beantwoord

Rotterdam-Science Park

• 27 september 2018
  • 4 reacties
  • 280 Bekeken

Hallo,

Om de sprinters vanaf Amsterdam Centraal naar Amsterdam Science park beter te kunnen laten aansluiten op de IC direct treinen van en naar Rotterdam Centraal/Breda dien ik een voorstel in die weinig tot relatief weinig impact op het treinverkeer zal hebben en tevens ervoor zorgt dat er een betere overstap wordt geregeld. Het voordeel hiervan betreft dan reistijden die dan voor minimaal 20 t/m 22 minuten besparing kunnen opleveren.

Constaterende dat de IC treinen en de sprinters een redelijke aansluiting hebben van een aantal minuten, stel ik voor om de sprinters van XX.23u en de sprinters van XX.53u elk 1 of 2 minuten later vertrekken. Dit betekent dat de treinen XX.25u en XX.55u zouden vertrekken. (XX staat voor elk uur [08/09/10/11/etc]). Dit is tevens ook een evenwichtigere verdeling van het aantal sprinters per uur; namelijk om de 15 minuten en niet dan om de 13 en dan om de 17 minuten.

Daarnaast voeg ik er aan toe dat er in de periode van 5 minuten erom heen geen sprinters/treinen op dat traject aanwezig zijn. Dit zou betekenen dat de trein door een iets hogere snelheid deze tijd van 1 minuut zou kunnen inhalen.

Tot slot zou het zelfs niet tot desastreuze gevolgen moeten leiden sinds de sprinter de 2 minuten wachttijd dan op station Weesp die het normaal heeft nu kan inzetten.

Ik hoop zeker dat er spoedig serieus naar dit voorstel gekeken kan worden.
In afwachting op een positief respons,
Met vriendelijke groeten,

Dhr. Rai
icon

Beste antwoord door DDietzen 27 september 2018, 03:51

De 2 minuten wachttijd van de Sprinter (serie 14600) in Weesp zijn niet voor niets, namelijk om op tijd aan de kant te zijn voor de aanstormende Intercity (serie 1500) richting Amersfoort (vertrek Amsterdam C :00/:30). De Sprinter komt om :39 aan te Weesp, de Intercity raast om circa :41 langs (in deze situatie dus met de minimale opvolgtijd). De Sprinter kan dus niet later weg uit Amsterdam C, omdat dat zou conflicteren met de Intercity.

De rijtijd kan ook niet korter in verband met snelheidsbeperkingen; met name rond Amsterdam kan echt niet de baanvaksnelheid (130 km/h) worden gereden. Daarnaast moet er bij de planning van de dienstregeling ook rekening worden gehouden met een rijtijdspeling van 5% plus 0,5 minuut per blokpunt (vastgelegd dienstregel(knoop)punt).

Hoe leuk het ook klinkt, ik vrees dat uw idee niet ver gaat komen. 😞
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
De 2 minuten wachttijd van de Sprinter (serie 14600) in Weesp zijn niet voor niets, namelijk om op tijd aan de kant te zijn voor de aanstormende Intercity (serie 1500) richting Amersfoort (vertrek Amsterdam C :00/:30). De Sprinter komt om :39 aan te Weesp, de Intercity raast om circa :41 langs (in deze situatie dus met de minimale opvolgtijd). De Sprinter kan dus niet later weg uit Amsterdam C, omdat dat zou conflicteren met de Intercity.

De rijtijd kan ook niet korter in verband met snelheidsbeperkingen; met name rond Amsterdam kan echt niet de baanvaksnelheid (130 km/h) worden gereden. Daarnaast moet er bij de planning van de dienstregeling ook rekening worden gehouden met een rijtijdspeling van 5% plus 0,5 minuut per blokpunt (vastgelegd dienstregel(knoop)punt).

Hoe leuk het ook klinkt, ik vrees dat uw idee niet ver gaat komen. 😞
Is het dan mogelijk om de IC direct treinen van RTM cs naar AMS cs , op die van xx.57 na, elk 2 minuten eerder te laten vertrekken?
Badge
De ICd's van .11 en .41 uit Rotterdam C kunnen niet eerder aankomen in Amsterdam C, omdat die nu zo dicht mogelijk achter de Sprinter uit Den Haag C zitten (namelijk de minimale opvolging van 3 minuten).
Daarnaast kan de ICd van .11 niet eerder vertrekken uit Rotterdam C. Die komt namelijk uit Breda, en daar eerder weg betekent dat je bij Zevenbergschen Hoek aansluiting (waar de trein invoegt op de HSL) te dicht op de Thalys uit Brussel komt te zitten. Stationnement Rotterdam C kan ook niet korter (het minimum is 2 minuten). Voor de ICd van .41 geldt bij die aansluiting dat er nog twee minuten speling zit met de Eurostar uit Londen, maar met je eerdere vertrek in Breda krijg je dan een vrij krappe overstap voor reizigers uit de IC uit Zwolle (die wordt dan slechts 3 minuten), en krijg je een scheve halfuursdienst met de ICd van .11.

De ICd van .28 zoek ik zo spoedig mogelijk uit.
Badge
Zo, eindelijk thuis. Ik heb de ICd van .28 (Rotterdam C > Amsterdam C) uitgezocht, welke nu in Amsterdam C om .09 aankomt. Voor deze ICd ligt een vroegere aankomst voor de hand, aangezien de tegenhanger van .57 (meestal de ICd Brussel-Zuid > Amsterdam C) al om .37 Amsterdam C binnenrolt. Helaas ligt het niet zo makkelijk.

