beantwoord

Reis van Rotterdam Centraal naar Schiphol op zaterdagochtend

• 21 november 2020
  • 18 reacties
  • 351 Bekeken

Beste lezer,

Sinds drie weken rijdt de intercity zaterdagochtend om 6:12 van Rotterdam Centraal naar Schiphol niet. In de app wordt door de weeks aangegeven van wel, maar de avond van tevoren (vrijdag) is de reis ineens niet meer te vinden. Dit is nu al drie keer gebeurd. De trein rijdt dan pas rond 7 uur. Ik werk op Schiphol en moet i.v.m. het rooster weten waar ik aan toe ben. Rijdt de trein vanaf nu pas om 7 uur ‘s ochtends en is het een fout in de app dat hij aangeeft dat hij om 6:12 rijdt, of wordt de trein sinds drie weken op het laatste moment verhinderd?

Met vriendelijke groet,

Roos-Marijn

icon

Beste antwoord door Julian 21 november 2020, 13:40

Vanwege de huidige coronamaatregelen is de ICD treindienst aangepast, waardoor de ICD slechts 1x per half uur in plaats van 1x per 15 minuten rijdt. Helaas heeft dit tot nu toe tot gevolg dat vanaf Rotterdam de eerste twee ICD-treinen ook uitvallen. Er wordt op dit moment gekeken naar de mogelijkheden om die specifieke twee ICD-treinen (dus die van 6:26 en die van 6:55) toch nog te laten gaan rijden, maar of dat gaat lukken is op dit moment helaas nog onduidelijk.

Dus voor nu is de ICD van 7:11 de eerste reismogelijkheid met de ICD richting Schiphol Airport/Amsterdam.

De reguliere IC-treinen van 5:42/5:57/6:12/6:27/6:42/6:57 rijden wel gewoon (waarbij Schiphol dan om :12 en :42 met een overstap in Leiden te bereiken is).

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Bedankt voor de hulp! Ik hoop dat hij volgende week gewoon volgens de planning rijdt.

Goed nieuws, zie https://community.ns.nl/abonnementen-2/ic-direct-trein-vroeg-in-de-ochtend-rijdt-niet-meer-67238?postid=474857#post474857

vanaf week 50 gaat de trein van 6:26 weer rijden

Dat is dus 7 december.

Bedankt voor de hulp! Ik hoop dat hij volgende week gewoon volgens de planning rijdt.

Vandaag reed de trein volgens planning inderdaad niet. Door de geplande werkzaamheden bij Delft is er dit weekend geen treinverkeer tussen Schiedam en Den Haag mogelijk.

Zolang er verder geen werkzaamheden of andere verstoringen zijn zie ik geen reden waarom de trein volgende week niet zou rijden, maar hou uiteraard de reisplanner in de gaten. Ook verstoringen op de dag zelf kunnen er uiteraard toch nog voor zorgen dat een trein uitvalt.

@Julian Vandaag stond ik op het station en reed hij gewoon niet. Vorige week gaf de routeplanner aan dat hij niet ging dus ben ik later vertrokken. Kan ik er van op aan dat hij volgende week wel gewoon gaat om 6:12?

@Raymond123 geeft de routeplanner de aangepaste tijden door de werkzaamheden, zoals eerder gemeld bij dit topic, pas 1 a 2 dagen van tevoren aan?

Reputatie 6
Badge

@rmvh1994

Afgelopen twee weekenden (dus vanaf 7 nov.) waren er werkzaamheden rond Rotterdam. Kan het daar mee te maken hebben gehad? Op sommige momenten was de treindienst tussen Rotterdam en Den Haag ook aangepast.

Ook door de weeks waren er tot vorige week do (12 nov) werkzaamheden.

edit: volgens Julian hebben ze gewoon gereden.

Zoals hier te zien is, heeft vorige week zaterdag de trein gewoon gereden: https://treinposities.nl/ritinfo/20201114/2221

Ik heb geen idee waarom de reisplanner aan zou geven dat die trein uit zou zijn gevallen. De week ervoor hetzelfde verhaal: https://treinposities.nl/ritinfo/20201107/2221

Ook daar zie ik geen uitval van de betreffende trein (ritnummer 2221).

@Julian De afgelopen weken gebeurde steeds hetzelfde: de trein reed niet, al stond dit tot de dag ervoor wel aangegeven.

@Robert B Het gaat dus NIET om de IC direct, maar de gewone IC met overstap op Leiden naar Schiphol, waar jij het over hebt. Er staat steeds aangegeven dat hij rijdt, maar vrijdagavond verandert dat en staat er dat hij niet rijdt (de aansluiting van de gewone IC naar Leiden en de trein van Leiden naar Schiphol).

