beantwoord

Slechte aansluiting

• 17 januari 2018
  • 29 reacties
  • 860 Bekeken

Reputatie 3
Mijn dochter moet voor stage woensdag van Hoorn Kersenboogerd naar Heerhugowaard en wil daar om 8 uur zijn. Sinds de nieuwe dienstregeling is de overstap in Hoorn nog nooit gelukt. Ze neemt de trein van 7.15 van Kersenboogerd, 4 minuten rijden en heeft dan volgens de planner 2 minuten overstaptijd. 3 van de 4 keer ziet ze dan de trein bij aankomst net weg rijden. Vandaag: 50 tot 60 medeslachtoffers. Het is een overstap op hetzelfde perron, dus als de trein naar Alkmaar 1 minuut wacht kan hij de reizigers meenemen. Waarom denkt men niet even mee met die mensen? Op de dienstregeling van de rest van het traject heeft die 1 minuut wachten echt geen invloed, vaak genoeg gaat men 1 of 2 minuten later weg uit Hoorn. Dit voelt puur als reizigers pesten.
icon

Beste antwoord door DDietzen 17 januari 2018, 10:44

De trein van Hoorn naar Heerhugowaard rijdt op dat traject over enkelspoor en heeft een kruising met de tegentrein in Obdam. Te laat vertrekken in Hoorn > latere aankomst in Obdam > tegentrein naar Hoorn loopt vertraging op > overstappers uit de tegentrein missen wellicht hun aansluiting in Hoorn. NS heeft dus de keuze: 2 treinen op tijd en 1 groep reizigers mist de overstap, of 2 treinen te laat en 1 groep reizigers mist de overstap. Die keuze is logischerwijs snel gemaakt, helaas met negatieve gevolgen voor de betrouwbaarheid van de reis van uw dochter.
Bekijk origineel

29 reacties

Badge
De trein van Hoorn naar Heerhugowaard rijdt op dat traject over enkelspoor en heeft een kruising met de tegentrein in Obdam. Te laat vertrekken in Hoorn > latere aankomst in Obdam > tegentrein naar Hoorn loopt vertraging op > overstappers uit de tegentrein missen wellicht hun aansluiting in Hoorn. NS heeft dus de keuze: 2 treinen op tijd en 1 groep reizigers mist de overstap, of 2 treinen te laat en 1 groep reizigers mist de overstap. Die keuze is logischerwijs snel gemaakt, helaas met negatieve gevolgen voor de betrouwbaarheid van de reis van uw dochter.
Reputatie 3
Dat is een dooddoener uit het boekje. Ik reis het traject zelf ook regelmatig en weet dat:
- het stuk tot Obdam is lang genoeg om een kleine vertraging te kunnen inlopen
- in de praktijk vertrekt de trein vaak genoeg een minuut of 2 te laat vanwege de late reiziger, wachten op overweg bij het station of wachten op personeel
- de tegentrein in Obdam heeft geen enkel nadeel van een minuut extra wachten. De trein gaat naar zijn eindpunt Hoorn waar een lange wachttijd is en voor de reizigers in die trein geen directe overstap is.
De overstap wordt in de planner aangegeven als zodanig en als de trein van Kersenboogerd naar Hoorn 1 of 2 minuten vertraging heeft moet men niet het probleem naar de reizigers doorschuiven. Een goede dienstverlening is dan dat men de aansluiting een minuutje laat wachten (immers crossplatform) en niet omwille van 1 minuut tijdverlies 50 tot 60 mensen een half uur in de kou laat staan. Zoals het nu gaat is het computerlogica, zonder naar de dienstverlening aan de klant te kijken.
Reputatie 3
De als antwoord gemarkeerde reactie is een dooddoener zoals ik aangeef die in strijd is met klantgerichtheid. De tegentrein die in Obdam wacht heeft het volgende station Hoorn als eindbestemming waar hij meer dan een kwartier overstaat voor hij aan de terugreis begint. Hij komt op een vrij spoor zonder andere sporen te kruisen, dus hindert ook geen ander treinverkeer. Korte overstapmogelijkheden zijn er (sinds de nieuwe decemberdienstregeling) ook niet meer voor die reizigers. Dus als die trein 2 minuten later in Hoorn aankomt ondervindt niemand daar serieus nadeel van. Dit in tegenstelling tot de groep van 50 - 60 reizigers die nu hun overstap hebben gemist en letterlijk een half uur in de kou staan op het perron.
Zou dat niet de gedachtengang moeten zijn van een klantgerichte organisatie?
Ik heb begrip voor de frustratie omtrent het missen van een overstap. Het gebeurde mij deze week zelf ook, dus daar kan ik mij wel in inleven. Treinpersoneel heeft de nadrukkelijke opdracht op tijd te vertrekken en het is niet aan hun om te bepalen of er wellicht 1,2,3,4,5 of 6 minuten speling is.
Reputatie 3
Ik heb begrip voor de frustratie omtrent het missen van een overstap. Het gebeurde mij deze week zelf ook, dus daar kan ik mij wel in inleven. Treinpersoneel heeft de nadrukkelijke opdracht op tijd te vertrekken en het is niet aan hun om te bepalen of er wellicht 1,2,3,4,5 of 6 minuten speling is.
Het is niet aan het treinpersoneel om te bepalen..... Helaas soms niet inderdaad, die zouden zoveel inzicht hebben dat ze even zouden wachten. Zoals de hc de deuren niet dicht zal doen als een oud vrouwtje nog probeert in te stappen. Maar dat is ook niet het punt. "Iemand" (of moet ik zeggen "iets") bepaalt blijkbaar dat de trein moet vertrekken, zonder daarbij aan de gevolgen voor de klanten te denken? Het moet niet gekker worden. Het systeem is dan dus belangrijker dan de reiziger.
Klaas Jan geeft het hier boven zelf al aan de enige prioriteit van NS is het halen van de 90% eis van het ministerie inzake treinen die op tijd rijden (dan kunnen de prijzen nl omhoog en genereert NS extra winst). Dat hierdoor allerlei mensen hun aansluiting missen is volstrekt niet relevant. NS is ook helemaal geen klantgerichte organisatie. De laatste 10 jaar wordt het m.i. elk jaar slechter. Maar ja er is geen alternatief.
Reputatie 7
Badge
Klaas Jan geeft het hier boven zelf al aan de enige prioriteit van NS is het halen van de 90% eis van het ministerie inzake treinen die op tijd rijden (dan kunnen de prijzen nl omhoog en genereert NS extra winst). Dat hierdoor allerlei mensen hun aansluiting missen is volstrekt niet relevant. NS is ook helemaal geen klantgerichte organisatie. De laatste 10 jaar wordt het m.i. elk jaar slechter. Maar ja er is geen alternatief.

