Slechte communicatie op traject Breda-Dordrecht bij uitvallende trein

• 6 februari 2020
  • 1 reactie
  • 125 Bekeken

Bij deze wil ik een klacht indienen over de slechte communicatie door de NS op het traject Breda-Prinsenbeek → Dordrecht. Ik had de trein in Breda-Prinsenbeek van 8:13u.

Door een defecte trein op dit spoor kon mijn trein niet verder rijden dan Lage Zwaluwe. Maar dit werd pas medegedeeld aan de instappende reizigers op Breda-Prinsenbeek, nadat de trein was vertrokken. Terwijl dit al eerder was medegedeeld aan de andere reizigers. (de conducteur verwoorde het in de trant van: “beste nieuwe reizigers, zoals medegedeeld aan de andere reizigers rijdt deze trein niet verder dan …… bla-bla-bla”.

Velen, waaronder ik, waren verontwaardigd dat dit pas werd genoemd nadat de trein was vertrokken. Was dit eerder genoemd, dan had ik de trein niet genomen en terug gegaan naar de auto om de reis te vervolgen.

Vervolgens zit de conducteur de rest v/d reis bij de machinist en is niet aanspreekbaar voor vragen.

Aangekomen bij eindpunt, zijn de conducteurs op het perron moeilijk te vinden, sommigen blijven in de trein, je moet zoeken naar iemand met meer informatie en degenen die ik kon spreken, was niet echt in de mood om reizigers te helpen.

Een aantal reizigers wilde terugreizen naar het beginpunt, en een 20 min vertragende trein in die richting kwam eraan op een ander perron. Ik had dit zelf uitgezocht en vroeg aan de conducteur of we deze trein konden pakken. Toen vertelde hij lachend dat dat kon maar we maar heel snel moesten zijn. Dus een aantal mensen rennen richting die andere trein, maar die rijdt voor onze neus weer weg. Lekker klantvriendelijk ook.

Tenslotte zijn de conducteurs nergens meer te bekennen, sta je in de middle of nowhere op perron en geen idee welke trein nu te pakken. Geloof me als ik zeg dat vele andere reizigers not amused waren met deze manier van communiceren.

Samenvattend wat beter had gemoeten:

• Communiceren naar instappende reizigers dat er een verstoring is zodat ze een keuze hebben, en niet pas mededelen als de trein al vertrokken is
  • Zichtbaarheid en aanspreekbaarheid van conducteurs had beter gemoeten. Niet jezelf opsluiten in een hokje, op het moment een verstoring gaande is.
  • Volgend op vorig punt, conducteurs moeten aanspreekbaar en zichtbaar zijn op perron, zodat reizigers informatie kunnen krijgen. Niet met z’n allen in de 1e klas gaan zitten kleppen.
  • Als een hoop reizigers een andere trein willen halen, vanwege een verstoring door de NS, dan was het klantvriendelijker geweest als die trein had gewacht. Die trein had al 20 min vertraging, dus een paar min extra had ook niet uitgemaakt. Een beetje meedenken de volgende keer.

Bij verstoringen is communicatie erg belangrijk, maar ik merk wel vaker helaas dat een zwak punt is bij de NS, zeker als je strandt op een klein station met verder geen voorzieningen.

1 reactie

Hoi Hatsikidee

Dat klinkt inderdaad allemaal als een nogal ongelukkige loop van omstandigheden en ik kan me de verontwaardiging voorstellen. Ik begrijp uit het verhaal dat het ook niet in de reisplanner of op de borden stond aangegeven op het moment van vertrek. Ik heb een melding aangemaakt en je verbeterpunten daarbij ook doorgegeven. 

Reageer