Reden voor andere materieelinzet Rotterdam - Utrecht? | NS Community
beantwoord

Reden voor andere materieelinzet Rotterdam - Utrecht?

  • 12 June 2022
  • 7 reacties
  • 369 Bekeken

Is er vanaf morgen sprake van een nieuwe materieelinzet? Al jarenlang rijdt er op het traject Rotterdam - Utrecht (series 500/600/2800) vrijwel alleen ICMm-materieel (koplopers). De enige uitzondering was de herfst van 2021, toen er op de 2800-serie enkel SLT-materieel reed. Dat was doen i.v.m. een tekort aan Intercity-materieel (DDZ was toen nog uit dienst). Zeer incidenteel reed er eens een DDZ/VIRM, maar dat was alleen vanwege een eventuele storing.

Maar als ik nu naar de geplande materieelinzet kijk voor aankomende week, dan zie ik op de 2800-serie (Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal) alleen maar VIRM's gepland staan. Zowel voor maandag, dinsdag als woensdag. Op de 500-serie (Rotterdam Centraal - Groningen) blijft wel alleen ICMm-materieel rijden, maar ook op de 600-serie (Rotterdam Centraal - Leeuwarden) gaan deels dubbeldekkers rijden. Ongeveer een derde van de ICMm wordt dan vervangen door DDZ-materieel. 

Enig idee waarom dit gebeurd en of dit voor langere tijd is? Twee mogelijke redenen zouden kunnen zijn dat (1) de treinseries 500/600 al maandenlang het vaakst als “vol” worden beschouwd of omdat (2) de tienminutentrein Rotterdam - Schiphol - Arnhem wordt geschrapt i.v.m. personeelstekort en er daardoor dubbeldek materieel vrij komt. Maar ik heb geen idee of dit meespeelt. 

icon

Beste antwoord door Daniel 12 June 2022, 22:03

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij gaat er morgen weer een wijzigingsblad in, dat zijn de momenten waarop je grote of kleine wijzigingen in de materieelinzet kunt verwachten.

De inzet van VIRM in de 2800 kan inderdaad best met de personeelstekorten in combinatie met de bezetting te maken hebben. Inzetten van een losse VIRM is simpelweg de meest effectieve manier om meer capaciteit te bieden met minder personeel (want zou je van 7 naar 8 bakken ICMm gaan dan kost het je een conducteur extra).

Het DDZ in de 600-serie is aannemelijk een volgende fase in de herindienststelling van DDZ. De afgelopen maanden zijn steeds meer stellen beschikbaar gekomen en die zijn verdeeld over diverse series weer in dienst gekomen. Ook was de 600-serie inderdaad een van de series waar vaak capaciteitsgebrek door korte treintjes speelde, hier gaat natuurlijk datzelfde argument met de normen voor het aantal conducteurs op. Naast dat DDZ in Onnen in onderhoud is, dus het is dan natuurlijk ook praktisch om ook inzet richting die kant van het land te hebben. Dan kan een stel dat in onderhoud moet met een reizigerstrein de goede kant op, scheelt weer een machinist die met een lege trein daarheen moet rijden in tijden van personeelstekort.

Reputatie 3

Volgens mij gaat er morgen weer een wijzigingsblad in, dat zijn de momenten waarop je grote of kleine wijzigingen in de materieelinzet kunt verwachten.

Mijn excuses als dit makkelijk te vinden is, maar is er ergens waar deze wijzigingsbladen ingezien kunnen worden? Ik heb gezocht maar ik kon niets vinden.

Reputatie 1

Het viel mij op dat de treinen tussen leiden en Utrecht behoorlijk zijn ingekort, zou dat hier ook iets mee temaken hebben? Waarom eigenlijk het lijkt mij vragen om problemen. Normaal is het al de vraag of je überhaupt kan zitten in de spits nu weet ik zeker dat ik morgen mag gaan staan😥

Volgens mij gaat er morgen weer een wijzigingsblad in, dat zijn de momenten waarop je grote of kleine wijzigingen in de materieelinzet kunt verwachten.

De inzet van VIRM in de 2800 kan inderdaad best met de personeelstekorten in combinatie met de bezetting te maken hebben. Inzetten van een losse VIRM is simpelweg de meest effectieve manier om meer capaciteit te bieden met minder personeel (want zou je van 7 naar 8 bakken ICMm gaan dan kost het je een conducteur extra).