Ergens rond 1980 herinner ik mij een stiptheidsactie van het NS personeel tegen o a alle voorschriften. Toen werden alle regels stipt nageleefd, en uiteraard ontbrak het schaartje in de EHBO-doos, o i d, dus ging de trein niet rijden voordat dit was opgelost. Uiteindelijk draaide de NS directie bij.

Is dan in 2018 de enige oplossing burgerlijke ongehoorzaamheid van de NS treinreiziger????.. Een maand lang gaan de reizigers massaal alle treinen vertraagd laten vertrekken??? Schoen of tas zat tussen de deur o i d ...Totdat NS de klant weer centraal stelt i p v de winst.
Door het systeem kunnen we de treinen laten rijden zoals ze rijden. Met hoge frequenties.
sorry Klaas-Jan: ik vind het een echte dooddoener
Ik snap dat je dit zo ziet en zo reageert. En dat mag ook. Maar we moeten een context scheppen. Als ik te laat ben voor mijn vlucht is men ook onverbiddelijk. Terwijl het vliegtuig misschien nog wel een half uur aan de gate staat. We willen gewoon domweg dat onze treinen op tijd vertrekken. Want het zou goed kunnen dat het wachten een station verderop alweer leidt tot het missen van een overstap aldaar. Dus dan is de één geholpen en de ander weer niet. En als iedere HC zelf gaat bepalen wanneer hij/zij wel of niet wacht kunnen we onze planning wel schrappen.
Opmerkelijk is wel dat de IC serie 4500 s-ochtends wel gemakkelijk daar in Hoorn aansluiting geeft zodat je maar ongeveer 5 min voor moet wachten. Maar de serie IC 2900 en IC 3900 daar moet je echt heel erg lang gaan wachten. Ik denk ook dat er vanuit Enkhuizen sowieso haast niet veel reizigers naar Heële gaan. Ik denk zelf dat het vooral een nutteloze dienstregeling is en dat het voor mijn gevoel meer spooktreinen kunnen zijn. Misschien kan de NS beter voortaan op uurpatroon van IC 4500 serie gaan aanhouden ipv de IC's 2900 en IC 3900?
Heële
Kunnen we dit alsjeblieft gewoon 'Heerlen' noemen?
Ehm....Waarom zou ik? Ik ben namelijk in Limburg geboren. Om precies te zijn bij Chevremont (Kirchroa)
Omdat het bijzonder verwarrend is. De NS is een Nederlands bedrijf, laten we alle nog niet verengelste namen en termen alsjeblieft Nederlands houden, dan kan iedereen op dit forum het begrijpen. Het is soms al lastig genoeg met alle ingebakken verkortingen en spoorse terminologie.
Reputatie 3
Door het systeem kunnen we de treinen laten rijden zoals ze rijden. Met hoge frequenties.
Maar waarom geen reactie op mijn feit dat de tegentrein geen serieus belang heeft om precies op tijd te vertrekken en dat men nu een groep van 50-60 reizigers dupeert door niet één minuut te wachten? Ik kan alleen maar concluderen dat de dienstregeling boven de klant gaat, maar waarvoor is de dienstregeling eigenlijk opgezet? Voor de NS of Prorail als computerspelletje of voor de reizigers die ervoor betalen?
Reputatie 7
Badge
. ....Door het systeem kunnen we de treinen laten rijden zoals ze rijden. Met hoge frequenties ...
We moeten een context scheppen. Als ik te laat ben voor mijn vlucht is men ook onverbiddelijk. Terwijl het vliegtuig misschien nog wel een half uur aan de gate staat. We willen gewoon domweg dat onze treinen op tijd vertrekken. Want het zou goed kunnen dat het wachten een station verderop alweer leidt tot het missen van een overstap aldaar. Dus dan is de één geholpen en de ander weer niet. En als iedere HC zelf gaat bepalen wanneer hij/zij wel of niet wacht kunnen we onze planning wel schrappen.

