beantwoord

schiphol-nijmegen: overstappen is veel moeilijker geworden.

• 12 januari 2017
  • 7 reacties
  • 339 Bekeken

ik merk dat de situatie voor overstappers in Nijmegen stukken slechter is geworden. Voorheen kwam 'mijn' trein (schiphol-nijmegen, aankomst nijmegen 18:30) aan op perron 1a en hadden we 8 minuten om over te stappen op de (toen nog) Veolia-trein.
Tegenwoordig komen we vrijwel altijd aan om 18:35, op perron 4. Dat betekent voor veel mensen 500 meter sprinten, over een trap met haakse bochten naar beneden, door de tunnel sprinten, roltrappetje omhoog, in- en uitchecken, en naar 1a rennen.

Nou ben ik in redelijke conditie, ik haal het meestal nét, maar leuk is anders, en laten we het nog maar niet hebben over de oudjes en de slecht-ter-benen die nu ineens de overstap missen en lekker een half uur mogen wachten 😞

Die trein vertrekt meestal op tijd in Arnhem, maar vanaf Elst gaat het in slakkegang, en wordt het iedere keer spannend of de overstap gehaald gaat worden.

Als de trein áltijd te laat aankomt, zou er dan toch niet iets mis zijn met de nieuwe dienstregeling? Rij toch gewoon op tijd, zou ik zeggen.
En, waarom wordt perron 1a in Nijmegen door geen enkele trein meer gebruikt? Welke Helder Licht (not) heeft dit bedacht?
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 januari 2017, 21:31

De dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen is gevoelig voor vertragingen, omdat er tussen Arnhem en Elst in de spits twaalf treinen per uur per richting rijden: zes intercity's, vier sprinters Arnhem-Nijmegen en twee stoptreinen Arnhem-Elst-Tiel. Buiten de spits rijdt er een stoptrein vanuit Tiel minder tussen Elst en Arnhem, maar die ruimte is dan gereserveerd voor een goederentrein.

Omdat er zoveel treinen rijden, werkt een kleine vertraging van één trein al snel door op andere treinen. Dat is ook bij uw trein het geval: drie minuten voordat uw trein in Nijmegen moet aankomen, komt de trein ervoor aan. Als die trein een paar minuten vertraging oploopt, dan zal ook uw trein later aankomen.

Deze situatie is bekend en er is toch bewust voor gekozen, na een zorgvuldige afweging. NS schreef daarover zelf: "Tussen Arnhem en Nijmegen rijden veel treinen. NS heeft forse concessies gedaan op het gebied van robuustheid en de materieelinzet. In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast. Dit heeft tot gevolg dat de Intercity’s Nijmegen – Utrecht e.v. een lengtebeperking krijgen en dus niet altijd op de gewenste volledige gewenste lengte kunnen rijden. Ook is de uitvoering van de dienstregeling rond Nijmegen kwetsbaar."

Het spoorgebruik in Nijmegen heb ik in dit topic toegelicht. Daar kunt u lezen dat er een goede reden is om spoor 1a niet meer te gebruiken.
Bekijk origineel

7 reacties

Vandaag had ik met deze trein ook een nare ervaring: aankomst in Nijmegen volgens de dienstregeling zou 10.47 zijn. Echter vanaf Arnhem te laat vertrek, slakkengang, even voor Nijmegen stilstaan en pas om 10.56 aankomst. Mijn bus 9 naar Grave zag ik net wegrijden. Geen woord van excuus of uitleg van de onzichtbare conducteur. Dat maakt het extra wrang. Uur wachten.
Reputatie 2
Misschien toekomst muziek voor op middellange termijn: de spoorlijn Roermond Nijmegen doortrekken naar Arnhem. Met andere woorden er voor zorgen, dat er rechtstreeks gereden kan worden van Roermond naar Arnhem zonder overstap. En/of de looproute-logistiek van station Nijmegen een stuk verbeteren. Ik moet toegeven, dat station Nijmegen ook voor mij wel op een doolhof lijkt. Gelukkig niet zo erg als het nieuwe station van Breda. Een van de meest overzichtelijke grotere stations is het station van Eindhoven.
Er zou een inventarisatie gemaakt kunnen worden naar de overstappen en de knelpunten die hier bij zijn.
Badge +3
De dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen is gevoelig voor vertragingen, omdat er tussen Arnhem en Elst in de spits twaalf treinen per uur per richting rijden: zes intercity's, vier sprinters Arnhem-Nijmegen en twee stoptreinen Arnhem-Elst-Tiel. Buiten de spits rijdt er een stoptrein vanuit Tiel minder tussen Elst en Arnhem, maar die ruimte is dan gereserveerd voor een goederentrein.

