beantwoord

Schrappen IC Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal

• 9 oktober 2020
  • 34 reacties
  • 846 Bekeken

Reputatie 2

Over het bericht dat de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal per 2029 geschrapt gaat worden heb ik de volgende vragen. https://www.treinreiziger.nl/kamervragen-over-schrappen-ic-amersfoort-amsterdam-centraal/

1. Is de NS betrokken geweest bij dit plan?
  2. Zo ja, wat is de reactie van NS geweest?
  3. Hoe denkt de NS het bericht van staatssecretaris van Veldhoven dat slechts 1500 reizigers hiervan nadeel zullen ondervinden, gelet op het feit dat:
    1. voor de bussen die van metrostation Noord vertrekken in de richting van Edam, Volendam en Purmerend,
    2. voor de toeristische trekpleisters in het centrum,
    3. voor Amsterdam Noord, Centrum, IJburg, Sloterdijk en de Universiteit van Amsterdam met vestigingen rondom de metrostations Rokin en Weesperplein
    4. voor de treinen in de richting Zaandam, Alkmaar en Enkhuizen.

reizen via Amsterdam Zuid een kostbare - gezien de extra kilometers - en tijdrovende optie is?

1. Is de NS bereid dit onjuiste bericht van de staatssecretaris publiekelijk te corrigeren?
  2. Kan de NS de minister ongevraagd advies geven bij de beantwoording van de 13 Kamervragen zoals Stieneke van der Graaf (CU) die heeft gesteld? Zie, https://www.christenunie.nl/blog/2020/10/08/ChristenUnie-vraagt-opheldering-over-schrappen-directe-intercity-Amersfoort--Amsterdam-Centraal

In het bijzonder voor de vierde groep zijn de problemen enorm, daar tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Sloterdijk geen rechtstreekse NS-trein rijdt.

icon

Beste antwoord door Jeroen 9 oktober 2020, 21:25

Dit is een forum voor en door reizigers die elkaar helpen, u zult hier geen reactie van de NS directie krijgen.

Gelukkig duurt het nog even voordat het 2029 is en in de tussentijd gaat er nog heel veel veranderen qua spoor rondom Amsterdam. Zo zal Amsterdam Centraal afgeschaald gaan worden en zal Amsterdam Zuid fors uitgebreid gaan worden en zullen veel meer trajecten om die reden aangepast gaan worden.

Dit is nu 1 van de dingen die naar voren is gekomen van vele veranderingen die zullen komen, pas als het totale plaatje bekend is, is er pas iets zinnigs over te zeggen.

En was het niet zo dat er wel een sprinter zou blijven rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal in het zelfde verhaal ??

Bekijk origineel

34 reacties

Badge

Dit is een forum voor en door reizigers die elkaar helpen, u zult hier geen reactie van de NS directie krijgen.

Gelukkig duurt het nog even voordat het 2029 is en in de tussentijd gaat er nog heel veel veranderen qua spoor rondom Amsterdam. Zo zal Amsterdam Centraal afgeschaald gaan worden en zal Amsterdam Zuid fors uitgebreid gaan worden en zullen veel meer trajecten om die reden aangepast gaan worden.

Dit is nu 1 van de dingen die naar voren is gekomen van vele veranderingen die zullen komen, pas als het totale plaatje bekend is, is er pas iets zinnigs over te zeggen.

En was het niet zo dat er wel een sprinter zou blijven rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal in het zelfde verhaal ??

Reputatie 2

Ik verwacht inderdaad niet dat de NS hierop gaat reageren nee, maar je weet het nooit.

Ik weet één ding zeker: Voor reizigers van Hilversum, Amersfoort e.o. naar noordelijke bestemmingen zal reizen via Amsterdam Zuid nooit een goede optie zijn, alleen al omdat het in kilometers veel verder is. Daarom kunnen we hier al wel wat zinnigs over zeggen. Bij wachten tot er een totaalplan is, ben je te laat.

Ook verwacht ik niet dat de Universiteit van Amsterdam zal verhuizen.

De sprinter blijft inderdaad rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit Hilversum en Amersfoort blijven er gewoon treinen rijden naar het oosten en het noorden. Het enige verschil is dat de IC’s uit de richting Amsterdam Zuid komen en niet vanuit Amsterdam Centraal. 

Verrek, dat is net als nu.