Er staat nu dat hij gaat, maar ik wil weten of hij dit keer ook echt gaat en niet vrijdagavond ineens niet gaat zoals de afgelopen drie weken gebeurde. De link hieronder is de reis die ik bedoel.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=rotterdam%20centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Schiphol%20Airport&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2020-11-28T07:00&context=arnu%7CfromStation%3D8400530%7CtoStation%3D8400561%7CplannedFromTime%3D2020-11-28T06:12:00%2B01:00%7CplannedArrivalTime%3D2020-11-28T07:02:00%2B01:00%7CyearCard%3Dfalse%7CexcludeHighSpeedTrains%3Dfalse%7CaddChangeTime%3D0%7Cpath%3DTRAIN_ns_IC_2221,8400390,TRAIN_ns_IC_721

Badge +3

Jawel, maar dan via Leiden dus. Maar als je plande voor volgende week zaterdag zou er een IC direct ingepland staan?

Ik kan het niet reproduceren, zowel bij NS als Rijdendetreinen géén vroege ICd de komende weken, in ieder geval niet op 28-11 en 5-12.

Vandaag is de trein inderdaad opgeheven vanwege de geplande werkzaamheden bij Delft, maar vorige week zaterdag en de week daarvoor hebben de treinen voor zover ik kan zien gewoon gereden.

Badge +3

Excuses, ik heb te snel gelezen en de verkeerde aanname gedaan dat het om de ICD van 6:26 ging. De IC van 6:12 heeft voor zover ik kan zien de afgelopen dagen gewoon gereden. Op welke dagen was dat niet het geval volgens u?

De afgelopen weken al niet, dus bijv. gisteren https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2020-11-20/rotterdam-centraal

Doordeweeks kan je dan wel om 6:12 via Leiden. In het weekend (zie vandaag) is de eerste mogelijkheid de sprinter van 6:25 naar Uitgeest.

Excuses, ik heb te snel gelezen en de verkeerde aanname gedaan dat het om de ICD van 6:26 ging. De IC van 6:12 heeft voor zover ik kan zien de afgelopen dagen gewoon gereden. Op welke dagen was dat niet het geval volgens u?

Zaterdagochtend sinds de laatste drie weken.

@Robert B Het gaat dus niet om de IC direct, maar de gewone IC die volgens de klantenservice en @Julian  wel zouden moeten rijden.

Badge +3

De reisplanner wordt per dag gevuld en geeft dus in principe alleen juiste informatie voor vandaag en morgen. Als je kijkt op https://www.rijdendetreinen.nl/serviceberichten/18567-minder-spitstreinen-en-aangepast-nachtnet zie je dat de IC direct inderdaad uitgedund is, maar serie 2200 (Amsterdam via Leiden) gewoon rijdt.

Voor de vroege IC direct, zie de reactie van Julian, daar wordt dus nog naar gekeken.

Reputatie 6

Zoals gezegd zal dat pas een dag van te voren bekend zijn.

Vanwege de huidige coronamaatregelen is de ICD treindienst aangepast, waardoor de ICD slechts 1x per half uur in plaats van 1x per 15 minuten rijdt. Helaas heeft dit tot nu toe tot gevolg dat vanaf Rotterdam de eerste twee ICD-treinen ook uitvallen. Er wordt op dit moment gekeken naar de mogelijkheden om die specifieke twee ICD-treinen (dus die van 6:26 en die van 6:55) toch nog te laten gaan rijden, maar of dat gaat lukken is op dit moment helaas nog onduidelijk.

Dus voor nu is de ICD van 7:11 de eerste reismogelijkheid met de ICD richting Schiphol Airport/Amsterdam.

De reguliere IC-treinen van 5:42/5:57/6:12/6:27/6:42/6:57 rijden wel gewoon (waarbij Schiphol dan om :12 en :42 met een overstap in Leiden te bereiken is).

Het gaat om de reguliere IC-trein op Rotterdam Centraal van 6:12 met een overstap op Leiden Centraal om 6:47.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=rotterdam%20centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Schiphol%20Airport&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2020-11-28T07%3A02

Deze trein wordt dus steeds op het laatste moment gecanceld. Wanneer is er meer zekerheid over welke trein wanneer rijdt? Rijdt de dienst in de link, de IC van 6:12 van Rotterdam Centraal naar Schiphol met overstap op Leiden centraal, op zaterdagochtend 28-11?

Reputatie 7
Badge +3

En de reden dat de app dit niet goed aangeeft, is dat de reisplanner tegenwoordig nog maar een dag vantevoren (enigszins) betrouwbaar is. Er is herhaaldelijk gevraagd dat ook te vermelden (of het probleem gewoon op te lossen), maar dat wordt blijkbaar niet belangrijk genoeg gevonden.

Reputatie 6

Ik heb uit een ander topic begrepen dat treinen inderdaad plotseling geschrapt kunnen worden. En dat zijn dan ook treinen die nog gewoon in de reisplanner staan. Het is maar afwachten welke treinen wel rijden.

Reageer