beantwoord

reizen apeldoorn amsterdam slechter

• 13 januari 2020
  • 19 reacties
  • 514 Bekeken

De nieuwe dienstregeling is wat mij betreft niet positief. Nu is er geen rechtstreekse verbinding meer vanuit Apeldoorn naar Amsterdam. Vast een verbetering voor de mensen die naar Utrecht moeten, maar die konden al rechtstreeks. De trein is ineens ook een stuk drukker. Normaal gesproken werkte ik nog wel in de trein vanaf Apeldoorn tot Amsterdam CS maar dat is een stuk minder. Tussen Apeldoorn en Stroe is er geen internet. Daarna laptop opstarten. Maar met een dikke 10 minuten moet je dan je hele hebben en houden inpakken om over te stappen. Daarna is het even kijken of je nog een goede plek hebt om even te werken tot aan Amsterdam. Je komt als laatste in een wederom volle trein. En dus niet zelden zit ik op het tussenstuk.

Ook gebeurt het dat de overstaptrein al weg is. Zit nml maar 2 minuten tussen, dus Ff sprintje. Dan doorrijden via Utrecht naar Amsterdam. Deze reis duurt bij voorbaat al een kwartier langer. Vanaf Utrecht is het dan gegarandeerd staan tot Amsterdam Amstel.

Kortom ben er niet blij mee.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 13 januari 2020, 11:51

Goedemorgen arnoo7.

Erg spijtig om te lezen dat jouw treinreizen er flink op achteruit zijn gegaan. Ik heb je feedback doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Hopelijk kan dit in de toekomst tot verbetering leiden. 

Bekijk origineel

19 reacties

Goedemorgen arnoo7.

Erg spijtig om te lezen dat jouw treinreizen er flink op achteruit zijn gegaan. Ik heb je feedback doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Hopelijk kan dit in de toekomst tot verbetering leiden. 

Reputatie 7

Hoor ik vaker. Directe reizigers zijn nu aangewezen op de Intercity Amsterdam-Berlijn, die maar eens in de twee uur rijdt.

Reputatie 3

Deze klachten zijn waarschijnlijk ook gehoord door reizigers naar Utrecht, voorgaande jaren.

Deze klachten zijn waarschijnlijk ook gehoord door reizigers naar Utrecht, voorgaande jaren.

Ik denk dat dat meevalt. De verbinding van en naar Utrecht was prima met hier. Heb het regelmatig gereden. En een periode zelfs dagelijks. Een keer in het half uur rechtstreeks en een keer in het half uur met overstap.

Goedemorgen arnoo7.

Ik hoop dat het helpt. Vandaag rijden we om 54 Amersfoort binnen. Duurt echter tot 56 voordat de trein stil staat. Iedereen naar Amsterdam snel het perron over sprinten maar de machinist kent geen genade en rijdt precies voor eenieders neus weg. Keuze wachten op de volgende of via Utrecht. Snel de trein dus weer in. Mijn zitplek inmiddels dus verruild voor een mooie staplek op het tussenstuk. Zometeen in Utrecht overstappen voor een nieuwe staplek naar Amsterdam. Maar Hey, je betaalt voor het vervoer.

Als je toch een overstap inplant, wat niet ideaal is zorg dan dat deze in elk geval gehaald kan worden of wacht even een minuutje.

Hoor ik vaker. Directe reizigers zijn nu aangewezen op de Intercity Amsterdam-Berlijn, die maar eens in de twee uur rijdt.

Dat klopt. Ik hoor dezelfde geluiden van mijn medereizigers. Ben ook benieuwd of forumleden mijn ervaring delen?

Maar die trein willen ze juist ontlasten. Neem nu standaard deze trein terug. Omdat alle treinen erom heen een kwartier langer onderweg zijn. Dat kwartier mag ik doorbrengen op een koud perron bij de overstap. Ga nu wel eerder van mijn werk dus ms dat de baas nog gaat mopperen binnenkort maar dat heb ik er voor over.

Maar goed, heb mijn punt gemaakt, hopelijk doet NS er wat mee. Zal er dus over ophouden.

