beantwoord

Slechte aansluiting Friesland Meppel Groningen

• 23 december 2019
  • 6 reacties
  • 174 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Bij de nieuwe dienstregeling jl december is de aansluiting vanuit de richting Leeuwarden op de trein naar Groningen in Meppel dramatisch verslechterd. Vroeger was de overstaptijd vanuit de sprinter 4 minuten. Nu een kwartier! De 4 minuten was weliswaar iets kort, maar de loopafstanden zijn niet groot in Meppel dus goed te doen. Nu sta je echter tijden op een koud en winderig perron op de sprinter richting Groningen te wachten. En dat terwijl er na een paar minuten een IC die kant uit voorbij komt denderen. Waarom kan die niet stoppen? Of waarom komt de sprinter uit Zwolle niet 10 minuten eerder. Zo’n aansluiting is een aanfluiting en stimuleert mij voortaan maar weer de auto te pakken…

icon

Beste antwoord door Danny NS 23 december 2019, 09:43

Hoi Jhmg en welkom bij de NS Community!

Dat klopt helaas, de overstap op Meppel naar Groningen vanuit Friesland is langer geworden. We hebben ons best gedaan om ook volgend jaar iedereen zo snel mogelijk en met zo min mogelijk overstappen te laten reizen. Dit houdt ook in dat bepaalde trajecten en overstappen voorrang hebben gekregen op overstappen met aanzienlijk minder reizigers. Op deze manier maken we de meeste klanten tevreden met de dienstregeling. Helaas is het stoppen in Meppel door de IC niet wenselijk omdat je op deze manier overstappers op de verderop gelegen stations hun verbinding laat missen. Op deze manier zijn er meer reizigers met een langere reistijd dan dat het er nu zijn met de langer overstap te Meppel.

Het is erg begrijpelijk dat je baalt van de situatie. Op dit moment zijn we bezig met het verbeteren van de infra rondom Zwolle in de richting van Meppel en Emmen. Ik durf je niet te zeggen of dit positieve gevolgen gaat hebben op de volgende dienstregeling maar ik acht de kans aanwezig.

Mijn excuus dat jouw reis met ons in de nieuwe dienstregeling langer is geworden.

Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Jhmg en welkom bij de NS Community!

Dat klopt helaas, de overstap op Meppel naar Groningen vanuit Friesland is langer geworden. We hebben ons best gedaan om ook volgend jaar iedereen zo snel mogelijk en met zo min mogelijk overstappen te laten reizen. Dit houdt ook in dat bepaalde trajecten en overstappen voorrang hebben gekregen op overstappen met aanzienlijk minder reizigers. Op deze manier maken we de meeste klanten tevreden met de dienstregeling. Helaas is het stoppen in Meppel door de IC niet wenselijk omdat je op deze manier overstappers op de verderop gelegen stations hun verbinding laat missen. Op deze manier zijn er meer reizigers met een langere reistijd dan dat het er nu zijn met de langer overstap te Meppel.

Het is erg begrijpelijk dat je baalt van de situatie. Op dit moment zijn we bezig met het verbeteren van de infra rondom Zwolle in de richting van Meppel en Emmen. Ik durf je niet te zeggen of dit positieve gevolgen gaat hebben op de volgende dienstregeling maar ik acht de kans aanwezig.

Mijn excuus dat jouw reis met ons in de nieuwe dienstregeling langer is geworden.

Beste Danny. De IC stopt alleen nog in Assen en Groningen. Het ontgaat mij welke aansluitingen er dan gemist worden. Ook de sprinter ri Groningen zou misschien eerder kunnen rijden. Hoe dan ook: vanuit Steenwijk in 50 min comfortabel met de auto naar Groningen of bijna een half uur langer onderweg met een kwartier op een guur station wachten. Je hoeft waarschijnlijk niet lang te gissen wat ik voortaan doe.

Reputatie 7
Badge +3

@Jhmg 

Het gaat om de aansluiting van de sprinter uit Leeuwarden die nu in Meppel aansluiting geeft op een trein naar Zwolle. 

Reputatie 5
Badge

De sprinter van Groningen naar Zwolle kan niet op een ander tijdstip rijden dan nu. De sprinter vertrekt om .24 en .54 minuten over het uur uit Zwolle. Daarvoor vertrekken de intercity naar Groningen (.15 en .45), de intercity naar Leeuwarden (.18 en .48) en de sneltrein/stoptrein naar Emmen (.21 en .21). Je ziet dat er telkens 3 minuten tussen iedere trein zit. Minder kan niet, omdat de seinen een kortere opvolgtijd niet toestaan.

Feit is dat Akkrum, Grou-Jirnsum en Wolvega sinds een paar jaar geen rechtstreekse verbinding met Zwolle meer hebben. En dat is een grote aderlating. Zeker als je bedenkt dat de overstaptijd in Meppel zeer ruim was, namelijk meer dan een kwartier. Aangezien de reizigersstroom van deze stations naar Zwolle groter is dan de reizigersstroom van de Friese stations naar de Groningse stations (dat is wat NS zegt), is het te verdedigen dat reizigers naar Zwolle een kwartier sneller kunnen reizen ten koste van reizigers naar Hoogeveen en dergelijke.

Reputatie 7
Badge

Je ziet dat er telkens 3 minuten tussen iedere trein zit. Minder kan niet, omdat de seinen een kortere opvolgtijd niet toestaan.

Dat lijkt me niet juist @Sneltram 

Men heeft bedacht dat een geplande opvolgtijd in de dienstregeling 3 minuten moet zijn. Dat is dus iets anders.

Reputatie 5
Badge

@AbbeyRoad Op veel plekken geef ik je gelijk, maar de noordoostzijde van Zwolle is echt zo'n plek waar je in de praktijk niet veel onder de 3 komt. 

Reageer