beantwoord

Reistijd Helmond-Dordrecht

• 19 augustus 2020
  • 25 reacties
  • 729 Bekeken

Reputatie 3

Binnenkort moet ik weer regelmatig voor mijn werk naar Dordrecht. Een aantal jaar geleden moest ik dat ook en dan pakte ik gewoon de intercity van Venlo naar Den Haag en dan was ik in 5 kwartier van Helmond in Dordrecht (of terug). Maar ik begrijp dat die verbinding niet meer bestaat. Is de reistijd van toen ook vandaag de dag nog te halen en hoe veel overstappen zijn er dan?

icon

Beste antwoord door Robert B 19 augustus 2020, 21:13

De treinen van Eindhoven naar Den Haag rijden tussen Breda en Rotterdam over de HSL, dus vanuit Helmond zal je voor naar Dordrecht moeten overstappen in Eindhoven en Breda, de reistijd is dan 1:30

Intercity’s vanuit Venlo rijden na Eindhoven door richting Schiphol.

Er is ook nog een optie met één overstap in Den Bosch, maar dat is 2:00 reistijd. Die trein is soms trouwens een rechtstreekse intercity Venlo - Dordrecht, maar die rijdt helemaal via Amsterdam Zuid en Schiphol, en doet er dus nog veel langer over dan vanaf Den Bosch met een sprinter naar Dordrecht.

Bekijk origineel

25 reacties

Hoi PeterJKH! Die 5 kwartier zullen er nu op zijn minst 6 zijn. Kijk hier maar eens bij volgende week dinsdag bijvoorbeeld. Die 1,5 uur is met 2 overstappen, op Eindhoven en Breda.

Badge +3

De treinen van Eindhoven naar Den Haag rijden tussen Breda en Rotterdam over de HSL, dus vanuit Helmond zal je voor naar Dordrecht moeten overstappen in Eindhoven en Breda, de reistijd is dan 1:30

Intercity’s vanuit Venlo rijden na Eindhoven door richting Schiphol.

Er is ook nog een optie met één overstap in Den Bosch, maar dat is 2:00 reistijd. Die trein is soms trouwens een rechtstreekse intercity Venlo - Dordrecht, maar die rijdt helemaal via Amsterdam Zuid en Schiphol, en doet er dus nog veel langer over dan vanaf Den Bosch met een sprinter naar Dordrecht.

Reputatie 3

Ah, OK, dank je wel. Op dit traject is de dienstregeling dus behoorlijk verslechterd, begrijp ik. Van een rechtstreekse verbinding naar minstens twee keer overstappen… én een veel langere reistijd dan vroeger. Denk dat ik de auto dan maar pak.

Badge +3

Op werkdagen is er vier keer per dag een verbinding in anderhalf uur met één keer overstappen in Eindhoven: vanuit Helmond om 7:45, 11:45, 15:45 en 19:45, en vanuit Dordrecht om 6:18, 9:18, 13:18 en 17:18.

Badge +3

Ah, OK, dank je wel. Op dit traject is de dienstregeling dus behoorlijk verslechterd, begrijp ik. Van een rechtstreekse verbinding naar minstens twee keer overstappen… én een veel langere reistijd dan vroeger. Denk dat ik de auto dan maar pak.

Als je niet van overstappen houdt (plus kwartier extra reistijd) dan is het inderdaad behoorlijk uitgedund voor van/naar Dordrecht.

Afhankelijk van het tijdstip waarop je reist krijg je met de auto natuurlijk ook vaak te maken met file’s op de A58, vooral tussen Oirschot en Tilburg, en als je vanuit Helmond komt vaak ook op de A67 en rondom Eindhoven.

Dat laatste is op zich wel te omzeilen als je via de A270 naar Eindhoven rijdt en dan via Ekkersrijt (de IKEA), maar daar is het ook vaak erg druk, al valt dat de laatste maanden natuurlijk reuze mee wegens de vele thuiswerkers.

Reputatie 3

Op werkdagen is er vier keer per dag een verbinding in anderhalf uur met één keer overstappen in Eindhoven: vanuit Helmond om 7:45, 11:45, 15:45 en 19:45, en vanuit Dordrecht om 6:18, 9:18, 13:18 en 17:18.

Ah, OK dus dan hoef je alleen maar in Eindhoven over te stappen en dan direct naar Dordrecht? Da's fijn.

