beantwoord

Slechte ligging treinserie 4600 Den Haag Centraal - Leiden Gvc-Ledn en lange wachttijd laatste trein

• 5 januari 2018
  • 1 reactie
  • 203 Bekeken

Reputatie 4
Sinds de vorige dienstregeling (2017) sluit de serie 4600 zeer slecht aan op de rest van de treinen in Den Haag Centraal. Door de weeks heb je dan nog wel de 6300 Den Haag - Leiden die wel een aansluiting bieden, maar deze is er 's-avonds na 8 uur en in het weekend niet. Daarnaast staat deze treinserie richting Den Haag 14 min te wachten in Leiden en richting Amsterdam 9 minuten. Kan de 4600 niet in het pad gaan rijden van de 6300 tussen Den Haag en Leiden. Hierdoor is het vertrek uit Den Haag Centraal .21/.51 ipv .09/.39. Hierdoor sluit de trein wel aan op de IC uit Ut (a.08/.38) en de IC uit Ehv (a.12/.42), en ook de sprinters uit Ut (a.19/.59) en Ddr (.07/.37). Nu hebben wij reizigers een wachttijd van 31 min,27 min,20 min of 2 min. Waarbij je op kopstation Gvc zeker 3 min nodig heb om over te stappen van de lage sporen naar de hoge, als de poortjes straks dicht gaan moet je op meer dan 5 gaan rekenen. Bij de nieuwe tijden zou de overstaptijd 13 min, 9 min, 2 min (zelfde perron a. Ut is op 6 en vertrek naar Ledn is dan 7), 14 min. Waarbij reizigers meer met de IC aankomen en met de SPR verder reizen naar de tussengelegen stations tussen Den Haag en Leiden.
Alleen de 6300 moet dan in het kwartier later rijden tussen Leiden en Haarlem, waar nu exact om het kwartier de ic rijdt. Dus met dit latere rijpad kom je niet in de knelling. Ook zou de 6300 dan niet meer in Haarlem op de soms vertraagde 4800 uit Beverwijk hoeven te wachten.
Ook zou deze nieuwe ligging 's-avonds het gat op kunnen vullen. Nu vertrekt de laatste trein uit Den Haag Centraal naar Amsterdam al om 23.39 (ver voor 12 uur!!!). Voor reizigers voor de bestemmingen tussen Den Haag en Leiden is er nog wel een latere trein om 00.21, dit is 42 minuten!!! lang wachten omdat er geen treinen rijden. In de nieuwe situatie zou ook dit dan beter te behappen zijn omdat dan de 4600 om 23.21,23.51,00.21 rijdt ipv 23.09,23.39 en dan een 6300 om 00.21.
Met de rijtijden van de 6300 kan men zelfs nog wat spelen omdat deze nu maar gereden wordt met SGMM die max 120 kunnen en er straks op dit traject de SNG gaan rijden met 140, zelfs al midden dit jaar als proeftraject gaan de geruchten. Ook de 4600 ligt erg ruim tussen Den Haag en Leiden, dus hier kan ook nog wat mee gegoogeld worden.
Misschien kan er met deze switch ook 's-ochtends een trein eerder dan 6.08 ingelegd kunnen worden met de aankomst in Den Haag Centraal vanuit de tussengelegen stations vanaf Leiden. Nu vertrekken treinen uit Den Haag Centraal al om iets na 5 uur, maar komen ze pas na 6 uur aan op Den Haag. Zeker deze vroegste sprinter wordt veel gebruikt omdat men juist zo vroeg mogelijk wil/moet beginnen. Een trein een kwartier of zelfs half uur eerder extra zou veel reizigers baad doen.
Ik hoop dat dit in een/de nieuwe dienstregeling opgelost kan worden ten goede van ons reizigers op dit traject.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 5 januari 2018, 21:36

Wat fijn dat je zo met ons meedenkt mcn1995. Je gaat heel diep in op de treinenloop. We houden alle tips en feedback voor een nieuwe dienstregeling bij zodat we dit in de loop van dit jaar allemaal op tafel kunnen leggen bij de nieuwe planning. Dat ga ik ook met dit topic doen. Ik ben het met je eens dat hier een verbetering voor reizigers mogelijk is. Nu nog kijken of het ook praktisch kan!
Bekijk origineel

1 reactie

Wat fijn dat je zo met ons meedenkt mcn1995. Je gaat heel diep in op de treinenloop. We houden alle tips en feedback voor een nieuwe dienstregeling bij zodat we dit in de loop van dit jaar allemaal op tafel kunnen leggen bij de nieuwe planning. Dat ga ik ook met dit topic doen. Ik ben het met je eens dat hier een verbetering voor reizigers mogelijk is. Nu nog kijken of het ook praktisch kan!

Reageer