beantwoord

Regelmatige uitval sprinters traject Haarlem - Leiden


Geachte heer/mevrouw,

Op bovengenoemd traject vallen met grote regelmaat sprinters uit en vaak zonder vermelding van reden. Persoonlijk is dit voor mij nu de 3e uitvallende sprinter in 2 weken tijd. Aangezien deze sprinters maar eens per 30 minuten rijden levert dit telkens een forse vertraging op. De tussenliggende stations zijn hierdoor slecht bereikbaar. De intercity’s op dit traject rijden dan wel, maar worden in dit geval niet ingezet om te stoppen op tussenliggende stations.
Via deze weg wil ik informeren in hoeverre deze situatie bekend is, wat de oorzaak is en of er actief naar oplossingen wordt gezocht.

MvG,
icon

Beste antwoord door Jeroen 6 februari 2019, 19:03

Deze situatie komt door de inzet van de splinternieuwe sprinters (SNG) op dit traject waarbij bij het koude weer is gebleken dat de treinstellen problemen hebben met rijp aan de bovenleiding. De systemen in deze moderne trein zijn te gevoelig gebleken voor de wisselende spanning die een trein in dat geval krijgt, er wordt nu hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Ondanks dat er heel veel testkilometers gemaakt zijn met deze treinen ontkom je niet aan wat kinderziektes, ondanks dat doet deze nieuwe trein het qua punctualiteit goed.

Vanaf 4 februari wordt deze trein ook ingezet op het traject Leiden Centraal - Hoorn Kersenboogerd.

En wat betreft de intercity's, het is geen optie om deze extra te laten stoppen omdat er dan meerdere aansluitingen verloren gaan en problemen ontstaan qua spoorbezetting verder op op de trajecten van deze treinen. Alleen in hele uitzonderlijke situaties wordt er wel eens voor gekozen intercity's te laten stoppen op tussengelegen stations bij verstoringen.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge
Deze situatie komt door de inzet van de splinternieuwe sprinters (SNG) op dit traject waarbij bij het koude weer is gebleken dat de treinstellen problemen hebben met rijp aan de bovenleiding. De systemen in deze moderne trein zijn te gevoelig gebleken voor de wisselende spanning die een trein in dat geval krijgt, er wordt nu hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Ondanks dat er heel veel testkilometers gemaakt zijn met deze treinen ontkom je niet aan wat kinderziektes, ondanks dat doet deze nieuwe trein het qua punctualiteit goed.

Vanaf 4 februari wordt deze trein ook ingezet op het traject Leiden Centraal - Hoorn Kersenboogerd.

En wat betreft de intercity's, het is geen optie om deze extra te laten stoppen omdat er dan meerdere aansluitingen verloren gaan en problemen ontstaan qua spoorbezetting verder op op de trajecten van deze treinen. Alleen in hele uitzonderlijke situaties wordt er wel eens voor gekozen intercity's te laten stoppen op tussengelegen stations bij verstoringen.
Reputatie 7
Badge +2
Dat deze nieuwe sprinters last hebben van rijp bleek wel zo'n 2 weken geleden, massale uitval in de ochtend op 21 januari. Ook op andere koude dagen vielen er meerdere sprinters uit, vooral in de ochtend.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vast-in-trein-zonder-electriciteid-in-leiden-55186

Maar ik heb het idee dat het niet alleen rijp is die de huidige uitval veroorzaakt. Ook op minder koude dagen of in de middag wanneer de temperatuur zeker 5 of 6 graden boven 0 is vallen regelmatig treinen uit.
Vandaag bv viel de sprinter met vertrek 17.24 van Laan van NOI (trein 6352) uit en ergens vorige week (ik dacht dinsdag) was dat ook het geval.
De uitval is dan wel niet zo massaal dat ze urenlang niet rijden maar de vertrekstaten laten toch meerdere niet rijdende treinen zien.
En ook tussen Leiden Centraal - Hoorn Kersenboogerd lijkt het de afgelopen paar dagen niet helemaal vlekkeloos te gaan.


Zelf heb ik 's morgens standaard de 6327 vanaf De Vink. Daarvan geeft Treinposities aan dat die sinds begin juni 6 keer is opgeheven, 5 van de keren betrof het een SNG. Dat is dus 5 keer in een periode van iets minder dan 3 maanden (SNG rijdt sinds 12 november deze trein) en 1 keer in ruim 5 maanden met een oudere trein(SGM)
https://treinposities.nl/rit_per_station/dvnk/6327
Reputatie 7
Badge +2
Gisteravond was het zo te zien weer goed mis.
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1093272903599251456



Ook vanmorgen uitval van de 6306 en de 6327 op een deel van het traject, deze reed alleen Leiden - Den Haag met een flinke plus en slechts één 3-delig stel, wat vanaf Voorschoten staanplaatsen opleverde.
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Gevoeligheid voor rijp aan de bovenleiding is wel een goede verklaring voor uitval in de vroege ochtenduren, maar zou je niet verwachten in de loop van de middag toch?

Ook was er vandaag in de ochtendspits weer uitval op dit traject, terwijl er geen kou geweest is.

Zijn er nog andere factoren die een rol spelen in dit inmiddels structurele probleem?
Bij nieuwe treinstellen heb je altijd last van problemen in het begin. Kinderziektes, personeel dat nog moet wennen, en externe invloeden hebben allemaal hun impact. Na verloop van tijd zijn er aanpassingen gedaan om de kinderziektes er uit halen, is het personeel inmiddels gewend en zijn er wijzigingen om de invloeden van buitenaf minder impact te laten hebben.
De performance van de SNG is buitengewoon goed voor een nieuwe trein en een stuk hoger dan verwacht werd. Buiten de problematiek met de rijp heb ik zelf niks over echt structurele issues met de SNG gehoord.
Goedemorgen vraagmaarraak,

Welkom bij de Community! Goed dat je ons gevonden hebt om je vraag te stellen.