Maar waarom is die intercity Venlo-Den Haag dan opeens weg? Die heeft tientallen jaren gereden en er waren genoeg reizigers, kan ik me herinneren. Waarom slaat die Dordrecht opeens over? Heeft dat te maken met het mislukken van de Fyra?

Reputatie 7
Badge +3

Ah, OK dus dan hoef je alleen maar in Eindhoven over te stappen en dan direct naar Dordrecht? Da's fijn.

Maar waarom is die intercity Venlo-Den Haag dan opeens weg? Die heeft tientallen jaren gereden en er waren genoeg reizigers, kan ik me herinneren. Waarom slaat die Dordrecht opeens over? Heeft dat te maken met het mislukken van de Fyra?

De intercity's uit Eindhoven rijden sinds een paar jaar via de HSL en komen dus niet langs Dordrecht. 

Reputatie 7

Er willen uit Brabant veel meer mensen naar Rotterdam dan naar Dordrecht. Er gaan al een paar jaar maar liefst 5 zeer lange IC's en ICD's per uur vanaf Breda naar Rotterdam en verder over de HSL. Ook wel wat overdreven lijkt me. 2x per uur een Sprinter blijft over. Die paar rechtstreekse IC's van/naar Dordrecht zijn trouwens erg slecht bezet op het stuk tussen Dordrecht en Breda. En sluiten ook nergens goed op aan.

Badge +3

Er willen uit Brabant veel meer mensen naar Rotterdam dan naar Dordrecht. Er gaan al een paar jaar maar liefst 5 zeer lange IC's en ICD's per uur vanaf Breda naar Rotterdam en verder over de HSL. Ook wel wat overdreven lijkt me. 2x per uur een Sprinter blijft over. Die paar rechtstreekse IC's van/naar Dordrecht zijn trouwens erg slecht bezet op het stuk tussen Dordrecht en Breda. En sluiten ook nergens goed op aan.

Vanuit (Eindhoven)Breda naar Rotterdam/Den Haag komt daar de IC 1100 ook nog bij, naast die 5 ICD’s naar Amsterdam. Veelal luchtvervoer (zit er nooit in maar zie ze voorbij rijden tussen Best en Eindhoven meerdere malen per dag).

Dordrecht is behoorlijk ‘fucked’ qua fatsoenlijke verbindingen. De directe verbindingen (elke 4 uur, voor uw gemak!) lijken in deze tijd nogal middeleeuws, bijna zoals een buurtbusje in een dorpje in Limburg (maar ook in een stad als Woerden in het weekend!) dat een paar keer per dag rijdt, omdat het moet… Met dan wel weer pensionado’s aan het stuur die met 130 km/u gassen over wegen waar je 60 of 80 mag omdat jij toevallig die aansluiting in Utrecht of die andere bus vanaf Montfoort wilt hebben.. dank u Syntus Utrecht! 

Helmond schijnt trouwens weer een paar opgeheven buslijnen terug te krijgen, want dat hele Bravo Flex (bel/bestelbus) idee niet zo’n succes. De remise in Helmond wordt (blijkbaar) uitgebreid met het braakliggend terrein ernaast. Maar dat terzijde en off topic, misschien weet @mrfreeze daar meer over?

Zeg nooit nooit.. voor je het weet kan je misschien vanuit Helmond met een Flixbux naar waar je wel of niet heen wilt.. :rofl: De overstap met een trein in Eindhoven (en eventueel Breda) lijkt me dan te overzien als de kosten of niet kunnen werken in de auto mee speelt.

Reputatie 7
Badge +3

Helmond schijnt trouwens weer een paar opgeheven buslijnen terug te krijgen, want dat hele Bravo Flex (bel/bestelbus) idee niet zo’n succes. De remise in Helmond wordt (blijkbaar) uitgebreid met het braakliggend terrein ernaast. Maar dat terzijde en off topic, misschien weet @mrfreeze daar meer over?

Eerlijk gezegd geen idee. Ik loop altijd naar het station :slight_smile: Heb er ook niks over gelezen, maar ik volg ook niet altijd alles :innocent: (nee/nee-sticker ftw! :wink: )

Reputatie 7
Badge +3

Bravo Flex wordt overal in Brabant komend december beëindigd, er was gemiddeld 42 euro subsidie per reiziger nodig en dat vond de politiek financieel niet langer verantwoord. Niet verwonderlijk natuurlijk met een betaalde chauffeur en gemiddeld één reiziger. 

In nieuwe OV-concessies wordt dit vervoer nu geïntegreerd met de regiotaxi voor wmo-vervoer. Wat er tussen december en de nieuwe concessies gebeurt is onduidelijk. Over herstel van de oude busdiensten heb ik nooit iets gehoord. 