Omdat er zoveel treinen rijden, werkt een kleine vertraging van één trein al snel door op andere treinen. Dat is ook bij uw trein het geval: drie minuten voordat uw trein in Nijmegen moet aankomen, komt de trein ervoor aan. Als die trein een paar minuten vertraging oploopt, dan zal ook uw trein later aankomen.

Deze situatie is bekend en er is toch bewust voor gekozen, na een zorgvuldige afweging. NS schreef daarover zelf: "Tussen Arnhem en Nijmegen rijden veel treinen. NS heeft forse concessies gedaan op het gebied van robuustheid en de materieelinzet. In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast. Dit heeft tot gevolg dat de Intercity’s Nijmegen – Utrecht e.v. een lengtebeperking krijgen en dus niet altijd op de gewenste volledige gewenste lengte kunnen rijden. Ook is de uitvoering van de dienstregeling rond Nijmegen kwetsbaar."

Het spoorgebruik in Nijmegen heb ik in dit topic toegelicht. Daar kunt u lezen dat er een goede reden is om spoor 1a niet meer te gebruiken.
"spoorlijn Roermond Nijmegen doortrekken naar Arnhem"
zou mooi zijn, maar dat vergt een samenwerking tussen Arriva én NS. Daar kan ik me nog niks bij voorstellen. 🙂

"Het spoorgebruik in Nijmegen heb ik in dit topic toegelicht. Daar kunt u lezen dat er een goede reden is om spoor 1a niet meer te gebruiken"
de treinen blijven hoe dan ook elkaar kruisen, of je nou spoor 1 of spoor 4 gebruikt, dus ik zie nog steeds niet waarom spoor 1gedelete wordt, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Punt is dat met een aantal technische/technocratische maatregelen de klant volledig uit het oog is verloren.

álle passagiers worden nu door een smal tunneltje en roltrap geperst, er worden aansluitingen gemist, iedereen loopt in die tunnel kriskras door elkaar.
Het is veel verder lopen, gekrioel, aansluitingen worden gemist, kortom, het is gewoon rete-irritant.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien toekomst muziek voor op middellange termijn: de spoorlijn Roermond Nijmegen doortrekken naar Arnhem. Met andere woorden er voor zorgen, dat er rechtstreeks gereden kan worden van Roermond naar Arnhem zonder overstap.
Er rijden al 10 treinen per uur tussen Arnhem en Nijmegen en dat is eigenlijk al veel te veel gezien het aantal reizigers. Daarnaast is Arnhem-Nijmegen vertragingsgevoeling en je wil niet dat die vertragingen gaan doorwerken op de enkelsporige lijn naar Roermond. NS heeft in de jaren 80 al eens een paar jaar vanuit Roermond doorgereden naar Arnhem en dat was precies om deze reden geen succes.

Voor de meeste reizigers uit Arnhem is het niet zo'n probleem die nemen gewoon een iets eerdere trein die wat meer speling geeft. Voor de reizigers van verder is dat wellicht lastig omdat de treinen naar Roermond nu eenmaal niet kunnen aansluiten op alle 10 treinen uit Arnhem. Als het bijv. vanuit Schiphol wel aansluit is de consequentie automatisch dat het vanuit Amsterdam en Zwolle niet aansluit.
nou, er is meer aan de hand dan die enkeling uit Bijlmer (zijnde ik) die zijn aansluiting mist, hoor ("passagiers worden nu door een smal tunneltje en roltrap geperst, er worden aansluitingen gemist, iedereen loopt in die tunnel kriskras door elkaar. Het is veel verder lopen"). 🆒

komende jaren wordt de Maaslijn overigens op een aantal stukken verdubbeld en geëlektrificeerd.
maar daar krijgen we perron 1 niet mee terug natuurlijk 😉
Reputatie 7
Badge +3
De Maaslijn blijft voor het leeuwendeel enkelspoor, alleen enkele kleine stukjes worden dubbelspoor en dat betekent dat de vertragingsgevoeligheid zal blijven. Doortrekken naar Arnhem zal om die reden dan ook niet gebeuren en zou ook onverstandig zijn wat dat middel is erger dan kwaal.

Het spoorgebruik in Nijmegen is problematisch maar heel veel keuze is er niet. Wellicht kan op den duur de tunnel wat verbreed worden.

Reageer