Schandalige situaties splitsen sprinter Dordrecht-Arnhem in Breda

• 1 oktober 2018
  • 2 reacties
  • 319 Bekeken

In de avond komt het vaak voor dat de sprinter van Dordrecht naar Arnhem gesplitst wordt op station Breda. Ik weet niet de exacte reden maar volgens mij is het dat het achterste deel naar Rosendaal kan om voor de nacht opgesteld te worden en het voorste deel zijn weg naar Arnhem kan vervolgen.

Dit splitsen van de treinen gaat altijd fout. Altijd blijven er mensen achter in het achterste stel of op het perron omdat niet duidelijk is dat ze voorin in moeten stappen. Er wordt op de borden niet aangegeven dat de treinen splitsen en dat je voorin in moet stappen. Zojuist zelf gezien dat iemand nog in het achterste deel zat terwijl deze weg reed, dus tegen de richting in van waar deze persoon naar toe had moeten gaan. Ik probeerde hem nog te waarschuwen maar de deuren zaten al vergrendeld, hij kon er niet uit.

Voor zo ver ik weet moet er altijd een conducteur de trein controleren voordat deze als leeg kan vertrekken, dat is vandaag dus duidelijk niet gebeurt.
Mijn vraag voor NS, kunnen jullie alsjeblieft het beleid bij het splitsen van de sprinter in Breda aanpassen zodat dit niemand meer overkomt. Het splitsen duidelijk aangeven op de borden en duidelijk omroepen geven in de trein als deze niet meer verder gaat, ook als deze stil staat op het perron wachtende op vertrek van de andere trein.

Mocht de man die net in de trein zat die de verkeerde kant op vertrok, sorry dat ik niet op tijd een machinist had bereikt om je eruit te halen.

2 reacties

Badge
Spijtig dat dit op station Breda nog niet in de borden vermeld wordt maar ik weet uit ervaring dat er ook nog mensen instappen als het wel in de borden vermeld staat. Zelfs op de zijkant van de trein zetten dat het eindstation in dit geval Breda is helpt niet, mensen stappen ook dan gewoon in de trein omdat op dat moment de trein naar plaats X bij het perron zou staan.

De hoofdconducteur loopt normaal gesproken dit treindeel na en heeft bij nadering van het station reeds omgeroepen dat het achterste stel dan niet verder rijdt dan Breda en dat de mensen die verder willen reizen naar het voorste treinstel moeten op station Breda. Dan hou je nog een groep mensen over die door koptelefoons dit bericht niet horen en de nieuwe instappers. Over het algemeen kan de hoofdconducteur deze mensen ook nog naar het voorste stel sturen echter de mensen die op het laatste nippertje instappen die zijn het probleem.

Als machinist die splitst krijg je van de hoofdconducteur vaak te horen dat het stel leeg is en die doet de deuren dicht in de veronderstelling dat er niemand meer in zit, toch gebeurt het dan wel eens dat er wel iemand in zit. De hoofdconducteur moet meestal met het voorste treinstel verder en heeft dus ook niet de tijd om een tweede ronde door de trein te lopen en de machinist welke het treinstel weg moet rijden is dan meestal al in zijn cabine.

Meestal wordt de verlichting in een af te rangeren trein uit gedaan als trigger voor mogelijke achterblijvers, maar helaas is het niet altijd te voorkomen dat er iemand in een trein achterblijft. Zelfs als er 'niet instappen' op de borden staat zie ik ze nog wel eens instappen, maar als op dat moment niet kijk tja ....

Het zou beter zijn als het ook in Breda bij deze trein in de borden komt te staan maar het zal niet in alle gevallen helpen. Mocht je meer gegevens hebben qua ritnummer of tijdstip en route van de trein dan kan dit doorgegeven worden zodat ze wel de toevoeging 'voorin instappen' in de borden kunnen zetten.
Reputatie 7
Normaal gezien is het protocol in Breda dat 2 medewerkers van T&S aanwezig zijn bij de trein om dit tegen te gaan. Een RET-machinist loopt vaak ook nog eens mee (en wij ook nog regelmatig).
Het is denk ik meer uitzondering dan regel dit voorval 😉

Reageer