@Klaas-Jan

Heeft de klant om hoge frequenties gevraagd?. Om 10-minuten treinen? Om fluiten en sluiten en te vroeg weg? Dat heeft "het systeem"voor de klant bedacht. Net als al die andere vondsten, zoals warme beschutte wachthuisjes op perrons weghalen en inwisse!en voor Ah2go e.d.
Als je goed de kritieken leest, gaan klachten over vaak gemiste aansluitingen (die in de reisplanner als overstap worden aangegeven) veelal gepaard met een indicatie van de oorzaak en een suggestie van de oplossing van het probleem. Er wordt echter vanuit of vanwege NS afwerend, nietzeggend of badinerend gereageerd met het modewoord "doorgezet". Terugkoppeling gebeurt nauwelijks. Alsof "het systeem" onfeilbaar is, en dus zich kan afsluiten voor de klant(en), waarze wel de winst vandaan pakken.

Een HC niet meer laten bepalen of een trein later kan vertrekken om de overstappers binnen te laten, past in de systeem-filosofie: medewerkers zijn domme middelen en dienen alleen om het systeem te laten draaien. Klanten zijn ook domme middelen die voor de cash moeten zorgen. Klagen doe je maar bij het KCC, waar scripts klaarliggen om het "netjes" de doofpot in te stoppen. McDonalds e.d zijn daar inderdaad rijk van geworden, maar leuk, lekker gezond uit eten gaan is het niet. Gewoon dom calorieeen naar binnen werken. Dat is "het systeem".

Je schrij
Reputatie 3
Ik snap dat je dit zo ziet en zo reageert. En dat mag ook. Maar we moeten een context scheppen. Als ik te laat ben voor mijn vlucht is men ook onverbiddelijk. Terwijl het vliegtuig misschien nog wel een half uur aan de gate staat. We willen gewoon domweg dat onze treinen op tijd vertrekken. Want het zou goed kunnen dat het wachten een station verderop alweer leidt tot het missen van een overstap aldaar. Dus dan is de één geholpen en de ander weer niet. En als iedere HC zelf gaat bepalen wanneer hij/zij wel of niet wacht kunnen we onze planning wel schrappen.
Ik heb regelmatig gevlogen en als mijn vlucht vertraagd was stond vaak grondpersoneel al klaar bij aankomst om mij met spoed naar de aansluitende vlucht te brengen. Dat is service. Jij praat over situaties dat men zelf te laat aankomt, maar dat is niet vergelijkbaar.
En de opmerking "We willen gewoon domweg dat onze treinen op tijd vertrekken." is niet bepaald slim: prioriteit moet de klant zijn en niet de dienstregeling. Bij een trein die naar zijn eindstation rijdt met 15 minuten wachttijd aldaar zonder directe overstap is het klantbelang groter dan de stipte dienstregeling.
Reputatie 3

Heeft de klant om hoge frequenties gevraagd. Om 10-minuten treinen? Dat heeft "het systeem"voor de klant bedacht.

