beantwoord

Reisplanner is verbeterd, maar niet naar Terschelling.

• 7 september 2017
  • 10 reacties
  • 711 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 18737 reacties
Als je op de reisplanner kijkt of je de boot van 09.45 kunt halen in Harlingen, geeft NS een advies met de trein, waarbij je om 09.44 aankomt op Harlingen-Haven. Dan hoor je met wat geluk nog de toeter dat hij vertrekt. Vanuit het westen geredeneerd, zou je die boot dus niet kunnen halen. Echter je komt vijf voor negen aan in Leeuwarden en als je de bus naar de veerboot neemt, ben je er om 09.31. De bushalte is bij de veerhaven, dus ruim op tijd voor de boot. Ik vraag me af waarom dat niet is vermeld. Veel verkeer van Leeuwarden naar Harlingen Haven draait om de veerboten naar Terschelling en Vlieland.
Het is, zeker in de zomer, een forse verkeersstroom.

Eigenlijk zou deze optie moeten worden vermeld als deze bus rijdt. Je kunt vanuit de Randstad dus wel degelijk naar Terschelling met de 'vroege' boot. Het is dan wel op tijd opstaan.:D
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 9 september 2017, 21:05

@Klant_Jac De halte bij de Veerbootterminal heet toch echt Harlingen Veerbootterminal, dit wordt ook voorop de bus vermeld.
Verder is het zoals gezegd voor de ns planner afhankelijk of stations of adressen ingevoerd worden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge
Ah, dat is dus de reden dat lijn 197 bestaat. Deze lijn rijdt Ma-Za om 9:01 en verder überhaupt niet, ook niet in de tegenrichting. Anders is het de 97 of de trein.
Hallo Thom. Wanneer je kiest voor een deur tot deur reisadvies worden deze bussen wel getoond. Je dient dan het adres van de eindbestemming aan te geven.
Reputatie 7
Badge +4
Dat werkt wel en klopt ook. Maar de argeloze reiziger kent het begrip Harlingen Veerterminal of Waddenpromenade niet, denkt ook niet aan die optie en kiest voor Harlingen Haven waar je normaal ook mee reist. Het verschijnt ook niet bij de opties voor Harlingen, je moet Veerbootterminal zelf intypen. Niet iedereen komt op dat idee. Het verschijnt pas na Vee....

Noorderhaven wordt wel aangegeven en op basis daarvan zou je de gok kunnen nemen, omdat er haven staat.
Reputatie 7
Badge
de argeloze reiziger kent het begrip Harlingen Veerterminal of Waddenpromenade niet, denkt ook niet aan die optie en kiest voor Harlingen Haven waar je normaal ook mee reist. Het verschijnt ook niet bij de opties voor Harlingen, je moet Veerbootterminal zelf intypen. Niet iedereen komt op dat idee. Het verschijnt pas na Vee...

Arriva gebruikt de term "veerboothaven" voor de bushalte bij de haven van Harlingen. Als de reisplanner dat koppelt aan "Harlingen Haven" is het probleem opgelost, toch? Dan komen ook de directe busverbindingen van/naar Alkmaar en Heerenveen als reisalternatief in beeld.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, de oplossing is niet zo moeilijk maar het moet wel even 😉 Het verbaast me echt dat het niet standaard wordt aangegeven. Ik woon in de Randstad en werd er mee geconfronteerd dat het niet zou kunnen en dat is ten onrechte.

Als je kiest voor Harlingen als bestemming dan geeft de reisplanner een aantal alternatieven. Veerboothaven, Veerbootterminal of mogelijk boot Terschelling Vlieland is zinvoller dan de nu vermelde alternatieven. Die hoeven ook niet weg, gewoon een van deze mogelijkheden toevoegen. Waddenpromenade hoeft voor de argeloze reiziger ook niet hetzelfde te zijn als de plaats waar de veerboot vandaan vertrekt.

Ik ben er lokaal bekend maar de meeste reizigers naar deze waddeneilanden zijn dat niet.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/adressen-van-stations-15168 is blijkbaar nog actueel. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, en ik heb er bij mijn persiflage ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Reputatie 7
Badge
Zoals de naam zegt: NS reisplanner. Dus geen planner van deur naar deur. Voorbeeld is de verbinding tussen Groningen en Assen vannacht. NS reisplanner geeft aan dat na de laatste stoptrein van 0:53 er geen reis meer mogelijk is. Maar 9292 reisplanner presenteert Qbuzz (#419) nachtbussen om 1:59 en 3:59.

Sowieso ben je tussen Assen Oost en Groningen sneller en goedkoper met de interliner 309 dan met de trein, terwijl de NS reisplanner alleen de trein + bus 50 laat zien.
Reputatie 5
Badge
@Klant_Jac De halte bij de Veerbootterminal heet toch echt Harlingen Veerbootterminal, dit wordt ook voorop de bus vermeld.
Verder is het zoals gezegd voor de ns planner afhankelijk of stations of adressen ingevoerd worden.
Reputatie 7
Badge
@Klant_Jac Verder is het zoals gezegd voor de ns planner afhankelijk of stations of adressen ingevoerd worden.

Mij allemaal bekend. Ik wees er op dat Arriva een andere aanduiding heeft dan NS (in de NS-reisplanner). de NS planner laat alleen de treinverbinding naar het station Harlingen Haven zien. Omdat ze ze feitelijk dezelfde bestemming/halte betreffen, zou het beter zijn om die in de NS-Reisplanner aan elkaar te koppelen. Dan zie je nl. alle snellere en bruikbare verbindingen in het reisadvies.

Reageer