Reiziger pesten op NoordOost corridor

  • 28 januari 2017
  • 7 reacties
  • 284 Bekeken

Reputatie 3
(Dit verhaal bevat veel sarcasme, mijn manier om de frustratie te uiten dat er geen actie plaatsvind vanuit de NS.)

Sinds de nieuwe dienstregeling is al het dubbeldekker (VIRM) materieel tussen Rotterdam/Den Haag Centraal - Enschede/Schothorst/Leeuwarden/Groningen grotendeels vervangen door koplopers. Dit is al 8 weken een ramp, en niet eens zozeer in de spits wanneer de materieelschaarste het grootst is! Wat veroorzaakt deze problemen en hoe zegt de NS dat de reiziger optimaal wordt dwarsgezeten:

1. NS plant te krap, liefst zo krap mogelijk
Als alles volgens planning rijdt past alles nét. Als iets niet optimaal is dan niet, en dat is al snel het geval bij de kleinste storing. Daarnaast moet ook de reizigersspreiding optimaal zijn: als je als laatste de trein in stapt t.h.v. de trap kan je in stations als Rotterdam en Den Haag Centraal een zitplaats al vergeten.

2 Bij verstoringen wordt de capaciteit drastisch teruggeschroefd
Er rijden nog enkele dubbeldekkers in de tussentreinen Utrecht - Rotterdam/Den Haag Centraal. Bij een verstoring worden deze er als eerste uitgegooid. Zo loopt de hele corridor onnodig veel vertraging op door overvolle treinen.

3 Mensen worden de spits in gejaagd
Mensen die in de randen van de spits of in het dal reizen hebben met net zulke volle treinen te maken als spitsreizigers. Waarom zou je dan nog buiten de spits reizen?

4 NS biedt het liefst zo min mogelijk doorgaande verbindingen

Vanwege de werkzaamheden op Utrecht Centraal reden de intercities naar Rotterdam/Den Haag tijdelijk gecombineerd tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst/Deventer/Enschede. Omdat in de spits de maximale treinlengte te krap was, heeft de NS dit afgeschaft. Dat dit probleem buiten de spits en met name in het weekend niet bestond, maakt voor de NS niet uit: ook het combineren en splitsen te Gouda gedurende de weekenden is eveneens afgeschaft! Immers, waarom zou je 1 machinist inzetten tussen Gouda en Utrecht als je er ook 2 kunt gebruiken?

5 NS speelt graag met treintjes en reiziger

Als je dan een doorgaande trein hebt komt het wel eens voor dat het voorste of achterste treinstel achter blijft. Zo ook bij een verbinding als Rotterdam - Groningen en óók als een trein maar uit één treinstel bestaat. Want wat is er leuker dan een leeg stel aankoppelen in Amersfoort en het stel met reizigers weer afkoppelen in Zwolle? Als reiziger blijf je in ieder geval in beweging.

6 Meldt je probleem en we nemen het mee in de statistieken

Als je dan een probleem hebt met een volle trein is de NS zo vriendelijk dat dit gemeld kan worden. Na 1 dag met 20 meldingen op dezelfde trein zal dit wel opgelost worden. Oh nee, men moet nog tot half februari wachten om te onderzoeken óf de trein wel echt vol is, en of alle stellen die op de parkeerplaats staan wel werkelijk buiten de spits ingezet kúnnen worden. Maar als je het dan 60 dagen volhoudt om dezelfde trein elke dag te blijven melden én genoeg andere reizigers uit dezelfde trein ook de moed niet opgeven is er een kans dat de trein dan misschien toch nog een keertje wordt verlengd. En als het dan vooral op een zaterdag of een zondag is verdwijnen deze helemaal uit de statistieken en is het de vraag of er ooit nog wat mee gebeurd...

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt je sowieso afvragen waarom die trein op zaterdag tussen Amsterdam en Alkmaar rijdt.
Reputatie 6
Ook op Utrecht - Eindhoven hangt dit samen met de nieuwe dienstregeling. Daar zijn bijv. op zaterdag de treinen Maastricht-Alkmaar drastisch ingekort.
Klopt. Als je op zaterdagmorgen in Den Bosch over moet stappen op die trein, kan je een zitplaats vergeten, daar ga ik dus ook al gewoon vanuit (en we hebben het hier over daluren he, zaterdagochtend 11.23). De mensen die al staan vanaf Eindhoven nemen de plaats in van de mensen die uitstappen, de nieuw binnenkomende reizigers kunnen blijven staan of plaatsnemen op de trappen. Ook achterin de trein. In Utrecht veel mensen eruit maar ook ontzettend veel instappers.
Vervolgens stroomt in Amsterdam alles leeg, de trein gaat zo goed als leeg door naar Alkmaar. In de zaterdagavondspits is het zaak om ruim op tijd op het perron te staan. De IC naar Maastricht komt wederom zo goed als leeg weer aan uit Alkmaar, en binnen een mum van tijd is hij gevuld, kom je op het laatste moment nog binnen dan kan je staan tot Utrecht.
Reputatie 7
Badge +4
Het winstbejag door kostenbesparing ten koste van reizigers begint wat groteske vormen aan te nemen. Het 'efficiënt inzetten van materieel' moet geen eufemisme worden voor onnodig te weinig beschikbaar stellen van treinen - die er gewoon zijn.

Dat er in de spits een tekort is, is ook de werkelijke situatie. Voor het weekend is er echt genoeg materieel om de meeste reizigers van een zitplaats te voorzien. Zitten in de trein hoort ook de normale situatie te zijn, als dat redelijkerwijs kan. In het weekend kan dat ook.

Het kan haast niet anders dan dat dit beleid is. Een beetje meer respect voor de reiziger, zich uitend in voldoende zitplaatsen, is niet te veel gevraagd en gewoon te realiseren. Staan moet niet het gevolg zijn van een onnodig calculerend beleid.

Argumentatie lijkt me beter dan sarcasme 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ook op Utrecht - Eindhoven hangt dit samen met de nieuwe dienstregeling. Daar zijn bijv. op zaterdag de treinen Maastricht-Alkmaar drastisch ingekort.
Reputatie 3
Beste Tamzin, ik ontken ook zeker niet dat de problemen niet op andere trajecten spelen. Ook in de verbinding Utrecht - Eindhoven en verder maak ik regelmatig overvolle treinen mee op tijden waar dit niet nodig is. Op de NoordOost hangt dit echter direct samen met de nieuwe dienstregeling en op dit traject maak ik zelf het meeste gebruik van de treinen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De problemen met de materieelinzet op zaterdag zijn niet specifiek voor de Noord-Oost, dat speelt op veel trajecten.
Reputatie 3
Concreet voorbeeld van de ellende vandaag: trein van 10:10u uit Amersfoort naar Den Haag leek met 9 bakken net lang genoeg. Tot er in Utrecht nog een treinstel afgekoppeld werd en de gangpaden en balkons daarna volledig vol stonden.

Reageer