Overigens afgelopen vrijdag met de auto naar het werk gegaan omdat vrijdag vaak rustig op de weg is. Dat was goed te doen, denk dat ik die erin hou voorlopig. Verder zal ik het wel zien.

Heb net op een ander topic met dezelfde klacht gereageerd dat ik deze klacht onderschrijf. De overstap van Deventer - Apeldoorn richting Amsterdam is helemaal geen officiële aansluiting en de trein naar Amsterdam mag officieel niet eens wachten op de reizigers uit richting Apeldoorn als die ietsje later binnenrijden. Die rijdt dus hoe dan ook stipt op tijd weg en het lijkt zelfs of ze haast maken met het dichtdoen van de deuren als ze de trein uit Deventer zien aankomen want anders vertrekken ze zelf te laat ivm de overstappers.

Super frustrerend voor alle overstappende reizigers (waarvan er elke trein toch enige tientallen zijn) en een zeer slechte optics voor het NS personeel dat er zo op het oog op gebrand lijkt om je vooral NIET mee te nemen in ‘hun’ trein.

Plus dat de reizigers vervolgens naar een ander spoor mogen lopen om daar dan 10 minuten tot een kwartier te gaan staan wachten op de volgende aansluiting.

Ik heb dit al in een andere post geplaatst met hetzelfde verhaal: van de 13 ritten heb ik er nu 8 gehaald. Vanmorgen was het helemaal feest: we rollen binnen op Amersfoort centraal, omroep is dat de trein naar Amsterdam klaar staat op het andere perron en vervolgens klinkt het signaal dat deze gaat vertrekken voordat de trein uit Apeldoorn stil staat (want we zijn vooral rustig het station binnen gereden). 

En vervolgens gaan de deuren toch weer open… maar ik zat ondertussen alweer op een stoel, met het omrijden via Utrecht als gevolg. Kortom - het is een chaotische, niet werkende aansluiting, en kan - met excuus - beter een aanfluiting worden genoemd. 

De terugreis begin ik meestal maar een kwartier eerder met een overstap in Utrecht - omdat ik het risico van het missen van de trein richting Apeldoorn in Amersfoort niet wil lopen. En het ‘aankaarten’ .. ik heb er nog weinig effect van gezien, helaas. 

Net weer de aansluiting op Amersfoort gemist. Hard hollend stoof iedereen vanuit de trein uit Deventer het perron over naar de trein naar Amsterdam, die het nog net voor elkaar kreeg de deuren voor onze neuzen dicht te klappen. En dan lees ik zo'n trots bericht over de geweldige nieuwe dienstregeling. Bizar. Reizen de dienstregeling makers zelf weleens met de trein?

Net weer de aansluiting op Amersfoort gemist. Hard hollend stoof iedereen vanuit de trein uit Deventer het perron over naar de trein naar Amsterdam, die het nog net voor elkaar kreeg de deuren voor onze neuzen dicht te klappen. En dan lees ik zo'n trots bericht over de geweldige nieuwe dienstregeling. Bizar. Reizen de dienstregeling makers zelf weleens met de trein?

Hopeloos ja. Ik ook weer een paar keer vandeweek. Ik heb een collega die het al niet een meer probeert. Blijft meteen maar zitten richting Utrecht. Maar dat moest toch ontlast worden?

Ik zou alleen niet weten wat je ermee kan. Want op het forum hoor je beleefd “spijtig te horen” en de machinist blijft beleefd voor je neus wegrijden.

zeer slecht

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen kun je vanaf/via Deventer naar Amsterdam veel handiger met een rechtstreekse trein naar Amsterdam Zuid reizen dan met een overstap in Amersoort naar het Centraal Station. De Amsterdamse binnenstad is via station Zuid vrijwel even goed bereikbaar als via het Centraal Station. Alleen als je vlakbij het Centraal Station moet zijn of daar moet overstappen ligt het anders.

Reputatie 7

Deuren horen op zo'n belangrijke overstapverbinding waarop veel mensen reizen, natuurlijk niet voor je neus dicht te gaan. Wat het tegenargument ook is. Als het niet mogelijk is moet je zorgen dat het mogelijk wordt.

