beantwoord

Rotterdam-Maastricht - enorme overstaptijden en iets langere reistijd. Waarom?

• 3 december 2016
  • 14 reacties
  • 889 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
De huidige, normale reistijd van Rotterdam naar Maastricht is 2:14 uur, met 1 keer overstappen.
De nieuwe, normale reistijd van Rotterdam naar Maastricht wordt 2:22 uur, met 2 keer overstappen, waarvan 16 minuten op Eindhoven. Bovendien kunnen mensen die vanuit Dordrecht reizen, niet eens meer in deze trein instappen.
Aangezien dit een verslechtering is op 3 gebieden (reisduur, overstaptijd en bereikbaarheid), zou ik graag willen weten: WAAROM?
Ik reis 4 keer per week op dit traject en vraag me echt af waarom juist op de langste routes de vernieuwing zoveel slechter uitpakt. Juist op lange reizen zouden jullie toch moeten werken aan verbetering?
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 6 december 2016, 08:56

De tijdelijke situatie (tot begin april) is vervelender dan de uiteindelijke. De overstap in Breda voor de Rotterdamse reiziger gaat eruit, je kan dan rechtstreeks en zelfs nog iets sneller naar Eindhoven.

In Eindhoven hadden we een keuze. Of aansluiten op de IC naar Venlo/Heerlen of op de IC naar Maastricht. Aangezien met de IC naar Heerlen ook Weert/Roermond/Sittard bediend worden. Is het alsware Maastricht versus alle andere stations in Limburg. Daarnaast was Venlo-Eindhoven-Den Haag voorheen een rechtstreekse reis en moeten deze mensen nu overstappen, die wilde we op dat vlak compenseren plus het feit dat we daarmee vanuit west Nederland als Utrecht en verder goed aansluiten met de Venlo IC op de trein naar Kaldenkirchen.

Voor de aansluiting in de avonduren zijn we aan het onderzoeken of we nog de 'kwartiersdienst' naar Weert/Roermond/Sittard langer kunnen doorrijden. We hopen hier de komende maanden meer duidelijkheid over te hebben.

Dit totaal maakt dat het plaatje is hoe het nu is. Verder in de eerste weken van de nieuwe dienstregeling door buitendienststelling en testen van nieuw materieel dus nog een beperktere treindienst.
Bekijk origineel

14 reacties

Het is behoorlijk hopeloos. Vanaf Dordrecht leverd dit mij een half uur extra reistijd op, alsof de reistijd al niet lang genoeg was. Om nog maar niet te spreken over het halveren van de sprinters tussen dordrecht en den haag. Je moest de drukte s zien als er nu 1 van de 4 uitvalt. T is echt idioot. Hier schijnen wat 'slimme' mensen een half jaar naar gekeken te hebben. De lat zal behoorlijk laag liggen als dit het resultaat is...
Reputatie 3
Er blijven tussen Den Haag en Dordrecht op werkdagen vier sprinters rijden. Alleen de komende weken rijden er minder treinen vanwege werkzaamheden in de spoortunnel in Rotterdam.
Het probleem hier is dat er 4 intercity's per uur rijden op de corridor van Utrecht naar Sittard, maar slechts twee van Rotterdam naar Eindhoven. Gevolg is dus dat deze dus slechts op twee van de vier intercity's aan kan sluiten, tot en met 2016 was dat dus de intercity naar Maastricht, vanaf 2017 wordt dat de intercity naar Heerlen. De reistijd vanuit Rotterdam naar Heerlen neemt dus wel af in 2017, terwijl die naar Maastricht toeneemt.
Reputatie 4
Badge
De bedoeling is dat de overstap in Breda vanaf april vervalt, als er voldoende treinen zijn om over de HSL te reiden. de trein uit Rotterdam kan dan ook weer een paar minuten later vertrekken.
Reputatie 4
Als aanvulling op Beminded. De keus om die trein aan te laten sluiten op de IC naar Heerlen en Venlo is logisch omdat meer reizigers er profijt van hebben, dan door alleen op de ic naar Maastricht aan te sluiten.
Dat komt natuurlijk doordat de intercity naar Venlo een kwartier verschoven is. En dat is in de avond erg onhandig, want dan rijdt de intercity Schiphol - Heerlen niet, en heb je dus altijd een overstap van een kwartier tussen beide corridors. Echt handig is het dus niet.
Reputatie 2
De tijdelijke situatie (tot begin april) is vervelender dan de uiteindelijke. De overstap in Breda voor de Rotterdamse reiziger gaat eruit, je kan dan rechtstreeks en zelfs nog iets sneller naar Eindhoven.