Inmiddels heb je al wat leden bereid gevonden om je van een reactie te voorzien. Ik hoop daarom ook dat dit het een en ander verduidelijkt.
Mocht je nog vragen hebben, stel deze dan gerust!
Reputatie 4
vraagmaarraak schreef:

Gevoeligheid voor rijp aan de bovenleiding is wel een goede verklaring voor uitval in de vroege ochtenduren, maar zou je niet verwachten in de loop van de middag toch?
Ook was er vandaag in de ochtendspits weer uitval op dit traject, terwijl er geen kou geweest is.
Zijn er nog andere factoren die een rol spelen in dit inmiddels structurele probleem?


Een vaker voorkomen probleem is het stranden of problemen hebben bij 3 gekoppelde stellen.
De trein die de 6de stil stond was er zo een, net als de voorgaande keer in Hillegom. Maar het is al op meerdere plekken gebeurd.
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1093272903599251456
https://treinposities.nl/ritinfo/20190206/6360
Voor de rest heb ik als mcn tot nu toe wel wat kleine zelf op te lossen problemen gehad/over gehoord,
maar dit lijken steeds per treinstel verschillende storingen zijn. Wat soms helaas in uitval resulteert.
Trouwens blijft er aan de trein gewerkt worden door onderdelen aan te passen en software te veranderen,
ook wat ten goed komt van comfort en overlast.
Bijvoorbeeld op het onderdeel dat het luide lawaai van wegblazende lucht maakt, zal een demper komen.

Momo schreef:

Ook vanmorgen uitval van de 6306 en de 6327 op een deel van het traject, deze reed alleen Leiden - Den Haag met een flinke plus en slechts één 3-delig stel, wat vanaf Voorschoten staanplaatsen opleverde.


Klopt. Helaas zien we als personeel dit ook vaker gebeuren dat we helaas moeten rijden met een los 3-delig treinstel in drukke treinen. Zelf ook wel is over gebeld, maar soms zijn er gewoon te weinig treinstellen beschikbaar onder andere omdat treinen die grote problemen hebben gehad meestal aan de kant worden genomen voor onderzoek om het niet nog een keer te laten gebeuren. Helaas merkt U dit als reiziger meer omdat SNG korter is dan SLT (bij SNG 3 en 4 delige treinstellen t.o.v. de SLT 4 en 6 delige treinstellen die los rijden) wanneer er een treinstel mist.
Sinds die treinen ook op de Schiphollijn rijden enorm veel storingen..
Vandaag 2 achter elkaar stuk.
Door de vele uitval zijn ze vaak ook te kort.

Ik denk toch echt dat het testbedrijf veel te kort is geweest.
Was een vervolgorder op de SLT niet beter geweest?

Reputatie 2
De SLT had in de eerste perioden van inzet ook grote problemen. Waarschijnlijjk zijn het gewoon nog kinderziektes, uit meerdere hoeken heb ik gehoord dat het rijden met 3 SNG stellen enkele problemen geeft, hopelijk is het snel opgelost.
Reputatie 4
MaVA schreef:

De SLT had in de eerste perioden van inzet ook grote problemen. Waarschijnlijjk zijn het gewoon nog kinderziektes, uit meerdere hoeken heb ik gehoord dat het rijden met 3 SNG stellen enkele problemen geeft, hopelijk is het snel opgelost.



Bij de SLT was het toch wel een stuk eenduidiger wat de oorzaak was (met name sneeuw e.d. dat door ventilatiesystemen de trein inkwam). Bij de SNG lijkt het meer een scala aan verschillende problemen, bij verschillende weertypen.
SLT was in het begin een heel stuk erger dan SNG nu is. De 4-delige treinen wilden niet met de 6-delige treinen communiceren, verschillende softwareversies konden niet met elkaar gecombineerd worden en meer van dat soort geintjes. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat NS een afnamestop heeft ingesteld en niks meer met de treinen wilde doen tot de problemen opgelost waren. Inmiddels behoren de SLTs tot de groep meest betrouwbare treinstellen.
Elke trein die niet rijdt is er voor de reizigers één te veel. Wat ik echter al eerder aangaf: elke trein kent kinderziektes die voortkomen uit verschillende dingen en in de normale dienst komen er altijd weer zaken naar voren die tijdens testen niet gevonden zijn.
Er zijn geen specifieke problemen met de samenstelling van drie SNGs. Zouden die er wel zijn, dan zou die uiteraard niet meer ingezet (mogen) worden. Zowel de samenstelling van drie SNGs, als van twee en één SNG hebben wel eens problemen.
Alle treinen met de problemen worden direct (bij ernstige problemen) of aan het einde van de dag de dienst uit gehaald, en door de fabrikant wordt dan de ritregistratie uitgelezen waarmee achterhaald kan worden wat er precies mis is gegaan. Daaruit zal dan een oorzaak naar voren komen, en kan daar actie op worden ondernomen.
Reputatie 5
Stond er gisteren toevallig een SNG defect tussen Leiden en Schiphol, rond een uurtje of 17:00? Ik zag de vertraging van rit 3356 oplopen van +15 naar +58… Die rit werd volgens de app gereden met SNG9.
Ja, daar heeft inderdaad een SNG defect gestaan. De trein is uiteindelijk weggesleept.
Het waren 2 SNG's achter elkaar tussen Leiden en Hoofddorp die problemen gaven 12 februari.
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1095376707266244608

Reageer