Reistijd bussen Lelystad-Dronten | NS Community
beantwoord

Reistijd bussen Lelystad-Dronten

  • 16 September 2022
  • 8 reacties
  • 988 Bekeken

Met hoe veel extra reistijd moet ik rekening houden op 19 september a.s. voor de bussen tussen Dronten en Lelystad voor mijn reis Groningen-Almere?

Is omreizen via Amersfoort-Weesp- Lelystad aan te raden ipv Zwolle-Lelystad?

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 September 2022, 11:31

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Ik zou sowieso omreizen per trein.

Een reis van Groningen via Amersfoort, Weesp en Lelystad naar Almere kost 2:36, en een reis van Groningen via Dronten en Lelystad naar Almere kost nu in het ideale geval ongeveer evenveel tijd. Tussen Zwolle en Dronten rijden alleen sprinters, en vanuit Groningen is de overstap op die sprinters 22 minuten. Daarna moet u tussen Dronten en Lelystad per bus. De overstap in Lelystad op een trein naar Almere is ook lang.

Bovendien is het maar de vraag hoe stipt de bussen rijden. Gisteren en vandaag is er gewaarschuwd dat er maar beperkt bussen beschikbaar zijn. Met omreizen hebt u meer zekerheid over de totale reisduur. En de reis is comfortabeler.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag mij af of de reis comfortabeler is. Ik lees op dat traject veel over veel te korte treinen.

Badge +3

Dat is wel waar. Als er enige flexibiliteit zit in het tijdstip van reizen, dan zou ik van tevoren even de treinlengtes bekijken en op basis daarvan een tijdstip bepalen.

Reputatie 5

Met hoe veel extra reistijd moet ik rekening houden

In theorie zouden er om het half uur bussen tussen Lelystad en Dronten rijden. In de praktijk is dat lang niet altijd zo. Hoewel NS zegt deze problemen na dit weekend op te lossen, zou ik er niet blind op vertrouwen.

Ik raad dus inderdaad aan om per trein om te gaan omreizen via Weesp - Amersfoort - Zwolle. Wellicht zal het niet de meest comfortabele reis zijn (grotere drukte dan voorheen), maar in ieder geval loop je minder risico om onderweg te stranden.

Reputatie 7
Badge +1

Punt is niet zozeer de reistijd in de bus-maar de onvoorspelbare tijd die je zal moeten wachten tot die komt en of je dan mee kan. Dat kan dus geen enkele planner voor jou vooruitzien

Reputatie 7
Badge +1

Lees net op twitter dat mensen dus 2 uur hebben staan wachten op een bus vandaag. Dit terwijl een woordvoerster van NS toch had gezegd dat vanaf 20 september de problemen met het busvervoer zouden zijn opgelost. 

Lees net op twitter dat mensen dus 2 uur hebben staan wachten op een bus vandaag. Dit terwijl een woordvoerster van NS toch had gezegd dat vanaf 20 september de problemen met het busvervoer zouden zijn opgelost. 

De problemen zijn groot met het busvervoer, rijden voor een deel buitenlandse bussen en nog is het niet rond te krijgen.  De provincie is hier ook al mee bezig geweest met de streekvervoerder maar ook die kunnen niet voorzien in een volledige busdienst tussen Lelystad en Dronten v.v. vanwege te weinig personeel.  Ook bij de streekvervoerder hebben ze de grootste moeite om de huidige lijnen in stand te houden vanwege personeelskrapte.

Reputatie 2

Afgelopen zondag was het weer een puinhoop inderdaad. Op de heenweg richting Lelystad om 13:00 reed de bus weg zonder passagiers vanwege einde dienst o.i.d., geen personeel te vinden en klantenservice onbereikbaar. Een half uur later kwam er gelukkig een bus. 

Op de terugweg naar Dronten zijn last-minute bussen geannuleerd en de reisplanner aangepast, maar zelfs dat klopte niet want de bus die geannuleerd zou zijn kwam gewoon opdagen. Ook hier geen personeel te vinden.

Ondertussen is de storing (want dat is het nog steeds, geen geplande werkzaamheden) veranderd naar werkzaamheden en zijn de uitgevallen treinen uit de reisplanner gehaald zodat NS een paar euro hoopt te besparen op Gtbv-claims (immers zou je nu plotseling geen half uur vertraging meer hebben).

De beloften die NS 2 weken geleden in de media heeft gemaakt dat de problemen met busvervoer zouden worden opgelost zijn nog steeds niet waargemaakt.

Reageer