Korte versie
Goederenpad zit rond Amsterdam in de weg, kan niet verschoven worden, en verhindert zo eerdere aankomst van de ICd in Amsterdam C. De aansluiting van ICd op Sprinter richting Science Park alsnog erin persen heeft veel te grote nadelige gevolgen voor de rest van de dienstregeling.

Lange versie
De ICd Rotterdam C (v .28) > Amsterdam C (a .09) kan daar niet eerder aankomen ivm een voorlangs overkruisend goederenpad Utrecht > Westhaven. Dat goederenpad komt namelijk om circa .00 door Amsterdam C, en moet daar in de buurt zowat het hele emplacement oversteken (want richting Breukelen zit aan de zuidkant, en de Westhaven aan de noordkant). Qua sporenplan kan dat theoretisch op drie locaties: direct ten oosten van Amsterdam C, direct ten westen van Amsterdam C, en bij Transformatorweg aansluiting.

Oversteken kan niet direct ten oosten van Amsterdam C, omdat daar de Intercity richting Amersfoort (vertrek .00) onherroepelijk in de weg zit.
  • Deze Intercity eerder laten vertrekken betekent dat 'ie bij Weesp voor de rooie loopt omdat dan uw Sprinter Amsterdam C > Zwolle (via Science Park) in de weg zit. Verderop zou deze Intercity nog in de buurt van Hilversum voor de rooie loopt omdat 'ie achter de Sprinter Almere C > Utrecht C komt te hangen, welke weer niet eerder kan rijden omdat 'ie dan bij Hilversum op de Sprinter Amsterdam C > Amersfoort Vathorst knalt en op de Almeerse stations een te korte opvolgtijd aan de perrons heeft met de Sprinter Almere Oostvaarders > Hoofddorp, enzovoorts... ik denk dat het sneeuwbaleffect nu wel duidelijk is. 😉
  • Deze Intercity later laten vertrekken - dus ná een theoretisch overstekend goederenpad - betekent dat Weesp en Hilversum juist niet op tijd bereikt kunnen worden vanwege de overkruisnormen. Hierdoor loopt de Sprinter Hoofddorp > Utrecht C vanaf Weesp vertraging op. Daarnaast ontstaat er direct ten oosten van Hilversum nog een overkruisconflict tussen de Intercity Amsterdam C > Amersfoort en de Sprinter Utrecht C > Hoofddorp.
Oversteken kan ook niet direct ten westen van Amsterdam C, omdat het goederenpad dan de Sprinter Amsterdam C > Hoofddorp (vertrek .01) in de weg zit.
  • Deze Sprinter kan niet eerder weg omdat deze dan rondom Lelylaan te dicht achter de Sprinter Hoorn Kersenboogerd > Leiden C zit. Deze heeft weliswaar op Sloterdijk 3 minuten buffertijd, maar deze kan ook weer niet eerder rijden omdat dan bij Riekerpolder aansluiting een conflict ontstaat met de Intercity Lelystad C > Dordrecht. Deze eerder laten rijden zou ofwel betekenen dat de bij forenzen zeer geliefde stop in Duivendrecht komt te vervallen (ervaringen met de Huishoudbeurs leren dat dat een zéér slecht plan is), ofwel dat bij Weesp en Almere C een waar slagveld onder de omliggende treinen wordt aangericht. (De bekende sneeuwbal.)
  • De Sprinter kan ook niet later weg, omdat 'ie dan rond Schiphol de hete adem van de ICd Amsterdam C > Breda in z'n nek voelt. Die kan weer niet later rijden omdat dan uiteindelijk bij Zevenbergschen Hoek de Thalys Amsterdam C > Brussel erbovenop zit (dus hetzelfde als ik in mijn vorige post beschreef, maar dan in omgekeerde richting).
Rest nog het oversteken bij Transformatorweg aansluiting. Omdat het goederenpad sneller het traject Amsterdam C > Transformatorweg aansluiting lijkt af te leggen dan de Sprinter richting Hoofddorp, kan het goederenpad daar precies (om circa .02) voor de Sprinter langs kruisen. Dit zorgt er echter voor dat de ICd, welke in tegengestelde richting de route van het goederenpad moet kruisen en nu om circa .05 bij Transformatorweg aansluiting langskomt, niet eerder in Amsterdam C zou kunnen aankomen.

Het goederenpad zelf in tijdligging verplaatsen is ook geen optie: naast het feit dat dat de complete A2-corridor (met 6 Intercity's en 4 Sprinters per uur, plus nog een verdwaalde ICE, vaak over één en hetzelfde spoor) overhoop zou gooien, is dit een internationaal goederenpad (komend uit Zevenaar-grens dan wel Venlo-grens dan wel Visé-grens), waarvan het verplaatsen taboe dan wel totaal niet toegestaan is.

In het kort: theoretisch zou het wellicht mogelijk zijn om de ICd met aankomst .09 in Amsterdam C eerder te laten aankomen en zo een aansluiting op de Sprinter richting Science Park te boetseren. Dit zou echter een herontwerp van een veel groter deel van de dienstregeling vergen, waar veel meer reizigers veel grotere nadelen van zouden ondervinden. De route Rotterdam C > Science Park / Diemen is immers geen relatie van een omvang van heb ik jou daar.

En nu ga ik even theedrinken. 🙂

Reageer