In Eindhoven hadden we een keuze. Of aansluiten op de IC naar Venlo/Heerlen of op de IC naar Maastricht. Aangezien met de IC naar Heerlen ook Weert/Roermond/Sittard bediend worden. Is het alsware Maastricht versus alle andere stations in Limburg. Daarnaast was Venlo-Eindhoven-Den Haag voorheen een rechtstreekse reis en moeten deze mensen nu overstappen, die wilde we op dat vlak compenseren plus het feit dat we daarmee vanuit west Nederland als Utrecht en verder goed aansluiten met de Venlo IC op de trein naar Kaldenkirchen.

Voor de aansluiting in de avonduren zijn we aan het onderzoeken of we nog de 'kwartiersdienst' naar Weert/Roermond/Sittard langer kunnen doorrijden. We hopen hier de komende maanden meer duidelijkheid over te hebben.

Dit totaal maakt dat het plaatje is hoe het nu is. Verder in de eerste weken van de nieuwe dienstregeling door buitendienststelling en testen van nieuw materieel dus nog een beperktere treindienst.
Ik vraag me nu af wat het dan elders opleverd. Een half uur extra reistijd op 2 uur vind ik tamelijk veel. Dat moet dan toch elders minstens weer een half uur opleveren. Mensen een half uur extra laten reizen omdat het elders misschien hooguit 10 min opleverd lijkt me niet erg acceptabel.
Reputatie 6
Badge +1
In Eindhoven hadden we een keuze. Of aansluiten op de IC naar Venlo/Heerlen of op de IC naar Maastricht. Aangezien met de IC naar Heerlen ook Weert/Roermond/Sittard bediend worden. Is het alsware Maastricht versus alle andere stations in Limburg.

De IC naar Maastricht bedient ook Weert, Roermond en Sittard, alleen niet Heerlen. Dus dat is vast niet de reden om deze keuze te maken. Maar mij hoor je niet klagen hoor...
Reputatie 6
Badge
@Keuzereiziger, en Kerkrade dan? Dat is ook geen onbelangrijke plaats in Limburg. Heerlen en Kerkrade samen zijn toch wel iets belangrijker dan Maastricht.
Reputatie 2
De trein naar Maastricht stopt natuurlijk ook op Weert, Roermond en Sittard. Maar daarmee niet onderscheidelijk qua aansluiting.
Ik vraag me nu af wat het dan elders opleverd. Een half uur extra reistijd op 2 uur vind ik tamelijk veel. Dat moet dan toch elders minstens weer een half uur opleveren. Mensen een half uur extra laten reizen omdat het elders misschien hooguit 10 min opleverd (sic) lijkt me niet erg acceptabel.

Natuurlijk wel vervelend maar in dit soort gevallen wordt volgens mij wel gekeken naar meer dan alleen de tijd alleen. Ter illustratie en puur fictief. Als er eengrote groep reizigers (zeg 1500 man) is die er elders 10 minuten op vooruit gaan op een reis van 40 minuten en dat dit voor 50 reizigers die in de oude situatie een reis van 2 uur maakten betekent dat zij een half uur langer onderweg zijn dan is het per saldo een verdedigbare verbetering.
Reputatie 2
De bedoeling is dat de overstap in Breda vanaf april vervalt, als er voldoende treinen zijn om over de HSL te reiden. de trein uit Rotterdam kan dan ook weer een paar minuten later vertrekken.
Wat gebeurt er als er tegen die tijd geen voldoende treinen zijn. Belooft de NS dan dat er toch via Dordrecht wordt gereisd en niet over HOV spoor. En misschien station Den Haag HS overslaan.
Het probleem is dat dit consistent gebeurd. 20 min extra wachten op een station, of 30 min extra reistijd is qua ongemak totaal niet te vergelijken met 5 min winst terwijl je al in een trein zit. Je kunt die vergelijking niet 1:1 maken in je rekenvoorbeeld in mijn ogen. Het zou mij bijvoorbeeld totaal niets opleveren om 5 min te winnen op het traject dordrecht delft wat ik elke doordeweekse dag afleg. Die winst zou me werkelijk niets interesseren. Die 30 min verlies naar maastricht heeft echter een veel grotere inpact. Je moet wel erg ver van de realiteit af staan om dat niet te begrijpen.

Reageer