Was het maar waar dat de NS directie hier wekelijks een kwartiertje meelas. Dan zou er misschien eens gekeken worden naar zaken als bijvoorbeeld controle in de trein en daardoor verminderde agressie.  

Reputatie 5
Badge

Het heeft te maken met zoals al is aangestipt veel groter belang van Ams-Zuid, veel mensen realiseren zich ook niet dat met de al weer niet zo heel nieuwe GVB Nd-Zd Metro veel bestemmingen IN de stad zo al veel sneller en comfortabeler te bereiken zijn. NIet iedereen wil nou perse linea recta naar die BIjenkorf.

OOk de INTernational treinen zullen op den duur naar Zuid worden verlegd en niet meer naar CS gaan. Dat is althans het plan nu. Dat heeft zonder meer tot gevolg dat de enorme dienstensector die op die toeristen mikt ook zal verplaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

Het Centraal Station in Amsterdam mag dan Centraal Station heten. Centraal gelegen is het bepaald niet. Bijna geen enkele bestemming in de stad ligt op loopafstand. Wanneer je nog een stuk met bus, tram of metro moet dan ben je vanaf veel bestemmingen sneller via Amsterdam Zuid. 

Vanaf Amersfoort en Hilversum is het op het moment een minuut sneller om via Centraal naar metrostation Vijzelgracht te reizen dan via Zuid. Voor alle stations dichter bij Zuid reis je dus sneller via Zuid. Vanuit de richting Schiphol ben je altijd sneller via Zuid omdat je de hele omweg via Sloterdijk niet hoeft te maken.

Per saldo is Zuid in potentie een veel beter overstapstation, ook uit de richting Utrecht.

Reputatie 2

We vergeten even de 1.000.000 inwoners ten noorden van het IJ? De studenten voor Weesperplein en Rokin? 

Er valt net zoveel te bevelen ten noorden van de Vijzelgracht als ten zuiden… 

Badge +3

We vergeten even de 1.000.000 inwoners ten noorden van het IJ? De studenten voor Weesperplein en Rokin? 

Er valt net zoveel te bevelen ten noorden van de Vijzelgracht als ten zuiden…

Dat zijn er geen miljoen, hooguit de helft. Maar goed, die hebben voldoende opties waar geen trein aan te pas komt, en zullen er niet echt mee zitten dat als ze naar Amersfoort willen met een sprinter moeten, of via Zuid met de intercity.

Reputatie 2

Ik heb jarenlang Amersfoort - Amsterdam Sloterdijk afgelegd, nu niet meer gelukkig. Dat gaat om duizenden reizigers per dag die in de intercity Deventer - Enkhuizen (toen nog) bleven zitten.

Voor de reizigers naar Amsterdam Noord is Amsterdam Zuid geen optie.  

Reputatie 7

De omgeving rondom CS is ook vele malen meer aansprekender en is een fraaiere entree voor bezoekers dan station Zuid. Daarnaast kan je van CS ook prima met de Noord-Zuidlijn naar andere bestemmingen in de stad, zoals het Museumplein. 

Het geeft te denken dat Deutsche Bahn een paar jaar geleden ervoor heeft geijverd om de eindbestemming van de internationale trein uit Berlijn weer Amsterdam CS te laten zijn ipv Zuid en Schiphol. De Duitsers wilden naar CS en niet via Zuid de stad in. Ze hebben toen hun zin gekregen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste is een interessant punt. Gaat Deutsche Bahn stampij maken wanneer NS met het idee komt aanzetten om de IC Berlijn (inmiddels met nieuw materieel!) van/naar Zuid te laten rijden? 

Het zou me niets verbazen wanneer er totaal niet is nagedacht over het informeren van alle overige belanghebbenden dan puur de regio rond Amsterdam. 

Vervoerstechnisch is er geen nadeel om al het IC-verkeer af te wikkelen via Zuid. Maar emotioneel zijn er wel argumenten om de schitterende spoorwegkathedraal te blijven gebruiken. Maar ook in het buitenland komt het wel eens voor dat een oude spoorwegkathedraal niet meer voor de belangrijkste treindiensten wordt gebruikt. New York Central Station is daar een voorbeeld van. In Duitsland heb je het voorbeeld van Kassel. Het oude Hbf is volledig overvleugeld door de aanleg van de Hogesnelheidslijn met een nieuw station Kassel Wilhelmshöhe.