In de meeste gevallen kun je vanaf/via Deventer naar Amsterdam veel handiger met een rechtstreekse trein naar Amsterdam Zuid reizen dan met een overstap in Amersoort naar het Centraal Station. De Amsterdamse binnenstad is via station Zuid vrijwel even goed bereikbaar als via het Centraal Station. Alleen als je vlakbij het Centraal Station moet zijn of daar moet overstappen ligt het anders.

Ik denk dat de meeste reizigers die naar Centraal reizen dat wel weten, anders zouden ze niet in die trein zitten. En inderdaad, ik werk op de Piet Heinkade - en dan is Zuid geen optie.. 

Ik denk dat de meeste reizigers die naar Centraal reizen dat wel weten, anders zouden ze niet in die trein zitten. En inderdaad, ik werk op de Piet Heinkade - en dan is Zuid geen optie.. 

Dat laatste vraag ik mij dan toch af. In Zuid kan je de Noord-Zuidlijn nemen en die is in zo’n 10 minuten van Zuid op Centraal. Rijdt ook zeer frequent, dus je hebt bijna geen wachttijd. 

Dat laatste vraag ik mij dan toch af. In Zuid kan je de Noord-Zuidlijn nemen en die is in zo’n 10 minuten van Zuid op Centraal. Rijdt ook zeer frequent, dus je hebt bijna geen wachttijd. 

Even voor je uitgezocht: er gaat een trein ieder half uur richting Zuid: om 03 of 33. Dus ik moet een kwartier eerder weg (07.03) en kom om 08:15 aan op Zuid. Vervolgens 15 - 20 minuten richting centraal… wat ook nog eens extra kosten oplevert. Mijn ervaring is dat deze lijn al redelijk vol zit. Dus voor alles is een oplossing (ik kan ook via Zwolle of Arnhem als het moet) maar ik vind 1 uur en 10 minuten rechtstreekse reistijd meer dan genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

@Arie V

Het aantal reizigers dat echt bij CS zelf moet zijn is niet zo groot, de meesten moeten ergens in de binnenstad zijn. En voor veel van die mensen is Zuid vaak een betere optie dan CS, maar mensen reizen nu eenmaal uit gewoonte via CS.

@Arie V

Het aantal reizigers dat echt bij CS zelf moet zijn is niet zo groot, de meesten moeten ergens in de binnenstad zijn. En voor veel van die mensen is Zuid vaak een betere optie dan CS, maar mensen reizen nu eenmaal uit gewoonte via CS.

Dat is nogal een straffe aanname. Ik denk zelf dat de meerderheid reist op basis van het advies in de reisplanner, en ik ben nog geen 1 keer een advies tegengekomen wat me via Zuid doet reizen. Maar ik ben wel benieuwd waar je die aanname op baseert. Als ik zie wat er in Amersfoort en Hilversum in stapt voor centraal… die zouden dan met z'n allen 9 bakken  vullen met een verkeerde bestemming?

Reputatie 5

Bovendien: voor heel Noord-Holland “voorbij CS” (Haarlem en alles boven het Noordzeekanaal) is Zuid helemaal geen alternatief.

Deuren horen op zo'n belangrijke overstapverbinding waarop veel mensen reizen, natuurlijk niet voor je neus dicht te gaan. Wat het tegenargument ook is. Als het niet mogelijk is moet je zorgen dat het mogelijk wordt.

Eens. 

ik vind trouwens de NS heel vreemd omgaan met klachten. Viel me al op dat in dit draadje verder niet gereageerd wordt door NS. Dus dacht zal een formele klacht indienen. Dat moet dan via chat of telefoon. Dus ik via de chat ingediend ik denk dan krijg je ook een formeel antwoord of ze er wat mee gaan doen. Wel weer een beleefde medewerker In de chat.  Maar bij het indienen werd er wel gelijk bij vertelt: u krijgt geen terugkoppeling van deze klacht????

Klinkt als: we nemen het ter kennisgeving aan.”, bedankt en succes. De arrogantie van een monopolist zeg, vreselijk. Moet ik eens doen op mijn werk zo met klanten omgaan.…

Reageer