Daarnaast experimenteren de OV-bedrijven op dit moment met leenfietsen en zijn er op een aantal plaatsen (waaronder ook Eindhoven en Helmond) ook experimenten met (particuliere) elektrische scooters van Go Sharing. Ik woon zelf in Den Bosch en daar worden die veel gebruikt. Dit soort systemen lijken financieel wat kansrijker omdat je daarvoor geen betaalde chauffeur nodig hebt. 

Reputatie 7

Bravo Flex wordt overal in Brabant komend december beëindigd, er was gemiddeld 42 euro subsidie per reiziger nodig en dat vond de politiek financieel niet langer verantwoord. Niet verwonderlijk natuurlijk met een betaalde chauffeur en gemiddeld één reiziger. 

Niet verwonderlijk ook, die ene reiziger, gezien het gedoe om dat Flex te gebruiken. In de praktijk zie je dat iemand even weggebracht of opgehaald wordt door een bekende of dat de eigen fiets gebruikt wordt ipv OV.

Zodra iets gereserveerd moet worden haken veel mensen al af, als ze nog een ander alternatief kunnen krijgen.

Men kan zich afvragen waarom de gewone bussen al jaren zo leeg zijn afgezien van de studenten en scholieren. In plaats van te proberen de aantrekkingskracht te vergroten (tarief, aansluiting, snelheid), heft men maar op en gaat over op tot mislukken gedoemde Vlinders, Flexen, Opstappers en hoe ze ook mogen heten.....

Reputatie 3

Niet verwonderlijk ook, die ene reiziger, gezien het gedoe om dat Flex te gebruiken. In de praktijk zie je dat iemand even weggebracht of opgehaald wordt door een bekende of dat de eigen fiets gebruikt wordt ipv OV.

Zodra iets gereserveerd moet worden haken veel mensen al af, als ze nog een ander alternatief kunnen krijgen.

Men kan zich afvragen waarom de gewone bussen al jaren zo leeg zijn afgezien van de studenten en scholieren. In plaats van te proberen de aantrekkingskracht te vergroten (tarief, aansluiting, snelheid), heft men maar op en gaat over op tot mislukken gedoemde Vlinders, Flexen, Opstappers en hoe ze ook mogen heten.....

Wat Helmond terecht heb je gelijk over de manier waarop het stadsvervoer om zeep is geholpen. Ik woon nu 25 jaar in Helmond en toen ik hier kwam wonen, waren de bussen goed bezet, en reden tot pakweg 23.00 uur in de avond. Ook in het weekend. Ik ging in die tijd regelmatig met de bus naar de stad en die bus was nooit leeg. Maar er was dan ook een goede frequentie (3-4 keer per uur) en die zakte hooguit in de avond en op bepaalde tijdstippen in het weekend af naar een halfuursdienst, nog altijd OK.

Sindsdien is het alleen maar verder uitgekleed. Frequentie ging omlaag tot het een uursdienst werd, in de avond reden er geen bussen meer, aanvankelijk in het weekend op zaterdag nog wel, maar op zondag niet meer, en daarna óók op zaterdag niet meer.

Bovendien is het lijnennet nooit herzien om aan de ontwikkelingen in de stad te voldoen. Tot het bittere einde hield men vast aan de lijnen en routes zoals die ooit in de jaren '70/'80 waren bepaald, zonder te kijken wáár in de stad behoefte was aan OV en hoe men daarop in kon spelen. Zo lagen grote delen van de stad gewoon braak qua stadsbus. In de hele Vogelwijk bijv. een grote wijk met veel gezinnen, kwam geen bus. Die reed hooguit langs de rand en dan moesten mensen die van de bus gebruik wilden maken, alsnog 20 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Dan houdt het al gauw op natuurlijk en zoekt men andere middelen van vervoer.

Bovendien sloten de bussen dié er waren, nooit aan op de treinen. Als je destijds met de bus naar het station ging, was de Intercity Venlo-Den Haag (die toen nog reed) nét 2-3 minuten daarvoor vertrokken en moest je dus een half uur wachten. En kwam je met de trein aan uit Eindhoven, dan kon je er donder op zeggen dat de stadsbussen nét aan het wegrijden waren als jij de trein uit kwam en dan kon je een half uur op de bus wachten.

Resultaat is dan natuurlijk dat mensen steeds minder kiezen voor de bus.

