reisplanner Tiel - den Bosch komend weekend | NS Community
beantwoord

reisplanner Tiel - den Bosch komend weekend

  • 25 November 2022
  • 14 reacties
  • 257 Bekeken

Ik wil morgen met de trein van Tiel naar Den Bosch. Ik zie geen storing of werkzaamheden. Toch krijg ik in de reisplanner een omweg: met de bus naar Culemborg en dan met de trein vanaf Culemborg naar Den Bosch. Duurt ongeveer 1 1,5 uur. Maar als ik naar Geldermalsen zou  gaan met de auto, kan ik in 16 minuten met de trein naar Den Bosch. Op een andere pc krijg ik in de reisplanner een reis gepland via Nijmegen naar Den Bosch en dat duurt wel 2uur. Wat is er aan de hand? Is de reisplanner niet in orde?

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 November 2022, 19:04

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Door personeelstekort rijdt er in het weekend eenmaal per uur een sprinter tussen Utrecht en Tiel, en eenmaal per uur een sprinter tussen Utrecht en Den Bosch. De sprinter van Tiel naar Geldermalsen en Utrecht komt om 49 minuten over het hele uur aan in Geldermalsen. De overstap op de sprinter van Geldermalsen naar Den Bosch is beroerd te noemen; die vertrekt namelijk om 41 minuten over het hele uur. U moet dus 52 minuten wachten in Geldermalsen.

Door de lange wachttijd in Geldermalsen krijgt u ogenschijnlijk vreemde adviezen, zoals eerst per bus van Tiel naar Culemborg, of via Utrecht om daar op een intercity naar Den Bosch over te stappen. Deze adviezen worden getoond omdat ze een kortere reistijd hebben dan de reis per sprinter van Tiel naar Geldermalsen, daar 52 minuten wachten en vervolgens per sprinter van Geldermalsen naar Den Bosch.

Als u eerst per auto van Tiel naar Geldermalsen kunt, dan lijkt me dat wel de beste optie.

Reputatie 6

wat mij betreft is het dom en kortzichtig dat Geldermalsen geen IC stop is. natuurlijk zijn er niet gigantisch veel opstappers daar zoals in bijvoorbeeld Utrecht. Maar het is een knoop voor een behoorlijk groot deel van Nederland. Reizigers aantallen zijn maar een deel, de impact op reizigers zou veel meer meegeteld moeten worden. idem dat 2 treinen extra van 4 naar 6 per uur, veel in effectiever is dan van 2 naar 4 per uur. 

ik ben wel nieuwsgierig of dit praktisch tot gedoe haat leiden. Er zijn straks regelmatig reisadviezen met terugreizen. Zoals bijv Utrecht-Boxtel via Eindhoven. 

In de praktijk is er toch geen controle in de trein dus dat valt wel mee.

In zin algemeenheid leidt het opheffen van het terugreisadvies in combinatie met uurdiensten tot de meest bizarre reisadviezen. En ook tot misbruik want als je van Den Bosch naar Eindhoven gaat is in het weekend een eticket Den Bosch-Vught voldoende. Scheelt toch 85% van de kilometers.

Idem dito is van Eindhoven naar Weert een eticket Eindhoven-Geldrop voldoende als je de juiste intercity neemt.

Reputatie 2

ik ben stomverbaasd over de nieuwe dienstregeling. Op zondag naar Purmerend 1 treintje, naar Reeshof 1 treintje per uur. Ik zeg denk ik mijn weekend-vrij op want dit heeft totaal geen zin meer om met het OV te gaan, terwijl het wel ruim 10% duurder wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Door personeelstekort rijdt er in het weekend eenmaal per uur een sprinter tussen Utrecht en Tiel, en eenmaal per uur een sprinter tussen Utrecht en Den Bosch. De sprinter van Tiel naar Geldermalsen en Utrecht komt om 49 minuten over het hele uur aan in Geldermalsen. De overstap op de sprinter van Geldermalsen naar Den Bosch is beroerd te noemen; die vertrekt namelijk om 41 minuten over het hele uur. U moet dus 52 minuten wachten in Geldermalsen.

Door de lange wachttijd in Geldermalsen krijgt u ogenschijnlijk vreemde adviezen, zoals eerst per bus van Tiel naar Culemborg, of via Utrecht om daar op een intercity naar Den Bosch over te stappen. Deze adviezen worden getoond omdat ze een kortere reistijd hebben dan de reis per sprinter van Tiel naar Geldermalsen, daar 52 minuten wachten en vervolgens per sprinter van Geldermalsen naar Den Bosch.

Als u eerst per auto van Tiel naar Geldermalsen kunt, dan lijkt me dat wel de beste optie.

 

Ik was het ook net aan het checken, maar inderdaad door die overstap van 52 minuten krijg je bizarre reisadviezen. Als je dan toch eenmaal in die auto zit denk ik dat je geneigd bent om dan maar met de auto naar Den Bosch te gaan.

Reputatie 7
Badge +1

OF met die bus naar Geldms. Of dat gesellige buurtbusje over de dijk tot Bommel.

OF met dat pontje over en dan de bus naar den Bosch (niet niet erg vaak weekends)

Tja, de afbraak van de sprinterverbindingen buiten de Randstad heeft zo zijn consequenties.

Dank voor alle reacties!

Reputatie 6
Badge

Nog even volhouden. Vanaf 11 december wordt er als vanouds 2x/uur gereden zowel naar Tiel als Den Bosch en zijn de overstaptijden weer normaal.

Nog even volhouden. Vanaf 11 december wordt er als vanouds 2x/uur gereden zowel naar Tiel als Den Bosch en zijn de overstaptijden weer normaal.

Klopt, dan wordt Brabant het haasje en kun je daar uren gaan wachten op aansluitingen. Verdeel en heers heet dat.

Reputatie 6
Badge

Die uurdienst sluit in Den Bosch ten minste wel fatsoenlijk aan op de sprinter uit Geldermalsen.

Die uurdienst sluit in Den Bosch ten minste wel fatsoenlijk aan op de sprinter uit Geldermalsen.

Die wel, maar bijv. In Best en Boxtel ontstaan wachttijden van 45 minuten.

Reputatie 6

ik ben wel nieuwsgierig of dit praktisch tot gedoe haat leiden. Er zijn straks regelmatig reisadviezen met terugreizen. Zoals bijv Utrecht-Boxtel via Eindhoven. 

ik ben stomverbaasd over de nieuwe dienstregeling. Op zondag naar Purmerend 1 treintje, naar Reeshof 1 treintje per uur. Ik zeg denk ik mijn weekend-vrij op want dit heeft totaal geen zin meer om met het OV te gaan, terwijl het wel ruim 10% duurder wordt.

Naast de dwaasheid bij Purmerend is er vooral sprake van een totale kaalslag overal in Brabant. Daar kun je beter buiten kantooruren niet meer met de trein gaan.

Opvallend trouwens dat het noorden en oosten volledig buiten schot blijven.

Reageer