Reputatie 7

@iMark Kassel Hbf is toch een kopstation? Dan kan ik me zeker voorstellen dat het nieuwe station aan de binnenlandse hogesnelheidslijn belangrijker is (om veel tijd te winnen). 

Nog een voorbeeld: Brussel-Zuid is denk ik ook belangrijker dan Brussel-Centraal. Alleen: in Brussel liggen de grootste stations weer vrij dicht bij elkaar, dus dat is weer anders dan Amsterdam CS en Amsterdam Zuid.

Reputatie 6

Nu de noord zuid verbinding er ligt gaat denk ik de Deutsche Bahn geen stampij meer maken.

Dat de omgeving aansprekender is denk ik voor de meeste ook geen overweging het gaat vooral om de verbindingen en overstap mogelijkheden. Forensen zal het helemaal worst wezen die willen zo snel mogelijk op het werk zijn.

Diegene die echt naar CS willen komen er toch wel maar vele grote musea en hotels kunnen gemakkelijk bereikt worden via station zuid en de noord zuid lijn.

Voor doorgaande reizigers maakt het helemaal niet uit. 

De enige benadeling zie ik voor bewoners in de directe omgeving van CS alhoewel dat ook mee zal vallen er blijven treinen rijden.

Reputatie 7

Nu de noord zuid verbinding er ligt gaat denk ik de Deutsche Bahn geen stampij meer maken.

Dat de omgeving aansprekender is denk ik voor de meeste ook geen overweging het gaat vooral om de verbindingen en overstap mogelijkheden. Forensen zal het helemaal worst wezen die willen zo snel mogelijk op het werk zijn.

Diegene die echt naar CS willen komen er toch wel maar vele grote musea en hotels kunnen gemakkelijk bereikt worden via station zuid en de noord zuid lijn.

Voor doorgaande reizigers maakt het helemaal niet uit. 

Vergeet de extra kosten voor de metro niet vanaf Zuid. Volgens willen de meeste niet-forensen naar het centrum (rondom de Dam en al die toeristische gebieden daar in de omgeving waar honderdduizenden dagjesmensen en toeristen per jaar in normale tijden komen). Dan wil je CS daarvoor gebruiken. Ik tenminste wel 😁

Reputatie 6

De extra kosten metro voor de Kalverstraat Dam rijksmuseum en van Gogh heb ik geen moeite mee als ik uit Rotterdam kom en alleen als ik het IJ wil zien ga ik naar CS met de Noord Zuid verbinding

Ik vind zelf de Noord Zuid metro fijner en sneller zelfs om op CS te komen en zo heeft iedere dagjesmens zijn voorkeuren. 

Om naar Amsterdam te gaan is er de trein welk station ik eindig speelt verder geen rol, voor stadsvervoer gebruik ik tram metro en bus.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Welke extra kosten? Naar Amsterdam Centraal met daarna over een overstap op de metro is over het algemeen duurder dan via Zuid en dan met de metro. Reizen naar metrostation Vijzelgracht zijn via Zuid altijd goedkoper wanneer je op saldo reist.

Een vergelijkbare situatie was er jaren in Amsterdam West toen Lelylaan IC-station was. Het was uit Oud-West en Nieuw-West veel sneller om via Lelylaan naar Schiphol, Leiden en verder te reizen dan via Centraal. Toch wilden de meeste Amsterdammers uit Oud-West daar niet aan en bleven ze naar Centraal gaan.

Tegenwoordig is het zo dat de meeste mensen de adviezen van de reisplanner volgen. Als de goedkoopste en snelste route via Zuid is dan zal men via Zuid reizen.

Badge +3

Ben wel benieuwd in hoeverre het mee speelt dat toeristen natuurlijk (vanaf Schiphol) graag op het monumentale Amsterdam Centraal ‘ingereden’ willen worden met een trein.

Kost nu pakweg een kwartier (trein 13-18 minuten), en met eerst naar Zuid en dan de metro vanaf 25 minuten, maar die aansluitingen worden tegen die tijd natuurlijk beter.

Voor reizigers die helemaal niet op Amsterdam C moeten zijn vanuit bijv. Utrecht maakt via Zuid i.p.v. Centraal eigenlijk weinig uit (hoe je dus naar Sloterdijk of verder komt).

