven kloppen zichzelf graag op de borst blijkbaar.
Gemiste overstappen tellen dus wel degelijk mee voor de reizigerspunctualiteit. De meetmethode is simpel gezegd dat bij het uitchecken in de reisplanner (zonder de actuele reisinformatie, dus exclusief uitval en vertraging)) gekeken wordt hoe laat je aan had moeten komen en hoe laat je daadwerkelijk bent aangekomen. Er zijn dus verschillende meetmethoden naast elkaar: treinpunctualiteit, reizigerspunctualiteit en treinuitval. De normen zijn ook verschillend: treinpunctualiteit is 3 minuten, reizigerspunctualiteit 5 minuten.
Reputatie 4
Hoi BartAbc,

We laten het liefst geen treinen uitvallen. Dit doen we alleen als het echt niet mogelijk is om ze te laten rijden.


Dat is natuurlijk pertinent onjuist. Als aan het eind van de middag in een deel van het land een lastige weersituatie dreigt kiest NS er regelmatig voor om vanaf de vroege ochtend in het gehele land minder treinen te laten rijden
Reputatie 2
[quote=Bemined]De normen die afgesproken zijn komen neer op dat iemand die dagelijks met de trein reist eens per week tussen de 5 en 15 minuten vertraging oploopt, waarbij dit eens per maand boven de 15 minuten uit mag komen. Blijft het binnen die marge dan hebben de spoorwegen goed werk geleverd volgens de afspraken met de overheid.

De NS mag maar 1 keer per maand een reiziger 15 minuten of meer vertraging geven, dan hoop ik niet dat ze mij als voorbeeld nemen want dan leveren ze dus geen goed werk. Afgelopen maand 5 maal meer dan 15 minuten vertraging opgelopen.

Maar alle mensen die op korte afstanden reizen, zonder enige overstap zullen ongetwijfeld dit volledig compenseren en zo kan de NS alsnog "trots" zijn op de cijfers. Totaal niet representatief om iedereen op een hoop te gooien natuurlijk.

Vandaag afwijzing van verzoek geld terug bij vertraging gekregen waarom?

Weliswaar gaf mijn ov chipkaart aan dat ik vertraging had ondervonden maar het eigen registratie systeem van de ns gaf dit niet aan... 

Nee meneer de politie u houd mij aan voor rijden door rood licht maar volgens mijn eigen registratie systeem was dit niet zo... 

Reputatie 6

Waarom een topic van twee jaar geleden opduikelen?

Als de claim onterecht is afgewezen, even reageren op de e-mail met het verhaal. Dan wordt er door een mens opnieuw naar gekeken in plaats van door een computer.

Reageer