Is hier eigenlijk off-topic, want ik had het over de verbinding Helmond-Dordrecht van de NS, maar misschien ook wel eens interessant een kijkje te hebben hoe er met ander OV wordt omgegaan tegenwoordig.

Reputatie 3

Overigens, die trein die dan direct van Eindhoven naar Dordrecht gaat, gaat die echt direct, of via Utrecht en Rotterdam? Dus maakt die een mega-omweg?

Badge +3

De rechtstreekse treinen Venlo - Dordrecht gaan via Helmond, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol en dan Leiden, Den Haag, Rotterdam etc. Mega omweg inderdaad, doet er bijna 3½ uur over in totaal. Vandaar dat daar ook bij staat dat je dan beter vanaf Den Bosch een sprinter naar Dordrecht kunt nemen.

Maar er zijn er dus (vanuit Eindhoven) een paar per dag die gewoon via Tilburg en Breda gaan.

Reputatie 3

De rechtstreekse treinen Venlo - Dordrecht gaan via Helmond, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Zuis, Schiphol en dan Leiden, Den Haag, Rotterdam etc. Mega omweg inderdaad, doet er bijna 4½ uur over in totaal. Vandaar dat daar ook bij staat dat je dan beter vanaf Den Bosch een sprinter naar Dordrecht kunt nemen.

Maar er zijn er dus (vanuit Eindhoven) een paar per dag die gewoon via Tilburg en Breda gaan.

Bedankt, dus een paar keer per dag is er gewoon een directe verbinding Eindhoven-Dordrecht zónder omweg?

Reputatie 7

Ja, 4 of 5x per dag op werkdagen.

Reputatie 7
Badge +3

Direct zonder omweg gaat er inderdaad 4 keer per dag een trein, alleen op werkdagen. 

http://nsdr.bemined.nl/2020-1/dienstregeling-1900-week.html

De trein met omwegen gaat op werkdagen pas na 6 uur 's avonds, dus om naar werk te gaan heb je daar niets aan, even aannemende dat je kantoortijden werkt. 

http://nsdr.bemined.nl/2020-1/dienstregeling-3700-week.html

Reputatie 3

Dank voor de informatie allemaal. En denk met verlangen terug aan de verbinding Venlo-Den Haag, die tientallen jaren lang prima dienst deed :(

Reputatie 6
Badge

Dank voor de informatie allemaal. En denk met verlangen terug aan de verbinding Venlo-Den Haag, die tientallen jaren lang prima dienst deed :(

Die verbinding (Den Haag <> Eindhoven met stop Dordrecht) bestond gisteren ook ‘nog’: storing op de HSL. :)

Reputatie 6

Dordrecht is het kind van de rekening geworden dankzij de HSL.

Badge +3

Die verbinding (Den Haag <> Eindhoven met stop Dordrecht) bestond gisteren ook ‘nog’: storing op de HSL. :)

Stoppen ze dan echt op Dordrecht? Dat is wel prettig, ondanks de extra reistijd maar die is toch al bijna een half uur.

Reputatie 4

Stoppen ze dan echt op Dordrecht? Dat is wel prettig, ondanks de extra reistijd maar die is toch al bijna een half uur.

Het lijkt wel alsof NS een soort nooddienstregeling achter de hand heeft als er verstoring is op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Ik heb afgelopen jaren verschillende keren een trein naar Eindhoven zien staan op spoor 5 in Dordrecht met vertrektijd 17.02 uur en de vermelding “extra trein”.

Badge +3

Het lijkt wel alsof NS een soort nooddienstregeling achter de hand heeft als er verstoring is op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Ik heb afgelopen jaren verschillende keren een trein naar Eindhoven zien staan op spoor 5 in Dordrecht met vertrektijd 17.02 uur en de vermelding “extra trein”.

Nou ja dat dus, maar op zich dus prima om (als je er toch langskomt) even te stoppen op Dordrecht.

Omgeleide treinen Amsterdam - Utrecht via Hilversum ook, maar dat is meestal ‘s nachts en dan is station Hilversum gesloten.

Reputatie 3

Eigenlijk heeft het Fyra-debacle veel ellende opgeleverd, want mede daardoor is de trein Venlo-Den Haag via Dordrecht komen te vervallen. De Fyra was uit elkaar gevallen (letterlijk) en dus “moest” men iets met die dure HSL-lijn die er lag. En mede daardoor is de al tientallen jaren prima functionerende lijn Venlo-Den Haag opgeofferd.

Reageer