Een IC van Utrecht naar Enkhuizen of Alkmaar/Schagen/Den Helder die gewoon via Amsterdam Amstel / Centraal rijdt kan ook prima. De rest via Zuid, net als nu eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Laten we voor het gemak bestemming metrostation Vijzelgracht nemen. Vanaf Schiphol ben je daar in zo’n 17-19 minuten met overstap op Amsterdam Zuid. Via Amsterdam Centraal doe je er 33-37 minuten over.

Als in de toekomst metro 52 wordt verlengd naar Schiphol dan reist helemaal niemand meer via welk NS station dan ook. Je gaat dan rechtstreeks naar één van de stations in het centrum.

Reputatie 4

Ik vind het in de eerste plaats een raar frame dat dit een pobleem van Amersfoort is. Alles wat oostelijker ligt krijgt hier lijkt me ook mee te maken?

Daarnaast lijkt het me ook een vreemd idee. Als je kijkt naar bevolkingsdichtheid (incl. Bezoekers van de stad), zou ik verwachten dat het centrum het zwaartepunt redelijk naar zich toe trekt, een beetje stad wil een goede verbinding met het centrum hebben. Overstappen zijn per definitie minder goede verbindingen (kosten, kans op missen van aansluitingen etc). Nu wordt de trein zoals de auto: eerst ergens heen en dan naar het centrum. "Met de trein tot in hartje stad" is dus passé. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er een rekenmodel is waaruit blijkt dat je meer Sprinters kunt laten rijden op de Gooilijn wanneer je minder IC’s laat rijden. De Sprinters kunnen dan ook behoorlijk versneld worden als ze niet meer in Weesp staan te wachten op voorbijrijdende IC’s. 

Reputatie 7

@Rene74 Welke extra kosten? Naar Amsterdam Centraal met daarna over een overstap op de metro is over het algemeen duurder dan via Zuid en dan met de metro. Reizen naar metrostation Vijzelgracht zijn via Zuid altijd goedkoper wanneer je op saldo reist.

Ik wil ook niet naar de Vijzelgracht. Ik reis nu met de IC naar CS en heb meestal helemaal geen metro of tram nodig. Je loopt zo naar de Dam of Rokin en directe omgeving. Net zoals ik tienduizenden anderen die in die omgeving willen zijn dat altijd heb zien doen (veel toeristen, shoppers en dagjesmensen normaal gesproken inderdaad), gezien de voetgangersstromen over het Damrak. In de toekomstige situatie moet je (als je niet per Sprinter naar CS wilt) wel met de metro want vanaf Zuid is het veel te ver. Dan loop je niet zo even naar de Dam.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil ook niet naar de Vijzelgracht. Ik reis nu met de IC naar CS en heb meestal helemaal geen metro of tram nodig. Je loopt zo naar de Dam of Rokin en directe omgeving. Net zoals ik tienduizenden anderen die in die omgeving willen zijn dat altijd heb zien doen (veel toeristen, shoppers en dagjesmensen normaal gesproken inderdaad), gezien de voetgangersstromen over het Damrak. In de toekomstige situatie moet je wel met de metro want vanaf Zuid is het veel te ver. Dan loop je niet zo even naar de Dam.

Nou, dan ga je toch met de auto. 

Reputatie 4

@Tamzin Wat een dooddoener!

Reputatie 7

@Tamzin 

Ik heb geen auto, jij wel?

Reputatie 4

Ik wil ook niet naar de Vijzelgracht. Ik reis nu met de IC naar CS en heb meestal helemaal geen metro of tram nodig. Je loopt zo naar de Dam of Rokin en directe omgeving. Net zoals ik tienduizenden anderen die in die omgeving willen zijn dat altijd heb zien doen (veel toeristen, shoppers en dagjesmensen normaal gesproken inderdaad), gezien de voetgangersstromen over het Damrak. In de toekomstige situatie moet je wel met de metro want vanaf Zuid is het veel te ver. Dan loop je niet zo even naar de Dam.

Nou, dan ga je toch met de auto. 

Ja, dat lijkt soms wel het motto van de spoorsector, haha. Helaas is de autoindustrie wel bezig met hun eigen belangen, dat zou de OV sector ook wel kunnen gebruiken. Als ze zichzelf al niet nuttig vindt, is het toch wel triest gesteld met de ideeën vaan duurzaamheid en rechtvaardigheid van mobiliteit.

Reageer