beantwoord

Rondreis

• 2 September 2021
  • 6 reacties
  • 134 Bekeken

Reputatie 2

Ik reis graag met de trein door Nederland. De meestal maak ik gebruik van de NS Jongerendagkaart (geweldig ticket; goedkoop en handig), maar soms koop ik een daluren dagretour als ik bijvoorbeeld 1e klasse of met een andere vervoerder wil reizen. Mijn doel is om alle trajecten in Nederland te doen, te beginnen met die van de NS. 

Ik vertrek meestal vanaf station 't Harde. Als ik dan een daluren dagretour gebruik, zet ik vaak als vertrekstation Zwolle neer, zodat ik met de IC naar Zwolle en dan kan terugsteken, zonder dat conducteurs moeilijk doen. Een hele vriendelijke conductrice heeft mij een jaar of twee geleden uitgelegd dat je dus niet met de IC naar Zwolle mag en dan terugsteken als je een kaartje naar 't Harde had. (Toen reed er nog DD-AR en dan had ik liever ICMm ;) 

Nu had ik twee vragen:

1. Mag je met een daluren dagretour van Zwolle naar Roosendaal, eerst met de Sprinter van 't Harde naar Zwolle en dan via Arnhem/Den Bosch reizen en dan via Rotterdam/Utrecht met de IC naar Zwolle en dan weer terugsteken naar 't Harde?
  2. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld als vertrekstation Groningen neer te zetten, zodat ik eerst heen-en-weer naar Groningen kan, alvorens via bovenstaande route naar Roosendaal en terug te gaan?

Ik wil binnenkort deze reis maken, maar om gedoe/een boete te voorkomen, lijkt het me handig dat ik het eerst vraag. Ik word de laatste tijd vaak alleen in Sprinters gecontroleerd, in InterCity's nauwelijks, maar mocht ik toch gecontroleerd worden, is het belangrijk dat ik een geldig ticket heb!

Alvast bedankt!

(PS. credits naar de NS, want reizen met de trein is echt genieten! Ondanks dat het soms best druk is ;)

icon

Beste antwoord door Robert B 2 September 2021, 19:12

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Blijft bij mij de vraag nog wel hoe dat zou gaan met een chipkaartje uit de automaat voor Zwolle - Roosendaal retour, en dan (‘s ochtends vroeg) controle tussen ‘t Harde en Zwolle, en of controle van een e-ticket daarin verschilt.

Is dan meteen ‘de terugreis gemaakt’ en dus niet meer geldig voor de (nog te maken) heenreis?

Hoe dan ook, het ‘rondje’ Zwolle - Groningen - Roosendaal - Zwolle zal je niet mogen maken met een retourtje Groningen - Roosendaal, ook al reis je elk deel van het traject precies maar één keer.

Daar zijn al andere topics over.

Reputatie 7
Badge +4

In hoeverre dit gehandhaafd wordt weet ik niet, maar een dagretour is in ieder geval niet bedoeld om onbeperkt te reizen tussen A en B.

Het enige wat gebeurt of kan gebeuren is dat bij controle de Azteccode op het kaartje wordt gescand. Dat gebeurt in principe bij elke controle van een e-ticket. Checkt een andere conducteur die code weer, dan ziet hij waar en wanneer dat eerder is geweest. Als dat logisch is gezien de plaats en tijd bij de tweede controle, is het goed, of val je door de mand, ;-)

Ik denk dat TS moet letten op het verschil tussen een dagretour en een dagkaart. Dat zijn echt twee verschillende zaken. Een rondreis kan helemaal niet met een dagretour en een variant daarvan op met het retour begint op de opstapplaats. Robert was er al helder over.Als TS treinliefhebber is, is Weekendvrij veel goedkoper, zoals @Momo aangaf.

Badge +3

En maak je dit soort reizen meerder keren per maand in het weekend, kun je ook nog een Flex Weekend Vrij abonnement nemen. Dan ben je niet gebonden aan een bepaalde route. Die zal dan wel door één van je ouders als contracthouder moeten worden afgesloten als je nog geen 18 bent. 

Ja, dan kan je voor €31 (of €37 1e klas) vijf weekenden door heel Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

En maak je dit soort reizen meerder keren per maand in het weekend, kun je ook nog een Flex Weekend Vrij abonnement nemen. Dan ben je niet gebonden aan een bepaalde route. Die zal dan wel door één van je ouders als contracthouder moeten worden afgesloten als je nog geen 18 bent. 

Reputatie 2

Bedankt!

Badge +3

Bij een dagretour moet je via de kortste route reizen óf een route die de reisplanner aangeeft.

Voor Zwolle - Roosendaal mag je via Arnhem en Den Bosch (rechtstreekse intercity), maar ook via Utrecht naar Rotterdam en daar overstappen op de IC Vlissingen.

Officiëel mag je niet terugsteken, dus als je Zwolle - Roosendaal op je ticket hebt staan en tussen ‘t Harde en Zwolle gecontroleerd wordt ben je dus in feite al bezig met de terugreis, en houdt je reisrecht in Zwolle op, ook al heb je de heenreis (naar Roosendaal) nog niet gemaakt.

In hoeverre dit gehandhaafd wordt weet ik niet, maar een dagretour is in ieder geval niet bedoeld om onbeperkt te reizen tussen A en B.

Voor Zwolle - Groningen - Roosendaal (en terug naar Zwolle) zal je dus een retour Zwolle - Groningen plus een retour Zwolle Roosendaal nodig hebben.

Tenslotte: Het Dagretour Dal voor € 17,50 (of wat meer voor 1e klas) is niet meer te koop sinds 1 september, die moet je dus al in bezit hebben.

Bij een automaat kan je ook het Holland Travel Ticket daluren kopen voor €43, dan reis je na 9:00 onbeperkt (alléén 2e klas) door heel Nederland en bus/tram/metro zit erbij. Maar als je nog geen 19 bent is de Jongeren Dagkaart natuurlijk veel goedkoper, mag je alleen niet mee tijdens de spits reizen. 

Reageer