Inderdaad, puur een marketingfenomeen. Aan die 10-minutendiensten die prioriteit super hebben wordt de rest van de reizigers ondergeschikte gemaakt. Met als enig doel volgend jaar een heel jaarverslag vol te kunnen schrijven over het succes van die 10-minutendienst. En natuurlijk zal men dan erkennen dat het op de rest van net net niet altijd even goed is gedaan, maar dat men daar nu aan gaat werken. Marketingflauwekul, want ieder weldenkend mens had de problemen kunnen voorzien.
Reputatie 4
Voor beide denkwijzen (zowel de klant als de NS) is wat te zeggen. De dienstregeling moet niet in de soep lopen, aansluitingen zouden ook niet verloren mogen gaan. Maar kom dan met een redelijke oplossing. Er kan prima een ‘vertragingsscenario’ worden opgesteld. In dit geval geldt dat de sprinter vanuit Hoorn tot aan vertrek uit Alkmaar 3 minuten speling in dienstregeling heeft: 1 min Obdam, 2 min Alkmaar. (Eigenlijk zit er daarnaast altijd nog extra marge in de rijtijd ingebouwd, maar die kan je niet planmatig inkorten.) Het scenario zou dus moeten zijn: als de vertraging van de IC maximaal 3 minuten is, wacht de sprinter op de IC. Als de vertraging van de IC meer dan 3 minuten is, dan vertrekt de sprinter op tijd (aansluiting verloren, niet anders dan nu). Hiermee leidt het gros van de vertragingen niet tot het missen van de aansluiting (tot nu toe bijna altijd 2 of 3 minuten). Overigens heeft dit geen invloed op de punctualiteitscijfers die pas worden berekend vanaf 5 minuten vertraging.
Reputatie 3
Voor beide denkwijzen (zowel de klant als de NS) is wat te zeggen. De dienstregeling moet niet in de soep lopen, aansluitingen zouden ook niet verloren mogen gaan. Maar kom dan met een redelijke oplossing. Er kan prima een ‘vertragingsscenario’ worden opgesteld. In dit geval geldt dat de sprinter vanuit Hoorn tot aan vertrek uit Alkmaar 3 minuten speling in dienstregeling heeft: 1 min Obdam, 2 min Alkmaar. (Eigenlijk zit er daarnaast altijd nog extra marge in de rijtijd ingebouwd, maar die kan je niet planmatig inkorten.) Het scenario zou dus moeten zijn: als de vertraging van de IC maximaal 3 minuten is, wacht de sprinter op de IC. Als de vertraging van de IC meer dan 3 minuten is, dan vertrekt de sprinter op tijd (aansluiting verloren, niet anders dan nu). Hiermee leidt het gros van de vertragingen niet tot het missen van de aansluiting (tot nu toe bijna altijd 2 of 3 minuten). Overigens heeft dit geen invloed op de punctualiteitscijfers die pas worden berekend vanaf 5 minuten vertraging.
Kijk zo'n reactie verwacht je van de NS in plaats van dooddoeners zonder op de situatie in te gaan. En natuurlijk dat men dit dan ook in hun draaiboek opneemt. In feite zou er voor ieder overstapstation zo'n scenario moeten zijn. Dat is er waarschijnlijk wel, maar houdt men zich daar dan ook aan of kijkt men alleen op de klok en fluit?
@Henk_NL dat vind ik niet. Ik vind dit meer bla bla zielig verhaal. Ik ben toch nooit van plan om aan mijn Limburgse accent te gaan veranderen. Heb namelijk het idee dat er anders weinig respect is alleen omdat ik officieel een Limburger ben.
Reputatie 7
Badge
..... Hiermee leidt het gros van de vertragingen niet tot het missen van de aansluiting (tot nu toe bijna altijd 2 of 3 minuten). Overigens heeft dit geen invloed op de punctualiteitscijfers die pas worden berekend vanaf 5 minuten vertraging.
uit de spastische reacties van de woordvoerders van "het systeem" krijg ik de indruk dat er iets meer achter de schermen speelt. Er is meer souplesse aan het begin van een rit, want dat kan vermoedelijk worden ingelopen, dan aan het eind van de rit, waar de 5 min. wordt gemeten. Omdat steeds meer informatie over NS, ProRail en partners openbaar komt, zullen we dat wel een keer achterhalen.
Heb namelijk het idee dat er anders weinig respect is alleen omdat ik officieel een Limburger ben.
Kom nou toch. Als je niet had gezegd dat je Limburgs bent, hadden we het niet eens geweten. Maar mijn verzoek was volgens mij helder, jammer dat je daar op zo'n kinderachtige manier op moet reageren.
Reputatie 3
Tjeempie, waar het doortrekken van de IC's van Enkhuizen naar Limburg al niet toe leiden. Een halve volksopstand.... Was die problematiek van verschillen volksaard ook ingecalculeerd bij het maken van een rechtstreekse verbinding tussen West-Friesland en Limburg?
@Henk_NL ik snap de bemoeienis niet? Jij hebt pech ik blijf gewoon Heële en Kirchroa zeggen daar is verder gewoon niets mis mee!

Reageer