Het DDZ in de 600-serie is aannemelijk een volgende fase in de herindienststelling van DDZ. De afgelopen maanden zijn steeds meer stellen beschikbaar gekomen en die zijn verdeeld over diverse series weer in dienst gekomen. Ook was de 600-serie inderdaad een van de series waar vaak capaciteitsgebrek door korte treintjes speelde, hier gaat natuurlijk datzelfde argument met de normen voor het aantal conducteurs op. Naast dat DDZ in Onnen in onderhoud is, dus het is dan natuurlijk ook praktisch om ook inzet richting die kant van het land te hebben. Dan kan een stel dat in onderhoud moet met een reizigerstrein de goede kant op, scheelt weer een machinist die met een lege trein daarheen moet rijden in tijden van personeelstekort.

Klinkt allemaal vrij logisch. Op zich ook fijn gezien de capaciteit regelmatig te laag was (al zijn de lengtes van de treinen na 20.33 uur richting Rotterdam laatst wel verlengd van 3/4 bakken naar 6/7 bakken).

Aan de andere kant jammer dat er duidelijk minder (gekoppelde) ICMm-treinen gaan rijden, want ik was net lekker bezig om alle koplopers minstens één keer bereden te hebben. Ik reis gemiddeld een keer of 8 per maand van Rotterdam richting Arnhem of v.v. en daardoor staat de teller sinds september 2020 op 78% van alle ICMm-treinen. Aangezien het aantal VIRM's een stuk hoger is staat de stand daar op 71%. Maar goed, dat is allemaal bijzaak.😅

In ieder geval bedankt voor het antwoord. 

 

Er is ook nog iets anders gaande en dat is dat NS begonnen is met het afvoeren van ICM. Dat gaat heel geleidelijk maar betekent wel dat de inzet van ICM geleidelijk bij ieder wijzigingsblad ook wat minder zal worden.

Sinds corona heeft het sprintervervoer zich weer grotendeels herstelt, maar het intercityvervoer niet. Nu eind dit jaar alle coronasteun voor het OV stopt zal onvermijdelijk het moment komen dat er bij de intercity's inkrimpingen gaan komen. Dat zou er toe kunnen leiden dat de afvoer van ICM nog wel eens versneld zou kunnen worden.

Het viel mij op dat de treinen tussen leiden en Utrecht behoorlijk zijn ingekort, zou dat hier ook iets mee temaken hebben? Waarom eigenlijk het lijkt mij vragen om problemen. Normaal is het al de vraag of je überhaupt kan zitten in de spits nu weet ik zeker dat ik morgen mag gaan staan😥

De lijn Leiden-Utrecht wordt voornamelijk door studenten gebruikt. Omdat studenten in juni, juli en augustus significant minder vaak reizen is het logisch de materieelinzet in die periode sowieso wat te verminderen.

Verder zal spelen dat studenten ook na corona blijvend minder zijn blijven reizen omdat ze meer lessen via internet volgen en minder vaak naar universiteit of school gaan. Dat laatste zou ook tot blijvend kortere treinen kunnen leiden. 

Het is de overigens de bedoeling dat in de spitsuren ook de staanplaatsen gebruikt worden. Iedereen een zitplaats is onbetaalbaar (een oude discussie).

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij gaat er morgen weer een wijzigingsblad in, dat zijn de momenten waarop je grote of kleine wijzigingen in de materieelinzet kunt verwachten.

Mijn excuses als dit makkelijk te vinden is, maar is er ergens waar deze wijzigingsbladen ingezien kunnen worden? Ik heb gezocht maar ik kon niets vinden.

Zo'n wijzigingsblad is iets interns, daar is normaal geen reden voor om het te kunnen inzien. Het zijn wel vaste data elk jaar, die moeten wel ergens te vinden zijn.

 

 

Verder zal spelen dat studenten ook na corona blijvend minder zijn blijven reizen omdat ze meer lessen via internet volgen en minder vaak naar universiteit of school gaan. Dat laatste zou ook tot blijvend kortere treinen kunnen leiden. 

Ik hoor juist overal in het OV wereldje dat er momenteel meer studenten dan normaal reizen. Dat is deels ook het probleem: het OV zit daardoor wel vol waardoor her en der opschaling nodig is, maar de inkomsten blijven achter door minder forensen.

 

 

 

Reageer